Gå til innhold

Hvor lenge varer HDèn din ?


Anbefalte innlegg

Har vært en ivrig WD bruker, men har gått over til Samsung grunnet mindre støy og mindre varmeutvikling.

 

Alle diskene mine får god kjøling og har bare opplevd diskdød en gang over 12 års aktiv databygging. Dette skjedde for 3 måneder siden da min trofaste WD 80GB døde, click of death.

 

Tror jeg holder meg til Samsung fremover, men jeg tror de fleste produsentene er tilnærmet like gode. 3 viktige elementer for å ha harddiskene i et langt liv er god strømforsyning, lav varme og ikke slå til maskinen når du taper i CS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en disk som synger på siste verset. Har ennå ikke helt lokalisert den blandt de andre, men mistanken min sitter på en av WD diskene. Koblet den ut, så skal bare kjøre diskdiagnosering en dag jeg har tid.

 

Husker heller ikke hvor gammal den er. :S

 

Kommer tilbake med mer info senere... :p

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Har kjøpt ca 30 Samsung-disker de siste 3 årene. Én av de ble defekt etter 1,5 år. Synst det er en bra feilrate. Alle er i drift i dag.

 

Har utelukkende kjørt Samsung, da de er kjent for å ha lav støy. Tidligere var WD favoritten inntil WD-diskene ble varmere og mer støyende enn konkurrentene (samsung/seagate). Før det igjen var IBM favoritten (helt til "Deathstar"-saken ødela for dem).

 

M.a.o har du et svært merkelig problem når alle dine Samsung-disker har røket.

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg får gjenta meg selv fra første side, for å svare trådstarteren: det er vanligvis ikke kvalitetsforskjeller på diskene med tanke på levetid. Hva den enkelte opplever av problemer er temmelig irrelevant.

Hentet fra storagereview.com FAQ:

With the exception of a few models with outright design problems (the IBM 75GXP for one) or the odd bad batch, most hard drives from all manufacturers are similar in reliability when they leave the factory. There is no point saying Maxtor is more reliable than WD or Seagate is more reliable than Maxtor unless you have used hundreds of hard drives and have a sufficient sample to draw from. Most people drawing on their experience with a dozen drives will come to a completely biased conclusion because their sample is not even remotely representative of the population.

The most common cause of HD failures is mishandling/abuse during shipping/storage and integration (*1).

It is not right to say Brand X drives are unreliable because the vast majority (>99% usually) of hard drives from any manufacturer leave the factory in a perfectly reliable state. If you want to blame people, look at the rest of the marketing channel downstream from the HD manufacturer.

og
One of the most common causes of failures happens as soon as the installation phase: the dreaded "bumps".

When you hit a hard surface (such as your case) with the harddrive (during installation, for example), a "little" bump will very likely generate a shock of several Gs (probably more than 100Gs!), making the head scratch the disk surface and creating little indentations. The indentations and the tiny material particle generated both *will* (not may) cause problems sooner or later (maybe not noticeable before a year or more!).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Joda behandlingen av diskene er svært avgjørende, men når en kjører med flere typer disker i samme maskin,ja faktisk i mange maskiner blir det da merkelig at kun enkelte merker tar kvelden.

Om dette skulle skyldes støt må det jo bety at enkelte merker da ikke tåler dette like bra som andre merker.

Når det så gjelder mine egne maskiner er disse aldrig utsatte for støt/slag , de flyttes aldrig men står på samme sted hele tiden, ei heller har andre personer tilgang til disse maskinene :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har rundt 10 disker i drift hjemme. De siste 5 årene har jeg hatt 4 hd-kræsjer. 1 stk Samsung, 1 stk WD og 2 stk IBM-disker er det som har tatt kvelden - alle innenfor garantiperioden.

Seagate-diskene har holdt veldig bra.

 

Men for en del år siden (rundt 1995) skulle jeg ha ny harddisk fra en lokal butikk. De hadde fått inn 20 stk Seagate disker, og det var feil på alle. Etter det tok det mange år før jeg kjøpte Seagate igjen, men har ikke angret når jeg først tok steget.

