Gå til innhold

Dell lanserer Linux-maskiner


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på en liten og lett laptop slik som disse med 12" skjerm. Hadde vært kjekt om de tilbød en eller flere av de med Ubuntu når det kommer til Norge. Heldigvis er det ikke noe hastverk enda. Klarer meg fint med min 6 år gamle laptop som supplement til desktopen inntil videre. :)

8697419[/snapback]

Tenkte på det samme - maskin har jeg, men kunne godt tenke meg en av disse bærbare som er virkelig små, ville være perfekt med Ubuntu. Men så har vi disse her da fra System76, som kommer med Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hva jeg skal si, mitt første inntrykk er at du må ver spesielt bra dum i hodet for å ikke skjønne at du kan få bedre pc med windows til samme pris ved å si du ikke vil ha windows og få refundert det beløpet av dell og så laste ned gratis lolinux og hiv det inpå. Men eg ser jo behovet for usikre noobs så ikke har peiling og ikke har lært at google har svar til alt og du har ikke bruk for support.

 

Men ehh forandringer fryder eller noe? 

 

PS: Hvis du vil ha bedre maskin en det du får med lolbuntu gå for en maskinvare konfigurasjon og be om å refundert for windows så slipper du å legge ut penger på det.

 

Håper alle skjønte det hvis ikke så får dere send meg en PM.

 

Til moderatoren så er linux frelst og sletter min post hvergang pga umodenhet og mindre hjerne celler. .|. <- ta hintet.

8698676[/snapback]

 

Yeah yeah, akkurat nå er Ubuntu ikke så billig som alle håpet, men det kommer etterhvert. Dessuten, hvis folk skulle kjøpe PC og refundert Windows så telles ikke det som et Linux salg og hvis alle skulle gjøre dette vil nok Dell slutte å selge pc'r med Ubuntu om kort tid, som ikke er ønskelig. At flere kjøper Ubuntu maskiner fører til at utviklere får opp øynene for Linux, noe som igjen fører til at vi får mer/bedre maskinvare støtte i Linux, som er ønskelig for alle.

Lenke til kommentar

Vel du har forsåvidt rett i det du skriver godeste Synxz, men du glemmer et vesentlig punkt.

 

Forslaget er blitt stemt frem først og fremst fordi Linux brukerne vet at når USA sin største hardware leverandør(og 3 i verden) begynner å selge maskiner med Linux preinstallert så vil dette legge et betydelig press på utviklerne av drivere til å lage drivere også for Linux, ikke bare for Windows(som i dag). Alle som selger hardware ønsker å iallefall kunne stå på listen til Dell som «mulig hardware», en liste som en del faller utenfor i dag.

 

Såfremt prisen er lavere så er den helt irrelevant, dette gir nemlig en unik mulighet for millioner av Linux brukere til å «stemme med lommeboken» - for dem av disse som ønsker en forandring. Nå blir det spennende å se hvor mange dette faktisk er.

 

Muligheten til å få refundert utgifter til windows lisensen er heller ikke kurat i alle land, så dette er også positivt for dem som alt har liggende en lisens som er brukelig. Nå kan de unngå å bli påtvunget en lisens de ikke trenger.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Men eg ser jo behovet for usikre noobs så ikke har peiling og ikke har lært at google har svar til alt og du har ikke bruk for support.

Er alle som kjøper PCer med preinstallert OS usikre "noobs"? Mange ønsker selvsagt å ha noe som funker ut av boksen, i tillegg til at man er sikker på at all hardwaren er støttet.

PS: Hvis du vil ha bedre maskin en det du får med lolbuntu gå for en maskinvare konfigurasjon og be om å refundert for windows så slipper du å legge ut penger på det.

lolbuntu? :roll:

 

Jeg vet ikke om du bare misliker Ubuntu eller er generell motstander av GNU/Linux, men Ubuntu er blitt veldig bra etterhvert og det nærmeste man per idag kommer "linux for folket". Selv holder jeg en knapp på ArchLinux til desktopbruk, men er ikke så "l33t" at jeg føler behov for å disse Ubuntu av den grunn.

Til moderatoren så er linux frelst og sletter min post hvergang pga umodenhet og mindre hjerne celler. .|. <- ta hintet.

8698676[/snapback]

Hvis du er så mye mer moden og har flust med hjerneceller, så bør du klare å skrive korrekt norsk. Orddelingsfeil er ikke bra, eller ord delings feil som du kanskje kaller det? :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Et lite poeng er at Linux krever mindre av hardware enn Vista. Den trenger heller ikke virusprogram osv som krever sitt. Den blir heller ikke treg over tid :) Så selv med likt hardware så blir Ubuntu noe raskere.

8697379[/snapback]

Det er et viktig poeng.

