Gå til innhold

Solceller til å drive elektriske komponenter?


Anbefalte innlegg

Vi har ett 80W solpanel på hytta (med et 155 Amph batteri)

Jeg har målt ladespenningen inn til batteriet fra solpanelet til mellom 1 Amp (overskyet) til 6-7 Amp (solskinn rett på)

Så forutsatt at man kan lade batteriet direkte uten konverter (for på min laptop tror jeg man må ha 18 V 220 AC for å lade opp batteriet! Men man kan kjøpe konverter på Clas Olson, Biltema osv.) burde du kunne lade opp batteriet i løpet av en dag (med nokså bra vær)   Med konverter er nok energitapet høyere, og jeg er usikker på hvor mye dette blir.

8668191[/snapback]

 

 

6,67 A for å være veldig presis. Husk at watt delt på volt er amperè.

 

Solceller er dyrt. Koster vel godt over 1000 kr pr 10. watt. (noen modeller er billigere, ned mot 500 kr pr 10.watt)

Angående batteribank: kjøp Concorde. Koster flesk, men er det beste. Concorde batteriene er de eneste US Airforce godkjente i sine jagere.

De er tunge som pokker også. Måtte flytte på to 305 At, de veier omtrent 80 kg eller noe slikt.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro US Airforce har litt andre krav enn en ganske vanlig hytteeier, som nok klarer seg fint med vedlikeholdsfrie gelebatterier som er beregnet på dyputladninger, ala Hawker, Optima, Odyssey, Kinetik, DieHard, osv. Kanskje til og med dèt er litt overkill.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Angående batteribank: kjøp Concorde. Koster flesk, men er det beste. Concorde batteriene er de eneste US Airforce godkjente i sine jagere. De er tunge som pokker også. Måtte flytte på to 305 At, de veier omtrent 80 kg eller noe slikt.

8973572[/snapback]

Er ikke dette ganske selvmotsigende? I jagerfly ønsker man vel lavest mulig vekt per Wh, altså Litium-polymer-batterier eller noe sånt, men noe sånt ville blitt uhorvelig dyrt til hyttebruk, for en unødvendig egenskap: lav vekt.

Lenke til kommentar
De har funnet en billigere måte å lage solcellepanel på. De har startet en solcelle panel frabrikk i Sverige (nedlagt IBM). Så prisene kommer til å synke etter hvert.

9063388[/snapback]

Har du en link til mer info om det? Er det den lite omtalte, men for alle metallurgers "hellige gral": elektrolyseprosessen av Si de endelig har fått til i industriell skala?

Lenke til kommentar
De har funnet en billigere måte å lage solcellepanel på. De har startet en solcelle panel frabrikk i Sverige (nedlagt IBM). Så prisene kommer til å synke etter hvert.

9063388[/snapback]

Har du en link til mer info om det? Er det den lite omtalte, men for alle metallurgers "hellige gral": elektrolyseprosessen av Si de endelig har fått til i industriell skala?

9080898[/snapback]

 

Hva med Elkem sin nye fabrikk i krisitansand? Den skal jo produsere veldig rent sillisium på et eller annet "metallurgisk vis", vet du noe om dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fant en annen artikkel med en mer forklarende tekst. Det er trinn 2 som er nytt:

 

http://www.tu.no/energi/article62269.ece

 

Med andre ord en ny variant av den tradisjonelle metoden med reduksjon av kvarts ved hjelp av kull og elektrisk kraft. Den nye varianten skal gi middels høy renhet, en renhet som passer fint for de dårligste og billigste variantene av solceller. Denne nye varianten tror jeg vil revolusjonere solcellemarkedet siden det vil gi en tidligere uoppnåelig kraftpris på solkraft. Selv om virkningsgraden blir litt lavere enn med andre varianter så gjør ikke det så mye når prisen er svært lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...