Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktignok var reglene enklere på søttitallet, men det var fortsatt fartsgrense på mopeder. Femti kilometer i timen. Tempo- mopedene, med Sachs- motor, hadde kappest plombe. De var rett og slett ikke på mer enn 2,5 hester.

 

Hvordan kan du oppgi "søttitallet" som kilde, da du neppe opplevde det?

 

Husker de første japanske syklene. Plomberingen var av det enkle slaget. Husker særlig en vi fikk kloa i. "Plomben" var en stoppskive i luftinnsuget. Vi tok den ut, så på den, og satte den selvsagt pent inn igjen etter oss.

 

Har forresten lett etter gamle kjøretøyforskrifter på nettet, og det er umulig å finne. Noen som vet hvor det finnes?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Stemmer at de ikke skulle ha mer enn 2,5hk, men var ingen maks fart på dem. Mulig dette kom senere på 80-90-tallet, men var ikke det på 70-tallet.

 

Stoler på foreldre og onkler/tanter og besteforeldre. beklager, men stoler mer på familie enn folk i forumet, selv om det ikke alltid er riktig det familie sier.

 

var sånn plombe i innsuget på honda cb100 og. da gikk den fra 7.5hk til 11,5hk (tror jeg).

 

kanskje du finner det på biblioteket?

Lenke til kommentar

Honda CB 100 N hadde et eget innsug som var spesiallaget for Norge. Det var kileformet, og begrenset derfor effekten. Derfor var det selve innsuget som var plomben.

Det var skrudd fast med spesielle "engangsskruer", slik at man ikke skulle kunne klare å ta det av.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Scooter/Moped kan du få når du fylle 16.

Det samme kan du gjer med lett-mc

moped er 50cc og lett-mc er 125

Men du kan få begge når du fylle 16.

 

Hva prøve staten på her?

opplæringen er nesten det samme, men på lett-mc er det litt ekstra

8768265[/snapback]

...litt ekstra PENGER! Serr.. mange ganger så dyrt! Hvis en 16'åring er villig til å bruke masse penger, får han kjøre i 100 km/t. Hvis ikke, er'n dømt til å kjøre i 45 km/t :hmm:

Lenke til kommentar
Scooter/Moped kan du få når du fylle 16.

Det samme kan du gjer med lett-mc

moped er 50cc og lett-mc er 125

Men du kan få begge når du fylle 16.

 

Hva prøve staten på her?

opplæringen er nesten det samme, men på lett-mc er det litt ekstra

8768265[/snapback]

 

Du har åpenlagt ikke tatt lappen på lett-mc. Opplæringa er ikke lik i det hele tatt. Jeg kjørte bak et par mopedister som øvelseskjørte her om dagen, og det kan ikke sammenlignes. Litt ekstra? Prøv med alt, du.

Lenke til kommentar

De aller fleste speedometer på moped er "optimistiske" for å si det slik, så den reelle farten er nok lavere enn den du ser. Derfor kan du nok trygt gi gass på den mopeden. Den er typegodkjent etter andre regler, de eldste jeg fant på Lovdata var fra 1990, og der står det svart på hvitt "2.5 hk og en konstruktiv hastighet på 50 km/t"

 

Når det er sagt, så er det ikke mer "lov" å trimme en gammel moped enn en ny.

Lenke til kommentar

på nye mopeder er det blomber som gjør at de går i 45 og hvis du tar dem ut regnes det som trimming, men hvordan er reglene for de gamle mopedene som aldri har hatt blomber?

 

Hadde jeg fått bot hvis jeg ble stoppa i 60 på ei slette med original moped?

Endret av Jan_Erik
Lenke til kommentar

Vil ikke rote meg helt borti diskusjonen her (har ikke så sterke meninger), men vil gjerne kommentere påstanden om mange usikre forbikjøringer fordi man bare kan kjøre i 45. Som tidligere fører av en gammel Vespa kan jeg i alle fall si at bilister ikke slutter å kjøre forbi deg selv om du måtte ligge rett over grensa i 60-sonen. Selv da vil mange kjøre rett opp i deg bakfra (dette føles veldig utrygt når man sitter på en tohjuling - man vet jo aldri når man får punktering, det kommer et hull i veien etc.) og kjøre forbi så fort de får den minste anledning. Her beregner de gjerne langt mindre avstand enn om det var en bil de kjørte forbi. Som nevnt tidligere i tråden her, så vil det da fort kunne oppstå en situasjon som er enda farligere enn om det skjedde i 45 km/t.

