Gå til innhold

17. mai og norske flagg


Anbefalte innlegg

Robocop, om "de" var mot integrering ville de ikke ha gått i 17.maitog uansett.

 

-----

 

På ingen måte! Jeg synes det er positivt at mennesker som kommer fra andre land ønsker å flagge med sine flagg i toget. Det viser at de er stolt av å bo i Norge og stolt av sin bakgrunn. Og at de ikke blir nektet det viser at vi tar imot dem. Forskjellige flagg i toget promoterer flerkultur og at folk kan leve sammen!

 

 

[/discussion] :)

8629076[/snapback]

Så du mener at nasjonaldager bør brukes til å feire andre land? Ville det passet seg om nordmenn troppet opp med norske flagg på andre lands nasjonaldager?

 

Det norske flagg er flagget til folk som bor i Norge. Hvorfor kan ikke folk bruke det på Norges nasjonaldag? Så kan de heller feire nasjonaldagen til hjemlandet med det landets flagg den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk nasjonaldag - norske flagg ... når folk ikke forstår den sammenhengen begynner jeg å lure. Hadde jeg viftet med det norske falgget i Iran, på deres nasjonaldag, ville jeg sikkert fått høyre arm og venstre fot avskåret.

 

Samene har sin egen nasjonaldag, de kan godt feire den norske med norske flagg, men å komme med det samiske flagget blir for teit. Det gjør de kun for å demonstrere og da ber de egentlig om bråk.

 

Hvis de vil vifte med falggene sine, kan de gjøre det på sine egne nasjonaldager.

Lenke til kommentar
Norsk nasjonaldag - norske flagg ... når folk ikke forstår den sammenhengen begynner jeg å lure. Hadde jeg viftet med det norske falgget i Iran, på deres nasjonaldag, ville jeg sikkert fått høyre arm og venstre fot avskåret.

 

Samene har sin egen nasjonaldag, de kan godt feire den norske med norske flagg, men å komme med det samiske flagget blir for teit. Det gjør de kun for å demonstrere og da ber de egentlig om bråk.

 

Hvis de vil vifte med falggene sine, kan de gjøre det på sine egne nasjonaldager.

8630353[/snapback]

Norge er samenes land også. Det er deres grunnlov også. Forsåvidt så er det samiske flagget offisielt flagg i Norge.

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det kan være negativt at mennesker fra andre land ønsker å feire nasjonaldagen med flagg fra sine hjemland. At de kan det viser jo at de anerkjenner grunnloven, ønsker å feire Norge og samtidig markere at de også har identiteten sin i et annet land. Jeg kan ikke se noe annet enn positivt i det! Dere som syter over at innvandrerne må "integrere" seg bør se på dette som en seier!

 

Hva de gjør i Iran om du hadde tatt med deg det norske flagget under nasjonaldagen deres vet du ingenting om, og hva de ville gjort er fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar

Hva om man snur det litt på hodet? En tyrker vil kanskje veive med sitt flagg for å vise at hans land er med på å hedre Norge. Dette kan selvfølgelig tolkes på mer enn en måte som sagt over, så mitt forslag er at de som ikke er norske teiper sammen ett av hver. Ett norsk og ett fra sin nasjonalitet. </pittelitt spøkefullt>

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at 17 mai har utspillt sin rolle. Grunnloven i sin opprinnelige form har mange stygge ankepunkt, og den ble ikke skrevet av representanter fra min breddegrad, nuvell.

 

Er man gammel nok til å ha opplevd okkupasjonen så synes jeg det er greit, enten Norsk flagg for å feire frigjøringen eller rødt flagg.

 

Poenget med flagget, nødvendigvis det Norske, på Norsk dag er: "alle under ett flagg". Alle andre, som mot formodning ikke fatter budskapet kan flagge på andre dager eller melde seg ut.

 

Samene, pakistanere og andre har egne dager som de kan feire som de vil. Å delta på 17.mai fordrer Norsk flagg. Jeg synes det er positivt at våre nye landsmenn og andre nordmenn bidrar på 17 mai, de får sikkert mer ut av denne dagen enn jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Norge er samenes land også. Det er deres grunnlov også. Forsåvidt så er det samiske flagget offisielt flagg i Norge.

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det kan være negativt at mennesker fra andre land ønsker å feire nasjonaldagen med flagg fra sine hjemland. At de kan det viser jo at de anerkjenner grunnloven, ønsker å feire Norge og samtidig markere at de også har identiteten sin i et annet land. Jeg kan ikke se noe annet enn positivt i det! Dere som syter over at innvandrerne må "integrere" seg bør se på dette som en seier!

