Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for sniking på toget. Forståelig grunn?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Som pressisert er jeg fullt klar over at man kun skal sitte i månedskortvogn med gyldig bilett. Jeg så ikke noen gul lapp som sa månedskort så jeg gikk inn på vognen. Det du sier om "lese beskjeder som står på vindu/dører!!" burda da anngå han mannen som kom på og? Jeg mener ikke alvorlig at han burde hatt en bot, men igjen det beviser at jeg ikke var den eneste som ikke registrerte og leste de nye lappene som var på toget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
NSB avslo klagen. Og jeg har 14 nye dager på meg på å betale. :hm:

8881260[/snapback]

 

Det jeg gjorde når Oslo sporveier ga meg bot når billettautomaten nekta å ta 50-lappen min og avslo klagen min var å nekte å betale, så sendte de inn kravet til forliksrådet, der jeg fikk medhold med min klage, da droppa OS kravet. Anbefaler deg å gjøre det samme.

Husk å bestrid kravet før betalingsfristen går ut, da kan de nemmelig ikke sende kravet til inkasso.

Lenke til kommentar
Men dette er ikke hele historien. Mens jeg jeg står der og gir ut personopplysninger til kontrolløren kommer det en eldre mann inn. Han setter seg i setet og gir kontrolløren en Ugyldig billett (Les. Ustemplet). Kontrolløren sier til han: "Du kan ikke sitte i denne vogna med den biletten, da vil du få en slik som han der borte *peker på meg*", før hun stempler biletten hans og lar han sitte.

8733177[/snapback]

Det er ikke så rart. Hvis det du skriver er riktig så hadde denne mannen nettopp kommet inn, og toget hadde så vidt begynt å bevege seg igjen. I og med at kontrollørene så han kom inn så var det greit å snakke til han.

 

Som sagt tar jeg toget så ofte at jeg begynner å bli lei av å lese sikkerhets lapper og lignende :p

8733583[/snapback]

Tar du toget ofte så burde du vite at man i "Månedskort" vognene kun kan sitte med godkjent billett (stemplet billett eller periodekort) mandag til fredag 0600-2000

 

 

Du kan selvsagt klage, men personlig mener jeg at du fortjener boten! Du burde rett og slett vite bedre, og lese beskjeder som står på vindu/dører!!

8785420[/snapback]

 

Er du spinnvill? Han var jo mer enn villig til å betale pengene. Hadde han ikke villet betale for en billett hadde saken vært noe helt annet. Det er helt ufattelig at nsb kan holde på sånn her!

 

Hva slags måte er dette å behandle reisende kunder på? Du havnet tilfeldigvis på feil vogn, og dette må du betale dyrt for. Dette er triste saker...

Hva om du hadde beveget deg til en annen vogn og bedt kontrolløren fulgt etter deg, hadde saken blitt annerledes da? Det er trist å se mennesker misbruke den lille makten de har fått utdelt, det gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Er du spinnvill? Han var jo mer enn villig til å betale pengene. Hadde han ikke villet betale for en billett hadde saken vært noe helt annet. Det er helt ufattelig at nsb kan holde på sånn her!

 

Hva slags måte er dette å behandle reisende kunder på? Du havnet tilfeldigvis på feil vogn, og dette må du betale dyrt for. Dette er triste saker...

Hva om du hadde beveget deg til en annen vogn og bedt kontrolløren fulgt etter deg, hadde saken blitt annerledes da? Det er trist å se mennesker misbruke den lille makten de har fått utdelt, det gjør meg kvalm.

8882247[/snapback]

Da kan jeg jo alltid sette meg i måndeskortvogenen da....

 

Og den ene av 30 ganger det faktisk er kontroll så kan jeg bare betale vanlig pris, og beklage at jeg satt meg i feil vogn...

 

Tar ukentlig lokal-tog i Oslo-området, og det står klart på disse vognene at det kun er adgang med månedskort eller gyldige biletter (stemplet). Jeg har ikke noen problemer med å se symbolene. Kan sikkert ta noen bilder neste gang jeg er på toget for å illustrere.

