Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for sniking på toget. Forståelig grunn?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Det at du gikk feil er ikke grunn nok til å få kanselert giroen, derimot forskjellsbehandlingen som ble utført der er grunn nok til at NSB burde miste konsensjon til å skrive ut forelegg/giro, og at saken din burde blitt behandlet raskt med at NSB la seg flat.

 

PS: JA det er vanlig praksis å "slippe" de eldre, av flere grunner men først og fremst at de fleste er ekstra rotete/dårlig hukommelse/lite penger. Derimot skal denne "forskjellsbehandlingen" IKKE foregå rett forran ansiktet på en annen du skriver ut et forelegg på.

8940482[/snapback]

 

 

Jeg jobber på en videregående skole, min erfaring er at ungdom er minst like rotete og har like lite penger som den mest senile gamle gubbe:)

 

Jeg ser selvsagt at NSB ikke kan stole på at denne ungdommen ikke prøvde å lure seg unna og derfor skriver ut giro. Denne karen har jo helt klart brutt regelverket til NSB, men hadde hatt intensjoner om å betale så hadde jeg nektet å oppgi personalia og latt de tilkalle politiet. Hvis jeg hadde blitt nektet å løse billett for så å få bot så skulle de fått dratt meg til glattcelle i jern før jeg hadde gitt meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At politiet må komme er waste of time. Alt de vil gjøre er å ransake deg for ID. Har du ikke ID er du pliktig å oppgi denne eller ta en tur inn på stasjon hvor du sitter til en sikker ID kan fastsettes. Ditt valg, men ser virkelig ikke poenget med det.

8940728[/snapback]

 

Vel, da kunne politiet fått avgjøre om det var riktig å ilegge meg en giro for å ville løse billett, mens gamlingen i samme vogn slapp unna. Det er ingen waste of time hvis du ikke bevisst har brutt loven.

Lenke til kommentar
At politiet må komme er waste of time. Alt de vil gjøre er å ransake deg for ID. Har du ikke ID er du pliktig å oppgi denne eller ta en tur inn på stasjon hvor du sitter til en sikker ID kan fastsettes. Ditt valg, men ser virkelig ikke poenget med det.

8940728[/snapback]

 

Vel, da kunne politiet fått avgjøre om det var riktig å ilegge meg en giro for å ville løse billett, mens gamlingen i samme vogn slapp unna. Det er ingen waste of time hvis du ikke bevisst har brutt loven.

8940748[/snapback]

 

Politiet vil bry seg mindre enn 0 om hva du har å si. Det er konduktøren/kontrollørens jobb å påse at gjeldene lover og regler er fulgt, hvis ikke må du da henvende deg til NSB og ikke Politiet. ( Hvis ikke saken er av en såpass grov art at Politet ville vært riktig instans å henvende seg til. ) UANSETT, Politiet vil i en slik situasjon ikke bry seg om hva som kommer ut av munnen din, uten heller lete etter ID.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

I transportvilkårene står det at man plikter å oppgi korrekt personinformasjon om man blir tatt uten gyldig bilett.

Passasjerer som ved kontroll ikke fremviser gyldig billett/kort, og som heller ikke betaler gebyret på stedet, skal oppgi korrekt navn, adresse og fødselsdato og avvente verifisering av identitetsopplysningene, slik at NSB senere kan innkreve betalingen av gebyret.
Lenke til kommentar

Sorry, kan ikke hjelpe deg der. Er ikke 100% at det stemmer, men flere sier nå så... kanskje noen her på forumet kan gi en oppklaring på dette? :) Ville jo vært kjipt om du betaler noe du egentlig ikke trenger å betale, men når jeg tenker meg om spørs det vel ikke om foreldra dine tar over ansvaret for betalinga da - og da er vel du like langt :)

Lenke til kommentar
Men om du er mindreårig kan de jo ikke kreve at du skal betale? Ser ikke helt poenget med å betale da jeg...

8941004[/snapback]

Kan du vise til noen paragrafer eller lover? Jeg har lett etter det selv, men finner det ikke.

