Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590974

 

Oslos politimester Anstein Gjengedal har satt som mål at det innen 2013 skal være slutt på all åpenlys bruk og omsetning av narkotika i byen.

...

De to siste døgnene har nærmere 80 polititjenestemenn deltatt i en koordinert aksjon mot de som selger og kjøper narkotika i hovedstaden.

..

VG Nett var vitne til forvirrede kjøpere med penger i hånda, som ble stående rundt stasjonen uten å finne noen leverandører. Det tok imidlertid ikke mange timene før narkotikaomsetningen var tilbake som før.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590974

 

Oslos politimester Anstein Gjengedal har satt som mål at det innen 2013 skal være slutt på all åpenlys bruk og omsetning av narkotika i byen.

...

De to siste døgnene har nærmere 80 polititjenestemenn deltatt i en koordinert aksjon mot de som selger og kjøper narkotika i hovedstaden.

..

VG Nett var vitne til forvirrede kjøpere med penger i hånda, som ble stående rundt stasjonen uten å finne noen leverandører. Det tok imidlertid ikke mange timene før narkotikaomsetningen var tilbake som før.

Hvis de planlegger å få det til er det godt nytt for oss i denne tråden. Den eneste reelle måten å få til det er å innføre et bedre, statskontrollert og legalt alternativ. Ellers, lykke til, Anstein Gjengedal. Det trenger du virkelig.

Lenke til kommentar

Det er så rart at de ikke klarer å få med seg at de få ulempene som er ved hasj (som gjør det nesten like ille så alkohol) er kun når man misbruker det.

 

Jeg pleier å si det sånn at effekten fungerer så en slags trapp:

 

1. Du røyker og blir fjern

2. Tre-fire timer senere røyker du litt til - Blir ikke like fjern

3. To-Tre timer senere røyker du enda litt mer - Blir enda mindre fjern

4. En til to timer senere tøyker du enda mer og blir nesten ikke fjern i hele tatt.

 

Dagen etter går det på det samme. Da er man allerede "innrøyket" som det heter.

 

Slik blir man litt småsløv i hodet og får litt dårligere hukommelse. Men hva med de som har et helt annet røykemønster? Slik som meg selv? Jeg røyker svært sjeldent mer enn én gang per dag. Som oftest varierer det fra hvor mange dager mellom også. Men om jeg røyker mer enn dette så får jeg ikke like mye ut av det. Hjernen havner bare i en slags grøt og man bare flyter med. Det synes jeg ikke er en konstruktiv tilstand. Men likevel går det signaler til belønningssenteret om at "dette er bra for deg", selv om du selv kanskje ikke føler det.

 

Og sånn får man den mye omtalte "psykiske avhengigheten" som egentlig bare er piss i havet. Jeg havner svært sjeldent i denne fasen. Om det så er sånn så er det på Roskilde eller i Jula eller noe. Aldri til vanlig. Og man får aldri varige mén. Uansett om man inbiller det seg sjøl heller.

 

Helt utrolig hvor sykt media og folk som ikke har peiling kan gjøre med folks syn på et rusmiddel.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Eneste maset med og røyke hver dag i noen år er helvettes svetting, dårlig humør og dårlig søvn de første dagene ( spørs hvor god "sovehjerte" man har ) når man slutter.

Logiske ting egentlig.

Man kan jo prøve og gjøre det samme med alkohol, da får du oppleve noe "morsomt".

 

 

Men sammenlignet med hardere stoffer så er det ingenting ( hasj altså, og slutte med alkohol etter langtidsbruk er ganske hardt ).

 

Kenny: For de ville aldri finne på og ta med noe positivt, de vil bare få frem det negative og slike mennesker vil det alltid være.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Skulle til å legge til samme link jeg og. Hehe. :p

 

Noen ser på dette som en grunn til legalisering så kan man snu på det og si at dette er en grunn til å ha strengere straffer..