 

Hva de gjør i Iran om du hadde tatt med deg det norske flagget under nasjonaldagen deres vet du ingenting om, og hva de ville gjort er fullstendig irrelevant.

8630746[/snapback]

Må si meg enig med olsen. Samenes flagg skal også få sveie sammen med det norske på den norske nasjonaldagen - på samme måte som det norske flagg sveier med det samiske på Samenes nasjonaldag

Lenke til kommentar

Har null problem med at flerkulturelle borgere av Norge veiver to eller flere flagg, og går i utradisjonelle plagg. 17. mai er en nasjonaldag og symboliserer frigjøringen av Norge. Norge er ikke lenger en kultur kun for de nordiske. 17. mai er faktisk et internasjonalt fenomen. Dersom du tar en titt på NRK vil du se at de feirer denne dagen i en rekke andre land og byer. Det eneste flagget jeg kunne latt meg irritere av må være blått med en sirkel av gule stjerner.

 

Hipp hipp hurra! Gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
17. mai er faktisk et internasjonalt fenomen. Dersom du tar en titt på NRK vil du se at de feirer denne dagen i en rekke andre land og byer.

 

8632204[/snapback]

 

Det det er snakk om her er jo at nordmenn bosatt i andre land enn Norge selvfølgelig feirer 17. mai også der de bor p.t. Det er jo normalt.

Vi driver da vel ikke og trenger oss på og vifter med norske flagg når Gambia har sin nasjonaldag heller.......

Lenke til kommentar

Gjør vi ikke? Jeg vet faktisk ikke .. Vet du?

 

Edit: Nå er det forsvåidt ikke det som var poenget. Det jeg prøvde å få fram var at dagen var en frigjøringsdag og det er mange norske borgere i dag som er blitt frigjort ved å få lov til å bosette seg i vårt kjære land. Hvorfor disse ikke skal kunne hylle Norge samtidig som de viser hvorfor ved å hylle kulturen/landet de kommer fra i tillegg ser jeg ikke ..

 

Det er sikkert noen som veiver det iranske flagget for å pisse på det norske, men jeg tror de fleste har gode motiver. "Uskyldig inntil det motsatte er bevist" - De er ikke terrorister ..

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Hvorfor disse ikke skal kunne hylle Norge samtidig som de viser hvorfor ved å hylle kulturen/landet de kommer fra i tillegg ser jeg ikke ..

 

Fordi det er upassende og respektløst. .....?

 

Hva er poenget med nasjonaldag om alle markerer at de ikke er norske? Da kan vi innføre en hippi-FN dag isteden. Ville du blitt glad da?

Lenke til kommentar

Hvor mange nasjonaldager er det i verden? Skal vi feire hver og en av dem hver for seg her i landet nå som Norge får nye borgere fra andre nasjoner? Hvorfor ikke samle oss ved nasjonaldagen til landet man er i nå som hele verden jobber for globalisering, unioner og organisasjoner? Så kan vi nyte ordet nasjon i sammen så lenge det varer ..

Lenke til kommentar
Hvorfor disse ikke skal kunne hylle Norge samtidig som de viser hvorfor ved å hylle kulturen/landet de kommer fra i tillegg ser jeg ikke ..

 

Fordi det er upassende og respektløst. .....?

8632849[/snapback]

Det er det bare i ditt hode...

 

Hva synes du om at mange går i nasjonaldrakter fra sitt hjemland, forresten? Er det like upassende og respektløst?

Lenke til kommentar
Hvorfor disse ikke skal kunne hylle Norge samtidig som de viser hvorfor ved å hylle kulturen/landet de kommer fra i tillegg ser jeg ikke ..

 

Fordi det er upassende og respektløst. .....?

8632849[/snapback]

Det er det bare i ditt hode...

 

Hva synes du om at mange går i nasjonaldrakter fra sitt hjemland, forresten? Er det like upassende og respektløst?

8633013[/snapback]

 

Nei, men hvilket land er det vi feirer? Det er stor forskjell på nasjonal drakter og flagg.

 

En nasjonal drakt viser hvor du kommer fra - det finnes et utall bunader og man kan identifisere folk og se hvor de kommer fra via bunaden. Det samme er det hvis du kjenner igjen en tyrkisk nasjonal drakt.

 

Men flagget viser hvilket land man feirer. Hvis du under OL - sitter å veiver et svenskt flagg, så forstår jo ikke folk at du egentlig heier på norge?

 

Når landet du feirer er Norge, så skal man veive med det Norske flagget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...