Gå til innhold

Båndtvangen, overholder du den?


Anbefalte innlegg

Føler jeg at hunden min plager andre, dyr som mennesker, på en eller annen måte går jeg med den i bånd. Så enkelt er det. Hvis han ikke gjør det er det vel ikke noe problem er det vel? Utover det at jeg gjør noe "ulovlig". Det har slettes ikke noe med hva jeg synes er komfortabelt,, men hva andre synes og hva hunden synes.

8770756[/snapback]

En sånn tankegang er vel og bra utenom båndtvangen, men når du gjennomfører dette i båndtvangen så er det nettopp fordi det er mer konfortabelt å la være. Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre reglenes fornuft. Når du lar vær å følge reglene sammen med alle andre som mener at "det er jo bare min hund, og den er såå snill så..." så setter du og alle de andre som tenker akkurat som deg alle oss andre hundeeiere i vannry. Og da er det slett ikke opp til deg eller andre å velge regelverket. Da er det slett ikke "ulovlig" men ulovlig. Det er du som bryter reglene og driter på draget ved å forsøke å få oss til å forstå hvor fornuftig du er. Det er du altså ikke. tvert imot.

 

Så jeg quoter meg selv: Du gir faen i reglene fordi det er mer konfortabelt for deg og det er nettopp folk som deg som sørger for at alle vi hundeeiere får dårlig ord på oss.

8774698[/snapback]

 

For det første så har jeg aldrig hørt noe om at hundeeiere har så utrolig dårlig rykte..

Og hvordan kan en som har hunden sin løs gi hundeeiere dårlig rykte? Hvis hunden hans ikke en gang møter andre folk?

Jeg synes du overreagerer... Jeg driter i reglene fordi det var mer komfortabelt for min hund å gå løs.

Men min nåværende hund går bestandig i bånd, ikke fordi jeg vil på død og liv følge reglene, men fordi han ikke er i stand til å gå løs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aak1,03/06-2007 : 23:51]

For det første så har jeg aldrig hørt noe om at hundeeiere har så utrolig dårlig rykte..

 

Vel, hvis du ikke har hørt om det så les her: http://www.hundebitt.no/presse-bandtvang.htm. Det er slike folk som skaffer oss andre dårlig rykte.

 

For ikke å snakke om dette:

 

jj_89  07/05-2007 : 17:27 Post #6 

Gir egnetlig f... i båndtvangen. Slepper bikkja der det passer meg 

Og dette:

 

Bushmills  08/05-2007 : 18:52 Post #27 

DA vi hadde hund, holdt vi den i bånd når vi gikk tur med den gatelangs.

Men ikke i skogen, der slapp vi den løs.

Og dette:

 

Aak1  02/06-2007 : 22:31 Post #32 

I skog og mark utenfor bebyggelse synes jeg at alle hunder skal få springe.

Da kan det ende opp som dette:

 

10.000 i bot for hundeangrep

En hundeeier fra Ringerike er ilagt et forelegg på 10.000 kroner.

 

Publisert  19.07.2006 - 04:00 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden Bakgrunnen er at hunden hans sist søndag ikke ble holdt i bånd, og forfulgte en elgku med kalv i området Lohreveien - Steinsfjorden i Hole.

 

Hunden angrep elgkalven og fikk lagt den i bakken. Angrepet ble avverget ved at grunneier jaget hunden vekk fra kalven.

 

Hundeeieren får også en advarsel om at hunden blir avlivet dersom den i fremtiden går løs i båndtvangperioden eller opptrer aggressivt i forhold til andre dyr.

Lenke til kommentar

Min gammle hund levde i 12 år. Og på de 12 årene har han ikke gjort et eneste dyr eller menneske noe vondt. Derfor lot jeg MIN hund springe løs i skogen der hvor det ikke var sauer, ikke at han har kommet til å gjort sauene noe, men bønder reagerer sterkt hvis jeg lar min doberman springe løs ved deres sauer, og jeg snakker ikke på vegne av alle andre hundeeiere. Det er sikkert mange som har hunder som skader dyr og mennesker, men som fortsatt får springe løs. De synes jeg ikke noe om.

Oppdrar du hunden din ordentlig, skal ikke aggrissivitet være et problem.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Oppdrar du hunden din ordentlig, skal ikke aggrissivitet være et problem.

