Gå til innhold

Båndtvangen, overholder du den?


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg trodde denne tråden var død. :hmm:

I 60 poster har vi nå diskutert båndtvangen og grunner til både å overholde den, såvel som å bryte den.

Forbausendes mange, forhåpentligvis, fornuftige debattanter fremhever forståelse for å overholde båndtvangen, forutsatt at den ikke gjelder dem selv. Deres hunder er i en så til de grader fortreffelig dressur at de anser ikke loven til å gjelde nettopp dem selv. Samfunnet har dessverre ikke samme syn på saken, og i den anledning har de sett seg nødt til å innføre en hundelov. Den er relativ ny av dato og skal i stor grad ivareta både hundeeiernes interesser, såvel som resten av befolkningen.

Deres propagandaerklæring står i lovens § 1 Definisjonene står i §2 og aktsomhetskravet står i §3. Resten av loven er detaljer og straffereaksjoner for overtredelse av disse tre paragrafene.

Lov om hundehold (hundeloven).

Jfr. tidligere lover 9 juli 1926 nr. 4, 4 juli 1991 nr. 48.

 

Kapittel 1. Innledende bestemmelser

§ 1. Det sivile samfunns ansvar, lovens formål og forholdet til annen lovgivning

 

       Det sivile samfunn, både enkeltpersoner og organisasjoner, har ansvaret for innenfor lovgivningens ramme å utøve og legge til rette for et positivt og samfunnsgagnlig hundehold, til glede for den enkelte hundeholder.

 

       Loven har til formål å bidra til å fremme et hundehold som varetar hensyn til sikkerhet, trygghet, alminnelig ro og orden. Den gir regler for hvordan hundeholdet skal utøves av den enkelte for å vareta slike hensyn. Videre gir loven regler for hvordan enkeltpersoner og det offentlige kan forholde seg til hundehold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, trygghet, alminnelig ro og orden.

 

       For hundeholdet gjelder også bestemmelser i annen lovgivning, bl.a. de alminnelige reglene i lov om dyrevern og lov om dyrehelse (husdyrloven)1 og i granneloven, og dessuten særskilte regler om hundehold eller dyrehold f.eks. i husleieloven.

 

1 Lov 8 jun 1962 nr. 4. Opphevet ved lov 19 des 2003 nr. 124 (matloven). 

 

§ 2. Definisjoner

 

       I denne lov forstås ved

 

a) hundeholder: den som eier eller har tatt omsorg for eller hånd om en hund for kortere eller lengre tid; 

b) barn: personer som er under 12 år; 

c) husdyr: storfe, sau, geit, hest, gris og fjærkre; 

d) vesentlig skade på person: skader som anses som legemsbeskadigelse etter straffeloven § 229. 

 

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

 

       En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

 

       Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

 

Vær klar over, alle dere godtfolk som slipper hunden i hytt og pine, at den kan med letthet avlives, tilogmed på stedet. Det skal ikke mye til og da ender dere kanskje opp med å starte en tråd på jussforumet der det står: "Naboen min skjøt hunden min. Hva skal jeg gjøre?" Jeg er selv ytterst glad i dyr, men vil ikke nøle med å drepe en fremmed hund hvis den viser tendenser til å angripe meg eller mine. I jaktterrenget mitt vil jeg skyte uten varsel dersom jeg ser en hund som jager i yngletiden. Dere vil kanskje si at da må jeg straffes. Vel det blir opp til dommeren å avgjøre om jeg skal erstatte løshunden eller om eieren skal erstatte patronen jeg brukte. Likefullt så er hunden død pga. eierens brudd på båndtvangen.

