Gå til innhold

17. mai og norske flagg


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert en diskusjon som har vært oppe andre år, men jeg fant den ihvertfall ikke igjen ved første søk.

 

Saken er rett og slett om folk bør få bruke hvilke flagg de vil på 17. mai, eller ikke. I hovedsak norske flagg mot f.eks. iranske flagg. Det var en sak ved en skole i Oslo der barna gjerne ville ha med flagg fra sitt eget hjemland og flagge med på 17. mai, men dette var imot retningslinjene fra 17. mai-komitèen, og dermed gikk den planen i vasken.

 

Personlig mener jeg at 17. mai er norges bursdag, og at man derfor veiver med norske flagg og synger norske sanger. Jeg tropper f.eks. ikke opp i en bursdag og synger bursdagssangen for en av kameratene istedenfor bursdagsbarnet selv.

 

Et annet spørsmål er litt mer spesielle tilfeller som f.eks. samer, som har eget flagg, eget sameting, men mangler et eget land. Hvilket flagg skal disse bruke? Fra offisielt hold er norske flagg og samiske flagg det eneste som gjelder på nasjonaldagen. Her mener jeg også at norske flagg gjelder, men er mer åpen for å bli overbevist om noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske offentlige byråkrater kappes om å være mest nasjonalt selvutslettende. Det er ikke en konkurranse skikkelige nordmenn deltar i.

 

Og kan ikke de drittsekkene i SOS rasisme holde kjeft? (jfr. Florø videregående skole og internasjonale flagg) At de får statstøtte er så irriterende at jeg går i lufta.

Lenke til kommentar
Dette er vel i bunn og grunn et problem som er forbehold Oslo?

 

Om jeg hadde vært i Frankriket på Frankrikets nasjonaldag så hadde jeg følt meg bra dum om jeg hadde begynt å vifte med det norske flagget.

8628334[/snapback]

Jeg generaliserer kraftig nå men: Det er egentlig bare noe jeg kan forestille meg en Amerikaner kunne funnet på (ok, kanskje bare Homer Simpson :p )

 

 

Norske flagg på Norsk dag...enkelt og greit. den dagen invandrerbarn ikke spør om å få ta med seg flagg fra hjemlandet har integreringen lyktes ...:p

Lenke til kommentar

Det er ikke Norges bursdag! Det er grunnlovsdagen. Grunnloven er bygget på verdiene; frihet, likhet og brorskap (inspirert fra USAs og Frankrikets grunnlov).

 

Ut i fra verdiene i grunnloven (det er tross alt den vi feirer) bør man kunne flagge med sitt eget nasjonale flagg.

Lenke til kommentar
Det er ikke Norges bursdag! Det er grunnlovsdagen. Grunnloven er bygget på verdiene; frihet, likhet og brorskap (inspirert fra USAs og Frankrikets grunnlov).

Grunnloven av 1814 hadde ikke engang religionsfrihet.

 

Ut i fra verdiene i grunnloven (det er tross alt den vi feirer) bør man kunne flagge med sitt eget nasjonale flagg.

Hvorfor? Hvorfor flagge med et annet flagg på et annet lands nasjonaldag? Hva er vitsen? Hvorfor kan de ikke feire sin egen nasjonaldag?

Lenke til kommentar
Det er ikke Norges bursdag! Det er grunnlovsdagen. Grunnloven er bygget på verdiene; frihet, likhet og brorskap (inspirert fra USAs og Frankrikets grunnlov).

Grunnloven av 1814 hadde ikke engang religionsfrihet.

Hvem sier at vi feirer grunnloven fra 1814? Vi feirer grunnloven med dens verdier.

Ut i fra verdiene i grunnloven (det er tross alt den vi feirer) bør man kunne flagge med sitt eget nasjonale flagg.

Hvorfor? Hvorfor flagge med et annet flagg på et annet lands nasjonaldag? Hva er vitsen? Hvorfor kan de ikke feire sin egen nasjonaldag?

8628620[/snapback]

Fordi frihet, likhet og brorskap ikke bare gjelder for de (u)heldige som får lov å kalle seg norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Hvem sier at vi feirer grunnloven fra 1814? Vi feirer grunnloven med dens verdier.

Fordi det er den som har "bursdag" 17.mai.

 

Fordi frihet, likhet og brorskap ikke bare gjelder for de (u)heldige som får lov å kalle seg norske statsborgere.

Promoterer det ikke segregering å vifte med forskjellige flagg? Har vi alt samlet under det norske flagget, så signaliserer vi at det er for alle i Norge. Dét er mye mer likhet og brorskap.

 

Og igjen: hvorfor? Hva er poenget? Er det bare for å demonstrere at det er lov og for å være politisk korrekt?

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Jeg tør ikke å dra til Iran og vifte med norske flagg, så da får vi holde iranske flagg borte fra Norges nasjonaldag. ;)

8628668[/snapback]

Og det kalles nasjonalisme/facisme ;)

 

Nå går jeg ut å feirer med å drikke meg dritings!

8628681[/snapback]

 

 

Hvorfor legger du til et blunk når det du sier er helt tåpelig? Nasjonalisme er ikke negativt. Om det ikke utarter til grunnløs hetsing av andre.

Lenke til kommentar
Fordi frihet, likhet og brorskap ikke bare gjelder for de (u)heldige som får lov å kalle seg norske statsborgere.

Promoterer det ikke segregering å vifte med forskjellige flagg? Har vi alt samlet under det norske flagget, så signaliserer vi at det er for alle i Norge. Dét er mye mer likhet og brorskap.

 

Og igjen: hvorfor? Hva er poenget? Er det bare for å demonstrere at det er lov og for å være politisk korrekt?

8628676[/snapback]

På ingen måte! Jeg synes det er positivt at mennesker som kommer fra andre land ønsker å flagge med sine flagg i toget. Det viser at de er stolt av å bo i Norge og stolt av sin bakgrunn. Og at de ikke blir nektet det viser at vi tar imot dem. Forskjellige flagg i toget promoterer flerkultur og at folk kan leve sammen!

 

Angående sameflagget, så kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen kan få det for seg å forby det i toget. Sameland er en nasjon i nasjonen. 17. mai er like mye deres dag som "vår".

Lenke til kommentar
På ingen måte! Jeg synes det er positivt at mennesker som kommer fra andre land ønsker å flagge med sine flagg i toget. Det viser at de er stolt av å bo i Norge og stolt av sin bakgrunn. Og at de ikke blir nektet det viser at vi tar imot dem. Forskjellige flagg i toget promoterer flerkultur og at folk kan leve sammen!

 

 

Det viser at de ikke er villige til integrering, men heller vil innføre Norgistan. De får heller feire somalias nasjonaldag når den enn er. Da kan de vifte med flagget sitt.

Lenke til kommentar

Robocop, om "de" var mot integrering ville de ikke ha gått i 17.maitog uansett.

 

-----

 

På ingen måte! Jeg synes det er positivt at mennesker som kommer fra andre land ønsker å flagge med sine flagg i toget. Det viser at de er stolt av å bo i Norge og stolt av sin bakgrunn. Og at de ikke blir nektet det viser at vi tar imot dem. Forskjellige flagg i toget promoterer flerkultur og at folk kan leve sammen!

 

 

[/discussion] :)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...