Lenke til kommentar
Når det så gjelder mine egne maskiner er disse aldrig utsatte for støt/slag , de flyttes aldrig men står på samme sted hele tiden, ei heller har andre personer tilgang til disse maskinene  :hmm:

8661330[/snapback]

Vel, som jeg siterer over så er det fra fabrikken og hjem til deg at håndtering av varer varierer, kan være alt fra ulike importører, ulike transportører, lokale variasjoner i håndtering osv.
Om dette skulle skyldes støt må det jo bety at enkelte merker da ikke tåler dette like bra som andre merker.

glemte å ta med fotnoten i forrige posting:

 

(*1) That said, non-operating shock tolerance could be a determining factor in the reliability of a drive because it may allow the drive to survive indelicate handling by couriers, distributors, retailers, and consumers. It follows, then, that FDB equipped drives, which generally increase the non-operating shock tolerance of a drive, are potentially more reliable than their ball bearing equipped counterparts.

http://faq.storagereview.com/tiki-index.ph...andMostReliable

Lenke til kommentar

Har i mine maskiner bare brukt Hitachi disker i det siste og har ennå ikke hatt et diskkrasj med disse.

 

I andres maskiner har jeg hatt to WD disker, en Seagate og en IBM som har kræsjet.

 

Har veldig god erfaring med den 2-3 år gamle 7k250 serien til Hitachi, disse diskene har hatt topp ytelse og har ennå ikke opplevd noen feil med dem.

 

Men føler nok at mengden disker er alt for liten til å kunne si noe generelt.

 

Kommer nok selv aldri til å kjøpe en WD disk til mine maskiner, men har ellers ikke noen spesielle merker jeg unngår. Og at jeg unngår WD disker har nok mer med at jeg selv har dårlige erfaringer med dem.. en at diskene i seg selv er dårlige.

Lenke til kommentar
Joda behandlingen av diskene er svært avgjørende, men når en kjører med flere typer disker i samme maskin,ja faktisk i mange maskiner blir det da merkelig at kun enkelte merker tar kvelden.

Om dette skulle skyldes støt må det jo bety at enkelte merker da ikke tåler dette like bra som andre merker.

Når det så gjelder mine egne maskiner er disse aldrig utsatte for støt/slag , de flyttes aldrig men står på samme sted hele tiden, ei heller har andre personer tilgang til disse maskinene  :hmm:

8661330[/snapback]

 

...og i en annen post skrev du at du var nøye med PSU. Hm. Merkelige greier altså.

 

De du bygger maskiner til, bor de i samme område som deg? Tenker evt på variasjoner i strømmen i området, som evt. PSUene ikke håndterer, og HDene ikke takler. Bor du i nærheten av høytspentledning? Husker en annen på forumet her som bodde i nærheten av en, og HDer og andre komponenter tok kvelden stadig vekk.

 

Kan det evt. være andre ting som kan påvirke dersom de du bygger til, bor i området, tro? Mye UFO-landinger i nabolaget? :p :!:

 

Edit: Hm. Hva med Posten? Får du HDene tilsendt i pakkepost, eller kjøper du i butikk? Kan jo hende Posten er spesielt brutale med pakker på ditt postkontor...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Joda behandlingen av diskene er svært avgjørende, men når en kjører med flere typer disker i samme maskin,ja faktisk i mange maskiner blir det da merkelig at kun enkelte merker tar kvelden.

Om dette skulle skyldes støt må det jo bety at enkelte merker da ikke tåler dette like bra som andre merker.

Når det så gjelder mine egne maskiner er disse aldrig utsatte for støt/slag , de flyttes aldrig men står på samme sted hele tiden, ei heller har andre personer tilgang til disse maskinene  :hmm:

8661330[/snapback]

 

...og i en annen post skrev du at du var nøye med PSU. Hm. Merkelige greier altså.

 

De du bygger maskiner til, bor de i samme område som deg? Tenker evt på variasjoner i strømmen i området, som evt. PSUene ikke håndterer, og HDene ikke takler. Bor du i nærheten av høytspentledning? Husker en annen på forumet her som bodde i nærheten av en, og HDer og andre komponenter tok kvelden stadig vekk.

 

Kan det evt. være andre ting som kan påvirke dersom de du bygger til, bor i området, tro? Mye UFO-landinger i nabolaget? :p :!:

 

Edit: Hm. Hva med Posten? Får du HDene tilsendt i pakkepost, eller kjøper du i butikk? Kan jo hende Posten er spesielt brutale med pakker på ditt postkontor...