 

Men det spørs om ikke en del moderne mopeder skulle hatt litt smartere plombering, slik at de kunne opprettholde makshastighet opp bakker.

Lenke til kommentar
på nye mopeder er det blomber som gjør at de går i 45 og hvis du tar dem ut regnes det som trimming, men hvordan er reglene for de gamle mopedene som aldri har hatt blomber?

 

Hadde jeg fått bot hvis jeg ble stoppa i 60 på ei slette med original moped?

8772491[/snapback]

 

Det vet jeg ikke. Men det var plomber i veldig mange (de fleste) av de "gamle" mopedene også, og det var (og er) forbudt å fjerne de plombene få de til å gå fortere. Gjør den 60 reelt, er den trolig tuklet med.

 

Det er mulig å gjøre mye med en motor, plombe eller ikke. Husker en teknikk på de gamle Tempoene. Det var å slipe ned toppen på sylinderen for å øke kompresjonen. det gjorde man gjerne på siden av en slipestein, som sto på gårdene rundt omkring. Det gjaldt å ikke overdrive, for da banket stempelet pluggen ut av toppen etterpå.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Link og komme med her:

 

tenk dere litt om dere som sier at man bare kan ta lett lappen osv, er ikke alle 16 åringer som får alt med pappa!

 

Forsjell mopedlappen/lett lappen, moped lappen der lærer man og kjøre i kjøre gård så er det en liten tur ut i traffikken alla 1 time, så er det bare og ta teori prøva, man lærer egentlig ikke en dritt til og kunne ha større hastigheten enn 45km/t , men man kunne lagt til noen flere timer så hadde man fort kunnet kjørt i 70-80.

 

Trådstarter: Ja stjelte linken fra deg på mp. :p

Lenke til kommentar

Første jeg nevner er at jeg har aldri kjørt moped.. så jeg vet kun fra synspunktet fra bil.

 

Det er greit at å øke grensen fra 45 til 60 kanskje kan fjerne noen problemer, bl.a ved at mopeder kan følge 50- og 60-grenser og ikke nødvendigvis få så veldig mange forbikjøringer. Problemet er bare at i en 50-grense, så ligger nesten de fleste i 55-60km/t og vil derfor fort ta igjen en moped som ligger i 50, og fordi det er moped, gjerne kjøre forbi også. Det samme gjelder da for 60-grensen også. Jeg tror de fleste er enig i at en forbikjøring av et kjøretøy i 60 er farligere enn en forbikjøring av et kjøretøy i 45. Det faktum at føreren av en moped nesten ikke har noen som helst beskyttelse kan bety fatale følger ved en liten feil. Denne feilen kan være noe så elementært som at bilføreren ikke legger merke til et hull i veien, som ikke er nok til tippe en bil, men som kan være nok til tippe en moped. I 45km/t vil skadeomfanget sansynligvis være vesentlig lavere enn i 60km/t, og sansynligvis vil det oppdages lenge før hva som er i ferd med å skje. Dette tror jeg de fleste er klar over, så det er vel ikke vits å gå særlig videre på dette.

 

