Gå til innhold

Naken hud forsinket Halo 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å blåse hodet av andre spillere, å slå istykker ryggraden, og å sprenge dem med granater er fine greier. Men litt hud? Nei det kan jo ungdommen få psykiske problemer av! Jeg vemmes over amerikas psykotiske sensurpolitikk.

8697836[/snapback]

 

Du stjal ordet fra meg :p.

 

GTA fikk jo 18+ grunnet den ene scenen der man kun kunne se brystet til den ene personen. Hva er galt med amerika? Det er ingen forskjell med damers bryst i forhond til menn sine.

 

Superbawl eller hva det het er et eksempel på hvor langt det kan gå.

Endret av Articfare
Lenke til kommentar

Har nettopp funnet ut at nakenheten kommer når du får en feilmelding kalt ass. SPillet slår seg av, sånn feilmelingsgreier kommer opp, og du ser et lite bilde av at en av en bungie-utvikler som viser, ja, ræva.

 

Jeg fikk infon fra g4.com , siden som har kommet med noen av de beste køddefilmene om spill, og de morsomste anmeldelsene (de kom med f. eks den strippegreia med ps3 mot wii) Og hvis du trykker på signaturen min så ser du noe enda morsommere fra siden deres :p

Lenke til kommentar

Okej, hva er dette?

 

Det første som slo meg var, OMG går det AN!? Er det mulig å vekte aldersgrense mellom nakenhet og vold på denne måten??

 

Men så slo det meg... er dette kun et markedsføringsstunt for å selge kjappere i starten? Og skape publisitet?? Hvorfor i all verden skulle det plutselig oppstå en naken person i Halo 2 NÅ?

 

Nei for meg høres dette faktisk mer ut som et salgs/PR stunt, spesielt ettersom de skulle spesialmerke de første utgavene av spillet med advarsel om dette. Og de senere skulle komme uten "glippen".

 

Nei... hallo sier jeg...

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Okej, hva er dette?

 

Det første som slo meg var, OMG går det AN!? Er det mulig å vekte aldersgrense mellom nakenhet og vold på denne måten??

Så vidt eg veit påvirker ikkje dette aldersgrensa for spelet. Derimot vil Microsoft leggje til informasjon som at spelet inneheld "delvis nakenhet". Dette gjer dei for å følgje retningslinjene gitt av ESRB.

Lenke til kommentar
Okej, hva er dette?

 

Det første som slo meg var, OMG går det AN!? Er det mulig å vekte aldersgrense mellom nakenhet og vold på denne måten??

Så vidt eg veit påvirker ikkje dette aldersgrensa for spelet. Derimot vil Microsoft leggje til informasjon som at spelet inneheld "delvis nakenhet". Dette gjer dei for å følgje retningslinjene gitt av ESRB.

8702324[/snapback]

 

Åja riktig, jeg leste at de skulle merke de første utgavene, og ha korrigert det på de senere. Men det stod det altså ikke, sånn kan det gå i farta.

 

Hvis det ikke var noe hysteri pga nakenhet annet enn pga regelverk som du referer til i form av ESRB (som jeg forsåvidt ikke aner hva er) så høres det mer fornuftig ut.

 

Allikevel vil jeg tenke det samme som jeg refererte til i avsnitt 2 i innlegget mitt, men det kommenterte du egentlig ikke her, så det blir vel litt off topic i forhold til svaret ditt...

 

Men du må gjerne fordype meg/oss? i hva ESRB er for noe. Du kan godt komme med klisjesvaret om at jeg må google det og, men det tviler jeg egentlig på at blir gjort, lat om jeg er. :)

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Kortversjonen om ESRB: Dette er eit uavhengig organ som vart oppretta av ESA (Entertainment Software Association, amerikansk organisasjon for dei som driv med videospel). ESRB skal hjelpe forbrukarar til å få ei betre forståelse av kva dei faktisk kjøper. Dette gjer dei ved å 1. gi spel ei aldersgrense, og 2. beskrive kva spelet inneheld. Det er det sistnemnte punktet som kjem inn i denne saka.

 

Viss du ønskjer å lese meir om arbeidet ESRB gjer kan du besøke heimesidene: http://www.esrb.org

 

Når det gjeld graden av hysteri rundt denne saka, virker det for meg mest som pressa overdriv i stor grad. Overskrifter av typen vi finn i denne artikkelen, og andre artiklar rundt saka, framstår mest som typsike "tabloid/sladrepresse" som bare ønskjer å fange oppmerksomhet. Som vi ser at denne tråden er det ikkje mange som forstår kva saka handlar om.

Lenke til kommentar
Å blåse hodet av andre spillere, å slå istykker ryggraden, og å sprenge dem med granater er fine greier. Men litt hud? Nei det kan jo ungdommen få psykiske problemer av! Jeg vemmes over amerikas psykotiske sensurpolitikk.

