Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan foreldre tvinge barn til å ta sommerjobb?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min mor nærmest tvinger meg til å ta sommerjobb, selv har jeg ikke lyst. Sommeren skal jeg slappe av og ha det morsomt ikke jobbe, jeg har også nok av penger derfor ser jeg ingen grunn til at jeg må ta sommerjobb. Jeg har sagt ifra til moren min at jeg ikke er intressert i sommerjobb, men hun sier jeg må. Hun har allerede søkt på flere sommerjobber for meg uten at jeg har skrevet under eller noe. Kan foreldre true med husarrest og sånn om jeg ikke gjør som de vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...

 

Din mor kan ikke tvinge deg i arbeid - forbudt ved norsk lov. (regner med du er fjortis eller noe siden du skriver som du skriver, ingen mor tvinger sin 30år gammle sønn i arbeid).

 

Men det er en fordel for deg å jobbe. Det tar seg fint ut senere om du kan vise til slikt arbeid, og du får cash. cash is king.

 

Så kløpp deg og pell deg i arbeid din late .... :)

Lenke til kommentar
Selvsagt kan de det, og vær glad du har foreldre som bryr seg om deg.

8557075[/snapback]

Selvfølgelig kan de ikke det. De kan være jævlige kjipe om de ikke gjør som du sier dog :\ Stå på krava så gir hu seg seg, si at det ALDRI skjer at du kommer til å jobbe i ferien.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan de det, og vær glad du har foreldre som bryr seg om deg.

8557075[/snapback]

Selvfølgelig kan de ikke det. De kan være jævlige kjipe om de ikke gjør som du sier dog :\ Stå på krava så gir hu seg seg, si at det ALDRI skjer at du kommer til å jobbe i ferien.

8557120[/snapback]

Jeg tror du missforsto meg. Det jeg mener er at selvsagt kan de tvinge på den måten at det vanker husarrest og havregrøt til middag dersom man ikke er snill gutt.

Lenke til kommentar

Blir 17 snart, har tidligere arbeidserfaring, grunnen er at i sommer har jeg mange andre planer og har IKKE lyst til å jobbe, jeg får jo endel penger av foreldrene mine (som jeg jobber for) også har jeg noen venner i arbeid som av og til tilbyr meg jobber. Kall meg gjerne lat, men jeg har lite lyst til å bruke hele ferien min til å arbeide.

 

Bruker

Du sier du har nok av penger, hvor får du disse pengene ifra om du ikke jobber? om du får de av foreldra dine, kan de jo nekte deg mer penger til privat bruk om du ikke viser litt vilje til å gjøre en jobb.

Jeg har tilbudt meg å male huset, men det var tydligvis ikke bra nok..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Vel, hun kan ikke tvinge deg til å jobbe, men om du ikke gidder å ta en liten jobb ved siden av alt det andre i sommer, trenger hun ikke gi deg noen lommepenger heller.

 

Men om du har nok penger, så har DS et poeng, nok av folk som vil tjene litt ekstra penger i løpet av sommern, du får si det til din mor, du har egne penger, du klarer deg selv, og om 1 år er du klar til å stå på egne ben utenfor husets 4 vegger :p

Lenke til kommentar

Det er ingen som sier at man er nødt til å benytte hele ferien til å jobbe. Tror selv jeg jobbet fra jeg var 13-14 hver sommer, men jeg benyttet sjeldent hele sommerferien(ca. 60 dager) i arbeid. Har alltid sett på jobbing i ferien som en possitiv erfaring - og det har heller ikke begrenset muligheten mine til å ha ferie som alle andre.

 

Når du spør om makt, utøvelse av straff og lignende har foreldrene i realiteten relativt få muligheter uten å få barnevernet på døra. Men jeg tror ikke det disse aspektene du bør tenke på, heller ta i betraktning at du lever sammen med familien din, de er en del av livet ditt og kommer til å være det i lang tid fremover. Dersom du ikke ønsker å jobbe hjelper det å forklare situasjonen til foresatte og eventuelt komme fram til et kompremiss, for eksempel er det verdt å bemerke at det er nokså snodigt av din mor å søke på jobb for deg.

