Gå til innhold

Døping av barn: For eller imot?


Anbefalte innlegg

 

Haha, hvordan gir det kirken mer makt? De kan ikke akkurat presse medlemmene sine til å gjøre noe heller. "Gogogo, idag skal vi sprenge oss utenfor domskirken i Nidaros, alle som er medlemmer, må bli med". Yeah right :p

8615988[/snapback]

 

 

Kirken får penger etter hvor mange medlemmer de har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kirken får penger etter hvor mange medlemmer de har.

8620697[/snapback]

Dette har vært avvist av en prest i en tidligere tråd:

Jeg er prest i Den norske kirke og vil oppklare et par misforståelser.

 

1) Ingen (som jeg vet) er interessert i at medlemstallet skal være kunstig høyt. Medlemstallet skal være korrekt. Punktum.

 

2) Kirken får ikke verken mer eller mindre statsstøtte hvis enkeltindivider melder seg ut. Statsstøtten til kirken går stort sett til å lønne prestene og noen få andre stillinger og ganske mikroskopiske tilskudd ellers.

 

Jeg lurer på hvor tradisjonen om å døpe babyer kommer fra, kanskje de før trodde at barn som ikke var døpt og ble offer for f.eks krybbedød eller døde av enkle sykdommer som en på det tidspunktet ikke hadde kurer for gikk til helvete eller noe i den duren.

 

Jeg mener selv at å døpe et barn blir feil både for de kristne selv og for barnet. Det skal være et bevisst valg fra personen selv om han/hun vil bli døpt eller ikke og jeg synes da praksisen i pinse og baptistmenigheter(som mine foreldre er del av) der babyer bes for av menigheten til å vokse opp til å bli kristen og velge å bli døpt. Ser jo hvor fint det hjalp i tilfellet meg :innocent:

 

edit:reduserte siteringen av Goz en smule

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg ble døpt som barn, men har siden skiftet overbevisning. Dvs. jeg regner ikke det som en "gyldig" dåp, fordi jeg ikke hadde noe å si selv.

 

Så jeg døpte meg likegodt som voksen, jeg. Da var det jo mitt valg, ergo min dåp. Ikke bare noe som foreldrene mine fant på.

Lenke til kommentar
Man døper barn fordi man ønsker at de skal komme i et nært forhold til gud, og at de skal oppdras etter den kristne tro. Så kan de velge selv når de blir gamle nok, om de virkelig ønsker å leve videre i den kristne tro. Det er altså et valg foreldrene tar, et valg og et ønske om at deres barn skal få oppleve gudsherlighet. ;)

8618412[/snapback]

Jepp, foreldrene handler kanskje i god tro når de døper sitt barn. Men i følge Kristendommen elsker Jesus alle mennesker like mye, så slik sett spiller det ingen rolle om ditt barn er døpt eller ei.

 

Når ungen selv forstår hva religion er for noe, og har lyst til å være medlem av kristendommen så kan ungen døpe seg.

 

Å tvangsinnmelde sitt barn er ikke særlig pent gjort. Vi har religionsfrihet i Norge, og man fratar faktisk sitt uskyldige barn nettopp denne friheten ved dåp.

 

Jeg hører mange si at "man kan jo bare melde seg ut", og det er forsåvidt sant. Men det er et tomt argument i mine ører. Om mine foreldre hadde meldt meg inn i FrP da jeg var tre uker gammel, ville jeg i ettertid ha vært svært skuffet over det. Ikke fordi det er noe stress å melde seg ut av FrP, men rett og slett fordi et slikt valg må man få lov til å ta selv!! Det samme gjelder selvfølgelig om det viste seg at jeg var døpt inn i en annen religion/sekt etc.

 

 

Jeg er egentlig for. "Barnet" kan jo ta valget selv når han konfirmerer seg (evt. ikke).

8630400[/snapback]

Du er enig i at religion er et valg barnet må ta stilling til selv, og allikevel er du for (tvangs)dåp? Forstår ikke helt den jeg...

 

Tilslutt:

Mange ønsker å ha en sermoni rundt det at ungen har blitt født og skal få seg et navn. Det forstår jeg godt, og akkurat her mangler det kanskje gode alternativ. Riktignok tilbyr Humanetisk forbund navnefest og borgerlig konfirmasjon. Dette er gode tiltak som jeg selv har deltatt på. Men jeg savner ett 100% religions-nøytralt tilbud styrt av staten. (Det samme gjelder bryllup/gravferd: vi trenger religion-frie alternativ til de som ikke ønsker å måtte følge sektens skikker!)

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig for. "Barnet" kan jo ta valget selv når han konfirmerer seg (evt. ikke).

8630400[/snapback]

Du er enig i at religion er et valg barnet må ta stilling til selv, og allikevel er du for (tvangs)dåp? Forstår ikke helt den jeg...

