Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bankkontoen min er tømt, hva nå?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Hva med at jeg feks. måtte logge meg på nettbanken for å "godkjenne" transaksjonen før den ble fyrt avgårde? Da ville jo aldri dette skjedd i og med at jeg ville avvist transaksjonene..

 

latterlig at folk bare kan stjele mens jeg sitter å gjør andre ting. Ikke har jeg mulighet til å hindre dem i å gjøre det heller.

8524320[/snapback]

 

Dette må jeg gjøre når jeg bruker VISA på nettet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med at jeg feks. måtte logge meg på nettbanken for å "godkjenne" transaksjonen før den ble fyrt avgårde? Da ville jo aldri dette skjedd i og med at jeg ville avvist transaksjonene..

 

latterlig at folk bare kan stjele mens jeg sitter å gjør andre ting. Ikke har jeg mulighet til å hindre dem i å gjøre det heller.

8524320[/snapback]

 

Dette må jeg gjøre når jeg bruker VISA på nettet!

8525692[/snapback]

 

Det er forskjellig ifra butikk til butikk du handler hos.

Lenke til kommentar

Kontoinfo er big biss over hele verden. Folk kjøper og selger kontoinfo.

Det første som slo meg er at du kan ha blitt utsatt for en svindler med en skimmer. Håndholdt eller minibank typen. Den håndholdte typen blir mest brukt i restaurant/kafee miljøet. Siden de ansatte som oftest trekker kortet for kunden. Prossesen tar bare 2 sekunder.

 

Hva gjør du med bankoppdragene dine? Kaster du det i søpla? Gjør du det så er det som en innbydelse for kriminelle. Anbefaler alle å kjøpe en liten makuleringsmaskin.

For å unngå svindel må du være veldig bevvsit med hva slags information du gir ut.

Endret av rekar
Lenke til kommentar
Godt mulig det. men jeg fatter og begriper ikke hvordan disse pengene bare forsvinner helt uten videre, det er veldig skummelt. Det er ingen andre som har opplevd det samma i dag? Kan jo være at banken har blitt hacka..? Men da ville jo mest sannsynlig DnB-norsiden bli stengt ned.

 

Det som irriterer meg mest at de ikke har kundebehandlere 24/7. da dette er ganske alvorlig.

8517094[/snapback]

 

 

Jepp, har opplevd noe av det samme som Dem. :hrm:

 

Fikk ett brev rundt midten av April 2007, at jeg var innvilget en kreditt på 200 000 Nkr. Hos DNB NOR.

 

Kastet brevet jeg, da jeg bruker en annen bank til min faste transaksjoner.

 

Men, den 20 April 2007, mottar jeg ett brev fra samme bank.

 

Med følgende, Passord til nettbank.

 

Dette var skrevet under av DNB NOR og DNB NOR KORT. (Det er store bokstaver i underskriften, så det er ikke for å skrike).

 

Nå i skriver vi Mai 2007, og jeg tar telefonrunden hos DNB NOR, og ingen finner noe på meg (Mitt personnummer), så jeg får beskjed om å ringe den ene avdelingen etter den andre. :roll:

 

Ringer til slutt til VPS servicen, da jeg har VPS kontoer der, får beskjed om å fakse over den lappen med passord og hele pakken.

 

Snakker med en Dame der, ringer opp så snart papieret er kommet igjennom. Men hun kan ikke finne noe. Ikke noe som helst...

 

Hva med VPS kontoene ?, joa de finner hun, tilslutt.

 

Så jeg vet ikke jeg, er det en utro tjener i DNB NOR, eller ?

 

Følger med denne tråden jeg. Så skal jeg oppdaterere Dere etterhvert.

 

Så hacka, skimmet, snyltet, Hvem vet hva vi blir utsatt for ?

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt avsporing dette her, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg bruker kredittkort. Får regning 1 gang i mnd. Stemmer alt så betaler jeg, stemmer det ikke så tar jeg dette opp med kredittkortselskapt FØR jeg betaler (Har heldigvis aldri skjedd). Husk at kredittkort er gratis når du betaler beløpet ved forfall. Har også en gebyrfri nettbank hos YaBank. Mine totale bankkostnader per år = 0. Hvorfor gi mer penger til kapitalistene :)

 

Kredittkort er også veldig aktuelt for folk som handler en del på nettet, mindre sjans for å sitte med et pengetap for en vare en ikke mottar.

