Gå til innhold

Båndtvangen, overholder du den?


Anbefalte innlegg

Gir egnetlig f... i båndtvangen. Slepper bikkja der det passer meg :cool:

8557516[/snapback]

Forbeholder meg retten til å sparke kjøteren til hel*** dersom den plager meg :thumbup:

8559606[/snapback]

Forbeholder meg retten til å sparke eieren til hel*** dersom hunden plager meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor også litt landlig til, med ikke så mange naboer (går jeg 600 meter og inn på tettstedet, så er det folk og trafikk), så det er sjelden vi møter noen. Men har som sagt hunden aldri løs der vi møter noen, folk og dyr.

 

datating: Fant ikke noe på Tønsberg kommunes sider, så om du lurer på om det er båndtvang utenfor den vanlige perioden må du ringe og høre.

Lenke til kommentar

Jeg slipper hunden min når vi er på tur med bestekompisene hans, når vi er i skogen (er ikke sauer i området) og når vi er på inngjerdede plasser.

 

..Men to av hundene mine er trente gjeterhunder og går ikke etter sauene om de så er løs, noe bonden oppe ved hytten vår vet om, så vi har de løs der oppe og (de to som er vant med sauer), så..

Lenke til kommentar

DA vi hadde hund, holdt vi den i bånd når vi gikk tur med den gatelangs.

Men ikke i skogen, der slapp vi den løs.

 

Fetteren min som bor på landet, har en fuglehund. Han slipper den løs i skogen, tross i at det er sauer i område. Men det har aldri vært noe problem. :)

 

Det er jo umulig å holde en fuglehund i bånd i en skog!

Lenke til kommentar
Det er jo umulig å holde en fuglehund i bånd i en skog!

8566626[/snapback]

 

Joda, spesielt stående fuglehunder ;) Men jeg har erfart at langline fungerer ganske bra, selv om hundene noen ganger har en tendens til å stikke laaangt ut av syne

Lenke til kommentar
DA vi hadde hund, holdt vi den i bånd når vi gikk tur med den gatelangs.

Men ikke i skogen, der slapp vi den løs.

Dette er en hensynsløs og lite gjennomtenkt handlemåte. Totalt satt på hodet. :no:

 

Båndtvangen er til for dyrene og ikke for menneskenes skyld. Derfor er den årstidsbegrenset. Båndtvangen SKAL overholdes i yngletiden for at ikke hundene skal rasere fuglereir og drepe rådyrkalver. De skal heller ikke jage drektige, ville dyr og forstyrre naturen i denne skjøre tiden. Sauerenhet er bare en liten del av problemet. :(

 

Når det gjelder forholdet til andre mennesker, så skal hundeeierne ha kontroll over hundene sine til enhver tid, selv utenom båndtvangen, slik at de ikke forstyrrer andre mennesker (og hunder) :yes:

Lenke til kommentar
Gir egnetlig f... i båndtvangen. Slepper bikkja der det passer meg :cool:

8557516[/snapback]

Hei :hmm:

Hadde en nabo med samme instilling. Han ga faen han også, og bikkja angrep meg og hunden min. Jeg snakka til ham, men det hjalp ikke. Ikke ville jeg skade bikkja hans heller for det var jo eieren som hadde skylden. Neste gang bandt jeg bikkja hans inne i skogen rett ved veien, så han måtte følge lyden av bjeffinga for å finne den. Da det ikke hjalp, taua jeg bikkja hans til nærmeste Vikingstasjon (det er dem som tar seg av løsbikkjer i vårt distrikt) og avleverte den med beskjed om at den løp løs. Eieren måtte punge ut med kr.800,- for å få ut bikkja fra stasjonen. Etter det var det aldri noe problem med bikkja hans. Sur var han, men det ga jeg akkurat like mye beng i som han, da han ignorerte båndtvangen. :tease:

Lenke til kommentar

Båndtvangen er muligens ikke originalt ment for menneskenes del, men den bør være det. Er mange flere enn man skulle tro som er livredde for hunder, små som store. Er særdeles lite hyggelig å se en hund gå løs om man er ute å går tur/er ute å ha blodpumpa i halsen helt til hunden er langt unna. Blir forsåvidt ikke noe bedre om hunden kommer bort for å krafse, selvom det er åpenbart den ikke vil noe vondt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette kommer jo litt ann på hunden vil jeg si. Har du en hund som stadig går bort til mennesker og dyr, og f.eks hopper opp på mennesker, eller angriper andre hunder bør du ha den i bånd i områder der det finnes folk i nærheten. Og eier vet om hans hund er en slik hund.

Men har du en lydig hund, som går på rett side av veien, og aldrig stikker av eller bryr seg om andre så synes jeg at den hunden skal få lov til å gå løs i mindre befolkede områder.