8805448[/snapback]

Det har du helt rett i, og det er utrolig mange dyktige og ansvarkige hundeeiere, og du er sikkert en av dem, men det kan hverken jeg eller noen andre se på 50 meters avstand. Men det er tilstrekkelig med nysgjerrighet fra hundens side til å forstyrre andre dyr i området, og kanskje skille dyremor fra avkommet. Disse tingene er publikum svært opptatt av når de ser løse hunder i naturen og assosierer gjerne løse hunder med ihjelrevne dyr. Du er jo selv inne på selvjustis mht dette. Jeg vet at du snakker kun om deg selv og din hund, men øvrigheten ser på oss som en gruppe. Derfor mener jeg at ansvarlige hundeeiere (som jeg anser deg for å være) heller bør opprettholde båndtvangen i stedet for å "innskrenke" den, nettopp for ikke å sette seg i samme bås med de uønskede hundeeierne som kanskje har bærra kustus på hunden sin.

 

edit: forandret "utvide" til "innskrenke"

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om jeg går rundt i nabolaget har jeg alltid hunden i bånd, men går ofte et stykke opp i skauen der jeg slipper henne. Hun er lydig og kommer 95% av gangene tilbake når jeg plystrer/roper.

 

Dog jeg føler meg tryggere når jeg har henne i bånd, på nær avstand fra meg. Ikke fordi jeg er redd hun skal gå å skambite ett eller annet, men for å slippe sure folk som syter.

Lenke til kommentar

Loven er der for å bli opprettholdt

 

Desverre må jeg slippe hunden min sommetider. Som da vi er på 1000-1100 m. høyde og vi klatrer opp på steinene langs fjellsiden. Da er det umulig å ha henne i bånd, i frykt for å falle osv. (det er ikke dyr på sånt område, i hvert fall ikke rådyr, sau osv)

 

Men som jeg sa, hovedregel må være at loven skal gjelde uansett :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Slipper bikkja når jeg er sikker på at ingen andre er i området rundt. Han er såppas vill og glad i folk, at det er umulig og få han inn igjen. :p

Lenke til kommentar
Som de fleste vet (burde hvertfall vite!), er det jo båndtvang nå. Frem til 21. august, litt forskjellige i kommunene/fylkene.

Hvordan forholder dere dere til dette? Har dere hunden i bånd hele perioden, og slipper den kun på inngjerdede steder, eller slipper dere den i skogen og på de vanlige plassene?

8556224[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har hund. Jeg vet derfor veldig lite om båndtvang.

 

Men mine foreldre har en hund, som jeg av og til lufter når jeg er hjemme på ferie. Selvsagt burde jeg finne ut hvor omfattende båndtvangen er, men noen ganger er det greit å bare handle etter sitt eget forstandige skjønn. Så får en heller beklage dersom en gjør feil og folk reagerer. Det blir som bålreglene - jeg tenner bål i skogen så lenge det er trygt, og ikke så lenge det er lov.

 

Jeg pleier å ha hunden i bånd i gater og slikt, men slipper den løs i grøntområder dersom det ikke er folk i nærheten. Hunden er snill, men leken - og da kan folk fort bli engstelige. Er jeg i skogen, passer jeg også på om det er fare for å møte dyr (i praksis elg).

Lenke til kommentar

hunden min går i bånd i bebyggelse, men nede på en grusbane der springer hun løs når jeg kaster pinner til hun, mener jeg har full kontroll, hun bryr seg ikke om andre hunder ¨når vi leker....

på fjellet går hun løs, men jeg følger med å tar henne inn vis vi møter andre hunder.

men så er hunden min en dalt oxo da, hun stikker aldri av eller går mer en maks 10m fra meg

Lenke til kommentar

Så sent som på tirsdag gikk jeg fra min hage, ved bebyggede områder og veier uten bånd på hunden min. Som oftest tasser han rundt blokken vår, og fungerer som "maskot" for naboene. :p

Men jeg overholder det når jeg er i skog og mark og steder der det er dyr som går løs. Hunden min står når jeg ber ham om det, og går ikke bort til hverken mennesker eller dyr hvis han ikke får lov, så sånn sett er jeg trygg i bebyggede områder eller der vi pleier å gå tur. Men jeg slipper ingen av hundene om vi er på et område jeg ikke er kjent med, rett og slett fordi jeg ikke tør. Steder jeg er vant med å gå turer kjenner jeg de fleste hundene som går der til vanlig, og vi møtes gjerne og går i flokk med hundene svinsende rundt oss og sosialiserer og trener.