 

Husk også at Ubuntu tilbyr det folk flest trenger, men det er vel spillere og de som har spesielle behov for programmer som ikke kan bli fornøyd med Ubuntu.

8697435[/snapback]

 

men for det vanlige individ i gata er windows lettere å installere enn uansett linux versjon...

8697636[/snapback]

Du bør kanskje prøve siste versjon av Ubuntu før du sier noe slikt. Det er faktisk vesentlig enklere enn Windows.

8697706[/snapback]

 

nå har jeg prøvd den siste versjonen. installasjonen gikk greit men å få det trådløse nettet til å virke var ett sant mareritt... og for å få riktig oppløsning på skjermen og for den saks skyld.. så fortell meg hva som er enklere?

Lenke til kommentar

Kanskje det blir en dell på meg neste gang jeg skal kjøpe lappis.... ikke fordi jeg liker dell , men fordi de tar steget i rett retning.... jeg har heller ikke så mye i mot windows.. ..for den saks skyld.. jeg liker bare ikke "lock in" effekten og mangelen på valgmuligheter...

 

forresten.. er det bare jeg som liker mandriva her ?? :p

Endret av idos
Lenke til kommentar
nå har jeg prøvd den siste versjonen. installasjonen gikk greit men å få det trådløse nettet til å virke var ett sant mareritt... og for å få riktig oppløsning på skjermen og for den saks skyld.. så fortell meg hva som er enklere?

8699384[/snapback]

Du har kanskje brukt et trådløst kort som ikke er støttet? Det er vanskelig å bruke ustøttet hardware i Windows også (ja, det fins masse slikt. Søk litt rundt i forum hvor Vista-brukere klager over manglende eller buggy drivere til hardwaren sin).

 

Det meste er enklere med installasjon av Ubuntu kontra Windows. Installeren er rett og slett utrolig mye lekrere, og den er grafisk hele veien. Du kan til og med sitte på nett mens du installerer. Og man har et helhetlig system for å installere og oppdatere software, i motsetning til de ørten ulike måtene å gjøre det på i Windows.

 

Det morsomste er nok enkelte MS-fanboys som forteller hvor lett det er å installere Windows, og sammenlikner en standard linux-iso med sine slipstreama CDer som de har jobbet lenge med - snakk om å sammenlikne epler og bananer :!:

8699465[/snapback]

 

joda kortet støttes. i enhetsbehandlinga står det i allefall slik å forstå.

 

installasjonen er pen å se på.. men hva hjelper det når det for vanlig dødelige ikke er mulig å få det enkleste til å virke? som oppløsningen på skjermen og trådløst nett? selv kona mi klarte å installere trådløst nettverkskort i windows.. og hu er laaaaangt fra noen datakyndig person.

 

men vi blir aldri enig i dette temaet uansett..

Lenke til kommentar
installasjonen er pen å se på.. men hva hjelper det når det for vanlig dødelige ikke er mulig å få det enkleste til å virke? som oppløsningen på skjermen og trådløst nett? selv kona mi klarte å installere trådløst nettverkskort i windows.. og hu er laaaaangt fra noen datakyndig person.

Jeg har ganske mange PCer selv, i tillegg til mengdevis med andre PCer jeg installert ulike linux-distroer på. Generellt har jeg ikke hatt mer trøbbel med linux enn Windows, kanskje heller tvert i mot. SATA/RAID-drivere er spesielt knotete i Windows. Det er i hvertfall sjelden jeg kan installere Windows helt uten å måtte legge inn en eneste driver manuelt, noe jeg ofte opplever med linux :) Det vanligste i Windows-verden er masse reboots og styr med ørten tredjepartsdrivere. Og nevnte jeg at du aldri trenger reboote linux for slike ting? Både installasjon og fjerning av drivere gjøres med én kjapp kommando (evt.GUI)

 

Mange trådløskort funker faktisk helt ut av boksen i linux, men du har tydeligvis ikke et slikt, og da må du naturlig nok installere et eller annet manuelt. Copyright er også et problem her, fordi mange trådløskort ikke har permanent minne til å lagre firmware, slik at denne må loades av drivern, og slik firmware kan normalt ikke lovlig shippes sammen med distroen. Men du må vel installere slikt manuelt i Windows også? Poenget er at hvis du har et skikkelig wlan-kort som er støttet ut av boksen, så er det enklere enn Windows. NetworkManager er jo også ganske fancy, og jeg syns den er enklere enn Windows. Og hvorfor i huleste må man skrive inn WPA-keyen sin 2 ganger i Windows? WTF?? Greit når man skal lage passord, men bare for å koble opp til et nett er det jo høl i huet, og irriterende hvis passordet er langt.

 

Men er ikke dette veldig på sidelinjen? Tror det var du som startet med å trekke inn installasjon av linux i debatten. Hele poenget med Dells opplegg er jo at brukerne skal SLIPPE å installere noe operativsystem selv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ta deg sammen, Synxz.