 

Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn. :cry:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vær klar over, alle dere godtfolk som slipper hunden i hytt og pine, at den kan med letthet avlives, tilogmed på stedet. Det skal ikke mye til og da ender dere kanskje opp med å starte en tråd på jussforumet der det står: "Naboen min skjøt hunden min. Hva skal jeg gjøre?" Jeg er selv ytterst glad i dyr, men vil ikke nøle med å drepe en fremmed hund hvis den viser tendenser til å angripe meg eller mine. I jaktterrenget mitt vil jeg skyte uten varsel dersom jeg ser en hund som jager i yngletiden. Dere vil kanskje si at da må jeg straffes. Vel det blir opp til dommeren å avgjøre om jeg skal erstatte løshunden eller om eieren skal erstatte patronen jeg brukte. Likefullt så er hunden død pga. eierens brudd på båndtvangen.

9286048[/snapback]

 

Helt fair, jeg ville gjort akkurat det samme. Det er hundens eier som har ansvar, og ingen med riktig hode vil si at du må straffes for det (hvis det skulle skje).

Lenke til kommentar

Liker generelt sett hunder men jeg blir alltid skeptisk til hunder.. selv om de er i bånd.

selv om det er hunder jeg vet ikke gjør meg noe.. men alikevel, frykten er der.. og det hjelper ikke at eieren står 50 m unna og roper/plystrer.. det kan faktisk hende at hunden fant noe som er mere interessant enn å adlyde eieren...

og hvis du prøver å springe ifra den så anntar jeg at jakt instinktet til dyret tar over... og da vet man jo aldri hva som kan skje..

som Gaidaros sier så skyter han hunden, noe som jeg og ville ha gjort hvis jeg hadde et våpen nært meg..

Lenke til kommentar
Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn.  :cry:

9286048[/snapback]

 

Tar du virkelig sjansen på å møte en hundeeier som er på grensen til sinnsyk og ville gjort følgende med deg om du hadde rørt hunden:

1. Revet av testiklene dine

2. Skjært av penis

3. Skjært av kjøttstykker fra overkroppen

4. Strø salt i sårene for ubeskrivelig smerte

5. Skjært opp magesekken din (så du ikke flyter opp når du er død)

6. Hevet deg i havet på 200 m dyp, i levende tilstand

 

At du kjenner loven ut og inn vil ikke være spesielt nyttig da...

Lenke til kommentar
Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn.  :cry:

9286048[/snapback]

 

Tar du virkelig sjansen på å møte en hundeeier som er på grensen til sinnsyk og ville gjort følgende med deg om du hadde rørt hunden:

1. Revet av testiklene dine

2. Skjært av penis

3. Skjært av kjøttstykker fra overkroppen

4. Strø salt i sårene for ubeskrivelig smerte

5. Skjært opp magesekken din (så du ikke flyter opp når du er død)

6. Hevet deg i havet på 200 m dyp, i levende tilstand

 

At du kjenner loven ut og inn vil ikke være spesielt nyttig da...

9291077[/snapback]

 

Du glemmer at jeg har våpen... og er ikke så rent lite gal selv. Hvis du angriper meg i en sånn situasjon, har jeg rett til å forsvare meg. Du ender med letthet ved siden av bikkja di da... og det er jeg som får retten på min side. :dribble:

Derfor Quoter jeg meg selv:

(Gaidaros @ 15/08-2007 : 16:22)

Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn. 

 

edit: Tykkleif

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn.  :cry:

9286048[/snapback]

 

Tar du virkelig sjansen på å møte en hundeeier som er på grensen til sinnsyk og ville gjort følgende med deg om du hadde rørt hunden:

1. Revet av testiklene dine

2. Skjært av penis

3. Skjært av kjøttstykker fra overkroppen

4. Strø salt i sårene for ubeskrivelig smerte

5. Skjært opp magesekken din (så du ikke flyter opp når du er død)

6. Hevet deg i havet på 200 m dyp, i levende tilstand

 

At du kjenner loven ut og inn vil ikke være spesielt nyttig da...

9291077[/snapback]

 

Du glemmer at jeg har våpen... og er ikke så rent lite gal selv. Hvis du angriper meg i en sånn situasjon, har jeg rett til å forsvare meg. Du ender med letthet ved siden av bikkja di da... og det er jeg som får retten på min side. :dribble:

Derfor Quoter jeg meg selv:

(Gaidaros @ 15/08-2007 : 16:22)

Tar dere virkelig sjansen på å treffe en som meg. En som har både våpen og som kjenner loven ut og inn. 

