Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jus-tråden på høyt nivå.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betingelsene for vindikasjon av penger har tradisjonelt vært formulert slik at betalingsmottakeren må ha plikt til å holde pengene i egen kasse, og han må faktisk ha oppfylt denne plikten.
 
Kan dette prinsippet overføres til en problemstilling hvor A har solgt flere smaragder (med salgspant) til B, hvor salgspantet deretter har blitt blandet med identiske smaragder? Vil salgspantet i et slikt tilfelle falle bort? 
 
I panteloven § 3-17 (4) står det at "Avtalen må særskilt nevne de ting som panteretten skal omfatte". Altså panteobjektet må være identifisert. Som følge av dette kan vel ikke panthaver ta beslag i hvilke smaragder han vil? 

Lenke til kommentar

Lov om hendelege eigedomshøve regulerer situasjonen der tingene tilhører to eller flere eiere. Her er det samme eier, men noen av tingene er beheftet med pant.

 

Jeg vil tro at hvis man er utenfor sammenføyningsregelen i panteloven § 3-19 kan panthaver vindisere. Årsaken til at man stiller opp særlige legitimasjonskrav for vindikasjon av penger er pga. pengers særlige fungibilitet og stilling som udiskutabelt betalingsmiddel, og en godtroende mottakers påfølgende lave aktsomhetskrav ved mottak av/oppgjør i penger. Disse hensynene gjør seg ikke gjeldende i særlig grad for smaragder.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at hvis man er utenfor sammenføyningsregelen i panteloven § 3-19 kan panthaver vindisere. 

 

På hvilket grunnlag kan panthaver da vindisere? For at panthaver skal kunne kreve pantet utlevert så må vel et av vilkårene i panteloven § 1-9 (om førtidig forfall) være oppfylt? Hvordan kan panthaver vindisere når han ikke vet hvilke gjenstander som er hans? 

 

Jeg er forvirret. :D 

Lenke til kommentar

Det prinsippielle spørsmålet er uansett hva som skjer med panteobjektet når det ikke lenger lar seg identifisere sammen med en gruppe identiske gjenstander. 

 

Sett at jeg går i en sykkelbutikk og tar sykkelen min (som er beheftet med salgspant) med meg inn. Etter en stund stiller en medarbeider sykkelen sammen med andre identiske sykler. Like etter blir sykkelbutikken slått konkurs. 

 

Her kunne jo evt. hendelege eigedomshøvelova komme inn, men spørsmålet blir jo likevel hva som skjer med salgspantet. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

H har salgspant i vare X solgt til A.

A selger varen til B.

B var i godtro ved overtakelsen – panteretten faller derfor bort som følge av ekstl. § 1 nr. 3.

B selger varen til C.

C visste at H opprinnelig hadde salgspant i X.

 

Vil panteretten H har i X i et slikt tilfelle gjenoppstå eller er den retten borte for godt? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...