I skog og mark utenfor bebyggelse synes jeg at alle hunder skal få springe. Hunder trenger trening og mosjon de også, noen mer enn andre.

 

Vår gammle hund stakk aldrig av, og var nesten aldrig i bånd. Han lå på plenen hele dagen(sommer), og forlot ikke vår eiendom om vi ikke gjorde det. Om vinteren gikk vi tur med han uten bånd. Han pleide å springe frem og tilbake, ikke mer enn 100m fra meg. Han brydde seg også lite om andre hunder, men når jeg såg noen pleide jeg uansett å ha på han båndet.

 

Hunden vi har nå derimot er alltid i bånd (i skog og inngjeret område er et unntak, det er en hund med behov for mosjon) Men vi har han ikke i bånd fordi han angriper andre hunder eller mennesker, men fordi han springer etter biler. Og han har blitt påkjørt en gang før, det var ikke hyggelig.

 

 

Med andre ord, jeg følger fornuften i steden for båndtvangen.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Gir egnetlig f... i båndtvangen. Slepper bikkja der det passer meg :cool:

8557516[/snapback]

Forbeholder meg retten til å sparke kjøteren til hel*** dersom den plager meg :thumbup:

8559606[/snapback]

Da må du regne med å bli enda mer skadet enn hunden...

 

-----

 

Jeg har hunden løs når jeg går i skogen. Har en mer eller mindre fast rute, med litt skog, møter så og si aldri noen der, så har hun løs. Kommer det noen tar jeg på båndet eller holder hun. Vet hun ikke kommer til å gjøre noe, men noen er redd for hunder.

Lenke til kommentar

Altså, selv om det er utenfor båndtvangsperioden så har man faktisk ikke lov å slippe hunden løs om man mangler kontroll. Det står i reglene. Tror det er mange som har misforstått dette. Var ikke rettet til noen spesiell her inne (jeg tør ikke skryte på meg 100% innkalling, lang i fra, hehe)), bare en tanke.

Lenke til kommentar
Med andre ord, jeg følger fornuften i steden for båndtvangen.

8767640[/snapback]

:nei: Eller for å si det akkurat som det er; Du gir faen i reglene fordi det er mer komfortabelt for deg. :mad:

 

Edit: Tilføyelse: Det er nettopp folk som deg som sørger for at alle vi hundeeiere får dårlig ord på oss. :thumbdown:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Med andre ord, jeg følger fornuften i steden for båndtvangen.

8767640[/snapback]

:nei: Eller for å si det akkurat som det er; Du gir faen i reglene fordi det er mer komfortabelt for deg. :mad:

 

Edit: Tilføyelse: Det er nettopp folk som deg som sørger for at alle vi hundeeiere får dårlig ord på oss. :thumbdown:

8769916[/snapback]

 

Føler jeg at hunden min plager andre, dyr som mennesker, på en eller annen måte går jeg med den i bånd. Så enkelt er det. Hvis han ikke gjør det er det vel ikke noe problem er det vel? Utover det at jeg gjør noe "ulovlig". Det har slettes ikke noe med hva jeg synes er komfortabelt,, men hva andre synes og hva hunden synes.

Lenke til kommentar
Føler jeg at hunden min plager andre, dyr som mennesker, på en eller annen måte går jeg med den i bånd. Så enkelt er det. Hvis han ikke gjør det er det vel ikke noe problem er det vel? Utover det at jeg gjør noe "ulovlig". Det har slettes ikke noe med hva jeg synes er komfortabelt,, men hva andre synes og hva hunden synes.

8770756[/snapback]

En sånn tankegang er vel og bra utenom båndtvangen, men når du gjennomfører dette i båndtvangen så er det nettopp fordi det er mer konfortabelt å la være. Det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre reglenes fornuft. Når du lar vær å følge reglene sammen med alle andre som mener at "det er jo bare min hund, og den er såå snill så..." så setter du og alle de andre som tenker akkurat som deg alle oss andre hundeeiere i vannry. Og da er det slett ikke opp til deg eller andre å velge regelverket. Da er det slett ikke "ulovlig" men ulovlig. Det er du som bryter reglene og driter på draget ved å forsøke å få oss til å forstå hvor fornuftig du er. Det er du altså ikke. tvert imot.

 

Så jeg quoter meg selv: Du gir faen i reglene fordi det er mer konfortabelt for deg og det er nettopp folk som deg som sørger for at alle vi hundeeiere får dårlig ord på oss.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg hund med søss(nabohuset) og en kompis(200m) har som jeg går tur med av å til. Bikkja til søss og samboer er en rotekopp som må i bånd.. han hører like mye som en ost :p

 

Hunden til kompisen min derimot har jeg null problemer å gå med uten bånd.. hu hører på meg og ferdig med det.. om det kommer en hund/bil/menneske/rådyr holder hu seg på plass om hu får beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...