Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm.. :confused: er det da verdt å vente på Am2+ eller AM3 hvis man liker å spille / kjøre kraftige programmer. evt. flere samtidig da?

Nei. Som jeg sier, det vil trolig ikke utgjøre noen merkbar forskjell i ytelse eller egenskaper om man setter en AM2+ prosessor i et AM2 hovedkort.

 

Redigert: Jeg tok utgangspunkt i at du har et AM2 hovedkort, vil kjøpe en Phenom AM2+ prosessor og lurer på om du bør bytte hovedkort i samme slengen eller ikke.

 

Antar jo Ja, men. har AM2. oppgraderte i Oktober. Har planer om å bygge en server #2 senere. Så.. har Am2+ eller AM3(?) betydelige plusser sammenlignet med AM2?

8535248[/snapback]

Spørs hva du legger i betydelig og hvor liten forskjellen egentlig blir. Jeg vil tippe bare noen prosent forskjell og dermed bortkastede penger å kjøpe et nytt hovedkort for en tusenlapp for de få prosentene ytelse. Da bruker man heller den samme tusenlappen på å gå opp et hakk eller fem i prosessormodell og får mye mer ytelse ut av den tusenlappen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

emm. spørsmålet var om jeg burde bytte hovedkort i samme slengen, ja. Sorry dårlig formulet/forklart.

 

Sitter på en pc med AM2 prosessor 3800+(ikke X2) med MSI K9N Diamond hovedkort.

Planen er da å enten kjøpe meg 6000+ eller å vente på Phenom.

 

Hovedkortet er jo greit, men prosessoren er dårlig. - Veldig dårlig.

Og mtp at jeg vil bygge meg server #2 er det jo kanskje greit å la serveren få desktop hardwaren min...-for å så kjøpe ny hardware til bygging av ny Desktop pc..?

Lenke til kommentar
emm. spørsmålet var om jeg burde bytte hovedkort i samme slengen, ja. Sorry dårlig formulet/forklart.

 

Sitter på en pc med AM2 prosessor 3800+(ikke X2) med MSI K9N Diamond hovedkort.

Planen er da å enten kjøpe meg 6000+ eller å vente på Phenom.

 

Hovedkortet er jo greit, men prosessoren er dårlig. - Veldig dårlig.

Og mtp at jeg vil bygge meg server #2 er det jo kanskje greit å la serveren få desktop hardwaren min...-for å så kjøpe ny hardware til bygging av ny Desktop pc..?

8535361[/snapback]

Spørs litt hvor dårlig tid du har. Cpu'ene får du jo nesten kastet etter deg for tiden. Kjøp deg en x2 nå hvis du har dårlig tid da kan du lett vente til am3 hk kommer for salg i 2008.

Lenke til kommentar
Sitter på en pc med AM2 prosessor 3800+(ikke X2) med MSI K9N Diamond hovedkort.

Planen er da å enten kjøpe meg 6000+ eller å vente på Phenom.

8535361[/snapback]

Begge deler er gode valg. Hva du bør velge avhenger av hva du prioriterer høyest av å få ny prosessor så snart som mulig eller ytelse. "Den som venter på noe godt" osv :) Men gidder du å vente 2-3 måneder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

2-3 måneder går fint det.. - håper jeg. men tror ikke jeg klarer noe lengre enn det :p

- Holder på å fylle ut et returskjema til psdata for noen rambrikker så gikk gåen forrige uke.. Har veldig lyst på ny prosessor, men.. vente er vel det beste da :)

Lenke til kommentar
Er egentlig mest spent på prisen jeg. De kommer sikkert til å bli svindyre..

 

Noen som har noen tall?

8535574[/snapback]

 

Nå er det en stund siden prosessorer osv. har vært VIRKELIG svindyrt, blir overrasket hvis nye toppmodeller koster mer enn dagens toppmodeller (FX62/QX6700/X6800).

 

Men at de billigste modellene fort kan koste litt kan nok hende. Men skal de koste mye bør de levere mye ytelse også, og da er de tilgitt i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Ja det spørs jo også hva man definerer som svindyrt, jeg for min del mener at 3000 - 4000+ for en cpu er svindyrt :)

8536083[/snapback]

 

Njaa, etter min mening er ikke ca. 3000-3500 svindyrt. Kommer jo an på hva man får og hvordan resten av pcen er. For eksempel, en Xeon 3210 til 3300 kr er jo bra, spesiellt hvis man overklokker den. Men ja, 3000 kr er jo mye penger uansett ;)

Lenke til kommentar
Sakset fra Anandtech i går:

 

Unfortunately, AMD's new AM2+ design along with the Barcelona/Agena family of processors are not quite ready for public display, but rest assured we think the wait will be well worth it.