Som nevnt av mange her, så er det opplæringen som er problemet. Moped er et kjøretøy som faktisk er ment for å kunne kjøres med ingen eller svært lite opplæring. Dette inbefatter da at det legges grenser for fart og effekt for å unngå høyt skadeomfang ved ulykker. De som mener det er bare å hive på noen ekstra timer kan jo se på hva som er blitt sagt om da det nye systemet for B-lappen ble innført. Her er det snakk om svindel, griskhet, osv. bare fordi det er dyrere. Man kan jo tenke seg til at dette blir samme problemet ved en endring av opplæringen for moped. Jeg vil påstå, og dette vil nok de fleste være enig i, at det er vesentlig forskjell på oversikten man har over trafikken i 60km/t og det man har i 45km/t. Dette enkelt og greit fordi man får bedre tid til å se over situasjonene. For å håndtere høyere fart kreves det mer erfaring. Løsningen på dette er selfølgelig å øke erfaringen og kunnskapene ved bedre opplæring, og det er vel nettopp dette A1 er. Dyrere er det, lengre tid tar det, mer omfattende, osv. Dette er ikke uten grunn. Høyere fart medfører denne nødvendigheten. Det er jo en grunn til at man ikke slippes ut i trafikken med bil med 200hk etter 2 timer bak rattet og ingen praktisk prøve. Isåfall ville man sett mye rart.

 

Nå er det slik at Norge er et de sikreste landene å være traffikant i sett på antall dødstall pr. innbygger, og vi vil vel ikke havne nedover listen? Ja til utbygging av veier, øking av fartsgrenser, men nei til 16-åringer uten noen opplæring som fyker rundt i 120 på sine trimmede mopeder som skal klare 60 originalt.

 

Jeg er verken kjørelærer, erfaren trafikkant, eller noen form for myndighet, så dette er da bare mine egne synspunkter.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at Norge er et de sikreste landene å være traffikant i sett på antall dødstall pr. innbygger, og vi vil vel ikke havne nedover listen? Ja til utbygging av veier, øking av fartsgrenser, men nei til 16-åringer uten noen opplæring som fyker rundt i 120 på sine trimmede mopeder som skal klare 60 originalt.

 

Jeg er verken kjørelærer, erfaren trafikkant, eller noen form for myndighet, så dette er da bare mine egne synspunkter.

8812515[/snapback]

Poenget er at mopedister skal klare å holde følge med den flytende trafikken! Motorveien er ikke tale om uansett for en moped! Meningen med disse diskusjonene om at farten på en moped burde vært høyere, er for å klare å holde følge i trafikken ! Ikke bare på flat mark, men også i oppoverbakker!

 

Til dere som tror at mopedister ikke lærer noe på kjøretimene og teoritimene, dere tar grundig feil! Ja, vi har kanskje ikke så mye opplæring som klasse A1, men vi lærte mer enn nokk til å klare å håndtere 60+

 

Så ikke kom hær å tro at mopedistene ikke klarer og ikke er i stand til å kjøre i 60+ ! Selvfølgelig kjører vi med vettet i behold, må jo det, ellers blir vi meid ned av en gammel dame i en bil, som ikke observerer blindsonene på sidene av bilen.

 

Senest i går, når jeg kjørte mopeden min; Jeg kjørte i litt stigning, og jeg hadde full gass (alt det den klarte) og den gikk i 42 km/t. Det var rushtid i motsatt kjøreretnign (1 fil pr. vei). Så bak meg er det en bil som kommer helt oppi rævva på meg, og prøver å finne en luke i den andre kjøreretningen for å passere meg. Så er det en liten luke, og han gir bånn gass forbi meg. Men så svinger han brått inn, nesten rett på meg (!) fordi ellers har bilen kræsjet. Jeg observerte dette før det skjedde, så jeg bremsa ned 1 sekund før bilen svingtet rett forran meg. Om jeg ikke hadde observert denne farlige trafikksituasjonen, har jeg kanskje ikke vært i stand til å skrive dette jeg skriver nå.. Fartsgrensen på veien var 60 km/t!

 

Og alt dette pga at jeg bare klarer å presse mopeden min nesten i 40 km/t i lett stigning :realmad: Grunn til å bli iritert? Hell yeah!

 

Edit: Kan jo ta ut plomberingen på 10 minutter, eller sette på effektanlegg. Meen, det er ikke lov (4200 kr i bot + avskiltning, og må senere komme på visning), og siden jeg er lovlydig, så gjør jeg ikke det! Men mopedister havner jo i utallige livsfarlige situasjoner pga. plomberingene som er innsatt i mopeden, og EØS-lovene eller hva faen er det !

 

Det er ikke rettferdig for 5 flate øre!

Endret av 9drd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...