Gå til innhold

Firefox blir tregere?


Anbefalte innlegg

Enig med mange her. Utviklerne burde bruke mer tid på å optimalisere koden og få nettleseren raskere, enn å legge til flere funksjoner. Så kan det legges ved noen standard utvidelser, som man kan disable hvis man ønsker.

 

For meg er ikke Opera aktuell så lenge det ikke er en måte å synkronisere bokmerkene via ftp. Liker også at utvidelsene er fullstendig integrert med Firefox, slik at de starter opp når Firefox starter og legger seg som en del av nettleseren og ikke som et eget minivindu oppå.(Kan være at det er endret siden sist jeg testet Opera)

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opera byttet/la til endel hurtigtaster for å legge seg nærmere IE/FF, såvidt jeg husker.

 

Var det forresten ikke meningen at Firefox skulle være den raske, lette nettleseren, mens Mozilla skulle være den mer funksjonsrike? Mener å ha lest at det nærmer seg omvendt på noen versjoner av Firefox 2.0.

 

Dårlig trend generelt, jeg merker det selv med Opera at den er tregere enn før (fast bruker siden Opera 7).

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera:

Opera + Linux + plugins(spesielt video) = Helvete.

 

Andre grunner:

Synking av bokmerker, cookies og lagrede passord. Ordliste. I tillegg har jeg aldri funnet noe som erstatter Adblock + Filterset G. Jeg har i alle fall aldri funnet noe som kan abonnere på et filterset og oppdatere det automatisk i Opera.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Opera byttet/la til endel hurtigtaster for å legge seg nærmere IE/FF, såvidt jeg husker.

 

Var det forresten ikke meningen at Firefox skulle være den raske, lette nettleseren, mens Mozilla skulle være den mer funksjonsrike? Mener å ha lest at det nærmer seg omvendt på noen versjoner av Firefox 2.0.

 

Dårlig trend generelt, jeg merker det selv med Opera at den er tregere enn før (fast bruker siden Opera 7).

8682034[/snapback]

jeg merket også at det ble litt tregere når jeg gikk fra 8.54 til 9, noen bugs merket jeg også.

 

det merker jeg ikke noe til nå lenger (bugsene) men jeg har begynt å bruke funksjoner i opera9 som ikke er i 8, og derfor skifter jeg ikke tilbake.

 

ang. synkronisering av bokmerker og slike ting, så har opera uttalt seg i den retning at det kan tolkes som om de skal integrere en slik funksjon i en nyere utgave av opera, men det blir vel ikke før utgaven etter opera 9.5.

selv ønsker jeg meg en slik funksjon, bare litt mer heldekkende.

dvs. synkronisering av tabs, instillinger, skin, og konfigurasjon.

selvfølgelig med mulighet for å kunne velge selv hva jeg vil synkronisere på hvilke datamaskiner.

Lenke til kommentar
Enig med mange her. Utviklerne burde bruke mer tid på å optimalisere koden og få nettleseren raskere, enn å legge til flere funksjoner.

8682025[/snapback]

 

Definitivt

 

For meg er ikke Opera aktuell så lenge det ikke er en måte å synkronisere bokmerkene via ftp.

8682025[/snapback]

første treff på google:

http://osync.sourceforge.net/

 

Liker også at utvidelsene er fullstendig integrert med Firefox, slik at de starter opp når Firefox starter og legger seg som en del av nettleseren og ikke som et eget minivindu oppå.

8682025[/snapback]

Jeg har faktisk klart å finne alle mine extensions innebygget i Opera, så jeg har ikke trengt å bruke ekstra add-ons..

 

Var det forresten ikke meningen at Firefox skulle være den raske, lette nettleseren, mens Mozilla skulle være den mer funksjonsrike?

8682034[/snapback]

Det er dette jeg ikke skjønner heller... I tillegg til dette har de jo seamonkey....

 

Dårlig trend generelt, jeg merker det selv med Opera at den er tregere enn før (fast bruker siden Opera 7).

8682034[/snapback]

Synes du? Jeg har vært borti en del versjoner (brukt siden slutten av Opera 4) - og synes ikke den har blitt spesielt tregere.. Det går jo litt opp og ned, men det er da ikke merkbart? (er målbart)

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera:

Opera + Linux + plugins(spesielt video) = Helvete.