Lenke til kommentar

Hun søkte for meg fordi jeg ikke var intressert og derfor ikke anstrengte meg selv for å skaffe en sommerjobb, hun har også vært rundt å spurt etter sommerjobber for meg, det skjedde allerede FØR det var snakk om sommerjobb til meg. Jeg skal prøve å si til dem at jeg kan gå med på å male huset som en liten sommerjobb, da slipper jeg og binde meg til faste tider noe som passer meg utmerket på sommern. :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Hun søkte for meg fordi jeg ikke var intressert og derfor ikke anstrengte meg selv for å skaffe en sommerjobb, hun har også vært rundt å spurt etter sommerjobber for meg, det skjedde allerede FØR det var snakk om sommerjobb til meg. Jeg skal prøve å si til dem at jeg kan gå med på å male huset som en liten sommerjobb, da slipper jeg og binde meg til faste tider noe som passer meg utmerket på sommern. :)

8557349[/snapback]

 

 

Du høres ut som en bortskjemt jævel :!:

Lenke til kommentar
Hun søkte for meg fordi jeg ikke var intressert og derfor ikke anstrengte meg selv for å skaffe en sommerjobb, hun har også vært rundt å spurt etter sommerjobber for meg, det skjedde allerede FØR det var snakk om sommerjobb til meg. Jeg skal prøve å si til dem at jeg kan gå med på å male huset som en liten sommerjobb, da slipper jeg og binde meg til faste tider noe som passer meg utmerket på sommern. :)

8557349[/snapback]

 

Tro meg, du er mest tjent med å ta de jobbene du kan få - tidligst mulig. Dette høres kanskje fjernt ut; men jeg sa det samme i min tidlige ungdom.

 

Du har da kveldene og helgene til avslapping og kos?

Lenke til kommentar
Hun søkte for meg fordi jeg ikke var intressert og derfor ikke anstrengte meg selv for å skaffe en sommerjobb, hun har også vært rundt å spurt etter sommerjobber for meg, det skjedde allerede FØR det var snakk om sommerjobb til meg. Jeg skal prøve å si til dem at jeg kan gå med på å male huset som en liten sommerjobb, da slipper jeg og binde meg til faste tider noe som passer meg utmerket på sommern. :)

8557349[/snapback]

 

 

Du høres ut som en bortskjemt jævel :!:

8557802[/snapback]

Vil ikke si jeg er bortskjemt, må jobbe for de pengene jeg får...

Lenke til kommentar

Syns moren din er urimelig, har hun en ordentelig argumentasjon for hvorfor du SKAL jobbe? Skjønner at du ikke trenger, selv forbruker jeg ikke penger. Har derfor ikke et stort behov for å tjene penger. Mange som er veldig økonomisk.

Lenke til kommentar

Foreldre flest ber ikke barna om å jobbe fordi de (barna eller de selv) trenger pengene. De gjør det for at barna gradvis skal lære seg å ta ansvar og skjønne at man ikke alltid har noe valg. Når man er 17 er det på høy tid.

 

At du får betalt for å jobbe i hjemmet med ulike ting skal du egentlig være glad for, og ikke ta som noen selvfølge. Når de betaler deg så er det for å vise at de verdsetter innsatsen, og lære deg at det lønner seg.

 

Moren og faren din får ikke betalt av noen hvis de maler huset selv. Så lenge du bor der er det i deres felles interesse, selv om det ikke alltid virker sånn når man er ung. Nå er det selvsagt deres hus og ikke ditt de investerer i, om du har et så kort perspektiv på det.

 

Så er det slik at foreldre flest ønsker at barna skal få seg en god utdannelse. Derfor får 17-18-åringer lommepenger fortsatt, så ikke de skal bli fristet av lettjente penger. Det er en investering vi foreldre gjør i deres fremtid. Den får vi ikke renter på annet enn ved gleden over å se at det blir godt folk av dere.

 

Du bor gratis, spiser gratis, får lommepenger og attpåtil får du betalt for å gjøre din del av det nødvendige arbeidet. Og alt mor din ber om til gjengjeld er at du jobber noen uker om sommeren. Det er en fair deal, synes jeg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Irriterer meg over det samme ovenfor mine egne foreldre, sier at de vil jeg skal skaffe meg jobb for de det er på høy tid noe jeg egentlig ikke annser som en grunn i seg selv. Jobbet hver sommer de siste seks årene og har aldri fått særlig mye igjen for det fordi vi jobbet på sommerhuset i Finmark og fikk aldri særlig kredit for det :p

Har vell forsovet sagt at hvis det skal mases om jobb så kan jeg godt dra i militæret til sommeren men ikke godt nok det heller

Lenke til kommentar

De kan vel ikke TVINGE deg til det, men jeg vil si at det er en stor fordel å ha en sommerjobb. Du tjener penger, dine egne penger, du får erfaring med arbeidslivet osv. Samtidig forstår jeg at du vil ha ferie når det er ferie.

 

Selv skulle jeg gjerne hatt sommerjobb, men det er vanskelig å skaffe. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...