8534516[/snapback]

Jeg skulle ønske at AMD nå begynte å slippe noen konkrete benchmark-resultater, men føler meg rimelig trygg på at dette ikke bare er tomme ord :yes:
Lenke til kommentar

Sakset fra X-bit Labs:

 

AMD’s Quad-Core Desktop Chips to Support 1066MHz Memory (DDR2)

 

Og i den forbindelse: Micron Unveils First 1066MHz Memory Chips (DDR2)

 

Redigert:

Lordliberty: Plussen betyr at sokkelen støtter høyere HyperTransport-hastighet og at minnet kan kan operere i en litt mer fleksibel modus. Det vil neppe ha noen merkbar betydning. De to soklene skal være kompatible.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg sitter her som alle de andre og gleder meg til Barcelona. Men det er tanke jeg har i bakhode, og det er at det blir veldig dyrt å kjøpe den. 4 kjerne tenker jeg ikke på engang, det kommer sikkert til å bli veeeeldig dyrt. Men jeg er redd at prisene blir høye og vi som sitter her og tenker "nå er det bare 3-4 måneder igjen" må vente til Januar neste år eller noe for at prisene skal gå ned. Er det flere som tenker det samme? Eller sitter alle her med masse penger som dere har spart opp til Barcelona og skal kjøpe den så fort den er i butikkene?

Lenke til kommentar

@ prostoman:

 

Det spørs om AMD kan ta seg råd til å prise så veldig høyt - de er nok temmelig avhengige av at neste generasjon blir en "hit". Intel har jo også begynt å prise aggressivt i det siste, og jeg ser ikke for meg at den ene kan øke prisene når den andre lanserer nye produkter. Tradisjonelt har jo AMD vært ganske avhengige av å kunne tilby det beste forholdet mellom pris og ytelse (unntak for de to-tre første årene av Athlon64-perioden). Akkurat det har nok endret seg en del etter suksessen med Athlon64, siden det nå er mange flere som har fått opp øynene for produsenten. Men mtp den skjerpede konkurransen det ligger an til å bli, hvor ingen av sidene ligger på latsiden, ser jeg for meg at det blir "full krig" over hele linja. High-end, low-end, og pris.

 

En annen ting er at det finnes så mange forskjellige modeller, om enn ikke alle blir tilgjengelige fra starten av "epoken". Selv en billig dualcore eller singlecore vil nok gi mer enn en smak av K10s potensiale, og dekke behovet for en stor brukergruppe. I praksis påvirkes jo pris/ytelsesforholdet også av overklokkings-muligheter - ihvertfall for noe av oss ;)

 

 

 

Edit: La plutselig merke til at Agena FX skal komme til socket AM2+, til tross for tidligere annonseringer om at FX-navnet skulle forbeholdes socket F(+). Altså noe tilsvarende Quad FX vi har idag. Tabell:

 

4622_stars_list.png

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Jeg sitter her som alle de andre og gleder meg til Barcelona. Men det er tanke jeg har i bakhode, og det er at det blir veldig dyrt å kjøpe den. 4 kjerne tenker jeg ikke på engang, det kommer sikkert til å bli veeeeldig dyrt. Men jeg er redd at prisene blir høye og vi som sitter her og tenker "nå er det bare 3-4 måneder igjen" må vente til Januar neste år eller noe for at prisene skal gå ned. Er det flere som tenker det samme? Eller sitter alle her med masse penger som dere har spart opp til Barcelona og skal kjøpe den så fort den er i butikkene?

8538240[/snapback]

AMD har per i dag ikke prosessorer til desktop som konkurrerer realistisk i prisklassen over 2000 kr (X2 6000+). Jeg regner med at den nye serien vil forlenge pris og ytelseområdet oppover, kanskje til over toppmodellene til Intel. Men jeg tror også at bunnmodellene vil overlappe med toppen av dagens Athlon64 X2-serie i både ytelse og pris.

 

Noe slikt:

post-3851-1178317230_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette innlegget fortjener en plass her i tråden:

 

Nå har AMD lagt ut full informasjon om K10, eller "AMD Family 10h Processors" som de også kaller det, sjekk bare ut Appendix A i dette PDF-dokumentet:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/40546.pdf

 

Noen smakebiter:

A.1 Key Microarchitecture Features

The AMD Family 10h processors include many features designed to improve software performance. The internal design, or microarchitecture, of these processors provides the following key features:

•Integrated DDR2 memory controller with memory prefetcher

•64-Kbyte L1 instruction cache and 64-Kbyte L1 data cache

•On-chip L2 cache

•On-chip L3 cache

•32-byte instruction fetch

•Instruction predecode and branch prediction during cache-line fills

•Decoupled decode/execution core

•Three-way AMD64 instruction decoding

•Sideband stack optimizer

•Dynamic scheduling and speculative execution

•Three-way integer execution

•Three-way address generation

•Three-way 128-bit wide floating-point execution

•3DNow!™ technology, MMX™, SSE, SSE2, SSE3 and SSE4a single-instruction multiple-data (SIMD) instruction extensions

•Advanced Bit Manipulation instructions

•Superforwarding

•Prefetch into L1 data cache

•Deep out-of-order integer and floating-point execution

•In 64-bit mode, eight additional XMM registers (for use with SSE, SSE2, SSE3, and SSE4a instructions) and eight additional general-purpose registers (GPRs)

•HyperTransport™ technology

 

https://www.diskusjon.no/uploads/post-31901...20172_thumb.jpg

 

:thumbup:

8539811[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...