8682102[/snapback]

 

Dette kan jeg til dels være enig i.. Får det sånn halvveis til med MPlayer og Opera, men det er ikke helt perfekt. Usikker på om det er Opera eller MPlayer sin feil. Ellers er jo Linux + videostreaming helvete i seg selv...

 

Andre grunner:

Synking av bokmerker, cookies og lagrede passord.

8682102[/snapback]

Se over.

 

Andre grunner:

Ordliste.

8682102[/snapback]

Hva mener du? Det er da innebygget? (google)

 

I tillegg har jeg aldri funnet noe som erstatter Adblock + Filterset G. Jeg har i alle fall aldri funnet noe som kan abonnere på et filterset og oppdatere det automatisk i Opera.

8682102[/snapback]

vel, om du bruker content blocker og laster ned en liste, trenger du ikke oppdatere den mer enn 1 gang i året.... De blir ikke oppdatert så ofte!

 

Hva er Filterset G??

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Opera:

Opera + Linux + plugins(spesielt video) = Helvete.

 

Andre grunner:

Synking av bokmerker, cookies og lagrede passord. Ordliste. I tillegg har jeg aldri funnet noe som erstatter Adblock + Filterset G. Jeg har i alle fall aldri funnet noe som kan abonnere på et filterset og oppdatere det automatisk i Opera.

8682102[/snapback]

 

Hva med cookies og lagrede passord?

 

AtW

Lenke til kommentar
det vil nok etterhvert komme konkurrenter til firefox og opera da utviklerne dynger ned disse nettleserne som i utgangspunktet var light-lesere med mye møl. Og slik vil det fortsette i en evig runddans.

8680626[/snapback]

 

Opera er uhyre raskt, og veldig lite selv om det er "dynget ned", jeg ser ikke helt probleemet, funksjonalitet du ikke bruker merker du ikke noe til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva mener du? Det er da innebygget? (google)

8682361[/snapback]

Stavekontroll, mente jeg. Mulig jeg har oversett det.

 

vel, om du bruker content blocker og laster ned en liste, trenger du ikke oppdatere den mer enn 1 gang i året.... De blir ikke oppdatert så ofte!

 

Hva er Filterset G??

8682361[/snapback]

Filterset G. er en extension som fungerer som et abonnement på et filter til adblock. Da slipper jeg å lage et og jeg slipper å oppdatere manuelt.

 

Hva med cookies og lagrede passord?

8682363[/snapback]

Synkronisering. Eller rettere sagt synkronisering av bokmerker, cookies, history og lagrede passord.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Min erfaring er at Firefox allerede er en god del tregere og mindre responsiv enn Opera, særlig etter at man har lagt inn nok addons til å få en funksjonabel nettleser. Men siden Opera mangler en skikkelig adblock, og ikke har samme støtte for addons som Firefox, blir jeg pent nødt til å bruke begge leserne omhverandre.

 

Fanboys av Firefox eller Opera, ta ei kake. Selv vil jeg ha det beste fra begge verdener i ett og samme program, men siden det ikke er tilgengelig (nei Safari er heller ikke bra nok...), må jeg nøye meg med å bruke 2 nettlesere til å utføre den jobben jeg mener ett program burde vært i stand til.

Lenke til kommentar
Hva mener du? Det er da innebygget? (google)

8682361[/snapback]

Stavekontroll, mente jeg. Mulig jeg har oversett det.

Det har du! www.justfuckinggoogleit.com :)

 

vel, om du bruker content blocker og laster ned en liste, trenger du ikke oppdatere den mer enn 1 gang i året.... De blir ikke oppdatert så ofte!

 

Hva er Filterset G??

8682361[/snapback]

Filterset G. er en extension som fungerer som et abonnement på et filter til adblock. Da slipper jeg å lage et og jeg slipper å oppdatere manuelt.

Ah, trodde det var en del av adblock. Du må riktignok (foreløpig) oppdatere manuelt, men det ligger filter på nett (google...........) - du kan evt konvertere et av adblock sine filter (f.eks easylist)

- de oppdateres sjelden, og det er nesten ingen forskjell for oss norske brukere uansett...

 

Hva med cookies og lagrede passord?

8682363[/snapback]

Synkronisering. Eller rettere sagt synkronisering av bokmerker, cookies, history og lagrede passord.

8682540[/snapback]

Støtter FF dette?? Det er jo sykt usikkert... Håper det er kryptert?

