Gå til innhold

Døping av barn: For eller imot?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva folket mener om døping av spedbarn. Jeg er selv døpt, da jeg kommer fra en kristen familie. Har alikevel tenkt å ikke døpe mine egne barn når den tid kommer (hvis den kommer i det hele tatt?). Selv har jeg ikke utvikla meg til å bli kristen og mener at man selv skal få bestemme om man vil være medlem av statskirken eller ikke. Jeg føler det blir som å prakke på noen en religion de ikke nødvendigvis vil ha... Kan skjønne at enkelte kristne kan være uenige, slik at det er sagt... Så hva mener folket? Skal man døpe eller la sønnen/dattera selv ta valget når han/hun er moden for det? Kom gjerne med argumenter for hvorfor du mener akkurat som du gjør...

 

Beklager dersom det finnes en lignende tråd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si jeg er imot døping av spebarn men jeg mener at det er ubetydlig for barnet og bare en god samvittighet for foreldrene.

 

Er selv kristen og mener man må døpe seg i eldre alder da man selv vet hva man gjør for at det skal telle noe som helst utifra relgionen.

Lenke til kommentar

Med dagens statskirkeordning er det er egentlig ikke helt ubetydelig, hvis et barn blir døpt, blir det stående som medlem av kirken med mindre det bestemmer seg for å melde seg ut. Noe svært få folk gidder. Så det gir kristendommen mer makt i samfunnet.

 

Ellers er det forsåvidt ubetydelig, men som en prinsippsak og moralsk sett så er det fullstendelig motbydelig.

Lenke til kommentar
Med dagens statskirkeordning er det er egentlig ikke helt ubetydelig, hvis et barn blir døpt, blir det stående som medlem av kirken med mindre det bestemmer seg for å melde seg ut. Noe svært få folk gidder. Så det gir kristendommen mer makt i samfunnet.

8615840[/snapback]

 

 

Haha, hvordan gir det kirken mer makt? De kan ikke akkurat presse medlemmene sine til å gjøre noe heller. "Gogogo, idag skal vi sprenge oss utenfor domskirken i Nidaros, alle som er medlemmer, må bli med". Yeah right :p

Lenke til kommentar
Med dagens statskirkeordning er det er egentlig ikke helt ubetydelig, hvis et barn blir døpt, blir det stående som medlem av kirken med mindre det bestemmer seg for å melde seg ut. Noe svært få folk gidder. Så det gir kristendommen mer makt i samfunnet.

 

Ellers er det forsåvidt ubetydelig, men som en prinsippsak og moralsk sett så er det fullstendelig motbydelig.

8615840[/snapback]

Du trenger ikke å døpes for å bli medlem i statskirken. Det blir du med en gang du blir født, med mindre foreldrene dine tilhører en annen religion.

Lenke til kommentar
Det det fleste av dere beskriver er konfirmasjon. Det er meningen at barna blir døpt når de er unge, og så bestemmer barnet om det vil være kristen ved å konfirmere seg eller ikke.

8618092[/snapback]

 

Som nevnt over, det blir det samme som å melde barna sine inn i det politiske partiet man støtter.

 

Btw så ble Jesus døpt som voksen. Hvorfor skulle ikke vanlige barn få valget?

Lenke til kommentar
Med dagens statskirkeordning er det er egentlig ikke helt ubetydelig, hvis et barn blir døpt, blir det stående som medlem av kirken med mindre det bestemmer seg for å melde seg ut. Noe svært få folk gidder. Så det gir kristendommen mer makt i samfunnet.

 

Ellers er det forsåvidt ubetydelig, men som en prinsippsak og moralsk sett så er det fullstendelig motbydelig.

8615840[/snapback]

Du trenger ikke å døpes for å bli medlem i statskirken. Det blir du med en gang du blir født, med mindre foreldrene dine tilhører en annen religion.