8941014[/snapback]

Har du fått boten i posten enda da?

hvis ikke så er det ikke sikkert du får den

Lenke til kommentar
Da er du pliktig å betale den, med mindre kundeservice drøyer med svar på henvendelsen din. Anbefaler deg å gjøre det hvis du har store planer om å kjøpe hus i ditt liv.

8941294[/snapback]

 

Det jeg også konkluderte med.

 

Jeg vurerer å betale boten, men fortsette å sende brev....

Lenke til kommentar

Kan ikke se at du har noen som helst grunn for å klage i denne saken:

 

a) Du har brutt samferdselsavtalen til NSB og gjort det som karakteriseres som et forsøk på å snike. Det at du "ikke oppdaget det" spiller absolutt ikke noen rolle. Du kan forsøke å kjøre 80 i 60 sonen og si at du "ikke oppdaget skiltet". Se hva som skjer. Boten slipper du ikke unna. Du kan forsøke å pisse på gata, og når du blir tatt si at "jammen, det stod ikke noe skilt".

 

b) Den eldre mannen som gikk på har ikke noe som helst med forskjellsbehandling å gjøre. Han hadde forhåndskjøpt bilett, og eneste feilen han gjorde var å ikke få den stemplet først. En forhåndskjøpt bilett er kun gyldig for en spesifisert strekning, og på en spesifisert dato. Den kan ei heller refunderes. At biletten ikke er stemplet spiller egentlig noe særlig stor rolle.

For å gjøre en liten sammenligning her. Om du av en eller annen grunn klarer å komme deg inn på en kino uten å vise bilett, når du etterpå blir tatt er det stor forskjell på om du ikke har bilett, men pengene klare for å betale, eller at du har en bilett som kontroll-tallongen ikke er blitt avrivd på.

Lenke til kommentar
*Snip

8941494[/snapback]

 

Greia var at det var en ny merking som ingen andre i vogna hadde sett før, og da synes jeg at det er mistenkelig at de velger å gjøre en stikkkontroll på et tog med en slik vogn.

 

Det står klart og tydelig i transportvilkårene at man, ved reise i månedskortvogn, skal ha gyldig og stemplet bilett for riktige reisesoner og tidsrom. Jeg mener ikke at det er riktig at han skulle hatt bot. Men jeg mener at det er feil at jeg får bot når han slipper, når begge to har gjordt samme feilen.

Lenke til kommentar
Greia var  at det var en ny merking som ingen andre i vogna hadde sett før, og da synes jeg at det er mistenkelig at de velger å gjøre en stikkkontroll på et tog med en slik vogn.

8941551[/snapback]

Det spiller absolutt ingen rolle. Vogna var merket, ferdig med det. Forøvrig har disse såkalte "ny-merkede" vognende rullet rundt i Oslo i godt over et halvår nå, om ikke lenger.

Og for å ta et konkret eksempel her. Da de nye skiltvedtektene ble tatt i bruk for en stund siden, ble flere av skiltene endret. Bl. annet. veiarbeidsskiltet, gangfeltskiltet mm. I tillegg endret man det slik at endel skilt kan ha gul fluoriserende bakgrunn i stedet for hvit. Tror du virkelig at du kunne slippe en bot du fikk fordi du sa at "jammen, skiltet er jo helt nytt. Jeg la ikke merke til at skiltet var blitt endret"?

Det står klart og tydelig i transportvilkårene at man, ved reise i månedskortvogn, skal ha gyldig og stemplet bilett for riktige reisesoner og tidsrom. Jeg mener ikke at det er riktig at han skulle hatt bot. Men jeg mener at det er feil at jeg får bot når han slipper, når begge to har gjordt samme feilen.

8941551[/snapback]

Dere har langt i fra gjort samme feilen. Dere har brutt samme vedtekt, men gjort en svært så forskjellig feil. Stor forskjell.

Kan illustrere med et eksempel her også. Synes du det er urettferdig at noen som kjører i 83 km/t i 80 soner slipper unna, mens noen som kjører 100 i 80 sonen får saftig bot? Begge to har jo faktisk brutt nøyaktig samme lov, men på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

En kontroller har klare retningslinjer på hvordan de skal håndtere slike saker. Det er jobben dems å "ta" folk å skrive ut bøter dersom de ikke har billett.

