Gå til innhold

Hvor lenge varer HDèn din ?


Anbefalte innlegg

Har bygget PC med Quantum Fireball, Western Digital Caviar, Hitachi(før IBM), Samsung og Maxtor disker, men etter 12 års erfaring med bygging av PCer og over 25 år som bruker så er det Seagate sine harddisker jeg stoler mest på for tiden. Rett og slett fordi det har vært mindre problemer med de Seagate diskene jeg har brukt.

 

Når det gjelder temperaturen så virker det som om Seagate sine disker har blitt varmere med de siste seriene, men de har enda ikke kommet opp i nærheten av de andre diskene jeg har brukt. Jeg har derimot enda ikke opplevd noen som har brukt noen av harddiskene under minusgrader. Er vel fra 5 til 50 grader som er arbeidstempen på de fleste diskene i dag og vanlig stuetemperatur varierer vel fra ca. 15 til 32 grader hos de fleste. Jeg bygger forresten aldri en PC uten at der er en vifte av noe slag som blåser over harddisken(e).

 

Strømkvaliteten har jeg sikret meg selv ved å ha PCen tilkoblet et filter som justerer bort de store variasjonene og anbefaler likedan filter for dem jeg bygger for. Dessuten så har jeg utelukkende brukt strømforsyninger av god kvalitet, kjente merker(Enermax, Targan, Fortron-Source) og med minst 100W overhead på minstespesifikasjonene til det jeg setter inn i PCen.

 

Hos meg personlig står nå PCen stort sett på hele døgnet og laster ned og opp via torrents og andre fildelingsnettverk uten at jeg har hatt noen problemer av den grunn. Og når jeg en sjelden gang klokker maskinen er det kun en "uviktig" Seagate 7200.7 80 GB disk tilkoblet. Jeg har ikke merket noen problemer med den heller, men for sikkerhets skyld gjør jeg det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle mine disker har vart helt til nå. Opp gjennom tidene har jeg eid rundt 40 disker som har vært mye brukt et par år hver og deretter solgt. Ingen av de har krasjet. Selv ikke noen av de to "deathstar" GX75-diskene, som faktisk fortsatt er i aktiv bruk av kjøperen 6 år etter innkjøp, har krasjet.

 

I min vennekrets har følgende fem diskkrasj skjedd:

- En Seagate 7200.7 160GB som krasjet trolig grunnet uvanlig røff behandling i posten Den var godt pakket inn men begynte å fuske etter at mottageren fikk den.

- En WD 60GB som krasjet etter et par måneders tjeneste uten foranledning

- En Deskstar GX60 40GB som krasjet etter mange år tro tjeneste uten foranledning. Denne lot oss redde innholdet ved nedfrysing.

- En Samsung 60GB som fikk startvansker når den var kald men lot seg starte med oppvarming. Når den ble for kresen på varme så ble innholdet reddet ut ved hjelp av oppvarming.

- En 15k SCSI-disk røk på jobben. Ble erstattet av leverandøren dagen etterpå og Raidet ble gjenoppbygget.

Lenke til kommentar
Jeg tror under 3 % feilrate er rett. Bygd vanvittig mange maskiner i jobb, og det er veldig forskjell på hvordan mennesker behandler disker. Jeg har en utrolig respekt, og behandler disker mye mer forsiktig enn egg. Bare det å ta en disk opp fra inpakkingen og legge den ned på et bord vil en amatør gjøre på en slik måte at det er risiko for at disken blir ødelagt.

8667061[/snapback]

 

joda det er mange måter å behandle både egg og disker på, men poenget mitt er iallefall at jeg mener jeg har rimelig oversikt over hva jeg driver med og at alle disker behandles likt. nettop derfor blir det merkelig at det er en slik forskjell nettop mellom merkene når disse behandles likt av samme person, skulle det være årsaken så kan vi konkludere med at Samsung og Seagate har en elendig kvalitet, da jeg ikke har for vane å værken dunke til diskene eller utsette dem for slag/støt .

men som sagt jeg tror ikke årsaken ligger dær :cool:

 

jeg har sett gjennom fakturaene nå og samtidig hvilke disker som har feilet det siste året og de fleste har feilet like etter 2 års bruk, dvs at de aller fleste diskene vi her snakker om er fra rundt 2003,min tanke går da til om det kunne finnes en serie eller en tidsepoke dær det var større feilrate enn normalt, slikt har jo forekommet tidligere :hmm:

8669001[/snapback]

 

Det vanlige er jo dårlig serie, det er nok og en fordel med få ledd fra leverandør. Budbil fra komplett er bra. Du kan og ha kunder som overfører filer på en uforsiktig måte eller ikke orker og høre på disse viftene du sikkert monterer..Eller at de kjøper nye disker de monterer for tett med den gamle.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Vi kan ta fram Google’s harddisk-analyse igjen. Den finner dere bla her:

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

 

Disse analysene skiller ikke på merke, men noen av resultaten er interessante. Hvis jeg husker riktig påviste analysene en markant økning i feil-ratene etter 2 år. Og at kalde disker hadde høyere feil-rater enn varme disker. Kanskje noen harddisk-merker er mer følsomme for lave temperaturer enn andre?

