Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

At mopeder ikke klarer 45 i oppoverbakker har da ikke noe med lovverket å gjøre. Er da den tekniske implementasjonen av en sperre som følge av at motoren i en moped ikke er stort mer avansert enn den som er i en gressklipper eller en motorsag. Jeg kunne stemt for lovkrav om at mopeder hadde elektronisk sperre som faktisk sperret på hastighet, ikke kraft.

 

Jeg tror ikke problemet med ufattelig idiotiske forbikjøringer hadde blitt løst ved høyere hastighet. Resultatet hadde bare vært at disse ble utført i høyere hastighet. Dette kan man se tydelig på at mopeder som faktisk holder 60 også blir forbikjørt, og minst like farlig forbikjørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tar du faktisk feil. Idiotiske forbikjøringer forsvinner ikke, men de blir langt færre.

Har mange års erfaring, i motsetning til de fleste mopedister. Det er grunnen til at jeg mener at mopeder bør gå litt fortere. Strammer man i tillegg inn litt på regelverket, som er greit nok, og ekskluderer kjøreskoler som driver "Mikke Mus- opplæring", oppnår man en hel del.

Lenke til kommentar
Der tar du faktisk feil. Idiotiske  forbikjøringer forsvinner ikke, men de blir langt færre.

Har mange års erfaring, i motsetning til de fleste mopedister. Det er grunnen til at jeg mener at mopeder bør gå litt fortere. Strammer man i tillegg inn litt på regelverket, som er greit nok, og ekskluderer kjøreskoler som driver "Mikke Mus- opplæring", oppnår man en hel del.

8817172[/snapback]

Som om det ikke var nokk, så skjedde det en liten ulykke på fredag.. :realmad:

Gjett hvem som ble skubbet ned i veigrøfta da :thumbdown: (FAEN!)

Og ikke nok med det, han mannen som kjøre bilen mente det var MIN FEIL!! Det var 2 filer i hver retning, og han skulle skifte kjørefelt. Så tok han faenmeg å kjørte på meg for helvete! Har ligget på sykehuset i 2 dager jeg nå, for å "recover". Skriver fra sykehuset nå btw.. = / Regner med å komme hjem senere i kveld. Fikk skrapt opp håndleddene og knærne, og hjelmen min må byttes ut! Fått et par sting på siden av ryggen og, pga dype sår. Pappa klikka på han føreren som mente det var min feil! Fytti h** ! J*vla uoppmerksome bilfører helve*e!

 

At mopeder ikke klarer 45 i oppoverbakker har da ikke noe med lovverket å gjøre. Er da den tekniske implementasjonen av en sperre som følge av at motoren i en moped ikke er stort mer avansert enn den som er i en gressklipper eller en motorsag. Jeg kunne stemt for lovkrav om at mopeder hadde elektronisk sperre som faktisk sperret på hastighet, ikke kraft.

Jo! Det er lovverket SOM sier at motor'ne skal bli plombert ned! Mopedene (ihvertfall fra år 2000) skal klare 90 uten problem. Det er det de er laget for! Bremser, rammer osv! Så ikke kom hit å si at det ikke er lovverket i Norge sin skyld!

Endret av 9drd
Lenke til kommentar
Jo! Det er lovverket SOM sier at motor'ne skal bli plombert ned! Mopedene (ihvertfall fra år 2000) skal klare 90 uten problem. Det er det de er laget for! Bremser, rammer osv! Så ikke kom hit å si at det ikke er lovverket i Norge sin skyld!

 

Men det er ikke lovverket som sier at begrensningen skal ligge mekanisk i luftinntaket og utblåsingen. Innenfor lovverket kan det godt ligge elektronisk sperre som overvåker hastigheten og sperrer for høyere enn 45, 50, eller 60. Dette er desverre begrensede muligheter for i motorsagmotoren som står i mopedene.