8661773[/snapback]

 

Noen bor i samme område andre ikke, har levert maskiner helt til Finnmark og ned til trønelag + maskiner som jeg har solgt pent brukte som er havnet helt ned til sørlandet , ja faktisk har jeg levert maskiner til Svalbard :)

Så UFO teorien din tror jeg vi utelater :!:

99% av alle diskene er kjøpt på webbutikker og jeg må si jeg har liten tro på at diskene får værre behandling hær enn ellers og hvorfor overlever da alle WD diskene,kan det være at de åpner pakkene og sjekker merke før de behandler dem :D Nei tror ikke det :tease:

PSUene jeg bruker er av topp kvalitet og det er som regel 500 - 580 eller 600 W stforsyninger jeg bruker .

Altså jeg ser ingen klar årsak til fenomenet og alt kan selvsagt være tilfeldigheter .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Bygger du i trange kabinett med dårlig gjenomlufting? :-) Bare lurer, harddiskene skal jo holde i noen år de, selv om noen kan ta kveld etter kort tid. Alltid en fordel å ha ei vifte i front som blåser litt på disken(e)...

8662099[/snapback]

 

Nei ytterst få maskiner er i trange kabinetter og alle maskiner utstyres med vifte som kjøler diskene , det går på midi og fulltower, jeg prøver bevist å vektlegge overfor de jeg bygger for at det lønner seg å legge noen kroner ekstra i sikkelig tower og stforsyning og det går som regel bra .

Jeg har som sagt ikke noen god forklaring og nettop derfor tar jeg opp tema her.

Vi ser at jeg har best erfaring med WD sålangt menst andre skyr dem som pesten, så det er ikke tvil om at erfaringene er forskjellige og godt er egentlig det, men vi får iallefall en del innspill/erfaringer luftet hær så kan alle gjøre seg opp en mening selv.

Jeg er ikke ute etter å advare mot et spes merke her .

 

Min hovedmaskin har dette kabinettet:

 

rc830_380.jpg

 

Med 7 stk 120 mm vifter + den i stforsyningen (Mist 600W)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg tror under 3 % feilrate er rett. Bygd vanvittig mange maskiner i jobb, og det er veldig forskjell på hvordan mennesker behandler disker. Jeg har en utrolig respekt, og behandler disker mye mer forsiktig enn egg. Bare det å ta en disk opp fra inpakkingen og legge den ned på et bord vil en amatør gjøre på en slik måte at det er risiko for at disken blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Jeg tror under 3 % feilrate er rett. Bygd vanvittig mange maskiner i jobb, og det er veldig forskjell på hvordan mennesker behandler disker. Jeg har en utrolig respekt, og behandler disker mye mer forsiktig enn egg. Bare det å ta en disk opp fra inpakkingen og legge den ned på et bord vil en amatør gjøre på en slik måte at det er risiko for at disken blir ødelagt.

8667061[/snapback]

 

joda det er mange måter å behandle både egg og disker på, men poenget mitt er iallefall at jeg mener jeg har rimelig oversikt over hva jeg driver med og at alle disker behandles likt. nettop derfor blir det merkelig at det er en slik forskjell nettop mellom merkene når disse behandles likt av samme person, skulle det være årsaken så kan vi konkludere med at Samsung og Seagate har en elendig kvalitet, da jeg ikke har for vane å værken dunke til diskene eller utsette dem for slag/støt .

men som sagt jeg tror ikke årsaken ligger dær :cool:

 

jeg har sett gjennom fakturaene nå og samtidig hvilke disker som har feilet det siste året og de fleste har feilet like etter 2 års bruk, dvs at de aller fleste diskene vi her snakker om er fra rundt 2003,min tanke går da til om det kunne finnes en serie eller en tidsepoke dær det var større feilrate enn normalt, slikt har jo forekommet tidligere :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hadde en WD 120GB som døde etter 2 år. Har tre samsung disker som surrer og går, de er ikke så gamle da.

1 WD Mybook som var DOA

1 WD MyBook som begynte og feile kraftig etter 3 måneder (og da levde musikksamlinga mi farlig en stund, fikk reddet den, men ca 300 låter gikk tapt)

Fikk ny på garanti og den lever (Fikk den i går :p )

1 WD Mybook som har levd siden start.

 

Noen som har erfaring med Hitachi? Vurderer å teste de ut neste gang jeg kjøper disk.

 

Men i bunn og grunn er min erfaring at jeg stoler hakket mer på Samsung enn WD as of now, men sånt forandrer seg fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...