 

Av ca 10 disker, jevnt fordelt over merkene, har jeg mistet en maxtor 160GB og en 40 GB Samsung 2,5 tommer. De var begge i eksterne kabinett og begrepet ”mistet” kan tolkes bokstavlig.

 

IP

Lenke til kommentar
Vi kan ta fram Google’s harddisk-analyse igjen. Den finner dere bla her:

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

 

Disse analysene skiller ikke på merke, men noen av resultaten er interessante. Hvis jeg husker riktig påviste analysene en markant økning i feil-ratene etter 2 år. Og at kalde disker hadde høyere feil-rater enn varme disker. Kanskje noen harddisk-merker er mer følsomme for lave temperaturer enn andre?

 

Av ca 10 disker, jevnt fordelt over merkene, har jeg mistet en maxtor 160GB og en 40 GB Samsung 2,5 tommer. De var begge i eksterne kabinett og begrepet ”mistet” kan tolkes bokstavlig.

 

IP

8670438[/snapback]

 

 

Jepp,interessant den viser vel akkurat det fenomenet jeg opplever nemmelig at de fleste diskene dør etter 2 til 3 år :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Eneste jeg har hatt problemer var 1 wd 80 disk, en av de mange feil produserte eller noe fra wd. Ellers har jeg hatt noen seagate disken(plageds litt her og der med de) og resten wd. Og nå har jeg nestn bare wd disken i pcn, ja utenom ekstern disken .

Endret av Tdnoz
Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er om harddisker mister RPM over årene? Det er jo tross alt enkle motorer der. Bare se på bilene.

8670456[/snapback]

Nei. Motorene styres til å ha en ganske nøyaktig riktig rotasjonshastighet. Blir hastigheten feil så vil lesehodene sveve i feil høyde over disken. Motorene har en tilbakekoblingssløyfe som gjør at rotasjonshastigheten reguleres ganske nøye. Jeg tipper slingringsmonnet er mindre enn 0,5%. Altså innenfor intervallet 7164-7236 rpm. Svevehøyden til lesehodene er også avhengig av trykk og temperatur. Derfor er det satt begrensninger på hvilket temperatur og trykkområde diskene kan jobbe i. Bærbar PC med harddisk i basecamp 3 på Mount Everest er altså en dårlig idé. Bytt ut disken med SSD så blir den straks mer til å stole på for klatrerne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skal skaffe meg disse her i prisguiden: https://prisguiden.no/product.php?productId=55301

 

-har vært seriøst plaget med feilmeldinger på RAID 0 jeg har på XFX 680i SLI. Samsungene er av denne typen her: https://prisguiden.no/product.php?productId=28581

 

-jeg bruker maskinen såpass mye at jeg forventer at ting skal være stabilt! Så nå ser jeg på WD sine 24/7 disker og de skal settes i RAID 0 de også!

Lenke til kommentar

jeg har også problemer med en Samsung P120 250gb harddisk.. har kobla den ifra nå for den laga bare trøbbel og var virkelig på vei til de evige jaktmarker.. har en kamerat med samme disken som også opplever trøbbel med denne disken. må vel sies å være en dårllig serie. så nå sitter jeg her med min game samsung P120 120gb, den har jeg iallefall ikke hatt noen problemer med.. ellers har jeg hatt gode erfaringer med seagate. hadde en IBM deskstar, den døde aldri, men bråkte som et uvær.

 

hvordan står det egentlig til med WD nå for tia, spesielt med tanke på støy?

Lenke til kommentar

wd er like bra som alltid de. støy er veldig variernde fra person til person, men det er ganske lav støy over hele rekka om dagen, uansett merke. det er i alle fall mitt inntrykk av erfaringer og anmeldelser rundtomkring.