 

edit: Tykkleif

9291826[/snapback]

 

Neida har ingen personlige planer om å lage bråk, men du er neppe den farligste personen i hele Norge. Den rette personen kan sikkert gå hjem og komme tilbake om natta eller noe. Folk har banket opp andre for langt mindre enn hunden sin :)

Lenke til kommentar
Neida har ingen personlige planer om å lage bråk, men du er neppe den farligste personen i hele Norge. Den rette personen kan sikkert gå hjem og komme tilbake om natta eller noe. Folk har banket opp andre for langt mindre enn hunden sin :)

9308900[/snapback]

Jeg har våpen hjemme også jeg, og ser gjerne frem til nattlige besøk. Det gjør bare hverdagen (og natta) litt mer spennende. Forsvar i eget hjem er dessuten enda lettere å forsvare juridisk.:yes:

 

Edit: Trykkleifene derimot er det ikke lett å forsvare seg mot :(

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Gjelder det over hele landet eller i spesielle fylker? Er det ikke litt forskjellig, egentlig? Så om båndtvangen er opphevet har man lov å la den gå løs vedsiden av seg over alt?

 

Beklager om jeg er helt villedet. :p Bruker stortsett bånd uansett, untatt i skauen. Her på Askøy ferdes det heldigvis få våpenkåte folk som Gaidaros. [/spøk]

Lenke til kommentar
Beklager om jeg er helt villedet. :p Bruker stortsett bånd uansett, untatt i skauen. Her på Askøy ferdes det heldigvis få våpenkåte folk som Gaidaros. [/spøk]

9331024[/snapback]

Ikke vær redd du (jeg har lagt vekk hagla) :)

Men poenget mitt, satt helt på spissen, var at det finnes andre hensyn å ta for å holde hunden i bånd enn at dere møter en juridisk "galning" som truer å skyte både bikkja og eieren på lovlig vis. I dette forumet, som består av dyrevenner, er det forunderlig at det finnes så mange enssporete mennesker, som kun favoriserer sitt eget dyr (hund) og gir beng i de ville dyrene.

 

Gaidaros (til vanlig ubevæpnet og særdeles glad i dyr) :)

Lenke til kommentar

Vel, har blitt angrepet av hund to ganger (måtte på legevakta begge gangene), men jeg er like glad i hunder jeg. Savner fælt vår labrador, snilleste hunden jeg vet om. :(

 

Hadde henne alltid i bånd selvfølgelig, i tilfelle jeg møtte på folk som var redd for henne.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjelder det over hele landet eller i spesielle fylker? Er det ikke litt forskjellig, egentlig? Så om båndtvangen er opphevet har man lov å la den gå løs vedsiden av seg over alt?

 

Beklager om jeg er helt villedet. :p Bruker stortsett bånd uansett, untatt i skauen. Her på Askøy ferdes det heldigvis få våpenkåte folk som Gaidaros. [/spøk]

9331024[/snapback]

 

Er kommunene som setter det, men ble opphevet i Skien også 20/8.

 

Sitat fra Skien kommune sine sider:

 

 

"Utenfor båndtvangstiden kan hunder bare være løse når de:

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel."

 

Så mange som synder på dette også. :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Uff jeg hater når jeg ser folk ikke ha bikkja si bånd! Det er direkte uforsvarlig, og ikke minst irriterende for foreldre og andre hundeeiere! Hadde jeg hatt lov å ha pistol så hadde jeg skutt vær hund som ikke hadde vært i bånd!! Ok.. ikke kanskje ikke så ille... men noen ganger blir jeg så irritert :(. Folk som faen ikke har styr på bikkja si som kommer løpende mot hundene dine og terger dem... ikke noe mer som irriterer meg. Omg... gått å få det ut :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...