Gå til innhold

Nytt merkenavn for AMD K10


Anbefalte innlegg

så phenomenon skrives egentlig fenomenon? :hmm: Kanskje greit å følge engelskundervisningen på grunnskolen :nei:

8534846[/snapback]

oioi... lukter jeg en AMD tilhenger som ble litt fornærmet?

det er ikke snakk om phenomenon... men "Ph"enom som er en "SLENG"

 

fant ut at fe-nom: Utalles også phenom er et sted i USA i santa fe i Ca.. Siden de er så keen med stedsnavn...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ph er da ikke en unormal lyd i det engelske språket.

Føste jeg tenker når jeg leser order er fenomen.

8534943[/snapback]

 

og det er det det er en forkortelse av sjekk ut google definisjon av phenom :)

 

edit: noen var raskere enn meg :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
så phenomenon skrives egentlig fenomenon? :hmm: Kanskje greit å følge engelskundervisningen på grunnskolen :nei:

8534846[/snapback]

oioi... lukter jeg en AMD tilhenger som ble litt fornærmet?

det er ikke snakk om phenomenon... men "Ph"enom som er en "SLENG"

8534866[/snapback]

 

heh...da bør du vel kanskje droppe å gi inntrykk av at "ph" er nerdespråk etc. når det faktisk er en naturlig engelsk bakstavsammensetning.

Lenke til kommentar
heh...da bør du vel kanskje droppe å gi inntrykk av at "ph" er nerdespråk etc. når det faktisk er en naturlig engelsk bakstavsammensetning.

8535081[/snapback]

OT:

Har aldri sagt at det er et nerdespråk...

Bare en mistanke at det var "funnet opp" av en nerd...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det var sikkert like mange som ikke likte navnet Athlon når det ble lansert heller.

 

Phenom er helt greit det.

 

Bra at de dropper PR ratingen også. Da vil de som ikke kan PC lese bak på ett spill kover igjen og se om CPUen passer (hvis de vet hva de har da).

 

AMD har vel droppet forskjellig cache på samme frekvens, har de ikke? Det forsvant vel når AM2 kom?

Lenke til kommentar
Nytt navn har jeg ikke noe imot, men synes selv at PR ratingen har vært et smart valg av AMD. Men det er jo klart at den har skap en del forvirring, men samtidig bidratt til overfokuset på GHz som vi hadde for et par år siden har gått markant ned.

8535333[/snapback]

Jeg var med på tankespillet til AMD med PR rating helt til X2 kom, da bestemte de seg tydeligvis for at det var ett intesigende tall.... Det er også smart når man kommer med en ny familie å lage ett nytt system, slik at folk ikke sammenlikner epler og appelsiner...

Lenke til kommentar

Hehe stemmer det, ser ut som om forbrukerelektronikkverdenen, og konsumenter vil ha et eller annet enkelt som de kan assosiere med ytelse.

 

Men om det er GHz, antall kjerner, cache, størrelsen på addressering, etc blir jo på mange måter som å velge mellom pest og kolera.

 

Ingen av delene er alene nok til å kunne gi en god vurdering av ytelse.

Lenke til kommentar
AMD har vel droppet forskjellig cache på samme frekvens, har de ikke? Det forsvant vel når AM2 kom?

8535250[/snapback]

De har gått litt gradvis bort i fra det. Dvs. det finnes AM2-prosessorer med ulik mengde cache på samme frekvens, men det blir færre og færre av de. Blant annet har hele serien med X2 opp til 5600+ eller noe sånt samme mengde L2 cache. Athlon64 (ikke X2) har vel hatt samme mengde L2 i over et år nå. Hele Opteron-serien har hatt samme mengde L2 i lang tid.

Lenke til kommentar

Nytt merkenavn for ny generasjon cpuer er en veldig god idé. Spesielt for vanlige folk, som ikke setter seg så mye inn i betegnelsene. Om de får med seg at Phenom er bra cpu, så er det større sannsynlighet for at de får seg en god pc enn om de går inn på for eksempel El-kjøp og skal ha en "pc på 3GHz". (slett ikke uvanlig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Øhh...

 

Altså får vi følgende:

 

Opteron

Phenom

Athlon

Sempron

 

Phenom skal benyttes (etter hva jeg forstår) som navn på to/fire kjerners Agena cpu'er.

Dual-core Agena processors will be labeled as Phenom X2; quad-core Agena as Phenom X4

 

Opteron er fortsatt navnet til Barcelona serien etter hva jeg kan forstå.

 

Ang. Phenom:

Phenom is pronounced as an abbreviated version of the word "phenomenal." AMD's  guidance states that the company will promote its Phenom X4 and X2 processors under the premise that Phenom allows its users to "experience the Phenomenal."

 

Så er det en liten sak som er forvirrende;

 

AMD representatives would not reveal the naming strategy for its Agena, Kuma and Rana processors

 

... for her går Agena igjen. Det betyr vel at Agena serien heter både Phenom og Athlon alt ettersom hvor kraftig cpu det er snakk om? :hmm:

Lenke til kommentar

Etymology

Jocular shortening of phenomenon. First use in United States around 1890s.

 

 

[edit] Pronunciation

/ˈfiː.nɒm/

 

 

[edit] Noun

phenom

 

An athletic phenomenon, especially a young player in sports like baseball, American football, basketball, tennis, and golf.

 

One who is hip and fashionable

 

kult navn, altså refererer jeg til Atletisk fenomen (Athlon Phenom)

 

altså navnet betyr (kan bety) det Athlon betyr

 

bare at den er hip og fasjonabel også :p

Lenke til kommentar
Men om det er GHz, antall kjerner, cache, størrelsen på addressering, etc blir jo på mange måter som å velge mellom pest og kolera.

 

Ingen av delene er alene nok til å kunne gi en god vurdering av ytelse.

8535401[/snapback]

Helt enig. Men for å se det positive i situasjonen, nå får vi en betegnelse som indikerer frekvens og antall kjerner. Da mangler vi bare prosesstørrelsen, så har vi ganske nøyaktige indikasjoner på varmeutvikling i en CPU utifra betegnelsen :)

Lenke til kommentar

Phenom er like bra (eller dårlig) navn som Athlon. Ikke noe annerledes enn da Athlon kom ut for første gang. Ville sikkert være samme reaksjoner om Phenom kom ut først for lenge siden og Athlon kom ut nå til høsten. Da ville alle garantert bli sånn: ØØØØØh, for noe stygt navn de kom på, Athlon. Jeg foretrekker heller det gamle som var Phenom.

Phenom er like ok navn som Athlon. Bryr meg egentlig ikke så lenge Phenom yter like bra som de lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...