Gå til innhold

Firefox blir tregere?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som syter over at FF liksom blir mer og mer bloatware? Hittil har da Mozilla løst dette veldig fint. Hverken 1.5, 2.0 eller 3.0 har brakt særlig nytt i grensesnittet siden 1.0.

1.5: Husker ikke helt lenger, men det var da praktisk talt ingen synlige endringer. Største var vel omtrent den at fanene i config-vinduet fikk en annen retning.

2.0: Re-organisering av fanesystemet og litt oppusset utseendet samt en meget diskré stavekontroll

3.0: Hittil finnes det så godt som ingen synlige endringer og omtrent det eneste synlige som er planlagt for endring er bokmerkesystemet og hovedmålet der er ikke å presse inn mest mulig funksjonalitet, men mest å redesigne det interne sånn at det skal bli lettere å lage addons til bokmerkene.

Så godt som all utvikling fra 2.0 -> 3.0 skjer under skallet med blant annet den nye renderingsmotoren basert på Cairo.

 

Ja, Firefox har et hastighetproblem i forhold til Opera og sånn tror jeg nok det vil forbli grunnet måten FF er bygd opp på ved at veldig mye er bygd av HTML/XUL pluss mye javascript.

Det er jo også nettopp denne oppbyggingen som har gjort at Mozilla har hatt en sånn ekstrem suksess med addons-systemet sitt.

Lasting av websider i FF er jo også noe tregere enn i Opera, og siden Mozilla lenge har planlagt å gjøre så store endringer i renderingsmotoren (Cairo-basert) så tipper jeg at de har nedprioritert dette i påvente av 3.0, så tror nok vi kan få se forbedringer der i 3.5 og 4.0 og kanskje også 3.0.

Har jeg forstått ting riktig så planlegger Mozilla også å bytte ut javascriptmotoren med en mer eller mindre helt nye en som sikkert kan bringe mange hastighetforbedringer.

 

Kort sagt så skjer det veldig mye på Firefox-fronten, men tror allikevel at Mozilla fint vil klare å hindre at FF blir proppet alt for full av funksjonalitet (som Opera forsåvidt er allerede), derimot sliter FF på hastigheten mot Opera/Safari/Konqueror osv. noe vi nok må leve med ganske lenge som en pris på FF sitt praktiske addons-system.

 

PS: Firefox 3 er fortsatt langt unna, så og dømme den etter nåværende alpha blir bare tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHPdude: Du har har helt rett, men problemet er ikke at det blir bloatet, men at det blir tregere som et resultat av bloatingen. Opera er ganske bloatet, men det har jo ingenting å si når den er så rask likevel.

 

Har kikket litt nå, og det ser ut som artikkelen til hw.no overdriver sterkt mtp funksjonalitet som skal legges inn i FF. Det er mest snakk om forbedringer til de som allerede er der.

 

Problemet er likevel at både IE7 og Opera starter raskere (her er FF TREG!) og den har memory leaks og er generelt ikke spesielt rask. Dette innrømmer ikke utviklerne, for de har ikke satt av mye tid til det. Alt de skal gjøre for å forbedre ytelse i FF3 er: "Improve performance (as measured by memory use, transactional speed, and Ts) of bookmark and history storage and retrieval operations"

 

- Det holder ikke

Lenke til kommentar
PHPdude: Du har har helt rett, men problemet er ikke at det blir bloatet, men at det blir tregere som et resultat av bloatingen. Opera er ganske bloatet, men det har jo ingenting å si når den er så rask likevel.

 

Har kikket litt nå, og det ser ut som artikkelen til hw.no overdriver sterkt mtp funksjonalitet som skal legges inn i FF. Det er mest snakk om forbedringer til de som allerede er der.

 

Problemet er likevel at både IE7 og Opera starter raskere (her er FF TREG!) og den har memory leaks og er generelt ikke spesielt rask. Dette innrømmer ikke utviklerne, for de har ikke satt av mye tid til det. Alt de skal gjøre for å forbedre ytelse i FF3 er: "Improve performance (as measured by memory use, transactional speed, and Ts) of bookmark and history storage and retrieval operations"

 

- Det holder ikke

8688778[/snapback]

 

"Software bloat, or bloatware, is a term used in both a neutral and disparaging sense, to describe the tendency of newer computer programs to be larger, or to use larger amounts of system resources (mass storage space, processing power or memory) than older versions of the same programs, without concomitant benefits being provided to end users."

 

Hvorfor snakker alle om bloat i opera? Det blir ikke bloat bare av å ha mange funksjoner, opera er den kjappeste grafiske browseren, og tar minimalt med diskplass (mindre enn FF sist jeg sjekket), jeg har vansklig for å skjønne hvor bloat-begrepet da kommer inn..

 

AtW

Lenke til kommentar
"Software bloat, or bloatware, is a term used in both a neutral and disparaging sense, to describe the tendency of newer computer programs to be larger, or to use larger amounts of system resources (mass storage space, processing power or memory) than older versions of the same programs, without concomitant benefits being provided to end users."

 

Hvorfor snakker alle om bloat i opera? Det blir ikke bloat bare av å ha mange funksjoner, opera er den kjappeste grafiske browseren, og tar minimalt med diskplass (mindre enn FF sist jeg sjekket), jeg har vansklig for å skjønne hvor bloat-begrepet da kommer inn..

 

AtW

8688811[/snapback]

Fordi Opera har funksjoner som brukeren enten ikke vil eller kan bruke, og da er det eneste argumentet man har imot Opera er at Opera er bloat og mangler plug-ins. Det er det samme hver gang, og hver gang så undrer de fleste oppgående mennesker seg det samme som deg.

 

Opera har mye funksjonalitet, men de tunge delene (f.eks. mail og irc) blir ikke aktivert (og bruker dermed 0 ekstra minne!) før man selv aktiverer disse funksjonene. Så ja, Opera har støtter for en del tyngre oppgaver som ikke firefox har, men Opera bruker fortsatt minne og disk mer effektivt enn Firefox. Så Opera er kunne vært bloat, men har laget et system (der ting må aktiveres) som unngår nettopp det at Opera skal bli treg og kreve mer minne enn det som trengs.

 

EDIT:

Et annet argument som brukes mye er jo utseende: "Den ser ikke ut som firefox...!". Det ironiske her er at det ofte er den samme gruppen som hyller firefox add-ons, som ikke klarer å sette seg inn i pek-og-klikk-utseender hos Opera. (Antakelig fordi fanboimentaliteten deres forbyr å prøve å gjøre Opera til noe positivt.)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

hmm, javel ja. nåja, jeg merker ikke noen negativ fartsendring akkurat så...

 

edit:

 

denne tabellen du sikter til?

http://kb.mozillazine.org/Problematic_extensions

 

ser at fartsproblemet er relatert til 1.0.x, står fint lite om 2.x...

 

edit2:

 

heh, leste tabellen litt feil, trodde versjonsnummeret snakket om firefox versjon, ikke extenstion version. men uansett så virker det som om det for det meste er prefetch muligheten i fasterfox som skaper problemer. jeg kjører med den av (noe jeg også tror den er som default) så...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Som PHPdude sier sliter selv FF2 med mange bugs. Og flott plattform for extensions har liten verdi når de fører til stadige kræsj i browseren.

 

Gudskjelov kom "gjenopprett økter" i 2.x slik at man ikke ble like pissed etter hvert kræsj.

 

Jeg har vært nødt til å være meget selektiv på utvidelser for å ha en stabil FF, og da spørs det om ikke eks. Opera er et bedre alternativ som har funksjonaliteten innebygget, er raskere og stabil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...