 

Trådstarter: Regnet med at du fikk klagen avslått, fordi dette er åpenlyst din egen feil.

Lenke til kommentar
Er du spinnvill? Han var jo mer enn villig til å betale pengene. Hadde han ikke villet betale for en billett hadde saken vært noe helt annet. Det er helt ufattelig at nsb kan holde på sånn her!

 

Hva slags måte er dette å behandle reisende kunder på? Du havnet tilfeldigvis på feil vogn, og dette må du betale dyrt for. Dette er triste saker...

Hva om du hadde beveget deg til en annen vogn og bedt kontrolløren fulgt etter deg, hadde saken blitt annerledes da? Det er trist å se mennesker misbruke den lille makten de har fått utdelt, det gjør meg kvalm.

8882247[/snapback]

Da kan jeg jo alltid sette meg i måndeskortvogenen da....

 

Og den ene av 30 ganger det faktisk er kontroll så kan jeg bare betale vanlig pris, og beklage at jeg satt meg i feil vogn...

 

Tar ukentlig lokal-tog i Oslo-området, og det står klart på disse vognene at det kun er adgang med månedskort eller gyldige biletter (stemplet). Jeg har ikke noen problemer med å se symbolene. Kan sikkert ta noen bilder neste gang jeg er på toget for å illustrere.

 

Trådstarter: Regnet med at du fikk klagen avslått, fordi dette er åpenlyst din egen feil.

8885827[/snapback]

 

Det har jeg skjønt, men det er jo ikke hovedpoenget her. Det kan virke som nsb har disse vognene kun for å kunne gi ut disse bøtene? Alle billetter må jo sjekkes/kjøpes på resten av toget. Jeg ser virkelig ikke grunnlaget for å gi denne boten, særlig når nsb hadde fått pengene for billetten uansett. Dette er bare for å være vanskelig og drittsekk. Mye vil ha mer...

Lenke til kommentar
Det har jeg skjønt, men det er jo ikke hovedpoenget her. Det kan virke som nsb har disse vognene kun for å kunne gi ut disse bøtene? Alle billetter må jo sjekkes/kjøpes på resten av toget. Jeg ser virkelig ikke grunnlaget for å gi denne boten, særlig når nsb hadde fått pengene for billetten uansett. Dette er bare for å være vanskelig og drittsekk. Mye vil ha mer...

8917273[/snapback]

Nei.

Disse vognene er for månedskort. Poenget med de er at konduktøren ikke skal ha så mye å gjøre. Konduktøren sjekker ikke de som sitter i månedskortvognen (såfremt det er innenfor tidsbegrensningen på månedskort (mandag-fredag 06-20))

 

Å sitte på månedskort uten gyldig billett eller månedskort er å snike!

Lenke til kommentar
Det har jeg skjønt, men det er jo ikke hovedpoenget her. Det kan virke som nsb har disse vognene kun for å kunne gi ut disse bøtene? Alle billetter må jo sjekkes/kjøpes på resten av toget. Jeg ser virkelig ikke grunnlaget for å gi denne boten, særlig når nsb hadde fått pengene for billetten uansett. Dette er bare for å være vanskelig og drittsekk. Mye vil ha mer...

8917273[/snapback]

Nei.

Disse vognene er for månedskort. Poenget med de er at konduktøren ikke skal ha så mye å gjøre. Konduktøren sjekker ikke de som sitter i månedskortvognen (såfremt det er innenfor tidsbegrensningen på månedskort (mandag-fredag 06-20))

 

Å sitte på månedskort uten gyldig billett eller månedskort er å snike!

8917699[/snapback]

 

Jeg har sittet på månedskort vogn mange ganger og betalt pent og pyntelig til konduktøren som alltid kommer gjennom vogna. De som sitter der skal jo sjekkes også! Så jeg ser ærlig talt ikke problemet...

Lenke til kommentar
Det har jeg skjønt, men det er jo ikke hovedpoenget her. Det kan virke som nsb har disse vognene kun for å kunne gi ut disse bøtene? Alle billetter må jo sjekkes/kjøpes på resten av toget. Jeg ser virkelig ikke grunnlaget for å gi denne boten, særlig når nsb hadde fått pengene for billetten uansett. Dette er bare for å være vanskelig og drittsekk. Mye vil ha mer...

