Gå til innhold

Nytt merkenavn for AMD K10


Anbefalte innlegg

Hvorfor driver folk og finner på nye betydninger av Phenom, når det er et ord som har eksistert i det amerikansk-engelske språk i godt over 100 år?

phenom

1. An athletic phenomenon, especially a young player in sports like baseball, American football, basketball, tennis, and golf

2. One who is hip and fashionable

Synes navnet er kult, jeg. Liker også at de går bort fra PR-ratingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD har vel droppet forskjellig cache på samme frekvens, har de ikke? Det forsvant vel når AM2 kom?

8535250[/snapback]

De har gått litt gradvis bort i fra det. Dvs. det finnes AM2-prosessorer med ulik mengde cache på samme frekvens, men det blir færre og færre av de. Blant annet har hele serien med X2 opp til 5600+ eller noe sånt samme mengde L2 cache. Athlon64 (ikke X2) har vel hatt samme mengde L2 i over et år nå. Hele Opteron-serien har hatt samme mengde L2 i lang tid.

8535426[/snapback]

Ved lanseringen av AM2 fulgte X2-serien mønsteret fra socket 939, bortsett fra at X2 4000+ ble introdusert (manglet fra 939). Dvs at 4000+, 4400+ og 4800+ hadde 2x1MB, mens modellene med PR-rating minus 200 hadde samme frekvens, men halv cache.

 

Windsor 5200+, 5600+ og 6000+ er idag de eneste dobbeltkjernene som har 2x1MB L2 (bortsett fra Opteron).

Resten av Windsor-serien har 2x512kB. 5200+ og 5600+ "overlappes" av hhv 5000+ og 5400+ når det gjelder klokkefrekvens.

 

Brisbane X2 3600+ har 2x256kB, mens alle de andre har 2x512 kB. Brisbane introduserte som kjent halve multiplikatorer som "erstatning" på de PR-ratingene som før hadde dobbel cache.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

de kunne definitivt ha valgt et verre navn. Phenom er helt greit, nesten litt kult synes jeg ... Intel sitt opplegg med pentium, som 5. generasjon x86 ble jo bare tåpelig når det ble 1, 2, 3 og 4 etter. Core er jo et helt fint merkenavn, men kanskje litt for rett frem og ufancy.

 

PR-rating har jo ihvertfall utspilt sin rolle, men AMD hadde et behov for å nå fram med at deres prosessorer faktisk var raskere enn Intels på samme frekvens

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig Athlon var veldig tullete når det kom, spessielt da jeg hørte kompisene mine prøve å uttale navnet, det endte alltid opp med "Attlon", heh. Bryr meg egentlig lite om navn på ting og tang. Hadde de satt meg til å sette navn, hadde den nye serien blitt hetende AMD X-<modell-nummer> :D

Lenke til kommentar

Hm... Phenom...*smake på ordet* Kunne vært verre, selvom det ikkje var det beste, men det hadde ikkje gjort noe om de hadde beholdt Athlon heller. Det med PR-ratingen er litt bob-bob, greit nok at den ikkje ga så stor meningetter at Core ble lansert men det med å innføre prosessornavn med bakgrunn i antall MHz er litt... vel, rart, frekvens betyr jo mye mindre nå enn før.

Lenke til kommentar
Samme fyr som fant ut at VW skulle kalle en bil Phaeton, Athlon gir assosiasjoner til noe atletisk->spenstig.. Phenom gir assosiasjoner til hva, mulig navnet gir mer mening på andre språk, men de kommer neppe til å selge mye på navnet her.

8534777[/snapback]

 

 

Dothan = Dotten ?

 

 

Phenom var litt spesielt og uvant, men sånn er vel alt nytt.

8534793[/snapback]

Hvis Dothan = Dotten, hva blir da phaeton? hmm.

Og ja, den skal tenkes kuffert..

 

Hvis dette ikke var poenget ditt da :whistle:

Lenke til kommentar

Nå har AMD lagt ut full informasjon om K10, eller "AMD Family 10h Processors" som de også kaller det, sjekk bare ut Appendix A i dette PDF-dokumentet:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/40546.pdf

 

Noen smakebiter:

A.1 Key Microarchitecture Features

The AMD Family 10h processors include many features designed to improve software performance. The internal design, or microarchitecture, of these processors provides the following key features:

•Integrated DDR2 memory controller with memory prefetcher

•64-Kbyte L1 instruction cache and 64-Kbyte L1 data cache

•On-chip L2 cache

•On-chip L3 cache

•32-byte instruction fetch

•Instruction predecode and branch prediction during cache-line fills

•Decoupled decode/execution core

•Three-way AMD64 instruction decoding

•Sideband stack optimizer

•Dynamic scheduling and speculative execution

•Three-way integer execution

•Three-way address generation

•Three-way 128-bit wide floating-point execution

•3DNow!™ technology, MMX™, SSE, SSE2, SSE3 and SSE4a single-instruction multiple-data (SIMD) instruction extensions

•Advanced Bit Manipulation instructions

•Superforwarding

•Prefetch into L1 data cache

•Deep out-of-order integer and floating-point execution

•In 64-bit mode, eight additional XMM registers (for use with SSE, SSE2, SSE3, and SSE4a instructions) and eight additional general-purpose registers (GPRs)

•HyperTransport™ technology

post-31901-1178320172_thumb.jpg

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

jeg for min del synes navnet er helt greit, regner med å bli ganske glad i det etterhvert :p

 

ellers så er det bra at de dropper pr ratinga, men det blir nok litt merkelig til å begynne med, mens alle de gamle cpuene er på markedet

 

"en amd athlon 6000+ må da være myye bedre enn denne amd phenom 3000 jeg aldri har hørt om...."

Lenke til kommentar
Personlig liker jeg at klokkefrekvensen blir oppgitt i navnet på CPUen, jeg har et slags inntrykk av ytelse per klokkefrekvens på conroe, men jeg går surr i alle modellnavnene.

 

AtW

8546936[/snapback]

Er forsåvidt enig i det argumentet, men på en eller annen måte så må en jo skille endringer i minnehierarkiet mellom prosessorene siden dette ofte blir brukt for å differensiere modellene.

Lenke til kommentar
Hva innebærer SSE4a? Har hørt om SSE4, men ikke SSE4a. Hva er forskjellen?

8549485[/snapback]

 

SSE4A inneholder langt færre instruksjons-sett enn SSE4. (7 mot 52 tror jeg?)

 

http://www.divx.com/divx/windows/codec/

 

Som du ser kan SSE4 hjelpe en god del, og regner med mange kommer til å implementere støtte kjapt. (DivX har tross alt lansert støtte, en god stund før prosessorene kommer.)

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
(DivX har tross alt lansert støtte, en god stund før prosessorene kommer.)

8553747[/snapback]

Lansert og lansert.. Det står "Experimental support" på den linken og andre steder har jeg sett det stå "alpha version". Godt at det er på vei, men jeg vil ikke kalle det for lansert ennå. Ellers så blir det jo spennende å se hvor bra økning AMDs K10 vil få av sin SSE4a. Jeg regner med de bare har implementert de mest effektive instruksjonene og kanskje lagt til et spekter av andre instruksjoner som ikke intel har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...