8630516[/snapback]

Du har rett. Jeg syns at et barn kan oppdras i den kristen tro uten at det blir tvang. Når man blir større må man spørre seg selv hva man faktisk tror.

Lenke til kommentar

Bryr meg egentlig f... om dåpen som sådan, men dengangen min sønns mor og jeg ville døpe vårt felles barn var det mer for å bekrefte at vi ville stille opp for ham uansett...

 

At presten nektet fordi foreldrene hans ikke var gift var egentlig bra på den måten at vi fikk innsyn i det totalt meningsløse med religion generelt og kristendom spesielt...

 

Dette er uansett en foreldregreie mest av alt, og det finnes ikke noe alternativ til å bekrefte at du som forelder ønsker å ta ansvar...

 

Og det ser vi jo daglig resultatene av... Foreldre uten mål og mening og ikke minst uten ansvar utover egen lommebok...

 

Døping betyr med andre ord absolutt ingenting for barnet, og det har det aldri gjort, men for foreldrene er manglende dåp nå blitt en bekreftelse på at ungen ikke er deres ansvar og at de toer sine hender i forhold til hva poden måtte finne på...

 

Bare se på mor og far B-gjengen hvor 7 av 11 unger helt ovverraskende for foreldrene plutselig fremstår i politiets søkelys? Hadde de på et tidligere tidspunkt forpliktet seg til å ta ansvar hadde det kanskje både begrenset antallet unger totalt sett eller i beste fall gjort det mulig for dem å huske i alle fall hvor hvor mange det var snakk om, og gjort det hele litt mer personlig innad i familien på en måte...

 

Blir litt feil når trygdekontoret kjenner ungene dine bedre enn du selv gjør...

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra en kristen familie, men er ikke barnedøpt. Er veldig mot barnedåp, da jeg ikke mener det har noen religiøs virkning, eller at barnet kommer noe mere til himmelen. I bibelen står det jo faktisk at alle barn kommer til himmelen...

 

Jeg er en personlig troende og er voksendøpt, men dette valget tok jeg helt selv, og slik må det selfølgelig være...

Lenke til kommentar

Jeg er for, jeg mener at Gud eksisterer og at det ikke er noe grunn til han å ikke tro på Gud. Jeg vil gjøre det som jeg mener er best for " barnet " og siden jeg mener Gud eksisterer, så er det jo best å døpe han i Jesu navn. Så får han beskyttelse når man ikke kan passe på;)

 

 

Noe som igjen henger på greip med at jeg er kristen

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt forkastelig. Barnet er jo helt uten evnen til å tenke selvstendig, så jeg syntes det er helt feil at andre gjør det for det. Et barn skal vokse opp helt nøytralt uten alt for store påvirkninger fra foreldre, og det skal kunne bestemme selv hvilket livssyn det måtte ønske når det er gammelt nok.

Lenke til kommentar
[...] og siden jeg mener Gud eksisterer, så er det jo best å døpe han i Jesu navn. Så får han beskyttelse når man ikke kan passe på

8636316[/snapback]

Problemet er bare at ressonementet ikke holder: barnet ditt er like beskyttet om han/hun er døpt eller ikke. Iallefall har jeg blitt fortalt utallige ganger at Jesus elsker alle barn, og at det er troen som er viktig for å komme til Gud. Om man er døpt, men ikke tror, tviler jeg på at man kommer til himmelen. Er man ikke døpt, men bestemmer seg for å tro (og da kanskje tar en voksen-dåp), blir man nok istedenfor tatt godt i mot "der oppe".

 

cowai har forstått det, og jeg har meget stor respekt til de som utøver sin religion på en slik sunn basis: man må bestemme selv, ikke få religionen trekt nedover øynene.

Lenke til kommentar
Jeg trekker da ikke religion nedenfor øynene hans/hennes når de får velge selv om de skal konfirmere seg eller ikke?

8638867[/snapback]

 

Hvordan kan du påstå at de får velge selv, når de fleste kristne konfirmerer seg i kirken -- og når de færreste skifter religion i løpet av sitt liv, samtidig som de fleste i verden *ikke* er kristne?

Er det ikke paradoksalt at du sier at de har valget -- når det knapt nok er noen i verden som velger noe annet?

Er det ikke paradoksalt at du sier at de har valget -- når de færreste blir lært helt likt opp i og lærer like mye om alle religioner, og blir skjermet for foreldrenes meninger -- slik at de kan velge helt selv?

 

Barna får aldri velge: De kristne planter et kristen verdensbilde i barnas hoder.

De prøvde å gjøre det samme med meg; Jeg ble lært opp til å tro på gud.

En stund hadde jeg et religiøst verdensbilde -- heldigvis brast illusjonen i møtet med virkeligheten.

 

Det virker som om de kristne oppdrar barna sine til å tro, helt ukritisk.

Og at barn tror helt ukritisk, og fortsetter å tro så lenge trossamfunnet ikke blir oppløst og diskreditert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...