Gå til innhold

Firefox blir tregere?


Anbefalte innlegg

crowly, om du installerer mplayer på metoden jeg linket til over vil det meste funke også i opera.

 

Ellers er det store diskusjoner på forumet til Opera om hva som må gjøres ang content-blockeren til Opera. Det finnes visst en bedre CSS adblocker - orker ikke google mer nå. Er dere interessert er det bare å søke :). Content blocker tar alt jeg vil den skal ta...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du treffer spikeren på hodet her, det er høyere terskel på Opera, og det er veldig synd... Personlig vil jeg ha det slik FF har det: null bloat, (og superrask) - så kan jeg selv legge til alt jeg vil :)

8682936[/snapback]

Jepp. Opera er bra det, og jeg merker at den er raskere og mer responsiv. En fin browser, men jeg føler kanskje at den er laget mer for de som bruker Windows, mobile enheter og muligens Mac (har ikke prøvd).

 

ellers løste jeg 95% av multimediaproblemet:

http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/#mplayer

8682936[/snapback]

Aj, den siden har jeg vært mye inne på. Jeg fikk det dessverre aldri til... Hadde vært fint om Opera hadde en en slik en, som gjør at man kan spille av plugin-innhold til en ekstern avspiller. Fungerer på alt jeg har kommet over, utenom Aftenposten.

Lenke til kommentar
For meg er ikke Opera aktuell så lenge det ikke er en måte å synkronisere bokmerkene via ftp.

8682025[/snapback]

første treff på google:

http://osync.sourceforge.net/

 

Jo, men denne er ekstern og forutsetter at jeg må huske å kjøre den. I Firefox kjøres den automatisk hver gang jeg starter og avslutter nettleseren. Men det er sikkert mulig å lage et script som oppdaterer for så å starte Opera, for å kjøre en oppdatering igjen når Opera er avsluttet.

 

Liker også at utvidelsene er fullstendig integrert med Firefox, slik at de starter opp når Firefox starter og legger seg som en del av nettleseren og ikke som et eget minivindu oppå.

8682025[/snapback]

Jeg har faktisk klart å finne alle mine extensions innebygget i Opera, så jeg har ikke trengt å bruke ekstra add-ons..

 

Jeg har en stockticker rett over fanene. I tillegg har jeg en kalender, samt værinformasjon som viser været på definerte plasser med to minutters intervall. Begge plassert til høyre i statusbaren.

 

En annen ting som jeg ikke har funnet i Opera, er at googlesøkefeltet foreslår søkeord etterhvert som man skriver i søkefeltet. Veldig høvelig.

 

Men jeg skulle gjerne sett Opera sin hastighet i Firefox. Bruker tidvis Opera nettopp på grunn av hastigheten.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk "alle tre" nettleserne, hver av dem har sine sterke og svake sider. Til mange faner som jeg skal ha oppe lenge er Opera bedre enn Firefox, mens Firefox er mye bedre på kompatabilitet og jeg liker brukergrensesnittet bedre. IE bruker jeg egentlig kun fordi jeg synes det er kjekt at den nettleseren som er satt som standard åpner et tomt vindu, mens jeg kan ha mange vinduer åpne i de andre.

 

Off-topic, men noen som vet hvordan man tvinger Opera til å hente ned sider fra serveren hver gang man trykker på en link? Slik det er nå henter den veldig ofte sider ut fra minnet.

Lenke til kommentar

Min mening er at opera er best på nesten alt. Det eneste er stumbleUpon og google browser sync som mangler. + Kan være stress med video-plugins..

 

 

Opera er desidert raskere på lasting av sider og i selve grensesnittet.

Endret av cowai
Lenke til kommentar
Jeg er selv i prosessen med å gå tilbake til Opera. Den merkbart raskere, spesielt i oppstart.. De som sier at "Firefox har så mye fler muligheter" vet ikke hva opera kan tilby. Det er bare en eneste extension jeg ikke har klart å erstatte 100%: "viewmycurrency"

8681636[/snapback]

Det blir ikke helt det samme, men du kan legge til en smart søke-greie i Opera. Når jeg møter utenlandsk valuta dobbeltklikker jeg på tallet, velger "valuta-søk" og vips viser google meg resultatet i norske kroner.
Hvordan få det til:
"alt+p" -> søk -> legg til ->
navn: valgfritt, f.eks. "valuta-søk".
adresse: "http://www.google.no/search?hl=no&q=%s in nok"
nøkkel: valgfri, poenget med denne er at du kan skrive <nøkkel 500$> i adressefeltet, så vil du få verdien av 500$ omgjort til norske.

 

Min erfaring er at Firefox allerede er en god del tregere og mindre responsiv enn Opera, særlig etter at man har lagt inn nok addons til å få en funksjonabel nettleser. Men siden Opera mangler en skikkelig adblock, og ikke har samme støtte for addons som Firefox, blir jeg pent nødt til å bruke begge leserne omhverandre.
Mangler adblock? Ehh.. nei?!

Høyreklikk på siden og velg "blokker innhold". Så er det bare å trykke ivei på det du vil skal bort. Ønsker du ikke at hele mappen på serveren sensureres, hold shift inne mens man trykker. Og ønsker man å endre selv trykk "edit". Vipps kan man skrive inn egne URL'er selv. Det hele er veldig brukervennlig og enkelt og forstå mener nå jeg.

