Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at "alle" "komersielle" strains er helt motsatt. Mest mulig THC for tyngst mulig effekt.

 

Spesielt i de landene hvor det groes lovlig, tenker da spesielt på Nederland, der er de største og vanligste strainene reine indica eller skunk strains, veldig få fine sativa strains. Dette fordi at når det først ble lovlig så var alle etter THC, spesielt når de kunne gro åpenlyst.

Lenke til kommentar
Problemet er at "alle" "komersielle" strains er helt motsatt. Mest mulig THC for tyngst mulig effekt.

 

Spesielt i de landene hvor det groes lovlig, tenker da spesielt på Nederland, der er de største og vanligste strainene reine indica eller skunk strains, veldig få fine sativa strains. Dette fordi at når det først ble lovlig så var alle etter THC, spesielt når de kunne gro åpenlyst.

Problemet forsvinner jo ikke før det kan gros helt åpenlyst.

 

Det er bare lov å selge og bruke cannabis i Nederland, dyrkingen skjer utenfor loven og har derfor mange av de samme problemene som dyrking andre steder.

Lenke til kommentar

Dyrkingen er ulovlig i Nederland ja, det vil si alle deler av planten utenom frøene er ulovlige. Men dyrkingen er allikevel godtatt, og møter langt ifra mange av de samme probleme som dyrking i Norge f.eks.

 

Husker jeg rett så er opptil 5 planter hjemme godtatt, og blir ikke slått ned på.

Endret av Dexter!
Lenke til kommentar

Desto mer jeg leser jo mer blir jeg regelrett forbanna.

 

Jeg kan ikke lese en _god_ grunn for at cannabis ikke skal bli lovlig og ikke selges som i Amsterdam. Det kommer så fryktlig lite negativt ut av dette.

 

Trangsynte mennesker må få sin egen lille opplysningstid og jeg skulle ønske at noen av de større tidsskriften også kunne skrive gode nøytrale saker om dette, spesielt sette det opp mot alkohol.

 

Mvh. Even som er for Legalisering!

Lenke til kommentar

Vi burde gjenlegalisert Cannabis for lenge siden,

 

ikke fordi det er så bra å ruse seg, men fordi det heller ikke fortjener straff

ikke fordi vi har gitt opp kampen mot misbruk, men fordi forbudet ikke fungerer etter hensikten

ikke for å støtte kriminelle, men for å frigjøre ressurser til den kriminaliteten som faktisk er skadelig

Lenke til kommentar

Departementet: Legalize it

Dersom Helse- og omsorgsdepartementet får det som de vil kan hampdyrking bli lov i Norge.

Departementet har tatt til orde for å legalisere industriell bruk av hampplanten, også kjent som cannabis.

 

Det betyr en omgjøring av dagens regelverk som forbyr enhver dyrking, besittelse og bruk av cannabis i landet.

 

Får støtte

I et brev til Legemiddelverket og Mattilsynet ber departementet om å få utarbeidet et forslag til endring av reglene for dyrking av hampen som brukes til industrielle formål.

 

Ifølge Dagens Medisin skal Landbruks- og matdepartementet også støtte forslaget.

 

Kan bli bråk

 

Sist gang noen i statens toppledelse tok til orde for legalisering av hamp var da dabæverende landbruksmininster Bjarne Håkon Hanssen gikk ut med en støtte til legalisering.

 

Han møtte motbør hos blant annet narkotikasjefen i Oslo Politidistrikt og rusavholdsorganisasjoner.

Lenke til kommentar

Industriell hamp greier jeg ikke å skjønne hvorfor er ulovlig i det hele tatt.

Man kan ikke ruse seg på den, så skadelig er den jo ikke.

Og man kan lage masse ut av en hamp plante, og i disse miljøvennlige tidene vil det jo være genialt å dyrke hamp, og lage div produkter ut av det.

Lenke til kommentar
Kan bli bråk

 

Sist gang noen i statens toppledelse tok til orde for legalisering av hamp var da dabæverende landbruksmininster Bjarne Håkon Hanssen gikk ut med en støtte til legalisering.

 

Han møtte motbør hos blant annet narkotikasjefen i Oslo Politidistrikt og rusavholdsorganisasjoner.

 

Her lyser det viten om rusmidler.

