Gå til innhold

Hvor lenge varer HDèn din ?


Anbefalte innlegg

Om jeg skulle rangert diskmerkene etter mine erfaringer.

 

1. Samsung

2. Seagate

3. Maxtor

4. WD

5. Hitachi (IBM)

8655138[/snapback]

 

Dette er også min rangering, selv om jeg ikke har erfaring med store mengder HDer.

 

Snekker'n: For meg høres det ut som om du har et generelt varmeproblem, kanskje? I det HDen ligger oppunder 50 grader og over, så går levetida på HDen ned ganske så kraftig. Prøv å satse litt mer luft rundt HDene i maskinene du bygger i fremtiden, og god lufting av kabinettet generelt.

 

Hadde forresten en Seagate som lå på 49-50 grader en periode. Den fikk problemer, men etter at jeg fikk ned tempen på den, har den fungert 100% - utrolig nok, selv om jeg trodde den hadde fått "varige mèn".

8655496[/snapback]

 

Nei varmeproblemer kan utelukkes, for som jeg sier så er alle maskiner jeg bygger levert med egen vifte som kjøler diskene med luft utenfra og direkte på diskene, tempraturen i kabinettene er heller ikke noe problem .

Faktisk har noen av diskene som døde i den ene maskinen min vært kjølt med vannkjøling dær radiatorn står i kjelleren og temp i kabinettet har vel aldrig oversteget 25 grader :)

 

Brukte disse:

 

ac25107_380.jpg

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC25107&mcat=14s279

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er trofast bruker av WD og har gjennom årene sett at dette er diskene jeg stoler mest på, MEN jeg måler temraturen på diskene mine, dette fordi jeg innbiler meg at kalde disker holder lengst.

 

altså jeg kjøper 1 og 1 disk og sjekker tempen på den over litt tid før jeg kjøper fler.

jeg gjør det fordi jeg har opptaget at noen disker blir sykt varme.

 

jeg tror varme disker = tidlig død.

 

har pr nå 4 maskiner:

 

1. denne er den jeg bruker til spilling og tyngre oppgaver, her er det 1 raptor 35gb disk og 1 wd 200gb disk disse er vannkjølt og aldri over 36 grader sommerstid. disse har jeg hatt siden disse ble lansert uten at jeg husker når det er.

 

2. nyere liten reise / lan maskin denne har 1 stk gamel wd 40 gb og en nyere samsung 320gb (under 1 år) denne maskina blir brukt til surfing og testing av software / os når den ikke er på lan/reise :innocent: samsungen er for ny til at jeg har gjort meg opp noen mening enda men nå etter flere dagers drift som server (tester server os) er ikke disken varm den er så vidt lunken og der den står er det ganske varmt nå når sola skinner. disse diskene står på høykant og maskinen har god luftgjenomstrømning.

 

3. denne er en clarkconnect server og har kun 2 stk wd disker 1 stk 80 gb og 1 stk 120gb. servern kjører som gateway / dhcp , web og ftp server samt alt jeg måtte finne på å bruke den til, husker ikke når diskene er kjøpt men 120 gb er nyere selvfølgelig, men for å kunne gi et tidsperspektiv så var di ganske nye på markedet når jeg kjøpte, og kjøres 24/7 siden da.

 

4. er en gammel laptop jeg kjøpte en gang, den har en 40 gb wd og har aldri krangla, men lappen er gammel og dermed degradert til telefonsvarer/ fax

 

jeg kan pr i dag ikke høre ulyder eller merke ustabiliteter på noen av diskene mine.

skal bygge meg filserver på slutten av året som er foreløpig planlagt å bruke windows home server for enkel backup av maskina mine. men er ikke 100% sikkert at det er os et jeg går for. når det gjelder disker planlegger jeg å bruker 500gb disker fra wd dersom disse klarer på holde lav temperatur.

 

skal fra nå av føre en loggbok med når diskene er kjøpt og bruksmåte, varme osv .