 

Litt av sakens kjerne. Man må som regel lese en howto, hvis man skal få noe ekstra i Opera. Mulig jeg hadde giddet det hvis jeg virkelig ville bruke den, men som sagt så må Opera gjøre en litt bedre innsats på plugin-fronten for Linux.

8682867[/snapback]

Dette har du helt rett i. Det er for tungvindt å endre/få til mer avanserte ting i Opera.

 

@mansi: ctrl+r. Men du kan jo endre noen instillinger slik at den bruker cachen mindre... Men det fører jo til unødvendig loading av trafikk osv. Hvis webserveren er konfigurert riktig skal den selv klare å fortelle webleseren om det har skjedd en oppdatering eller ei.

Lenke til kommentar
Jeg har ett problem med opera, og det er hurtigtastene.

8681862[/snapback]

 

Disse kan du jo endre helt selv, og jeg synes de aller fleste av dem er like ihvertfall FF sine (har ikke brukt ie på mange år)

8681996[/snapback]

 

helvet heller om jeg gidder å ta den jobben. det er rett og slett for mange.

 

verste er jo at tidligere opera utgaver kom med eget hurtigtastalternativ om en ønsket å bruke firefox/ie heller den opera sine. det har dem nå sluttet med (noe jeg merket rundt 9.2/9.21).

 

i både firefox og ie kan jeg trykke F6 for å flytte fokus til url, og skrive inn nytt. dette fungerte ikke i opera.

 

jeg kan bruke ctrl+1..0 for å skifte mellom de ti første åpne tabs i firefox og ie. i nyeste opera gir dette meg 8 forskjellige hurtigsider. å bruke tallstastene for å skifte mellom tabs finnes ikke i opera. det nærmeste en kommer er omtrent det samme som å skifte vinduer i windows...

Lenke til kommentar
i både firefox og ie kan jeg trykke F6 for å flytte fokus til url, og skrive inn nytt. dette fungerte ikke i opera.

 

F2!

 

 

jeg kan bruke ctrl+1..0 for å skifte mellom de ti første åpne tabs i firefox og ie. i nyeste opera gir dette meg 8 forskjellige hurtigsider. å bruke tallstastene for å skifte mellom tabs finnes ikke i opera. det nærmeste en kommer er omtrent det samme som å skifte vinduer i windows...

8685522[/snapback]

 

"1" og "2" for cycle mellom tabs (eller rightclick+scrollwheel), men blir kanskje ikke helt det samme...

Lenke til kommentar

F2?!

 

av alle spinnville knapper. hvorfor skal dem ha det på akkurat den da? bare for å være forskjellig?

 

og whatever+1, funker den slik at jeg kan bytte ut 1 med ett annet tall for å bytte til en annen side?

 

er nesten så jeg har lyst til å lage ett firefox tasteoppsett for opera og laste det opp til my.opera.com...

Lenke til kommentar
Off-topic, men noen som vet hvordan man tvinger Opera til å hente ned sider fra serveren hver gang man trykker på en link? Slik det er nå henter den veldig ofte sider ut fra minnet.

8683893[/snapback]

Det er i avanserte instillinger en plass. Husker ikke helt, men bare let litt rundt. Var ikke vanskelig å finne.

 

 

Mangler adblock? Ehh.. nei?!

Høyreklikk på siden og velg "blokker innhold". Så er det bare å trykke ivei på det du vil skal bort. Ønsker du ikke at hele mappen på serveren sensureres, hold shift inne mens man trykker. Og ønsker man å endre selv trykk "edit". Vipps kan man skrive inn egne URL'er selv. Det hele er veldig brukervennlig og enkelt og forstå mener nå jeg.

8684310[/snapback]

 

Han sa ikke at adblock mangler, men en skikkelig adblock. Som Adblock Plus sammen med Adblock Filterset.G Updater. Med disse blokkeres mesteparten av uønsket innhold, uten at du trenger å blokkere ting for ting. Veldig enkel måte å få reklamefri surfing :)

Lenke til kommentar

Har testet FF3 et par ganger tidligere og mitt inntrykk er at den har blitt raskere. Ikke at jeg har sett så veldig nøye, men kan ikke si jeg har sett så mye til denne bloaten heller. Noe av grunnen til at den virker buggy er forøvrig fordi de har gått over til Cairo for rendring så det *bør* absolutt være raskere.

 

Albeit, når det kommer til FF2 synes jeg den blir mer og mer buggy for hver release av den. Og det er fremdeles en del bugs å fikse opp i mtp. overgangen til Cairo for FF3, men det er vel bl.a. derfor den ikke er releaset enda.

Lenke til kommentar
IMHO burde Mozilla holdt seg til KISS prinsippet og heller gitt ut alle ekstrafunksjonene som akrediterte, kvalitetskontrollerte extensions istedet for å bake det inn som default. Da kan brukere heler velge selv om de vil ha det raskt og enkelt eller avansert, med mange muligheter og muligens litt treigere.

8680211[/snapback]

Skal ikke tale på vegne av andre enn meg, men eneste grunnen til at jeg klarte å bytte fra Opera til Firefox var at jeg fikk funksjonaliteten jeg savnet. Det eneste jeg savner er hurtigheten til Opera ved frem og tilbake-browsing.

 

Minneforbruket til Firefox overgår Opera til mitt bruk iallfall. (mye tabs, mye plugins for å få nok funksjoner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...