Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står skrevet mye om det i den utgaven av Tidsskriftet for Psykologforeningen som jeg nevnte, men sitter ikke med det her og nå. Kan finne referansen og ellers kan sikkert et bibliotek i nærheten av deg skaffe bladet hvis du er interessert. Det er nok ikke lagt ut elektronisk ennå.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

3. EFFEKTEN PÅ schizofreni er liten.

 

Risikoøkningen for schizofreni blant hasjrøykere har tidligere vakt oppsikt, men igjen avhenger betydningen av styrken på effekten: Resultater fra fagbladet Addiction i fjor tyder på at vi må unngå nærmere 3000 mannlige (eller 5 500 kvinnelige) tunge cannabis-brukere i aldersgruppen 20-24 (alderen der effekten er størst) for å forvente ett unngått tilfelle av schizofreni.

 

Årlig er det rundt 450-650 nye tilfeller av schizofreni i Norge. Selv om antallet hasjbrukere mot all erfaring skulle dobles av en avkriminalisering, ville dette tallet øke med en til to prosent, røft regnet.

 

4. DEN TOTALE risikoen ved bruk av lette, illegale rusmidler er lav. Når vi vurderer et stoff er det viktig å sette helheten av skadeeffekter i en forståelig sammenheng: I verdens kanskje mest prestisjetunge medisinertidsskrift fikk over nevnte Nutt fagpersoner til å vurdere en rekke legale og illegale stoffer etter klare, omfattende kriterier.

 

Tunge stoffer som heroin og kokain var klart farligst — men lettere stoffer som hasj, khat og LSD var klart mindre skadelig for samfunn og individ enn både alkohol og tobakk. SIRUS-forsker Hilde Pape har uttalt lignende: «Etter alt å dømme er cannabis mindre farlig enn alkohol. Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis.»

Kilde

 

Nesten ingen fare for schizofreni ;) .

Lenke til kommentar

Hva skjer om tre uker?

 

Lars Sponheim gikk forøvrig ut i siste nummer av Natt og Dag og sa at han har vært for legalisering hele tiden.

 

Hva er Sponheim sitt forhold til legalisering? Vi kjenner en del, eh, liberale Unge Venstre-folk.

 

- La meg si det slik. Jeg kom inn på Stortinget i '93 og har vekselsvis vært til høyre og venstre for ungdomspartiet. Det de imidlertid har vært veldig konsekvente på er rus. Vi "voksne" er mer opptatt av å ikke distansere befolkningen; vi ønsker ikke å terrorisere dem med saker de ikke er klare for før om tredve år. Svært mye av ruspolitikken handler om timing. Også er det litt pragmatiske hensyn å ta, da. Særlig når du sitter i regjering med Bondevik. Haha!

Lenke til kommentar

Om politikerne hadde vært i stand til å fokusere på realkostnad av rusmidler for samfunnet (det svarte markedet som finansiering for organisert kriminalitet, dårlig kvalitet på rusmidler som gir skader, og muligheten for ufrivillig innblanning for brukere i kriminelle miljøer), og avholdsbevegelsen ikke hadde lobbyet med paranoia ville cannabis vært legalisert for lenge siden, under regulering. Det samme kan sies om andre forholdsvis milde stoff der hovedargumentet mot er hva som ville skje dersom det ble lovlig og uregulert.

 

Jeg bruker ingen slike stoffer selv, og synes ikke det er en spesielt god idè, men forbud skaper totalt langt mer skader enn det forebygger, pluss man har også vinkelen med retten til å bestemme over hva man putter i sin egen kropp (om man er myndig og informert).

 

En del lignende argumenter og samme konklusjon har jeg også ang. passiv/aktiv dødshjelp (terminale lidelser med smerter og langt spenn), men det er en annen diskusjon...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på avkriminalisering og legalisering?

Ved avkriminalisering vil fortsatt kriminelle elementer tjene på det. Legalisering, da vil du se salg av det åpent med skatt.

 

 

 

Hva skjer om tre uker?

Må desverre vente å se.. Mulig det kommer noe i media, men da kommer det fra andre kilder enn meg.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det verste virker nesten å være å få snudd folkets trangsynte syn på det.

Vi vet alle hvor vanskelig det er å bli kvitt et dårlig rykte om man har det.

Folk ØNSKER å tro negative ting om folk, ting og folk bruker bruker tingene :p

Det er drivstoff for enkelte typer mennesker. Disse menneskene er den totale kundegruppa til Se&Hør og Her og Nå og Norge og hele verden er stappfull av dem.

 

Folket burde vært som folket i Springfield fra Simpsons. Bare å synge en sang så er alle overtalt :)

Lenke til kommentar

 

Kilde

 

Nesten ingen fare for schizofreni ;) .