8616218[/snapback]

Du blir medlem hvis en av foreldrene dine er medlem av statskirka.

ikke hvis ingen er det. Fikk dette bekreftet da jeg fikk vite at jeg var medlem.

 

Jeg kommer ikke til å døpe mine eventuelle unger. Det skal de fint få lov til selv hvis de vil det.

Men hvis foreldre absolutt vil døpe ungene sine så burde de få lov til det, men ungene bør få velge selv da de er gamle nok, om de vil fortsette medlemsskapet, eller ikke. kanskje at kirken sender et brev, der de må svare om de fremdeles vil være medlem i startskirken, eller ikke... svarer de ikke blir de fjernet fra medlemslista.

Lenke til kommentar

Man døper barn fordi man ønsker at de skal komme i et nært forhold til gud, og at de skal oppdras etter den kristne tro. Så kan de velge selv når de blir gamle nok, om de virkelig ønsker å leve videre i den kristne tro. Det er altså et valg foreldrene tar, et valg og et ønske om at deres barn skal få oppleve gudsherlighet. ;)

Lenke til kommentar

De vennene av meg som ikke er kristne og ikke er medlemmer av statskirken har ikke døpt barnet sitt. Fordi det selvfølgelig hadde vært en selvmotsigelse i forhold til deres livssyn.

 

Er selv fortsatt medlem av statskirken, men bare fordi jeg ikke har somlet meg til å melde meg ut. Jeg vet jo godt jeg ikke er kristen lenger. Konfirmerte meg, men det var mest p.g.a press hjemmefra (har en litt vanskelig familie å forholde meg til). Pengene var også en fin gulrot (selv om jeg fikk veldig lite i forhold til normen).

 

Om jeg får barn, har jeg egentlig ingen planer om å døpe dem. De får velge selv hva de vil tro eller ikke tro på.

Lenke til kommentar
Norske borgere som har én forelder som er medlem av Den norske kirke blir automatisk regnet som tilhørige - med mindre begge foreldrene motsetter seg dette - frem til de fyller 18 år. De tilhørige er ikke medlemmer før de eventuelt blir døpt, men står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn.
Lenke til kommentar
Med dagens statskirkeordning er det er egentlig ikke helt ubetydelig, hvis et barn blir døpt, blir det stående som medlem av kirken med mindre det bestemmer seg for å melde seg ut. Noe svært få folk gidder. Så det gir kristendommen mer makt i samfunnet.

Haha, hvordan gir det kirken mer makt? De kan ikke akkurat presse medlemmene sine til å gjøre noe heller. "Gogogo, idag skal vi sprenge oss utenfor domskirken i Nidaros, alle som er medlemmer, må bli med". Yeah right :p

Jo høyere medlemsantall, jo mer makt. 86% av Norge er medlem, og det skyldes i stor grad tvangskristningen vi kaller for dåp.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et så vanskelig spørsmål for deg. Er du kristen, så døper du barnet, er du ikke kristen, så døper du ikke barnet. Når barnet blir voksen kan det melde seg ut/inn etter eget ønske.

 

Er dette et dilemma for deg?

Å tvangskristne barnet sitt er skammelig uansett om man er kristen eller ikke. Spebarn er ateister. Etter hvert som de begynner å få en viss forståelse for hva alt innebærer, så kan de selv bestemme hva de skal kalles for. Men siden foreldre ofte liker å ta slike valg selv så burde ikke barnets religiøse syn kunne påvirke statsbudsjett eller lignende før en enda eldre alder. Og hvor mange folk gidder egentlig å melde seg ut? Det er ikke mange, som betyr hele ordningen falsk og utrovedig.

 

Du blir meldt inn i listene om én av foreldrene er medlem, men du er ikke medlem før du (eventuelt) blir døpt. Kilde.

Har ingenting å si hvordan kirken definerer 'medlem. 'Når du "står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn" er du i praksis et medlem. Alle argumenter mot denne ordningen baserer seg uansett nesten bare på disse 'nesten medlem' egenskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...