Gå til innhold

Mennesklig befolkning gjennom historien


Anbefalte innlegg

Jeg snubla for noen dager siden over en artikkel på Wikipedia som viser hvilken ekstrem befolkningsvekst vi har hatt de siste årene. Bare det siste halve århundret har antall levende mennesker på jorda doblet seg! I dag er vi oppe i 6.5 milliarder mennesker!

 

Hva er grunnen til at vi "plutselig" fikk en så stor befolkningsvekst når kurven har gått så smått og jevnt oppover i tusenvis av år? De siste århundrene har vært helt ekstreme! Dette minner om det samme som skjer når man legger ut noen bakterier i et miljø hvor det er rikelig med næring. Vekstkurven dems ser omtrent slik ut som slutten denne. De spiser og spiser, og formerer seg, og formerer seg. Plutselig en dag så er det ikke igjen mer næring, eller en sykdom bryter ut eller liknende, og alle sammen dør mer eller mindre momentant. Vil dette også skje med mennesker?

 

Persjonlig har jeg liten tro på at dette har noen mulighet til å stabilisere seg. Og om en god del år tror jeg vi vil møte på en stor smell. Vekstkurven til dyrearter som har klart å stabilisere seg ser omtrent slik ut. De bygger seg gradevis opp til det punktet hvor det ikke lenger er nokk mat til alle, når de kommer dit blir det ett lite fall i bestanden, før de stabiliserer seg. Dette er noe helt annet enn den vekstkurven vi ser for mennesklig befolkning, den kurven har praktisk talt eksplodert.

 

Dette synes jeg er noe som alle bør ha en formening om. Hva synes dere om denne saken?

Endret av ole1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste en plass at i 2050~ ville menneskene ha nådd 10-12 milliarder mennesker på jorda, og at det ikke ville bli mye høyere enn det pga av at jorda ikke klarer å hoste fler rett og slett, matmangel, sykdom og andre faktorer vil spille hardt inn da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kanskje alle land burde ha politikken i Kina, Selvom da hadde 3/4 deler vært gutter:)

 

 

 

edit: fader jeg og leif er uvenner igjen:(

my nemesis :devil:

8613426[/snapback]

 

Det hørtes vanvittig kjipt ut med 3/4 gutter på denne planeten.

 

Vel. Får håpe det begynner å flate ut snart og at vi ikke når noe særlig mer enn 10-12 milliarder. Grufult å tenke på enda en dobling.

Lenke til kommentar

Det er derfor vi må utforske mulighetene for kolonisering av Mars mer aggressivt ;)

 

Pandemier har også en "positiv" innvirkning på befolkningstallet. Se bare pesten på 1400-1500 tallet i Europa. Spanskesyken i begynnelsen av århundret?

 

En liten pandemi eller to så er vi på rett spor igjen, befolkningsmessig altså...

 

Men jeg håper fremdeles på at kolonisering offworld blir en realitet før vi ser en pandemi jegvilikkedø :cry:

Lenke til kommentar
Det interessante er at befolkningsøkning i vestlige land er relativt sett mye verre, fordi vi forbruker så mye mer enn i de i fattige land.

8653136[/snapback]

Legg merke til at f. eks den norske befolkningen nærmest synker. (hvis du ser bort ifra utlendinger som kommer inn i landet)

Lenke til kommentar

Befolkningseksplosjonen skyldes blant annet jordbruksrevolusjonen i Europa på 1700-tallet som gjorde det mulig å produsere mye mer mat, i tillegg til en rekke andre gjennombrudd, blant annet innenfor medisin.

 

Ifølge forskernes utregninger vil tallet på innbyggere på jorda ha fordoblet seg i 2057. Befolkningstallet vil stabilisere seg på 10-12 milliarder, grunnet at det ikke er mulig å brødfø flere.

 

Mesteparten av økningen vil dessuten komme i ikke vestlige land. De fleste vestlige land ligger på eller under reproduksjonsnivået, og det er bare innvandring som sørger for at folketallet holder seg stabilt eller vokser. Sverige ligger blant annet godt under reproduksjonsnivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...