 

Javel, det skulle vært greit å se de undersøkelsene artikkelen viser til, for andre kilder viser en betydelig økt risiko. Løberg, E.M. (2010) Fra biologisk forskning til klinisk praksis: Nytt om cannabis og schizofreni, Tidskrift for Norsk Psykologforening, Vol. 47, No. 5:

 

Flere longitudinelle studier har vist en sammenheng mellom cannabisbruk i ungdomstiden og senere utvikling av schizofreni, og senere psykosesymptomer. I en studie gav cannabisbruk i 18- og 21-årsalderen henholdsvis 3,7 og 2,3 ganger så høy risiko for psykosesymptomer, sammenlignet med uten cannabisbruk. Tilsvarende viste en logitudinell oppfølging av mennesker som var sårbare for psykose, at cannabisbruk økte risikoen for en psykosediagnose etter ett år. Økt risiko for shcizofreni og psykose ved cannabisbruk er følgelig også konklusjonen i fem oversiktsartikler, der en artikkel publisert i det prestisjetunge tidsskriftet the Lancet veier særlig tungt. Her ble det konkludert med en økt risiko på omtrent 40% for psykose for mennesker som har brukt cannabis.

 

Her fremheves også cannabisbruk som en særlig utløsende faktor ved sårbarhet for psykoselidelser.

 

En annen ting er den negative effekten cannabis kan ha på kognitive funksjoner - særlig nedsatt hukommelse og fall i det man kaller for eksekutivfunksjoner, bla. evne til planlegging, organisering og kognitiv fleksibilitet. Høyt nåværende forbruk og langvarig kronisk forbruk har negative effekter på disse områdene. (Tveit & karlsen, 2010, Kognitive effekter av kronisk cannabisbruk: Nyere forskning og kliniske implikasjoner, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Vol. 47, No. 6)

 

Igjen, jeg mener dagens forbud har større negative konsekvenser enn en legalisering, men jeg protesterer mot de som hevder at cannabisbruk er helt uproblematisk/ufarlig. Skal man gjennomføre en legalisering må man også være klar over de negative følgende dette kan medføre. Det er i siste ende enkeltmenneskets ansvar og rett å selv avgjøre hva det skal putte i seg, men det skal da også ha tilgjengelig mest mulig balansert informasjon til å kunne treffe den riktige avgjørelsen.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Qutoter fra forumet på VG:

 

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1580777/tittel/medisinsk-cannabis-min-historie/side/1

 

Hei!

 

Jeg er en 26 år gammel mann som fikk påvist sykdommen SLE (også kallt Lupus) når jeg var 19 år. SLE er en auto-immun bindevevssykdom der kort fortallt mitt eget immunforsvar er overaktivt og går til angrep på min egen kropp. Lupus kan også ha mangen likheter med leddgikt, med betennelser i ledd og muskler.

 

De siste 7 årene har for min del bestått i ukentlige besøk på sykehus der jeg har fått så mye forskjellige medisinkurer att det er rart jeg ikke er selvlysende snart.

 

Hver dag har startet med en pillecoctail bestående av 6-8 forskjellige medikamenter for å holde sykdommen min i sjakk, dette har i seg selv resultert i att jeg har fått store problemer med tarmene (alt for hyppige toalettbesøk, kvalme o.l). Men uten disse medisinene ville jeg knappt klart å ta på meg klærne selv pga av stive og smertefulle ledd.

 

Men det var helt til jeg oppdaget cannabis.

 

Jeg hadde hørt om att i noen stater USA var det vanlig å skrive ut resepter på medisinsk cannabis til folk med leddgikt, så jeg begynnte å lete litt rundt på nettet for å se om det kanskje var mulig for meg som lupus pasient å ta opp liknende behandling. Jeg fant utallige sider med historier fra andre personer som er i samme situasjon som meg, og de hadde hatt veldig god effekt av denne behandlingen.

 

Jeg tenkte: Hva har jeg å tape?

 

Dette er nå 2 år siden, og jeg er idag tilbake i 100% arbeid, (jeg var uføretryggdet i flere år) smertene er helt borte og jeg tar INGEN piller eller andre medikamenter! Prøvene jeg tar på sykehuset er helt normale (til å være meg), men jeg har ingen planer om å fortelle legen min om denne "selvmedisineringen" pga. jeg er redd for å bli sett ned på.

 

Og nei, jeg sitter ikke stein hele dagen for å klare meg, 0,25 g til dagen er nok til holde meg oppegående og smertefri. Mage problemene er så og si også helt fraværende.

 

Og alt dette pga en plante som uheldigvis for meg er ulovlig, og jeg blir tvunget til å oppsøke miljøer som jeg ikke har noe ønske å ha kontakt med. Det er også dyrt og av svært varierende kvalitet.