 

Jeg ville aldri sendt mine cookies og passord til en ekstern server... sannsynligvis ikke history heller.

bokmerker støtter Opera alt, om du ser på linken jeg postet til han andre, eller google.....

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Fanboys av Firefox eller Opera, ta ei kake. Selv vil jeg ha det beste fra begge verdener i ett og samme program, men siden det ikke er tilgengelig , må jeg nøye meg med å bruke 2 nettlesere til å utføre den jobben jeg mener ett program burde vært i stand til.

8682587[/snapback]

 

Dessverre er det slik :(

Om bare noen får utviklerne til FF på rett spor igjen :no:

Lenke til kommentar

Xvani, opera er på bedringens vei når det kommer til å gjøre opera med brukervennlig for utviklere, men dessverre kan ikke developer toolbaren i opera måle seg med firebug i firefox. Tro meg, jeg har prøvd ettersom jeg liker at opera er mye mer responsiv med funksjonene jeg trenger, men inntil videre så er den bare ikke god nok når man jobber med webutvikling og feilsøking hver dag.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri sendt mine cookies og passord til en ekstern server... sannsynligvis ikke history heller.

bokmerker støtter Opera alt, om du ser på linken jeg postet til han andre, eller google.....

8682659[/snapback]

Det er google som har laget en extension, og dette er selvsagt kryptert, inkludert bokmerker. Om man kan stole på Google eller ikke, gidder jeg ikke å diskutere her. Jeg har valgt å ikke være paranoid og velger å tro at Google hadde vært døde om de begynte å misbruke den tilliten.

 

Xvani: Opera har vel ikkje innebygd stavekontroll slik Fx har, ein må installere Aspell for seg. Ikkje heilt det same.

 

Redigert: http://www.opera.com/support/tutorials/opera/spellcheck/

8682710[/snapback]

Litt av sakens kjerne. Man må som regel lese en howto, hvis man skal få noe ekstra i Opera. Mulig jeg hadde giddet det hvis jeg virkelig ville bruke den, men som sagt så må Opera gjøre en litt bedre innsats på plugin-fronten for Linux.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
dessverre kan ikke developer toolbaren i opera måle seg med firebug i firefox. Tro meg, jeg har prøvd

8682716[/snapback]

 

har du testet denne?

8682878[/snapback]

Japp, den erstatter stort sett web deverloper toolbar i firfox, men firebug er fortsatt hovedverktøyet som trenger en erstatter.

Lenke til kommentar
Xvani: Opera har vel ikkje innebygd stavekontroll slik Fx har, ein må installere Aspell for seg. Ikkje heilt det same.

 

Redigert: http://www.opera.com/support/tutorials/opera/spellcheck/

8682710[/snapback]

Litt av sakens kjerne. Man må som regel lese en howto, hvis man skal få noe ekstra i Opera. Mulig jeg hadde giddet det hvis jeg virkelig ville bruke den, men som sagt så må Opera gjøre en litt bedre innsats på plugin-fronten for Linux.

8682867[/snapback]

 

Tror du treffer spikeren på hodet her, det er høyere terskel på Opera, og det er veldig synd... Personlig vil jeg ha det slik FF har det: null bloat, (og superrask) - så kan jeg selv legge til alt jeg vil :)

 

ellers løste jeg 95% av multimediaproblemet:

http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/#mplayer

Lenke til kommentar
dessverre kan ikke developer toolbaren i opera måle seg med firebug i firefox. Tro meg, jeg har prøvd

8682716[/snapback]

 

har du testet denne?

8682878[/snapback]

Japp, den erstatter stort sett web deverloper toolbar i firfox, men firebug er fortsatt hovedverktøyet som trenger en erstatter.

8682922[/snapback]

 

Nå er jo Developer tools helt nytt (kom i 9.2) - så forhåpentligvis blir dette bedre i fremtiden!

Lenke til kommentar

En adblocker til bl.a Opera (windows) er admuncher, men den er ikke gratis (heller ikke veldig dyr $24.95, ca 150kr). Bruker denne selv og er veldig fornøyd.

 

Har ikke funnet noe alternativ for Linux, har ikke lett veldig mye heller, men er mulig at Admuncher kommer til Linux, da blir den installert der og. Og jeg må også si meg enig med streaming i Opera på Linux, stortsett så fungere det ikke (men har ikke gjordt noe for å prøve å fikse det heller, bruker bare FF i stedet for i de tilfellene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...