Gå til innhold

17. mai og norske flagg


Anbefalte innlegg

Følg litt med i samfunnet istedet for å fordype deg selv på internett a, å si at samfunnet vårt ikke baserer seg på at alle skal være like beviser bare at du ikke vet hva du snakker om. Vi har blitt styrt av demi-sosialister siden etter krigen, som bygget en velferdsnasjon smidd på venstresidens politiske verdier. Er en grunn til at FRP er den " store stygge ulven " mens SV er den naive gåsungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Grunnlovsdagen er en relativt gammel sak, og ble og blir feiret under nasjonalistiske holdninger.

Den tiden er over nå, og det egentlige spørsmålet er om vi skal kutte ut å feire grunnlovsdagen og isteden samle folk og fe og feire at norge er det det er på godt og vondt.

Altså en nasjonaldag med fargerike flagg og klesplagg, tradisjoner og matretter, ulike kulturer og religioner, ulike språk og farger samlet i en stor samlende fest for norge.

Slik det er idag, så er det en nasjonalsosialistisk feiring av det ariske norske og en selvforherligelse av at norge er best og nordmenn er beste og bunad og flagg og nasjonalsanger på den ytterste grense til å vippe over i brun politikk.

Jeg synes selv at nasjonaldagen har utspillt sin rolle for mange år siden, og vi burde gått over til en flerkulturell multinasjonal enhetlig fest for norge, dvs ikke at vi feirer at vi er best men en real fest hvor vi kan møtes på tvers av tro, legning, nasjonalitet osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Grunnlovsdagen er en relativt gammel sak, og ble og blir feiret under nasjonalistiske holdninger.

Den tiden er over nå, og det egentlige spørsmålet er om vi skal kutte ut å feire grunnlovsdagen og isteden samle folk og fe og feire at norge er det det er på godt og vondt.

Altså en nasjonaldag med fargerike flagg og klesplagg, tradisjoner og matretter, ulike kulturer og religioner, ulike språk og farger samlet i en stor samlende fest for norge.

Slik det er idag, så er det en nasjonalsosialistisk feiring av det ariske norske og en selvforherligelse av at norge er best og nordmenn er beste og bunad og flagg og nasjonalsanger på den ytterste grense til å vippe over i brun politikk.

Jeg synes selv at nasjonaldagen har utspillt sin rolle for mange år siden, og vi burde gått over til en flerkulturell multinasjonal enhetlig fest for norge, dvs ikke at vi feirer at vi er best men en real fest hvor vi kan møtes på tvers av tro, legning, nasjonalitet osv.

Lenke til kommentar
Følg litt med i samfunnet istedet for å fordype deg selv på internett a, å si at samfunnet vårt ikke baserer seg på at alle skal være like beviser bare at du ikke vet hva du snakker om. Vi har blitt styrt av demi-sosialister siden etter krigen, som bygget en velferdsnasjon smidd på venstresidens politiske verdier. Er en grunn til at FRP er den " store stygge ulven " mens SV er den naive gåsungen.

8654324[/snapback]

 

Hvem har bestemt det?

Så vidt jeg vet, så består samfunnet vårt også av folk som går for "høyrepolitikk", og siden jeg ikke liker slik teit dualisme politikk, så har du 4.5 millioner individer som har meget forskjellige meninger og holdninger, så hvordan får man en konsensus på hva som er "politiskorrekt"?

 

Ved å dele det mellom høyre og venstre?, å nei, så enkelt er det ikke, selv folk som blir deffinert som venstre folk vil ha en utrolig haug med konflikterende meninger.

 

Hvis man skal krangle om hvem som mener hva så bør du gå ned til grassrot nivå, eller enda bedre individet selv.

 

Jeg har ingen tro på at det er noen holdninger som er mer unike en andre, selv hvis det er i flertall, det henger ikke på greip at man skal peke ut hva som er politisk (u)korrekt.

 

Har man lyst å snakke hva som er korrekt eller ikke, da har vi good gammeldags politisk diskurs og dialektik, å peke ut hva store grupper av andre syns så er det utrolig kollektiviserende.

 

 

 

"alle skal være like"

 

Alle mennesker skal være like, men ikke individier :)

 

Sosialisme handler heller ikke om at alle skal være like (lik lønn, bostandard, etc), sosialisme gir fritt spillerom for ambisjoner og drømmer, og velferd kan gi flere sjansen for å gjøre det samme, ved å gi flere muligheter de opprinnelig ikke hadde.