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2 stk WD-disker og begge har død. Har hatt en Seagate, den solgte jeg etter ca 1 år.

 

Så hadde jeg en Maxtor disk.. Den fikk jeg endel problemer med, så fikk jeg en kompis til å teste den litt. Da døde den.

 

Nå har jeg to Samsung-disker i RAID 0(Stripping). Har diskene i snart ett år og holder bra enda. Er også mye mer støysvake enn de andre diskene jeg har hatt..

 

Så etter min rangering:

 

1. Samung

2. Seagate

3. Western Digital

4. Maxtor

Lenke til kommentar

Eneste disken jeg har hatt problemer med var en Quantum Bigfoot som satt i den aller første pc'en min.

 

Etter det har jeg stort sett holdt meg til Seagate, og ingen av dem har gitt meg problemer foreløpig.

I skrivende stund har jeg en 40 GB 7200.8 og en 250 GB 7200.9 som har gått stort sett døgnet rundt i 3 år uten problemer, samt en 40 GB Samsung Spinpoint som har surret 2-3 år i maskinen som moder'n bruker.

Lenke til kommentar

Har en del disker, men bare noen av dem er i bruk nå, resten ligger på hylla som reserver.

 

100GB WD HDD : Gått konstant fra oktober 2001 til nå

80GB WD HDD : Fra juli 2003 til nå

80GB Samsung HDD : Fra september 2004 til nå

120GB WD HDD : Fra februar 2004 til nå

250GB WD HDD : Fra februar 2006 til nå (er en garantidisk, forrige døde etter 1 år)

400GB WD HDD : Fra januar i år til nå

 

Ellers står det en 80MB harddisk (merke Conner) i Amiga 1200n min som har gått siden november 1993. Seig jævel.

 

edit: hadde en 80GB WD som døde etter 3 måneder. godt mulig det ble litt for varmt for den, da den sto i et AOpen HX08-kabinett med litt dårlig kjøling. (erstatningen er den over fra juli 2003)

 

Å ja, selvfølgelig, hvordan kunne jeg glemme... Jeg hadde en IBM 45GXP. Den varte faktisk i noe over et år før den takket for seg.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Fikk min første PC "Targa Fabrikert" i Januar 2001, kjøpt på Expert. HD'en som fulgte med var en Samsung IDE100 20GB.

Denne HD'en virker overraskende like bra enda, og jeg bruker den i min nåværende PC. :thumbup::D

 

Kjøpte min andre HD i September 2005. En Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA. Denne har jeg heller ikke hatt noe problemer med. Bruker denne som System Disk.

 

Når jeg bestiller HD'er til min nye PC nå, så blir det Samsung.

Lenke til kommentar

Nei varmeproblemer kan utelukkes, for som jeg sier så er alle maskiner jeg bygger levert med egen vifte som kjøler diskene med luft utenfra og direkte på diskene, tempraturen i  kabinettene er heller ikke noe problem .

Faktisk har noen av diskene som døde i den ene maskinen min vært kjølt med vannkjøling dær radiatorn står i kjelleren og temp i kabinettet har vel aldrig oversteget 25 grader  :)

 

Brukte disse:

 

http://www.microplex.no/productimages/ac25...ac25107_380.jpg

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC25107&mcat=14s279

8655575[/snapback]

 

Kan det være for at disken er for kald?

Som kjent så utvider jo ting seg når det er kaldt, lager og slikt slites mere enn nødvendig..

Så kan det være en årsak da?

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Kan det være for at disken er for kald?

 

Vel hva da med de som står i de andre maskinene mine + de jeg bygger for andre, disse er luftkjølt :hmm:

Det jeg prøver å si er at jeg ikke ser noen klar forskjell på de diskene som har vært vannkjølt og de som har vært luftkjølt "dødeligheten" er tilnærmet lik :hmm:

Lenke til kommentar

jeg er ganske imponert over en 80gb harddisk fra wd.

