Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2mx, eksamen, 2007


Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
x(x-2)(x-6) kan brukes til å finne nullpunktene vha. produktsetningen.

Hvis x(x-2)(x-6) skal bli null, må enten:

x = 0

x - 2 = 0

x - 6 = 0

 

Ergo får vi at nullpunktene til den funksjonen er: 0, 2 og 6. :)

8771176[/snapback]

 

Jeg prøvde å se dette i sammenheng med den deriverte og toppunkter, men "det enkleste er ofte det beste" :p Takk skal du ha ;)

 

Hvordan tror du at en oppgave kan bli hvis vi får oppgitt noe annet enn funksjonen for grafen for så å finne grafen? litt vanskelig å tenke seg til, men det er mulig vi får det. Kan ikke helt se for meg hvordan denne oppgaven kunne se ut, men..

Lenke til kommentar
Er det bare 5 oppgaver normalt på eksamen?

Av de eldre eksamene jeg ser på alt fra 2001-desember 2006 så er det 5 oppgaver, som forøvrig ikke ser så vanskelig ut, selv om jegk ommer til å bomme på småfeil da :S .

8771835[/snapback]

Jepp, og som jeg nevnte over så var de tidligere eksamenene lette i forhold til årets privatistversjon. Får se om dere og får gjennomgå ;)

Lenke til kommentar
Ueland... Var det 9. mai 2007 du hadde den? Vi har fått den og det var en god oppgave det egentlig;) Den ene integrasjonsoppg var vrien, og også litt annet småtteri, men ellers var den helt ok...

8771998[/snapback]

Det var den saken ja, problemet for oss var at sistenenvte oppgave hadde vi aldri hatt på forelesningene, og da endte veldig mange opp med å ikke få noe gjort der, men satser på at det gikk greit med de andre oppgavene.

Lenke til kommentar
post-30930-1180690308_thumb.png post-30930-1180690316_thumb.png

 

Her har jeg tegnet to forskjellige tredjegradsfunksjoner (rød strek). Jeg har også tegnet inn tangentene til alle midtpunktene til nullpunktene (f.eks mellom 0 og 2 på den første, altså tangenten til x=1).

Forstår du mer nå? Ser du hvor tangentene skjærer funksjonen og x-aksen?

8755598[/snapback]

 

hallo!

jeg lurte på den linja som krysser x-aksen i 2. Blir ikke den litt feil? Eller er den riktig?

 

Vet ikke om jeg forstod den riktig, men den skal tangere x=3 ? fordi (0+6)/2 = 3 ?

 

edit: trenger hjelp på denne oppgaven:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=776084

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
post-30930-1180690308_thumb.png post-30930-1180690316_thumb.png

 

Her har jeg tegnet to forskjellige tredjegradsfunksjoner (rød strek). Jeg har også tegnet inn tangentene til alle midtpunktene til nullpunktene (f.eks mellom 0 og 2 på den første, altså tangenten til x=1).

Forstår du mer nå? Ser du hvor tangentene skjærer funksjonen og x-aksen?

8755598[/snapback]

 

hallo!

jeg lurte på den linja som krysser x-aksen i 2. Blir ikke den litt feil? Eller er den riktig?

 

Vet ikke om jeg forstod den riktig, men den skal tangere x=3 ? fordi (0+6)/2 = 3 ?

 

edit: trenger hjelp på denne oppgaven:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=776084

8772237[/snapback]

 

Den skal tangere x=3 og det tredje nullpunktet blir da x=2 ;) Så det stemmer som bare det =)

Lenke til kommentar
I forberedelsesoppgaven er det nevnt en tredjegradsfunksjon, som en lett kan plotte inn på kalkulator og vha formel for ei linje regne ut en tangent. Men er det noen som vet hvorfor de har satt det på formen x(x-2)(x-6) først? Sier dette mer om hvordan grafen oppfører seg enn når hele stykket er trekt sammen? Kommer nok en oppgave om dette tror jeg....Direkte/indirekte

8771140[/snapback]

 

Med formen x(x-2)(x-6) kan du finne nullpunktene (som nevnt tidligere), men du sikrer deg også at nullpunktene er "hele tall" og ikke tall med desimaler. Enda en grei ting er at du kan finne frem en kandidat til funksjonsuttrykket til grafen dersom du får vite nullpunktene. Du kan også løse linkningen som en andregradslikning med x utenfor parantesen. Det er i allefall det jeg har kommet frem til ;)

 

Singh tha king: Skal se å få hjulpet deg litt senere i kveld. Det er ikke så vanskelig som det virker - men akkurat nå er det sannsynlighetsregning som står for tur :hmm:

Lenke til kommentar
Bare meg som føler at man burde lest litt bedre? :S .

Men som spurt før, er det bare 5 oppgaver på eksamen?

8772878[/snapback]

 

Vanligvis ja.

 

Så du bør være forberedt på at det er 5 oppg, tror det så og si garantert er det.

Endret av Foursquare
Lenke til kommentar
Er det noen her som har lyst til å sette opp noen huskeregler for hvordan man kan løse forskjellige sannsynlighetsoppgaver? Hva er ditt og hva er datt liksom? :p Hadde vært til stor hjelp, sikkert for flere av oss :)

8771569[/snapback]

 

Dette syns jeg hadde vært flott også, sannsynlighet er noe av det jeg sliter mest med.. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...