Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2mx, eksamen, 2007


Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Syntes det var en litt morsom vri den forberedelsesdelen. Ofte er det en oppgave som sier mye mer enn dette. Jeg skulle vel startet en ny forumpost om dette, men jeg har et lite spørsmål.

 

Ble sittende og fikle med en liten eksamensoppgave. Det er det sammenhengende verdier for vindhastighet og effekt. Det er satt inn i en tabell. Jeg regner litt på kalkulator, og finner likninger på formen

 

a * X^b og litt forskjellige ting knyttet til forholdet mellom vindhastighet og effekt. For å gjøre det mer oversiktlig kan man ta log på begge og få log x og log y. Men hvis en skal finne et uttrykk på formen: log f(x) = A * log x + B så må en bruke lineær regresjon. Det kan man gjøre vha STAT, skrive inn tabellen ( på casio-kalkulator vel og merke). Et sted i jungelen av undermenyer skal det være mulig.

 

Litt komplisert forklart, men her er spørsmålet: jeg klarer å finne formel for likning med ln, altså natrulig logaritme, men er det noen måte å sette kalkulator til å beregne likning med utgangspunkt i den briggske logaritmen, slik at jeg får den på formen: f(x) = A * log x + B

 

Jeg har en Casio CFX-9850GC plus

Lenke til kommentar
Hei!

 

Syntes det var en litt morsom vri den forberedelsesdelen. Ofte er det en oppgave som sier mye mer enn dette. Jeg skulle vel startet en ny forumpost om dette, men jeg har et lite spørsmål.

 

Ble sittende og fikle med en liten eksamensoppgave. Det er det sammenhengende verdier for vindhastighet og effekt. Det er satt inn i en tabell. Jeg regner litt på kalkulator, og finner likninger på formen

 

a * X^b og litt forskjellige ting knyttet til forholdet mellom vindhastighet og effekt.  For å gjøre det mer oversiktlig kan man ta log på begge og få log x og log y. Men hvis en skal finne et uttrykk på formen: log f(x) = A * log x + B så må en bruke lineær regresjon. Det kan man gjøre vha STAT, skrive inn tabellen ( på casio-kalkulator vel og merke). Et sted i jungelen av undermenyer skal det være mulig.

 

Litt komplisert forklart, men her er spørsmålet: jeg klarer å finne formel for likning med ln, altså natrulig logaritme, men er det noen måte å sette kalkulator til å beregne likning med utgangspunkt i den briggske logaritmen, slik at jeg får den på formen: f(x) = A * log x + B

 

Jeg har en Casio CFX-9850GC plus

8767469[/snapback]

 

Briggske logaritmen sier meg ikke en dritt :p Ser ut som en exp funksjon, du kan jo bare prøve deg frem og se om det stemmer ;)

 

btw: noen som har eksamen våren 2006 liggende? og har lyst til å hjelpe meg med oppgave 1f_2 og 2f? har ikke fasit, så er litt usikker på akkurat de to oppg, kjedelig å tro at jeg har gjort riktig hvis det er feil :p

Lenke til kommentar

Briggske logaritmen sier meg ikke en dritt :p Ser ut som en exp funksjon, du kan jo bare prøve deg frem og se om det stemmer ;)

 

btw: noen som har eksamen våren 2006 liggende? og har lyst til å hjelpe meg med oppgave 1f_2 og 2f? har ikke fasit, så er litt usikker på akkurat de to oppg, kjedelig å tro at jeg har gjort riktig hvis det er feil :p

8769861[/snapback]

 

Naturlige logaritmer har grunntall e, mens briggske/tierlogaritmer har grunntall 10.

Lenke til kommentar
bare en dag igjen, hvordan ligger dere an?....

noen som veit om man kan lime ting på forbredelsesarket? eller må alt være håndskrevet?

8770055[/snapback]

 

Du kan lime inn hva du vil, bare ikke over trykket skrift i formelheftet.

 

Føler jeg har dreisen på det meste untatt sannsynlighetsregning :S

Endret av Foursquare
Lenke til kommentar
bare en dag igjen, hvordan ligger dere an?....

noen som veit om man kan lime ting på forbredelsesarket? eller må alt være håndskrevet?

8770055[/snapback]

 

Tror ikke du kan lime noe på det da du teoretisk kunne ka skrivd både på arket også limt noe over det, da har du mer enn 2 A4 sider. Men vi fikk beskjed om at vi kunne legge det i printeren og skrive på data da.