Satte den i en server i 2003 og siden har den stått på hele tiden. den blir kjølt ned av en harddisk ramme og en 4 cm vifte. skiftet akkurat viften ;)

 

jeg håper den holder til 2009, så slipper jeg å gjøre noe mer med den...

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden 8 disker. 3 er Samsung (2x250GB: 2år, 500GB: 0år), 2 er Seagate (160GB: 1år, 300GB: 1år), 2 er WD (250GB: 1år, 160GB: 3år) og én er Hitachi (250GB: 1år). Seagaten på 300GB lager mange rare ulyder, og kommer nok snart til å dø.

 

Jeg har før hatt 2 Maxtor-disker som har dødd. Den ene var på 40GB og varte fra 2000-2003. Den andre var på 80GB og ble kjøpt inn i 2003 for å erstatte den på 40GB som røyk. To år senere døde denne også. Begge disse diskene utviklet veldig mye varme, så det var kanskje derfor de døde.

 

På grunn av disse to Maxtor-ene som har dødd for meg tror jeg ikke min neste disk vil være en Maxtor. Jeg vil nok heller velge et av de andre merkene jeg har bedre erfaring med. :)

Lenke til kommentar

1 samsung 60gb som OS-disk (2 vifter på undersiden).

1 samsung 120gb uten noe som helst aktiv kjøling.

1 WD 200gb som kom i retur etter at en seagate 200gb døde. (begge aktivt kjølt)

1 maxtor 300gb, fått brukt. har stått i en overvåkingsserver. kjølestats ukjent.

1 seagate 200gb. ikke i bruk siden psu ikke er kraftig nok.

1 seagate 80gb, brukes som ekstern. har krasjet 2 ganger før men bare å slippe fra 30cm på mykt underlag så virket den igjen.

 

kabinett er thermaltake xaser2 alu med 5 kabinettvifter.

hovedkort og cpu ligger på 32 og 33'c

psu er Mist 500w ver.1.0

nyeste disk vil være maxtoren, fikk den ifjor, resten er gamlere

Lenke til kommentar
Aldri opplevd døde harddisker og eg har vore borti over 20 stykker heime.

 

Google seier at harddisker lever lengst når dei blir brukt jevnligt og har ein tempratur på 40 grader i snitt. Ergo iskalde disker lever visstnok kortare.

8658074[/snapback]

 

Hm, jau. Noen er som regel heldigere enn andre. Men jeg tør påstå at noen disker dør uansett hvor forsiktig man er med dem. Det er jo som regel også andre faktorer som spiller inn, som at strømforsyningen bør levere stabil og "ren" strøm.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Aldri opplevd døde harddisker og eg har vore borti over 20 stykker heime.

 

Google seier at harddisker lever lengst når dei blir brukt jevnligt og har ein tempratur på 40 grader i snitt. Ergo iskalde disker lever visstnok kortare.

8658074[/snapback]

 

Hm, jau. Noen er som regel heldigere enn andre. Men jeg tør påstå at noen disker dør uansett hvor forsiktig man er med dem. Det er jo som regel også andre faktorer som spiller inn, som at strømforsyningen bør levere stabil og "ren" strøm.

8658905[/snapback]

 

Har prøvd å være nøye med det,derfor har jeg Mist st forsyninger i mine maskiner + en hiper 580

Lenke til kommentar

WD Raptor 74GB tre år - ingen problemer.

 

WD 200GB x 2 SATA tre-fire år - ingen problemer

 

WD 80GB x 2 - ca fem år - den ene kobler ut ved overføring av data, men Q-tech strømforsyning suger. De lager en høyfrekvent lyd. Usikker på om de har gjort dette hele tiden men de har vært flyttet på mye.

 

WD 250GB ekstern - ingen problemer, men fikk denne som erstatning for "lighted drive" som hadde ustabil strømkontakt.

 

WD 500GB My Book Pro x 2 - ett år og et halvt år - ingen problemer, men problemer med firewire 800 kontroller som ikke trives sammen med Logitech G15 usb-tastatur.

 

WD 1TB My Book Pro - får i overmorgen :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...