 

Trådløse kortet kan for eksempel mangle firmware, selv om den dukker opp blant nettverkskort. Kanskje ikke helt gjennomført, men OK. Uansett er poenget med å selge Dell med Ubuntu at maskinvaren fungerer og at den er testet mot maskinvaren Dell setter den sammen med.

8699939[/snapback]

 

har heller aldri fått trådløst til å virke med Ubuntu.. men nå etter å ha lest litt på div ubuntu forum virker det som den Nettverksmanageren som kommer som standard på ubuntu, har problemer med Skjult SID.. vet ikke helt, for det virka som jeg fikk kobla meg til nettverket sist jeg prøvde.. fikk signal osv, men kom meg ikke på nett.. noen som vet noe mer om det? og eventuelt hva man må gjøre for å få det til å virke? leste noe om å avinnstallerre netverksmanageren og innstallere en annen (?). ganske uaktuelt for meg å ikke skjule SID

Lenke til kommentar

Brukerne i denne tråden bes holde seg til sak og unngå personkarakteristikker. Hvem som er fanboys og hvilke personlige motiver andre brukere har for å poste de argumeneten de gjør er ikke topic for tråden og vill bli slettet.

 

Edit: Og en del poster ble de nå nettopp. Inkludert en som kommenterte en annen moderators motiver for sletting. Spørsmål om eller kommentarer til moderering skal tas på PM, ikke i tråden.

 

Denne moderator er høyst OS-nøytral og har i årenes løp brukt og programmert for Windows, Linux, MacOS og OSX (for ikke å snakke om DOS og AS/400 og...) Bare så det er nevnt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Synxz:

Det virker som du har erfaring med refundering av Microsoft-skatt fra Dell her i Norge. Kan du ikke fortelle oss hvor mye man får igjen for hvilken Windows-lisens, samt hvilken fremgangsmåte (en enkel telefonsamtale eller haugevis med e-postdiskusjon?) som må til for å få ordnet dette av Dell her i Norge? Jeg vil anta at dette er veldig relevant informasjon for de som vurderer dette.

 

gtbikes:

Har du forsøkt å legge til ufrie drivere for hardware'n din med: System->Administrasjon->Håndtering av ufrie drivere ? Om du fortsatt har problemer du ønsker hjelp til, opprett en tråd i GNU/Linux-delen av forumet der du oppgir hvilken hardware det er snakk om. Om installasjonen kun var for å forsøke å bevise et poeng kan du ignorere dette.

Lenke til kommentar
nå har jeg prøvd den siste versjonen. installasjonen gikk greit men å få det trådløse nettet til å virke var ett sant mareritt... og for å få riktig oppløsning på skjermen og for den saks skyld.. så fortell meg hva som er enklere?

8699384[/snapback]

Du har kanskje brukt et trådløst kort som ikke er støttet? Det er vanskelig å bruke ustøttet hardware i Windows også (ja, det fins masse slikt. Søk litt rundt i forum hvor Vista-brukere klager over manglende eller buggy drivere til hardwaren sin).

 

Det meste er enklere med installasjon av Ubuntu kontra Windows. Installeren er rett og slett utrolig mye lekrere, og den er grafisk hele veien. Du kan til og med sitte på nett mens du installerer. Og man har et helhetlig system for å installere og oppdatere software, i motsetning til de ørten ulike måtene å gjøre det på i Windows.

 

Det morsomste er nok enkelte MS-fanboys som forteller hvor lett det er å installere Windows, og sammenlikner en standard linux-iso med sine slipstreama CDer som de har jobbet lenge med - snakk om å sammenlikne epler og bananer :!:

8699465[/snapback]

 

joda kortet støttes. i enhetsbehandlinga står det i allefall slik å forstå.

 

installasjonen er pen å se på.. men hva hjelper det når det for vanlig dødelige ikke er mulig å få det enkleste til å virke? som oppløsningen på skjermen og trådløst nett? selv kona mi klarte å installere trådløst nettverkskort i windows.. og hu er laaaaangt fra noen datakyndig person.

 

men vi blir aldri enig i dette temaet uansett..

8699659[/snapback]

 

De fleste som benytter seg av datamaskiner er ikke datakyndige personer :p Nå la meg få høre... Har din kone noensinne brukt Linux før? Isåfall, hvor mange ganger sammenlignet med Windows?

 

Hvis din kone BARE har brukt Windows før hun prøvde seg på Ubuntu så er det forståelig at hun ikke greide det... Linux er IKKE og vil ALDRI være Windows. Det er forskjellige fremgangsmåter. Og for å få hjelp til å forstå Ubuntu så er det ikke verre enn å skrive et innlegg i GNU/Linux delen av diskusjon.no eller ta et besøk til www.ubuntuforums.org..

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...