Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for sniking på toget. Forståelig grunn?


Krankemot

Anbefalte innlegg

I dag tok jeg toget fra Asker til Lillestrøm på vei hjem fra en skoletur. Jeg satte meg inn i en vilkårlig vogn sammen med to veninner og vi snakket sammen. Så plutselig kommer det en kontrollør og vil se bilett, jeg drar frem en hundre lapp for å betale for reisen, men da får jeg bekjed om at jeg har gått på en ubetjent vogn, som man kun kan benytte seg av om man har "gyldig bilett". Jeg ser rundt meg, og ganske riktig, en splitter ny merking pryder veggende, to orange striper. Jeg sier at jeg ikke var klar over at dette var en såkalt "ubetjent vogn" og at jeg aldri har sett/lagt merke til denne merkingen før. Jeg spør pent om jeg kan betale vanlig takst, men nei, dette er kontrollører og ikke konduktører, så dette var ikke mulig. Jeg har pent nødt til å lange over legitimasjon og motta en bot på 900kr (!). De sier at om jeg ønsker å klage på boten får jeg sende ett brev til NSB Drift Kontroll 0048 Oslo.

 

Men dette er ikke hele historien. Mens jeg jeg står der og gir ut personopplysninger til kontrolløren kommer det en eldre mann inn. Han setter seg i setet og gir kontrolløren en Ugyldig billett (Les. Ustemplet). Kontrolløren sier til han: "Du kan ikke sitte i denne vogna med den biletten, da vil du få en slik som han der borte *peker på meg*", før hun stempler biletten hans og lar han sitte. Denne siste hendelsen beviser to ting. 1. At det tydeligvis er fler enn meg som ikke lot merke til den nye merkingen. og 2. At NSB forskjellsbehandler folk. Vi hadde begge brutt reglene, men kun jeg fikk bot.

 

Jeg har bestemt meg for å skrive ett brev til NSB og forklare hendelsen. Tror dere jeg har en sjangse? Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Og, om det er noen som kan hjelpe meg med hvordan man skal utforme en slik klage.

 

Det skal også nevnes at jeg har helt cleant rulleblad, og at jeg aldri har sneket på toget før (max uflaks)

 

 

-Snorre :hmm:

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo ikke noe nytt system, egne månedskortvogner har det vært i evig mange år. Det nye er at de har skiftet farge og merking fra gul til oransje..

 

8733483[/snapback]

 

Jeg er fullt klar over at gul lapp med en "M" med ring rundt = månedskortvogn, og jeg har alltid ungått disse. Og når jeg i dag ikke så noen gul lapp på ruta, tok jeg det for gitt at det var en betjent vogn.

 

Som sagt tar jeg toget så ofte at jeg begynner å bli lei av å lese sikkerhets lapper og lignende :p

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Snobjorn: I ditt tilfelle er saken litt verre. Man plikter nemlig å sette seg inn i reglene for kollektivtransport dersom man bruker den. Det ble i hvert fall hevdet av en bruker i en annen tråd på jus-forumet (der denne kanskje hører mer hjemme?).

8735146[/snapback]

 

Det var sikkert det som sto på de orange strekene jeg overså ;)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Har skrevet brev nå. Er det noe dere mener jeg bør unnlate å ta med?

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tirsdag den 29/5-07 tok jeg toget på vei hjem fra en ekskursjon med skolen, jeg setter meg på en tilfeldig vogn sammen med klassekameratene jeg reiste sammen med, og etter en stund kommer det en kontrollør. I god tro om at dette er en konduktør tar jeg frem to femtilapper og sier hvor jeg skal. Kontrolløren nekter å skrive ut en billett til meg siden jeg sitter på en såkalt ”Ubetjent vogn”. Jeg ser opp og jeg ser oransje striper på veggene, etter litt leting ser jeg at det står ”ubetjent vogn”. Jeg forsøker å forklare at jeg ikke så den nye merkingen, fordi jeg til vanlig kun er påpasselig med å unngå vognene med gule månedskortlapper, og at det derfor synes det er urimelig å bli ilagt en bot på 900kr. Jeg spør en gang til om jeg for lov til å betale vanlig takst, siden det er helt ny merking, og det hele var en glipp, men heller ikke nå vil de skrive ut en billett til meg. Jeg gir fra meg min personlige informasjon, mens vi diskuterer hvorvidt det er rettferdig at jeg må betale bot.