Btw. Hvem i h*lvete setter så unge personer i gjeld eller hele tatt selger til så unge personer. Det er jo barn, og barn bør ikke bruke rusmidler og ihvertfall ikke havne i slike situasjoner!

 

Det virker som dette er ett økende problem, og det har vært saker om unger som får tak i rusmidler tidligere. til tider er det dessverre vinklet slik at man kan tyde det slik at dette er en grunn for å ha strengere straffer og reaksjoner fra myndighetenes side.

Selv mener jeg at det er eksempler på at forbud er en dårlig løsning, det er jo enklere for barn å få tak i ulovlige stoffer enn alkohol og røyk. Skaper unødvendig dårlige miljøer.

Med restriksjoner man kan ha viss man legaliserer vil gjøre det vanskeligere for barn å få tak i rusmidler, og sterkere tiltak kan iverksettes for dem som selger rusmidler til så unge personer.

Man må ta knekken på miljøene som følger med forbudet, og få folk til å få en nøktern holdning til rusmidler istedenfor å forenkle det ved å skille rusmidler f.eks slik. Alkohol\hasj\ alle andre rusmidlene som ofte blir omtalt som "tunge".

Man bør gi unge og voksne bedre og mer tilgjengelig informasjon istedenfor å f.eks sende rundt på eks rusmisbrukere. Det er tilfeller der f.eks alkoholikere snakker om helt andre rusmidler. Skremselspropaganda er ikke en bra metode, sannheten er ofte svart nok til å gi riktig inntrykk vil jeg tro.

Jeg er redd for at slik samfunnet håndterer rusmidler i dag vil gjøre denne utviklingen går i en negativ retning. Sitter ihvertfall med inntrykket av at personer som begår mer alvorlige forbrytelser blir stadig yngre og det skjer oftere enn før. Som vold, voldtekt har og blitt begått av svært unge personer.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det ikke lovlig å håndheve et forbud , cannabis er rett og slett midre skadelig enn alkohol og det finnes dermed ingen rasjonell grunn til å forby det.

Det som stemmer for et forbud gjør det kanskje rett og slett fordi de ikke selv ønsker å bruke dette rusmiddelet, men det er da ikke noen grunn til og forby det!

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det ikke lovlig å håndheve et forbud , cannabis er rett og slett midre skadelig enn alkohol og det finnes dermed ingen rasjonell grunn til å forby det.

Hvordan skulle det være ulovlig å håndheve et forbud? Hva er det slags vås? Vårt lovgivne organ (stortinget) har laget en lov som sier at cannabis er ulovlig. Hva skulle være ulovlig med å håndheve denne?

Lenke til kommentar
Er faktisk enig i en del ting som har blitt sagt i denne tråden, det er mye for og imot, men folk generelt er ikke særlig begeistra over tanken over å møte en høy jævel uansett hvor man går.

 

Noengang møtt en ''høy jævel''? Man vil sannsynligvis ikke merke at personen er høy engang. Dessuten, jeg vil mye heller møte på en høy person, enn en drita person som knapt kan stå på beina.

Lenke til kommentar

Argumentet er forsåvidt godt. Jeg har derimot møtt en del "høye jævler" som slettes ikke var i noen spesielt hyggelig tilstand. På den andre side så har jeg møtt en del alkoholpåvirkede elementer som har vært svært så hyggelige.

 

Det hele koker ned til at dette er person-betont, selv om alkohol nok har en betydelig større tendens til å frembringe en noe uheldig atferd hos den enkelte bruker.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært slik at legalisering av cannabis hadde ført til redusksjon i samfundsproblemene tilfølge av rusmidler så tror jeg nok cannabis hadde blitt legalisert på dagen. (noe jeg ikke tror vil skje)

Men frem til det så tror jeg ikke det kommer til å skje stort annet en at cannabis bruk kommer til å bli mer og mer normalisert i samfundet og ignorert av politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...