 

Jeg har derfor kommet frem til att jeg skal lage meg ett lite groskap og dyrke meg en plante til eget forbruk. Ja jeg vet det er ulovlig, og ja det plager meg. Men ikke pokker om overformynderiet skal få ta fra meg min egen helse!

 

Hvorfor er det slik, att jeg må gjøre meg til kriminel for å ta vare på meg selv? Skal det vær sånn i Norge anno 2010?

 

Jeg etterlyser en åpen debatt blandt politikere om medisinsk cannabis med fakta på bordet og ikke fordommer.

 

For meg virker det som om politikerne rett å slett ikke tør å ta opp dette temaet pga frykt for å miste velgere.

 

Og det er ikke bare jeg som kan ha nytte av denne fantastiske planten. Folk med kreft,MS,søvnproblemer,spiseforstyrrelser og ryggproblem bare for å nevne noen få kan bruke denne behandlingen og det UTEN alvorlige bivirkninger.

 

Skrivefeilsnazier kan ta seg en bolle.

 

Støtter han 100% og synes det er helt på trynet at det ikke har blitt gjort lovlig til medisinsk bruk.

Endret av Glutar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kilde

 

Nesten ingen fare for schizofreni ;) .

 

Javel, det skulle vært greit å se de undersøkelsene artikkelen viser til, for andre kilder viser en betydelig økt risiko. Løberg, E.M. (2010) Fra biologisk forskning til klinisk praksis: Nytt om cannabis og schizofreni, Tidskrift for Norsk Psykologforening, Vol. 47, No. 5:

 

Flere longitudinelle studier har vist en sammenheng mellom cannabisbruk i ungdomstiden og senere utvikling av schizofreni, og senere psykosesymptomer. I en studie gav cannabisbruk i 18- og 21-årsalderen henholdsvis 3,7 og 2,3 ganger så høy risiko for psykosesymptomer, sammenlignet med uten cannabisbruk. Tilsvarende viste en logitudinell oppfølging av mennesker som var sårbare for psykose, at cannabisbruk økte risikoen for en psykosediagnose etter ett år. Økt risiko for shcizofreni og psykose ved cannabisbruk er følgelig også konklusjonen i fem oversiktsartikler, der en artikkel publisert i det prestisjetunge tidsskriftet the Lancet veier særlig tungt. Her ble det konkludert med en økt risiko på omtrent 40% for psykose for mennesker som har brukt cannabis.

 

Det er uvisst hvor farlig cannabis er mtp risiko for psykose/schizophreni, men det er ingen tvil om at det kan være skadelig. En venn av meg som har vært psykotisk har snakket med flere psykologer og det er uenighet blant dem om hvorvidt alle kan bli psykotiske i det hele tatt.

 

Samt er det slik at de som har forfedre med psykiske lidelser(tenker på gruppen schizophreni spesielt) som ble schizophrene etter bruk av cannabis ville blitt det uansett om de brukte cannabis eller ikke, men de ble det raskere ved bruk. I tillegg viser statistikk over bruk av stoffet i sammenheng med schizophreni veldig lite da man ikke vet noen ting om livsstilen og livene til de som tar del i undersøkelsene: eks om de bruker andre stoffer og hvor ofte de røyker og hvilken strain de røyker, om de har genene for å utvikle det, om de på noen annen måte har hatt mentalt slitende liv bak seg. Det er ingen direkte link.

I england f.eks har forøvrig cannabisbruken gått opp mens antallet schizophrene ikke har det.

 

Men for ikke å gi inntrykk av at jeg prøver å få cannabis til å fremstå som ufarlig gjentar jeg at det ikke er noen tvil om at det potensielt kan være farlig, men da som oftest kun for disponerte individer eller ved uvettig bruk. Alt med måte, det sier seg selv at det ikke er lurt å være konstant ruset i flere år, spør du meg. Mange kan nok fort få angst osv ganske enkelt fordi det er ulovlig da når man får angst under rusen er det ofte frykt for å tas eller oppdages noe som kan henge igjen dagen etter(at man er redd for at foreldre eller politi osv finner ut av det).

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig: Potensielt farlig er ordene man bør ha i bakhodet.

 

Samt er det slik at de som har forfedre med psykiske lidelser(tenker på gruppen schizophreni spesielt) som ble schizophrene etter bruk av cannabis ville blitt det uansett om de brukte cannabis eller ikke, men de ble det raskere ved bruk.

 

Flisespikkeri, men jeg er ikke helt enig i den påstanden der. De ville kanskje sannsynligvis ha fått lidelsen uansett, men det blir umulig å si noe sikkert om det. At de dog har hatt en genetisk disposisjon for lidelsen, slik at man ikke kan skylde på cannabisen alene, er det lite/ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...