Gå til innhold

4chan bilete- og diskusjonstråd


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det var kjemperasistisk altså. Huff. Tenk å bli gjort narr av, må være helt fryktelig. Fra nå av bør vitser være forbudt, så sårende som de er.

Ironi fungerer dårlig i denne saken, Pokey. Som du vet jeg er prinsipielt enig med deg. Men nå er det ikke mitt forum, og vi håndhever reglene slik de nå engang er.

 

Og ja, vi sitter ikke døgnvakt i forumet, og det hender at slikt passerer. Det gjør det ikke mere lov.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Et sitat fra en TV-serie blir slettet. Merkelig opplegg. Men jeg er jo ikke overrasket.

Hvorfor blir ting mer OK hvis det har vært sagt på TV først? Er AMC og HBO noen slags moraldomstoler som bestemmer hva som er greit og ikke? Er en TV-serie som foregår på 60-tallet normgivende for dagens samfunn?

 

Geir :)

Denne serien er sendt for (sannsynligvis, har ikke tallene) flere millioner amerikanere hvor den før den tid har blitt evaluert av et råd som sitter og luker ut nettopp "umoralske" ting. Vi vet alle hvor dobbeltmoralistisk den gjennomsnittlige stereotypamerikaneren er så det er såklart vanskelig å si om deres avgjørelse er den beste. Jeg tror nok likevel ikke at denne replikken er unik, sjokkerende og har skapt ramaskrik.

 

TV-serien foregår kanskje på 60-tallet ja, og skal avspeile det samfunnet, men det er en produksjon av nåtida. Og ikke minst, hvor mange filmer og TV-serier er det ikke som er satt til ei annen tid? Dette er kunstnerisk gjort for å kunne ta deg med fra hverdagen og drømme deg bort i en annen verden. Når de lager filmer/serier på den måten gjør de sitt ytterste for å få alt til å virke autentisk i forhold til tiden det er satt til. Det er vel heller lite sannsynlig at de ønsker å droppe elementer som var til stede i den tida.

 

For å dra en sammenligning kan jeg si at det er støtende hvordan NRK viser kjønnsdiskrimminering i "Den store reisen".

 

Er du med på babbelet mitt?

Lenke til kommentar

Er du med på babbelet mitt?

Ja. :)

 

Nå er Mad Men en serie som har gåttt på kabel i USA, nettopp for å kunne ta seg friheter som de store nettverkene ikke kan (eller snarere våger ) ta seg. Det gjør den tidsriktig, men ikke normgivende. Om du støtes av kjønnsdiskriminering er det greit, det er lover mot den slags også her i landet, selv om det vises på TV. (Skjønt Norgespatriotene ikke fikk medhold i at blondinevitser burde forbys...) Det spesielle med rasisme er at selve ytringen er forbudt, ikke bare handlingen.

 

At forumet har valgt å legge grensen godt innenfor rettspraksis på omrdet kan selvsagt diskuteres. Men nå er det jo nmange av dere som ikke ønsker diskusjon i denne tråden, så da vet jeg ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...