 

Samtidig som jeg gir fra meg personlig data, setter det seg en mann på et sete ikke langt fra oss. Han rekker frem en ugyldig billett og ønsker å få denne stemplet, Kontrolløren sier til han ”Du kan ikke sitte på denne vognen, da vil du få en slik som han”, mens hun peker på meg. Hun stempler billetten hans og lar han sitte. Dette forteller meg to ting: 1. At NSB’s personale forskjellsbehandler folk. Mannen hadde brutt transportvilkårene i §4C så vel som jeg, allikevel slapp han forelegg. Det andre dette forteller oss er at det var flere en meg som ikke lot merke til den nye vognmerkingen. I oppstartsfasen på ett slikt prosjekt mener jeg at man bør være tilbøyelige for brukerfeil. Jeg har tidligere alltid unngått månedskortvognene med gule klistremerker og har aldri sneket på toget før.

 

Ble kanskje litt kort?

Har aldri skrevet noen klage før så jeg vet ikke.

 

Leste ett sted på nettet at jeg bør sende brevet rekomandert. Vet dere hvor mye det koster?

Lenke til kommentar

så lenge du har billett framfor penger pleier de å la deg slippe. dette skjedde med fattern også. han han reiste med hadde penger - mens min far hadde billett. selv om de satt sammen fikk min far slippe bot - mens hin stakkarn måtte punge ut med 750 norske. det står jo faktisk ganske greie store skilt om akkurat dette på (utenpå ja) vognene , iallefall her i bergen. tviler på du kommer igjennom med en klage, har du du gjort noe galt så har du gjort det.

 

edit: dette med månedskort vogner har vel vært ganske lenge?

Endret av cozmos
Lenke til kommentar
Tok du det opp med konduktøren akkurat da det skjedde?

8783890[/snapback]

Du har ikke lest tråden.

 

Snobjorn: Stå på ditt!

8783953[/snapback]

Har faktisk det.

 

Tok du det opp med konduktøren akkurat da det skjedde?

8783890[/snapback]

 

Ja det gjorde jeg. Hun konkluderte med at jeg måtte sende en klage til NSB.

8783970[/snapback]

Tror du hadde hatt godt av å lære et såkalt "head-bash". Men fra spøk til alvor, slik nevnt i den andre tåden, prøv å gå til avisen. For tiden elsker de portretter, og ikke minst av den stakkars skole eleven som blir krev for store penger på bakgrunn av tull.

Lenke til kommentar
prøv å gå til avisen. For tiden elsker de portretter, og ikke minst av den stakkars skole eleven som blir krev for store penger på bakgrunn av tull.

8784336[/snapback]

 

 

Er så enig så enig!

Medie-oppslag har hjulpet meg så mangt i flere saker! En av gangene ringte jeg nærradioen. 12 timer etterpå ble det riksdekkende Dagsrevyen-oppslag - og du kan tenke deg at det ble orden på sakene!

Det er en god grunn til at de kalles for den fjerde statsmakt.

Lenke til kommentar
Men dette er ikke hele historien. Mens jeg jeg står der og gir ut personopplysninger til kontrolløren kommer det en eldre mann inn. Han setter seg i setet og gir kontrolløren en Ugyldig billett (Les. Ustemplet). Kontrolløren sier til han: "Du kan ikke sitte i denne vogna med den biletten, da vil du få en slik som han der borte *peker på meg*", før hun stempler biletten hans og lar han sitte.

8733177[/snapback]

Det er ikke så rart. Hvis det du skriver er riktig så hadde denne mannen nettopp kommet inn, og toget hadde så vidt begynt å bevege seg igjen. I og med at kontrollørene så han kom inn så var det greit å snakke til han.

 

Som sagt tar jeg toget så ofte at jeg begynner å bli lei av å lese sikkerhets lapper og lignende :p

8733583[/snapback]

Tar du toget ofte så burde du vite at man i "Månedskort" vognene kun kan sitte med godkjent billett (stemplet billett eller periodekort) mandag til fredag 0600-2000

 

 

Du kan selvsagt klage, men personlig mener jeg at du fortjener boten! Du burde rett og slett vite bedre, og lese beskjeder som står på vindu/dører!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...