Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
**ED4: Vil Barcelona's heftigste prosessorer ha noen sjans og ta tronen fra de kommende Intel CPU'ene?

8541167[/snapback]

Barcelona har definitivt en sjanse til å ta i fra intel ytelsetronen. Klarer de ikke det så vil den sansynligvis ligge rett i nærheten av intels toppmodeller. Men dette avhenger jo også litt av hvor bra penryn blir. Alt tyder på en knivskarp konkurranse i toppen.

 

AMD hevder selv 50% bedre ytelse enn intels toppmodeller på FP, og 20% på integer.

Det at den får SSE4a vil frata intel et ess fra ermet innen video-encoding.

8541258[/snapback]

 

Simen1 dersom du leser pressemeldingen til AMD vil du finne noe litt rart med de ytelsestallene de oppgir. Her er copy/paste fra pressemelding som er tilgjengelig fra AMD.com.

 

AMD also disclosed updated performance projections for its upcoming native Quad-Core AMD Opteron™ processors, code-named ‘Barcelona.’ The new Barcelona projections are based on the latest SPECfp_rate2006 and SPECint_rate2006 benchmarks and show that AMD expects to have up to a 50 percent estimated advantage in floating point performance and 20 percent in integer performance over the competition’s highest-performing quad-core processor at the same frequency. These results, as well as the latest benchmark tests, based on AMD Opteron Model 2222 and 8222 SE processors can be found at www.amd.com/opteronperformance.

 

Hva mener de egentlig? Mener de at de vil ha prosessorer med samme frekvens som intel sine toppmodeller(3.3GHz?) som yter 50/20% bedre, eller snakker de om 50/20% bedre enn intels toppmodell klokket til 2.6-2.8 (er vell der Barcelona havner etter det jeg har fått med meg).

Lenke til kommentar
Ok, hadde en mistanke at det er det jeg ville få som svar. Men for meg som er en overclockingsentusiast men ikke eXtrem overklokkingsentusiast så burde det holde med AM2+ kanskje til og med beholde min nåværende HK. Er vel ikke noe vits for meg å kjøpe dual socket HK? (fristende:) )

8542384[/snapback]

Kjører du sterkt flertrådede og tunge programmer? Hvis ikke så ser jeg ikke noe vits i å oppgradere i det hele tatt. Du har jo et knallbra system allerede. Hvis du kjører slike programmer så kan både Phenom X2, X4 og FX (AM2+) ha noe for seg. Men det blir selvsagt en god del dyrere å oppgradere til 2 sokler enn å bare bytte prosessorer. Selv satser jeg som sagt trolig på Phenom X2-serien til hjemmebruk og Phenom FX (F+) på jobbmaskina. (Evt. en ny server med Opteron)

 

mar: Det er nok i forhold til likt klokkede prosessorer fra intel de mener. Den store estimerte prosentvise forskjellen på samme klokkefrekvens antyder at de vil kunne konkurrere mot intels toppmodeller selv om intels er betydelig høyere klokket.

Lenke til kommentar

Jepp, Superpi bruker nesten utelukkende flyttallsdelen, selv om det hadde gått mye kjappere om det var programmert til å regne flyttall med SSE-enhetene i stedet for flyttallsdelen (FPU). Men nå var jo superpi skrevet leeenge før det dukket opp noe som het SSE og flere kjerner. SuperPi lar altså store deler av prosessoren stå ubrukt og er derfor svært dårlig til å måle stabilitet med. Forøvrig så kan 3,14-entusiastene glede seg over at K10 kommer til å kjøre SuperPi svært mye raskere enn Athlon64-serien grunnet en dobling av de delene av prosessoren som beregner flyttall. Dog, de som er opptatt av både Pi og ytelse har i lang tid fått høyere ytelse enn det SuperPi vil klare på barcelona ved bruk av et mye smartere og mer optimalisert program: PiFast. PiFast-brukere kan også glede seg over økt ytelse siden SSE-enhetene også skal dobles.

Lenke til kommentar
Men for meg som er en overclockingsentusiast men ikke eXtrem overklokkingsentusiast så burde det holde med AM2+ kanskje til og med beholde min nåværende HK. Er vel ikke noe vits for meg å kjøpe dual socket HK? (fristende:) )

8542384[/snapback]

Jeg vil ikke anbefale det, nei. Det er nok lettere å overklokke et 1-veis system, både mtp varmeavleding og strømkrav. Fire kjerner burde jo være evig nok for de aller aller fleste. En annen ting som burde være av en viss interesse for overklokkere, er at socket F+ trolig vil kreve Reg-minne i utgangspunktet (men det kan dukke opp unntakstilfeller, som dagens L1FX). Går du for et 1-veis system kan du jo beholde både minne og HK.
Lenke til kommentar
Jeg kom over denne: http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...id=631&Itemid=1

Her er en Opteron "Agena" for sokkel AM2(+) med 4 kjerner testet, og den klokker vissnok meget godt! noen som vet noe mere om disse Agenaene?

8551921[/snapback]

De hevder forresten ikke at det er en Opteron, men en annen prosessor som gjenkjennes som Opteron, fordi CPU-Z enda ikke har de nødvendige oppdateringene. Hvis K10 Opteron i det hele tatt kommer til AM2(+) blir det neppe blant de tidligste lanseringene (som vi husker fra socket 939 og AM2).