8697836[/snapback]

Denne saka handlar ikkje om "amerikas psykotiske sensurpolitikk". Strengt tatt er det ikkje ei politisk sak i det heile tatt. Ikkje handlar det om amerikanarar som ikkje tåler hudfarga pixler heller. Saka er den at Microsoft ønskjer å følgje ESRB sine retningslinjar. Noko eg ikkje ser på som eit problem.

8698833[/snapback]

 

ESRB er et uoffisiellt organ som dessverre har fått stor makt i USA.

 

Les her:

http://www.esrb.org/about/index.jsp

 

og her:

http://www.theesa.com/about/index.php

 

så kan dere selv se hva de sier om seg selv.

 

"The result is a rating system that is universally adopted by the industry, supported by retailers and is consistently described by parents and opinion leaders as the best entertainment rating system in the US."

 

Dette er et sitat fra deres egne sider. Det er også en udokumentert påstand. De bruker foreldres frykt for hva programvare kan gjøre med deres barn for å fremme organisasjonen.

 

De slenger også det strengeste symbolet, AO (adults only) på mange utgivelser med "sex scener", men har kun brukt dette symbolet en gang for vold i en utgivelse. Det var for vold i spillet Punisher. GTA fikk denne klistret på boksen grunnet "Hot Coffe"-modifiseringen, men ikke for vold. Det hadde kategori M før denne episoden.

 

Her er forklaringene på kategoriene:

http://www.esrb.org/ratings/ratings_guide.jsp

 

ESRB er en organisasjon som lever av USAs foreldre. Uten deres bekymring og støtte til en slik organisasjon vil den ikke kunne eksistere. Den lever tross alt av donasjoner.

 

Min konklusjon er at moralen i USA i høyeste grad er problemet i sammenhenger som dette, altså "hud" i Halo 2. Halo spillene er veldig voldelige, men nakenhet var det som gjorde at det fikk endret kategori.

 

Merk også at MS ikke under noen omstendighet trenger å føye seg for ESRB sensuren. Dette er noe de gjør utelukkende for å kunne selge spillet gjennom Kmart og lignende kjeder hvor nettopp hysteriske middelklasse foreldre gjerne er kundegruppen. Her skinner også dobbeltmoralen igjennom.

Lenke til kommentar

Var det meint som eit spesifikt svar til meg, eller bare ei generell bemerking? Som du kan sjå har eg alt gitt ei lita (om enn mangefull) forklaring av kva ESRB er for noko, samt linka til heimesiden for dei som ønskja å lese meir. Ein større diskusjon om vi treng denne typen organ hadde eg ingen planer om å ta her, men dette er kanskje noko som er verdt å ta i ein eigen tråd.

 

Min konklusjon er at moralen i USA i høyeste grad er problemet i sammenhenger som dette, altså "hud" i Halo 2. Halo spillene er veldig voldelige, men nakenhet var det som gjorde at det fikk endret kategori.

Så vidt eg veit har ikkje spelet endra aldersmerking. Einaste endringa som er gjort er å leggje til "Partial Nudity".

Lenke til kommentar

Ja det stemmer.

 

Det er også derfor at det blir delvis feil å snakke om vold/nakenhet her, for det er faktisk ikke spillet selv som har "pixel nakenhet" men ett vaske-ekte bilde av den hårige ræva til en av utviklerene... Tenker nok han får litt pes fra sjefen sin nå ja.

 

Kilde

When contacted this morning by FiringSquad, the ESRB sent over this statement about the Halo 2 PC situation, which gives more info about the actual nude content that was put into the game:

 

After the M (Mature 17+) rating assignment was issued for Halo 2 for Vista and just prior to the shipment of the game to retail, Microsoft notified ESRB about pertinent content found in a map editor tool that is being bundled with the game. The content in question, although likely to be inaccessible to the vast majority of users, displays a photograph of an individual showing his bare backside to the user when a particular error occurs, and thus warrants a ‘Partial Nudity’ content descriptor in order to alert consumers to its presence in the product. Microsoft has therefore applied stickers with correct ESRB rating information to the packaging of virtually all copies that will ship to retail in the U.S. and Canada. We have been advised by Microsoft that future runs of the game will be produced without the content in question, thus negating the need for the descriptor to be displayed on those versions.

 

ESRB’s job is to ensure that games are appropriately labeled, and that is precisely what we did in this case. We greatly appreciate Microsoft’s cooperation in this matter.

 

edit:

Hadde det nå ennda vært så fint att det var Cortana som tok seg en dans eller no, så kunne det nokk vært en PR jippo, men dette lukter missfornøyd annsatt lang lang vei.

Endret av DargarWhiteFang
Lenke til kommentar
På denne måten slipper Microsoft å hanskes med episoden Grand Theft Auto: San Andreas ble utsatt for i 2005. Dette spillet kom med en sekvens («Hot Coffee») der hovedpersonen hadde sex, noe som førte til stor oppstandelse i USA.

Ja, gud forby at sex eller nakenhet skal være sebart (i et spill som har 18 års grense uansett). Skyting, drap, ran, vold og tyveri -- DEEET er jo helt greit!

 

USA er f***a.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...