8917273[/snapback]

Vognene er der for å gi passasjerer med månedskort en liten fordel (Slippe å stresse med kort/billetter) og for å lette arbeidet til konduktøren.

 

Hvis du setter deg der uten månedskort, sniker du jo. Fordi du vet at det ikke er kontroll på alle avgangene, og derfor slipper du å betale.

 

Jeg ser absolutt ingen grunn til å sette seg der om man ikke har gyldig månedskort.

 

Dessuten er merkingen av vognene så tydelig at det faktisk er din egen feil om du setter deg i feil vogn. Enten det er med vilje eller ikke.

Lenke til kommentar

er vell litt forskjellsbehandling ja , husker jeg tok toget for noen dager tilbake så satt jeg da i den vongna som de nesten aldri skjekker i , altså ubetjent. så var det ei som ikke hadde billett , så da tok konduktørene henne med frem til hun som solgte billetter så var det greit når hun kjøpte så fikk hun til og med sette seg tilbake inn i vongen igjen.

 

er nok stor forskjell på hvem av konduktørene du møter på , noen er grei mens noen er mindre greie..

Lenke til kommentar
er nok stor forskjell på hvem av konduktørene du møter på , noen er grei mens noen er mindre greie..

8920552[/snapback]

Jeg tar tog ganske ofte..

 

Mye går også på hvordan man oppfører seg.

 

Jeg har sittet på månedskort vogn mange ganger og betalt pent og pyntelig til konduktøren som alltid kommer gjennom vogna. De som sitter der skal jo sjekkes også!

Konduktøren sjekker ikke de som sitter i månedkortvognene mellom klokken 0600 og 2000, mandag til fredag.

 

I helgene og på kvelden etter klokken 2000 er månedskortvagnene vanlig betjente vogner.

Lenke til kommentar

Min bror opplevde dette for en god del år tilbake. Han satt klar med pengene i hånden når kontrolløren kom. Min mor sendte klage (om hun ringte eller sendte brev husker jeg ikke) og om jeg ikke husker feil så gikk klagen gjennom og min bror måtte ikke betale boten (han var også mindreårig).

 

Det er et helt latterlig system, spesielt når du sitter klar med pengene i hånden. De er kanskje den mest miljøbevisste måten å reise på, men det er fanken meg det eneste NSB kan skryte på seg! :mad:

Lenke til kommentar
Min bror opplevde dette for en god del år tilbake. Han satt klar med pengene i hånden når kontrolløren kom. Min mor sendte klage (om hun ringte eller sendte brev husker jeg ikke) og om jeg ikke husker feil så gikk klagen gjennom og min bror måtte ikke betale boten (han var også mindreårig).

 

Det er et helt latterlig system, spesielt når du sitter klar med pengene i hånden. De er kanskje den mest miljøbevisste måten å reise på, men det er fanken meg det eneste NSB kan skryte på seg!  :mad:

8922233[/snapback]

 

Riktig, som om det ikke er dyrt og uhensiktsmessig nok å reise kollektivt fra før av, så må man betale 900kr (Mye penger i en litten gutts/students øyne) bare på grunn av en glipp. :nei:

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Min bror opplevde dette for en god del år tilbake. Han satt klar med pengene i hånden når kontrolløren kom. Min mor sendte klage (om hun ringte eller sendte brev husker jeg ikke) og om jeg ikke husker feil så gikk klagen gjennom og min bror måtte ikke betale boten (han var også mindreårig).

 

Det er et helt latterlig system, spesielt når du sitter klar med pengene i hånden. De er kanskje den mest miljøbevisste måten å reise på, men det er fanken meg det eneste NSB kan skryte på seg!  :mad:

8922233[/snapback]

 

Riktig, som om det ikke er dyrt og uhensiktsmessig nok å reise kollektivt fra før av, så må man betale 900kr (Mye penger i en litten gutts/students øyne) bare på grunn av en glipp. :nei:

8922254[/snapback]

Man er fritatt fra bøter når man er mindreårig da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...