Gå til innhold

Oman, det kjente og ukjente land.


Anbefalte innlegg

Du har sikkert funnet det ut slik som meg og mange andre har:

Når du registrerer deg på en side og skal velge nasjonalitet kan du trykke "o" og piltast opp og da havner du på Norway.

 

Men når du trykker "O" havner du på landet Oman.

Hva vet du egentlig om dette landet? Hvor ligger det?

Jeg skal prøve å gi deg noen svar på dette her.

 

 

 

Geografi:

Dette landet ligger i sør-vest asia og grenser til de forente arabiske emirater i nor-vest, Saudi Arabia i vest og Yemen i sør-vest.

LocationOman.png

Hovedstaden heter Muscat

Oman er styrt av en Sultan

Ble uavhengig fra Portugal i 1651

Ca 2,5 Mill. inbyggere.

Pengeenheten er Rial

Prefikset er +968

 

Kultur:

 

Selv om Oman er et moderne land er vestens kultur og skikker svært lite sett i landet.

Ca 75% av landet er muslimer og som flere midt-østen land er alkohol bare tilgjengelig i noen hoteller og restauranter.

Det er altså ikke stedet å dra på fylleturer.

Men selv om dette landet er muslimsk for det meste, så er det ikke pålagt ved lov at kvinner skal dekke til ansiktet med hijab.

Tilfellet er faktisk at sultanen har bestemt at dette ikke er lov i det offentlige rom.

 

En annen viktig del av deres kultur er gjestfriheten.

Skulle du bli invitert inn i et hjem, vil du mest sansynelig få servert noe som kalles "gahwa". Dette er rett og slett svak kaffe med krademomme.

For å vise din takknemelighet er det vanlig at du rister på koppen etter du er ferdig.

 

Selv om oman er det offisielle språket, er engelsk deres andre språk.

Hvis du skulle være på bilferie i dette landet vil du raskt oppdage at skiltene er skrevet både på oman og engelsk.

oman.gif

 

Turisme:

 

Oman er kjent for sine turist atraksjoner.

På denne listen finner man blant annet wadier noe som kan minne om en store utørkete elver.

Jebel Shams er også en stor atraksjon og flere overnatter der.

Det største shopping stedet er Muscat city centre og som navnet sier er dette plasert midt i byen Muscat.

Andre aktiviteter er skiturer i ørkenen, fjellklatring, kamelrace og camping turer.

 

 

Da håper jeg alle ble litt klokere. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var faktisk svært nyttig informasjon. Jeg har alltid tenkt på det de gangene jeg har registrert meg, og sett navnet på landet som er under Norge, hver eneste gang. Har aldri noensinne hørt et kvekk om Oman i media eller noe annet sted.

 

Nå mangler det bare litt info om Estland, dette har jeg aldri hørt noe om heller. Jeg vet mindre om dette enn selv Færøyene. Nå vet jeg faktisk mer om Oman, det burde si litt.

(Nå sier jeg ikke at Færøyene vet lite om Estland, men at jeg vet lite, om noen var på vei til å arrestere meg.)

Lenke til kommentar
Interessant dette. Men det offisielle språket heter arabisk, selv om de sikkert har sin egen Oman-dialekt. Og det med portugal må du ha funnet på selv?

:)

8540763[/snapback]

 

Du har nok helt sikkert rett angående det med dialekt, men angående portugal så okuperte portugal muscat i 1508 til 1648.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Sakset fra landsidene:

 

Innreise og helse

Norske borgere må ha visum til Oman.

Dette kan skaffes på flyplassen ved ankomst og gjelder for 30 dager. Det anbefales å kontakte den omanske ambassaden, som ligger i Berlin, for nærmere opplysninger.[/Quote]

 

Dette ble publisert i Juli 2010 ser jeg. Altså relativt ny informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...