 

Man kan jo godt diskutere hvorvidt kjøretøy med totalvekt over 3,5t skal få lov til å kjøre i over 80, siden de også skaper farlige situasjoner, men da på veier med høyere fartsgrense. Noen/mange av disse kjøretøyene blir faktisk "plombert" de også med turtallsperre på 90 > km/t.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Samme hvordan man snur og vender på dette er det til slutt erfaringene du får som trafikant/mopedist som gjelder. Samme om opplæringstiden skal være på 5 eller 40 timer, så må man ha erfaring i trafikken. Får man det ved at mopedene går i 45km/t, og lager farlig situasjoner for både deg selv og andre trafikanter?

 

Personlig synes jeg at grensen kunne vært 55-60km/t, da hadde mopeden holdt følge med trafikken på de fleste steder, noe høyere enn dette kan være trafikkfarlig :)

En annen ting som jeg lurer litt på:

Hva forurenser mest av en plombert og en uplombert moped? :hmm:

Lenke til kommentar
En annen ting som jeg lurer litt på:

Hva forurenser mest av en plombert og en uplombert moped? :hmm:

8829522[/snapback]

Må vell kanskje være en plombert moped? Siden den må presse på mye mer for å oppnå la oss si 50 km/t enn en uplombert som ikke trenger å presse på så sykt mye for å oppnå samme hastighet.

 

Tenk at du sitter på do for å gjøre nr. 2.

 

Option 1) -Du sitter dær å prøver å presse det ut, men det går ikke for utgangen/åpningen er så trang. Da blir man veldig sliten og får det vondt. Man må så presse på mye mere for å klare å få det ut. Etter en stund kommer det ut, men man blir sår og får ganske vondt.

 

Option 2) -Du sitter dær å prøver å presse det ut, og det er easy for åpningen/utgangen er akkurat passe stor, så du har ingen problemer med å få det ut.

 

 

...skjønner tegningen :p ? Sånn er det faktisk med mopeder også.

 

Edit: Hehe, dette var noe jeg trodde ihvertfall.. :p Virket ganske sansynlig, men.. Har egentlig ikke så mye kjennskap til det. Flott at andre med kjenskap til det gjør at jeg lærer mer da : )

Endret av 9drd
Lenke til kommentar

En forgasser fungerer slik at jo mer luft som passerer gjennom den jo mer bensin mater den. En plomert moped slipper gjennom mindre luft enn en uplombert og bruker derfor mindre bensin. Samme argumentet har jeg hørt for biler "2 litern bruker jo mindre bensin, 1,4 litern må man jo ligge å presse hele veien", det stemmer ikke.

 

At man må ha et relativt større gasspådrag betyr ingenting. Man trenger mindre "gass" på den uplomberte ford iden slipper gjennom like mye eller mer luft og bensin på mindre relativt utslag på gassen. Tenk deg når du kjører bil, bruker du mindre bensin om du trykker gasspedalen lenger den når du akselererer?

 

En plombering som begrenser innsug/utblås blir i praksis som å legge en murstein under gasspedalen til en bil, det eneste den gjør er å begrense hvor mye det går an å åpne for luft og bensin. Du "presser" ikke motoren i den forstand fordi plomberingen lar deg ikke åpne opp for å presse den.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Teorien din høres fin ut mailman, men husets Speedfight bruker vesentlig mindre drivstoff etter at plombene ble fjernet. Den kan være snakk om i overkant av en dl på mila. Det blir ganske mye, en redusjon på ca. 25%. Men det kan vel ha en del å si at den ikke blir kjørt fortere enn 45 km/t til vanlig. Den ekstra farten brukes bare når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt det. Hvis man har stram strikk nesten hele tiden man bruker motoren, vil nok ikke blandingsforholdet mellom drivstoff og luft være optimalt, og da vil en del av bensinen passere gjennom sylinderen uforbrent, skulle jeg tro. Du har rett hvis en forgasser klarer å opprettholde bensin/luftblandingen optimalt under alle forhold, men det tviler jeg sterkt på er tilfelle.

 

En plombe i eksosen vil jo sørge for at motoren ikke klarer å kvitte seg med avgassene slik den skal, og ikke at forgasseren ikke klarer å suge inn og blande slik den er ment, selv om det er me i det du sier at den ikke klarer å "forsyne" seg med nok bensin/luft. Men jeg skjønner jo at en forgasser ikke klarer å "pøse på " mer enn det motoren klarer å bli kvitt.