 

Viss "narkotikasjefen" ikke greier å skille mellom hamp og cannabisen som brukes til rus og medisin vil jeg ikke si at man er kompetent til en jobb som knarksjef.. Eller kanskje jeg tar feil, er man imot og har utdanningen så har man det man trenger, utenom viten utenom statlig "informasjon" og den vinklede informasjonen som har spesielt kommet fra statlig hold de siste 40 årene.

Jeg skal ikke ta alle under samme kam, men politiet er ikke opplyste når det kommer til rus. Utenom informasjonen som kommer fra myndighetene, som på en eller annen måte blir kalt fakta.

Ikke ta meg feil, de har erfaring innenfor problematikken rundt rus, og forbud etc.

Men synet noen tjenestemenn og sikkert sjefer er skremmende simpel og basert på propaganda.

Kanskje jeg provoserer noen, kanskje viss du er politi og er uenig på alle måter.

Men når politiet her lever med troen at heroin er tryggere enn cannabis, (sikkert pga det stod i tabloidene en gang, en FN- mann som uttalte det? Husker ikke)

Har prøvd å diskutere rus med noen tjenestemenn, greit dere er sikker på deres smak, men fy faen. Prøv å se saker fra flere sider, istedenfor hva den røde boken sier.

Ellers, jeg er takknemlig for deres innsats i andre områder, selv om mange ting burde blitt prioritert høyere og deler langt ifra synet dere har angående rus.

 

Rusavholdsorganisasjoner roper ulv gang på gang, sprer usann informasjon og propaganda. Ikke alt, men mye av det så kommer fra deres side er trangsynt og på kanten til idioti.

At organisasjoner som dere ikke greier å skille hamp fra annen cannabis er jo ingen overraskelse. Men selv dere bidrar jo til noe positivt, men dere kan være noen trangsynte løgnere.

 

Jeg kaster meg på bålet nå, men ironien er at innlegget her er like trangsynt som synet dere har om hamp og rus. Jaja, greide jo å tenke meg til noen positive ting om deres.

 

 

:)

 

Lenke til kommentar

Mener det var signaleffekten dyrking av hamp hadde som var det største (og eneste?) argumentet mót da debatten var på sin høydare og det sier jo sitt. Hamp behøver som kjent ytterst lite sprøyting og klarer seg stort sett over alt, selv på skrint jordsmonn.

 

Her har man et produkt som har blitt brukt siden menneskenes hjerne var på størrelse med en plomme. Ikke som rusmiddel, men som et materiale i alt fra tauverk til klær og som i tillegg byr på bærekraftig utvikling og store muligheter for økologisk fremstilling som jo er i tiden og som en hver politiker sikkert ikke ville tatt skade av å stå for.

 

Nei for faen! Vi må heller fortsette med en trangsynt politikk på alt for mange områder og fortrenge en hver form for nytenking på området.

Lenke til kommentar
- Vi i Norsk Narkotikapolitiforening sitter på dokumentasjon på at det er fullt mulig å utvinne betydelige rusdoser også fra denne typen cannabis, sier han.

Noen som har noe informasjon angående det ? Har aldri utført noen test på Rudealis så vet ikke selv, og finner ikke noe spesifikt etter et kjapt søk på nettet. Alt jeg finner er "Cannabis ruderalis has a lower THC content than either C. sativa or C. indica"

Lenke til kommentar
Bare lurer, hvorfor regnes ikke Alkohol og Nikotin som narkotiske stoffer?

Fordi de er allment akseptert, "en del av vår kultur", etc.

 

Ganske idiotisk egentlig, men slik er det.

 

 

Vizla: Du kan nok lage en ekstrakt hvis du bruker nok planter, men jeg vil anta det blir alt for dyrt i forhold til å bare importere cannabis som vanlig.

Lenke til kommentar
Bare lurer, hvorfor regnes ikke Alkohol og Nikotin som narkotiske stoffer?

 

Fordi tobakkindustrien har mye monitos og driver nokså aggressiv lobbyisme, på samme måte som legemiddelindustren har favorisert de kjemiske pillene deres fremfor naturlige urter/planter. Nokså forståelig da det er mulig å ta patent på en kjemisk sammensetning, men ikke en plante.

Det er tross alt tatt patent på å produsere tabletter med THC.

 

Forskningsstudier har vist veldig gode resultater for MS-pasienter som har brukt cannabis. Tenk hvor mange flere som kunne hatt nytte av THC, men på den annen side, tenk hvor mye penger legemiddelindustrien vil tape dersom alle lovlig kan dra nytte av cannabisplanten.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.6786552

 

 

Morfin er lovlig narkotika. Morfin er dødelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...