 

selv er jeg ihuga wd fan og har 9 disker i bruk, samt minst 4 til som jeg har bytta ut pga størelsen, og aldri mista en eneste en, utenom den jeg drepte selv fordi jeg ikke sjekka at molex kontakten satt sikkerlig etter en kjøretur. var klar over at den satt dårlig, bare glemte det i farta :(

 

de mest ihuga datakameratene mine kjører stort sett også kun wd, og fordelt på de 4 så har de vel hatt oppimot 40 disker de siste 6 åra og kun 3-4 av de har daua, og da har det kun vært de gamleste

Lenke til kommentar

Nå er jeg drita lei den stadige feilmeldingen: "Critical error on RAID 0" med de to stk. Samsung diskene av denne typen jeg har i RAID 0 på XFX 680i SLI! Dette har vært et gjentagende problem tross i at jeg har formatert maskinen 3 ganger så skjer det samme igjen ikke lenge etterpå. Dette er skuffende Samsung.

 

-jeg har bestilt to nye 250Gb Western Digital disker Caviar RAID Edition. Håper disse har litt holdbarhet. Har litt forventninger til dem angående levetid.

Lenke til kommentar
Ok,fint med erfaringer fra alle hold her, jeg kan nevne at den disken som døde i går var så varm at jeg hadde problemer med å ta på den,dette til tross for at den stod i en hdramme sammens med 2 andre disker,alle kjølt av en 12o mm vifte,de andre diskene var ikke varme  :hmm:

8653547[/snapback]

 

 

 

Takker, da tror jeg faktisk et par av mine disker er på tur til å ta kvelden. Gamle WD disker, sikkert fra 2003 eller 2004.

 

Kan såvidt holde fingern på de. Blæ

 

Bra jeg har litt over en TB i tillegg :love:

Lenke til kommentar

Oversikt over noen av de diskene eg har hatt:

 

2 X WD 80GB disker - en er fortsatt i bruk etter 5-6 år, mens den andre holdt i nærmere tre år.

2 X WD 160 GB - Begge diskene ble veldig fort varme, lagde mye bråk og daua etter 1-2 år. Har hørt rykter om at det var "produksjonsfeil" på en del av disse diskene i starten så mulig eg var litt uheldig der.

 

1 X Seagate 160 GB - Første Seagate disk eg kjøpte. Fungerer fortsatt bra etter et bra år.

1 X Seagate 250 GB - Holder jevn temparatur og er nesten lydløs i forhold til de WD diskene eg har hatt..

1 X Seagate Barracuda 320 GB - denne fungerer også fortsatt utmerket, men rimelig ny disk så for tidlig å bedømme.

 

+ et par andre disker eg ikke kommer på i farten

Nå bør det også nevnes at mine maskiner står på 24/7 og harddisker er i gang stort sett hele tida.

 

Ser ut som folk her inne har veldig forskjellige erfaringer med disker.

Mitt intrykk er at Western Digital diskene fungerer bra dersom du kobler til ekstra vifte og/eller bare bruker maskinen til enklere ting deler av dagen slik at disken får tid til å kjøle seg ned igjen.

Seagate diskene holder generelt sett lavere arbeidstemperatur og lager litt mindre støy. Tåler kanskje litt røffere behandling en WD diskene.

Kan sikker lønne seg å legge ut 2-300 kroner ekstra for Server utgavene av Seagates disker.. disse er laget for å kjøre 24/7 og har 5 års garanti.

 

En disk eg holder meg langt unnta er Maxtor.. Vet om flere bedrifter og bekjente som har hatt store problemer med disse diskene så inntil videre holder eg meg til andre merker.

Endret av gmufc
Lenke til kommentar

Til stasjonære:

 

Western Digital 2.5gb 7200rpm 1994(?). Status: Fungerer.

 

Maxtor 6.4gb 7200rpm 1995. Status: Fungerer.

 

Western Digital 13.2gb 7200rpm 1996. Status: Fungerer, har blitt mistet i gulvet fra 1.2m høyt bord, trengte formatering da, men etter det har den fungert feilfritt. Har Fedora 7 på den. Jeg hot-plugget den ufrivillig en gang og det stod blå gnister i hele kontakten og en liten bit opp ledningene, men det brydde den seg ikke noe om.

 

Seagate barracuda 10gb 7200rpm 1996. Status: Fungerer

 

Western digital 20gb 7200rpm 2000. Status: Ødelagt, årsak ukjent, men skjedde i forbindelse med kasting av gammel pc

 

Samsung 200gb 7200rpm 2005. Status: Fungerer.

 

Til bærbare:

 

Hitachi 40gb 5400rpm 2003. Status: Fungerer, står nå i et eksternt usb-kabinett

 

Samsung 160gb 5400rpm 2007. Status: Fungerer.

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...