 

Men det er ufattelig viktig å overholde båndtvangen om man ikke har kontroll på hunden eller er steder hvor hunden er vant med å gå, og ingen av dere kjenner omgivelsene. Jeg gjør i hvert fall det fordi jeg føler mgg tryggere på både meg selv og hunden med bånd på på slike steder.

Lenke til kommentar
For det første så har jeg aldrig hørt noe om at hundeeiere har så utrolig dårlig rykte..

Det har vært div. avisartikler om det, men jeg innbilte meg i min naivitet at det bare var enkelte dårlige epler blandt hundeeierene. Må dessverre endre oppfatning etter å ha lest denne tråden. Det er tydelig at nesten alle hundeeiere er idioter som ikke skjønner at hunden er et dyr med instinkter, og ikke et menneske man kjenner. Kan man ikke se hunden så har man ikke kontroll over den, og innbiller du deg noe annet vet du for lite om dyr.

 

Det er helt utrolig at det tok nesten to fulle sider med babbel om at folk bare slipper hunden hvis de er langt fra folk, sauer og andre hunder før det kom en som visste hvorfor man har båndregler i en viss periode. Jeg hadde aldri trodd at hundeeiere generelt var så totalt uvitende, men det er tydelig at det egentlig burde vært lisenskrav for å ha hund, som man bare får etter å ha avlagt en kunnskapsprøve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en kar her i Lillehammer, som lar valpen sin løpe fritt i skolegården til LHMR VGS. Denne gården ligger midt i sentrum, og 20 meter fra byparken.

Problemet ligger i at han ikke skjønner at valp er naturlig nysgjerrig, og at folk ikke liker at ukjente hunder dilter borti barnevogner og lignende.

 

Har selv blitt "angrepet" av denne valpen, men jeg liker ikke å straffe dyr pga nysgjerrighet og selvforsvar (unger som plager hunder og blir bitt f. eks., men det er offtopic.). Har sagt at han skal sette hunden i bånd.

 

Jeg har selv hatt hund, og jeg har latt hunden leke fritt på en flate på vinteren (valper blir jo helt retards i snøen). Utenom ett uhell (han kom seg fri), lot jeg han aldri gå fri når vi gikk tur. Og spesielt aldri i nærheten av barn.

Endret av BarteX
Lenke til kommentar

Når man er inne på båndtvang, så provoserer mange folk her inne meg.

Når de sier de slipper hundene sine løs der det er folk og sånt.. og at de gir seg the big F i båndtvang..

 

Kanskje litt offtopic nå..

For en mnd siden var jeg og pappa og så på solnedgangen.

der var det noen turister som hadde en vill hund..(man skulle tro den var vill slik som den oppførte seg)

Den kom da løpende nysgjerrig bort til meg og da jeg hopper unna fordi jeg trodde den skulle bite meg, så klikker hunden totalt mongo. Den hopper opp mot ansiktet mitt etc.. takk gud for at pappa var der, hvis ikke så ville jeg neppe vært her nå. fordi eieren ga seg f i det. (ville bare si hva som kan skje hvis hunden er alene med noen den ikke kjenner.

 

nå tar jeg ikke alle under samme kam, men folk burde bruke vett!

ikke alle er så glad i hunder.. hmm.. ble kanskje litt feil dette:P

Lenke til kommentar

Er enig med deg, KexxY. Der det er folk skal man uansett ikke gå med den uten bånd. Om du har kontroll på den, og du vet at den ikke ville løpe fra deg eller ikke adlyde deg, så er det lett å tro at alt er fint, siden den ikke påvirker andre folk. Men jeg har vært borti å gått tur med bekjente som er generelt redd for hund. Og det er det mange som er. Og da har det kommet springende hunder mot oss, bare for å hilse såklart, mens eieren står 50 m lenger bak og gauler/plystrer.

 

Dette kan virke sjokkerende for folk som er redd for hunden. Dessuten kan den hunden som går løs angripe andre hunder i bånd. Det har skjedd med vår egen, der en svær hund føk rett i strupen på Cita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...