 

Dette vil nok særlig gjelde motorer som er såvidt enkle som mopedmotorer.

 

Denne motormishandlingen er nok et argument for å fjerne disse plombene. En plombert mopedmotor er en lidelse å høre på, for en som liker motorlyd. Den fungerer ikke slik den skal..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Tja, vet ikke helt det. Hvis man har stram strikk nesten hele tiden man bruker motoren, vil nok ikke blandingsforholdet mellom drivstoff og luft være optimalt, og da vil en del av bensinen passere  gjennom sylinderen uforbrent, skulle jeg tro. Du har rett hvis en forgasser klarer å opprettholde bensin/luftblandingen optimalt under alle forhold, men det tviler jeg sterkt på er tilfelle.

 

En plombe i eksosen vil jo sørge for at motoren ikke klarer å kvitte seg med avgassene slik den skal, og ikke at forgasseren ikke klarer å suge inn og blande slik den er ment, selv om det er me i det du sier at den ikke klarer å "forsyne" seg med nok bensin/luft. Men jeg skjønner jo at en forgasser ikke klarer å "pøse på " mer enn det motoren klarer å bli kvitt.

 

Dette vil nok særlig gjelde motorer som er såvidt enkle som mopedmotorer.

 

Denne motormishandlingen er nok et argument for å fjerne disse plombene. En plombert mopedmotor er en lidelse å høre på, for en som liker motorlyd. Den fungerer ikke slik den skal..

8838165[/snapback]

Jeg er helt enig. Men vi mopedførere har ingen stemme i det store samfunnet :hrm: Ingen med makt som engang gidder å ta det opp :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
På en ny moped er det bedre bremser enn på en gammel lett mc!

Nye mopeder er byggd for å tåle farten den kan oppnå uten plombering med 2 personer

8984714[/snapback]

Og de fleste er også konstruert for 2 personer, så egentlig er det jo en let-mc ramme med en 50ccm motor, da?

Lenke til kommentar

Da jeg kjørte opp fikk vi opplæring av en frivillig fyr med et enkelt føreropplæringskurs for moped. Da tok vi en enkel teoriprøve og kjørte litt på noen ettermiddager så kom mopedførerbeviset i posten da opplæringen var ferdig (tror jeg betalte 750 for alt sammen). Da hadde vi bare Tempo, Suzuki og Yamaha som gikk 45-55 orginalt

Som opplæringen er nå kunne mopedene godt ha vært plomefrie

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Da jeg kjørte opp fikk vi opplæring av en frivillig fyr med et enkelt føreropplæringskurs for moped. Da tok vi en enkel teoriprøve og kjørte litt på noen ettermiddager så kom mopedførerbeviset i posten da opplæringen var ferdig (tror jeg betalte 750 for alt sammen). Da hadde vi bare Tempo, Suzuki og Yamaha som gikk 45-55 orginalt

Som opplæringen er nå kunne mopedene godt ha vært plomefrie

8984802[/snapback]

 

Med den oppsummeringa så seier det vel seg sjølv at det ikkje er så veldig lurt å la mopedene gå i 80km/t. I tillegg så har ein alle dei som automatisk kan kjøre moped utan mopedbeviset grunna alder.

Med litt amerikanske tilstander så hadde det nok gått ganske fort før første søksmål mot staten hadde komme grunna dødsulykke med moped i 80km/t

45-grensa har nok veldig mykje med at teoretisk dødshastigheit er rundt 50km/t

 

Når det gjelder bremsesystemene til lett mc vs moped så er det nok litt bedre bremsesystem no enn kva det var før, MEN at det er vesentleg bedre på moped no enn gamle mcer tviler eg sterkt på, i tillegg var gamle lett mcer 100ccm og ikkje 125 som dei er no.

Altså motorstørrelsen på lett mc har auka og i samsvar med trengare forskrifter så har bremsene blitt oppjustert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...