 

Merkingen er såpass tydelig, og folk bør greie å se den. Om jeg ikke husker feil så er de på dørene, før du går inn, og etter at du har godt inn er de også klistret på vinduene så du har tid til å gå til en riktig vogn.

 

Jeg tviler ikke på at trådstareten gjorde dette ved en feiltakelse og faktisk ikke prøvde å snike, men reglene er slik når man tar tog.

 

Det er også slik at det er lik bot for alle sammen, om jeg ikke husker feil så er det billigere å betale på stedet enn å få giro. Så for en skoleungdom virker 900 kroner veldig mye. Men reglene er slik i sammfunnet, tror ikke det er mange slike bøter som tar hensyn til alder / inntekt / formue osv.

 

Det er surt å betale boten, men du har nå gjort et forsøk å skrevet brev, men fptt avslag. Det er nok ikke noe mer du kan gjøre med det :(

 

Neste gang kan du få vennene dine til å gå på en betjent vogn sammen med deg, eller kjøpe og stemple billett på forhånd på stasjonen. HVis du tar toget ofte kan du jo også vurdere å skaffe deg et kort bare for å slippe og tenke på det hver gang, men heller en gang i måneden :)

Lenke til kommentar
En kontroller har klare retningslinjer på hvordan de skal håndtere slike saker. Det er jobben dems å "ta" folk å skrive ut bøter dersom de ikke har billett.

 

Forståelse for det, så jeg gav alle opplysninger uten trøbbel

 

Merkingen er såpass tydelig, og folk bør greie å se den. Om jeg ikke husker feil så er de på dørene, før du går inn, og etter at du har godt inn er de også klistret på vinduene så du har tid til å gå til en riktig vogn.

 

Jeg så ikke hvordan det var på dørene, men alle dørene ahr samme orangefarge som informasjons strekene som sier at det er ubetjent vogn. Når jeg gikk av toget og mens jeg satt på toget var jeg så fortumlet at jeg ikke husket å sjekke :p

 

Jeg tviler ikke på at trådstareten gjorde dette ved en feiltakelse og faktisk ikke prøvde å snike, men reglene er slik når man tar tog.

 

:thumbup: Bra at jeg blir trodd i allefall.

 

Det er også slik at det er lik bot for alle sammen, om jeg ikke husker feil så er det billigere å betale på stedet enn å få giro. Så for en skoleungdom virker 900 kroner veldig mye. Men reglene er slik i sammfunnet, tror ikke det er mange slike bøter som tar hensyn til alder / inntekt / formue osv.

 

Korrekt, jeg kunne velge å betale 750kr på stedet eller få en bot på 900kr. Beklageligvis hadde jeg ikke 750kr i lomma :hm: (ikke at jeg hadde betalt på stedet uansett)

 

Jeg har ikke nok penger til å betale boten, så det må min uføretrygdede mor gjøre.

 

Det er surt å betale boten, men du har nå gjort et forsøk å skrevet brev, men fptt avslag. Det er nok ikke noe mer du kan gjøre med det :(

 

Jeg kan fortsette å sende brev, for å sette ett eksempel. Kanskje den neste uheldige personen får ett hyggeligere svar på klagen sin :)

 

 

Neste gang kan du få vennene dine til å gå på en betjent vogn sammen med deg, eller kjøpe og stemple billett på forhånd på stasjonen. HVis du tar toget ofte kan du jo også vurdere å skaffe deg et kort bare for å slippe og tenke på det hver gang, men heller en gang i måneden :)

 

Jeg har faktisk kjøpt månedskort nå. Skulle reise så mye kollektivt den måneden her at med takstene dems vill det bli billigst. ;)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Synes det avhenger av hvor ny denne ordningen er. Er det under en maned siden den ble opprettet synes jeg at NSB er firkantede. Men er det over en maned siden disse nye fargene kom burde du ha tittet bedre synes jeg.

 

Og om det sa er over en maned siden blir det bare smaelig a klage pa forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...