Lenke til kommentar
(asjafjell @ 02/06-2007 : 22:09)  Hei!    Syntes det var en litt morsom vri den forberedelsesdelen. Ofte er det en oppgave som sier mye mer enn dette. Jeg skulle vel startet en ny forumpost om dette, men jeg har et lite spørsmål.    Ble sittende og fikle med en liten eksamensoppgave. Det er det sammenhengende verdier for vindhastighet og effekt. Det er satt inn i en tabell. Jeg regner litt på kalkulator, og finner likninger på formen    a * X^b og litt forskjellige ting knyttet til forholdet mellom vindhastighet og effekt.  For å gjøre det mer oversiktlig kan man ta log på begge og få log x og log y. Men hvis en skal finne et uttrykk på formen: log f(x) = A * log x + B så må en bruke lineær regresjon. Det kan man gjøre vha STAT, skrive inn tabellen ( på casio-kalkulator vel og merke). Et sted i jungelen av undermenyer skal det være mulig.    Litt komplisert forklart, men her er spørsmålet: jeg klarer å finne formel for likning med ln, altså natrulig logaritme, men er det noen måte å sette kalkulator til å beregne likning med utgangspunkt i den briggske logaritmen, slik at jeg får den på formen: f(x) = A * log x + B    Jeg har en Casio CFX-9850GC plus

 

Det er vanlig linær regresjon metode, men i "List 1" må du legge inn log x og i "List 2" log y.

 

Når du trykker GRPH>GRPH1 får du opp punktene. Ligger disse på en rett linje (noe det virker som i ditt tilfelle), er det en potensfunksjon. At dobbel logaritmisk skala gir rett linje, viser at det er potensfunksjon. På samme måte viser enkel logaritmisk skale som ga rett linje, hadde vi hatt en ekspontialfunksjon.

Trykk på X (rett linje) og du vil få A og B verdier som du setter inn i:

 

Log f(x) = A * log x +B

 

Bruker man logartimereglene på dette utrykket ser man at man ender opp med en potensfunksjon:

 

log f(x) = A * log x + B

 

log f(x) = A * log x + log B

 

log f(x) = log (B * x^A)

 

f(x) = B * x^A

 

 

Mener i allefall å huske at det er sånn... Mulig det er feil, og meget mulig jeg har misforstått hva du spør etter;)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg når vi bruker binomisk og hypergeometrisk sansynlighet?

8770276[/snapback]

 

Hypergeometrisk sansynlighet:

Når vi regner ut sannsynligheter i forbindelse med uttrekninger fra en mengde, og

samme element ikke kan trekkes flere ganger, og alle elementer i utgangspunktet har

like stor sannsynlighet for å bli trukket ut, kaller vi det hypergeometriske

sannsynligheter.

 

Binomiske forsøk:

Vi sier at vi har binomiske forsøk dersom vi gjør et visst antall uavhengige delforsøk

og teller opp hvor mange ganger den gunstige hendelsen inntreffer. Ved hvert delforsøk

skal det være den samme sannsynlighet for den gunstige hendelsen.

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke et helt vanlig A4-ark eller må skolen ha stemplet det?

 

(Jeg fikk ikke noe ark fra skolen)

8770380[/snapback]

Hadde jeg vært deg hadde jeg skrivd på et vanlig ark, møtt opp litt tidlig i morgen og prøvd å få arket stemplet før eksamen begyner. :)

 

Noen som kan si meg hvordan man løser oppgave 7G i boken?

8770850[/snapback]

Det kommer helt an på hvilken bok du har.

Endret av Kristoffer_Aurdal
Lenke til kommentar
Det må nok ha gyldig stempel fra skolen. Hvis ikke får du ikke ta det med ;)

8770428[/snapback]

 

Det står på forberedelses delen at vi kan ha med 2 A4 sider med notater omkring forberedelsen, men vi fikk ingen ark med stempel på? :hmm:

8770909[/snapback]

2 A4 sider vil si et ark som du kan skrive på begge sider. Vi fikk et gult ark med skolens stempel på som vi fikk ha med.

Lenke til kommentar

.......

 

log f(x) = A * log x + B

 

log f(x) = A * log x + log B

 

log f(x) = log (B * x^A)

 

      f(x) =  B * x^A

 

 

Mener i allefall å huske at det er sånn... Mulig det er feil, og meget mulig jeg har misforstått hva du spør etter;)

8770423[/snapback]

 

Jeg fant ut det var lettest å gjøre det på gode gamle måten med penn og papir. Ingen ting er bedre enn det :love:... Fant fram litt info om dette, og det er greiest og mest oversiktlig å regne seg fram til det for hånd.. men takk likevel ;)

 

En liten ting å tenke på:

 

I forberedelsesoppgaven er det nevnt en tredjegradsfunksjon, som en lett kan plotte inn på kalkulator og vha formel for ei linje regne ut en tangent. Men er det noen som vet hvorfor de har satt det på formen x(x-2)(x-6) først? Sier dette mer om hvordan grafen oppfører seg enn når hele stykket er trekt sammen? Kommer nok en oppgave om dette tror jeg....Direkte/indirekte

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...