 

*sorry, litt politisk retorikk fra meg, litt irellevant egentlig.

 

Men hvis du sier at "alle skal være like" er en domminerdende holdning, så ser du vel fra mitt eksempel hva det kan tolkes som.

Lenke til kommentar

Striden om 17. mai-togets innhold er derimot ikke ny. I begynnelsen var det bare menn som hadde adgang til å delta og da kvinnene gjorde sitt inntog ble det strid om det. Senere diskuterte man om arbeiderbevegelsen skulle kunne delta med sine faner og på 60-tallet var det stor uenighet om barn med utenlandsk bakgrunn kunne være med forteller Olaf Aagedal sosiolog ved DiaForsk.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article108873.ece

 

Det er imidlertid fortsatt bare det norske, samiske og FN-flagget som kan bæres i barnetoget i Oslo.

http://www.nordlys.no/nyheter/article2757076.ece

Lenke til kommentar

17.mai skal man ha norsk flagg. punktum. I omtrent alle andre land hadde man blitt skutt om man flagger noe annet ... er kun i norge vi har denne rare diskusjonen.

 

Det ER sinnsvakt teit å flagge norsk flagg i usa 4.juli, eller norsk flagg i noen andre land på dager de feirer seg selv. Jeg hadde definitivt IKKE gjort noe sånt overhode. Det er ganske respektløst.

 

Du drar ikke i en annens person sin bursdag, eller feiring og feirer en annen person. Noen har bursdag sammen, man da er det avtalt på forhånd. Man kupper ikke en fest.

Kan man ikke flagge norskt på 17.mai, ja da er man ikke norsk da ... da er du derimot gjest, kle deg pent, sett på et smil, bring en gave til festen ...

 

17.mai er feiringen av at norge fikk sin grunnlov, for å være firkantet. friheten fikk vi ikke før i 1905 på en eller annen dato ... men den feirer vi ikke. Heller ikke frihet fra tyskere noe særlig. Barnas dag er på en annen dato ... heller ikke feires ... vet ikke hvilken dato man feirer våre nye og gamle landsmenn .. men det feires ikke noe bestemt...

Altså, jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til å vifte med iranske flagg på 17.mai. Om noen griner av den grunn, så jaja ... slik er verden, den er ikke særlig snill, så da lærer de det.

Lenke til kommentar

17. er norges nasjonaldag. Hvis du er stolt av å være norsk statsborger så veiver du med det norske flagget. Hvis ikke du er stolt av det kan du jo bare la være å bære de norske fargene på 17. mai. Det å fremheve annen nasjonalitet på den norske nasjonaldagen ser ejg litt på som å demonstrere mot det å være norsk. Det blir litt som å si at "jeg er ikke norsk og det vil jeg demostere vet å vifte med det <sett inn nasjonalitet>-flagget fordi jeg er veldig stolt av at jeg er <sett inn nasjonalitet> og ikke norsk!"

 

Hvis man vil vise stolthet for å ikke være norsk, vær så snill, velg en annen dag. Synes du det erdødsteit at normenn feirer sin nasjonaldag med flagg og festligheter så hold deg inne!

Lenke til kommentar

"Det å fremheve annen nasjonalitet på den norske nasjonaldagen ser ejg litt på som å demonstrere mot det å være norsk. Det blir litt som å si at "jeg er ikke norsk og det vil jeg demostere vet å vifte med det <sett inn nasjonalitet>-flagget fordi jeg er veldig stolt av at jeg er <sett inn nasjonalitet> og ikke norsk!""

 

MEN NÅR DU GÅR I TOG FOR ANLEDNINGEN?!

 

Hvordan feirer du IKKE Norges nasjonaldag?

Lenke til kommentar

er redd jeg ikke skjønte det første spørsmålet ditt Dues. Men hvodan man kan la være å feire den norske nasjonaldagen er da enkelt. Man lar være å pynte seg i finstasen og gå ut og vifte med det norske flagget. Alternativt kan man f.eks. bli hjemme og se noen filmer eller lese en bok. Det er å ikke feire nasjonaldagen.

 

Det jeg ville frem til med mitt innlegg var at dersom folk ikke er enige i den måten nasjonaldagen feires på kan man la være å delta. Jeg synes det er feil å vri feiringen til noe annet en det som er tradisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...