 

Er i likhet med Simen1 forsiktig med å legge vekt på dette. Selv om de kanskje har fått kloa i K10-prosessorer, er klokkepotensialet til lekkede ES-utgaver som regel lite representativt for eksemplarer som senere blir tilgjengelig for salg. Et screenshot som ikke "beviser" mer enn at maskinen klarer å boote på høy klokkefrekvens sier heller ikke stort om stabiliteten.

 

Du finner mye informasjon om Agena (og K10 generelt) i denne tråden ;)

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
ser at interessen for virtualiseringsbiten siden den kom i hardware er laber eller ikke-eksisterende. forunderlig.

8544428[/snapback]

Den ga vel ikke den helt store effekten man hadde håpet på...?

8551624[/snapback]

Effekten? :hmm:

 

Det gir støtte for virtualisering - hverken mer eller mindre. Grunnen til lite omtale er vel at de fleste ikke ser behovet for teknologien.

Lenke til kommentar

Konsolidering og bruk av virtualisering på servermiljøer er blitt mer og mer utbredt siste året. 2007 kommer til å bli det store året når det gjelder virtualisering og konsolidering.

 

Så dette er meget interresant, for alle andre enn de som bare spiller spill på hjemme desktopen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De aller ferreste har vel ikke fått sett virtualisering. Både AMD og Intel skal støtte dette i nyere prosessorer, men jeg har ikke forstått hva denne støtten betyr.

 

Jeg ønsker en løsning der jeg kan for eksempel skifte mellom Windows og Linux på direkten (uten at det ene kjører inne i det andre) og ha over 95% av full ytelse. Til nå har jeg ikke sett slike løsninger, selv om det ble antydet at slikt skulle bli mulig.

 

 

Om K10 har bedre egenskaper enn ventet og kan klokkes høyere, så blir den nok virkelig bra. Jeg håper at AMD vil så raskt som mulig starte fullskalaproduksjon slik at cpuene kommer raskt på markedet i stor skala.

Lenke til kommentar
AMD to offer speed boosts on Barcelona

Den nye B0-steppingen ser ut til å bli bedre enn forventet. Dytter hastighetene på K10 oppover. :)

8556650[/snapback]

Hehe, jeg kan ikke bevise noenting, men om jeg tok screenshotet fra Fudzilla med et tonn salt, tar jeg dette med åtte tonn :innocent:

 

Minner om at det er TRE DAGER siden tabellen under ble offentliggjort av meget pålitelige DailyTech. Selv om jeg gjerne vil tro på dette, klarer jeg ikke å ta det for god fisk at de annonserte klokkefrekvensene plutselig spretter i været med "nesten 500 MHz" på den tiden. Da ville det jo være rimeligere å drøye litt med annonseringen...

 

4622_stars_list.png

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Jepp, Superpi bruker nesten utelukkende flyttallsdelen, selv om det hadde gått mye kjappere om det var programmert til å regne flyttall med SSE-enhetene i stedet for flyttallsdelen (FPU). Men nå var jo superpi skrevet leeenge før det dukket opp noe som het SSE og flere kjerner. SuperPi lar altså store deler av prosessoren stå ubrukt og er derfor svært dårlig til å måle stabilitet med. Forøvrig så kan 3,14-entusiastene glede seg over at K10 kommer til å kjøre SuperPi svært mye raskere enn Athlon64-serien grunnet en dobling av de delene av prosessoren som beregner flyttall. Dog, de som er opptatt av både Pi og ytelse har i lang tid fått høyere ytelse enn det SuperPi vil klare på barcelona ved bruk av et mye smartere og mer optimalisert program: PiFast. PiFast-brukere kan også glede seg over økt ytelse siden SSE-enhetene også skal dobles.

8542631[/snapback]

 

(vet dette er en gammel post)

 

Men lol, hva skal man med Pi utregnet til 1million sifre? Det finnes jo ingen praktisk bruk for dette tallet, så nøyaktig. Bare ved å komme til 20-30 dersimaler er nok i mine øyne, siden da er man helt nede på en skala som er mindre enn et enkelt atom osv.

 

Men det er jo populært til Benchmarking da ;)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri hatt bruk for Pi med mer enn 6-7 12* desimaler, men det er sikkert folk som har bruk for flere:

- De som deltar i memoreringskonkurranser. De kan delta i grenen "husk flest mulig desimaler av pi". (De trenger det riktignok bare utregnet en eneste gang og da spiller det ikke noen stor rolle om det tar 10 eller 100 sekunder.)

- De som skal beregne kursen på romsonder ut i fra stjernenes posisjoner trenger nok høy presisjon. Kanskje 10-12 desimaler holder. (Disse trenger også bare Pi regnet ut en eneste gang)

- De som skal kjøre dataprogrammer med iterasjoner der Pi inngår og små variasjoner gir store utslag. (Disse trenger også bare Pi regnet ut en eneste gang)

- Det kan være nyttig i opplæring av dataingeniører i program-algoritmer. (Disse kan ha behov for å regne ut Pi på mange ulike måter og måle tida det tar)

- Feilsøking til hardware-design (prosessordesignere etc)

- Opplæring av matematikere i rekkeutviklinger og regnemetoder

- De som ønsker stor e-penis på xtremesystems.org

 

* Jeg kom på at jeg har regnet den teoretiske krumminga av overflaten i et glass vann på grunn av at jorda er rund. Jeg tror jeg brukte og trengte alle 12 desimalene kalkulatoren har da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...