Lenke til kommentar
Blir kanskje litt avsporing dette her, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg bruker kredittkort. Får regning 1 gang i mnd. Stemmer alt så betaler jeg, stemmer det ikke så tar jeg dette opp med kredittkortselskapt FØR jeg betaler (Har heldigvis aldri skjedd). Husk at kredittkort er gratis når du betaler beløpet ved forfall. Har også en gebyrfri nettbank hos YaBank. Mine totale bankkostnader per år = 0. Hvorfor gi mer penger til kapitalistene :)

 

Kredittkort er også veldig aktuelt for folk som handler en del på nettet, mindre sjans for å sitte med et pengetap for en vare en ikke mottar.

8533371[/snapback]

 

Så du har ikke en VISA-kort del på ditt vanlige debit-kort?

Lenke til kommentar

02.05.07 Reservert - ikke bokført 964,98

02.05.07 Reservert - ikke bokført 0,06

02.05.07 Reservert - ikke bokført 4,37

03.05.07 Visa 100022 , Nok 946,00 Timarco Sweden Ab 03.05.2007 946,00

03.05.07 Visa 100122 , Gbp 79,99 Www.trueshopping.co 03.05.2007 972,04

 

2 av reservasjonene har blitt bokført, har ikke hørt noe mer fra banken. Jeg har ikke handlet på http://timarco.se/Default.aspx og http://www.trueshopping.co.uk/

 

Bør ikke disse butikkene gi meg svar på hvem som har kjøpt hva med mitt kort?

Lenke til kommentar
Blir kanskje litt avsporing dette her, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg bruker kredittkort. Får regning 1 gang i mnd. Stemmer alt så betaler jeg, stemmer det ikke så tar jeg dette opp med kredittkortselskapt FØR jeg betaler (Har heldigvis aldri skjedd). Husk at kredittkort er gratis når du betaler beløpet ved forfall. Har også en gebyrfri nettbank hos YaBank. Mine totale bankkostnader per år = 0. Hvorfor gi mer penger til kapitalistene :)

 

Kredittkort er også veldig aktuelt for folk som handler en del på nettet, mindre sjans for å sitte med et pengetap for en vare en ikke mottar.

8533371[/snapback]

Renten begynner da å gå rett etter at du har dratt kortet. Eller har den økte konkurransen ført til at de har droppet det?

Lenke til kommentar
Renten begynner da å gå rett etter at du har dratt kortet. Eller har den økte konkurransen ført til at de har droppet det?

8533719[/snapback]

 

På kortet mitt begynner ikke rentene å gå før 50 dager etter kjøpet.

Så, med andre ord koster det ikke noe å bruke det, ettersom jeg betaler før disse 50 dagene er gått.

Lenke til kommentar
Blir kanskje litt avsporing dette her, men denne tråden minner meg på hvorfor jeg bruker kredittkort. Får regning 1 gang i mnd. Stemmer alt så betaler jeg, stemmer det ikke så tar jeg dette opp med kredittkortselskapt FØR jeg betaler (Har heldigvis aldri skjedd). Husk at kredittkort er gratis når du betaler beløpet ved forfall. Har også en gebyrfri nettbank hos YaBank. Mine totale bankkostnader per år = 0. Hvorfor gi mer penger til kapitalistene :)

 

Kredittkort er også veldig aktuelt for folk som handler en del på nettet, mindre sjans for å sitte med et pengetap for en vare en ikke mottar.

8533371[/snapback]

 

Så du har ikke en VISA-kort del på ditt vanlige debit-kort?

8533545[/snapback]

 

Hva skal jeg med VISA debitkort? Hvis du vil få "tibake" 1 til 3.65% på alle dine varekjøp så bestiller du dette kortet: http://www.365direkte.no/ Du kan altså her "tjene*" penger på å handle.

 

*Vi bør vel bruke ordet spare her.

 

 

Men nok avsporing her. Skal ikke kapre TS sin tråd.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Når jeg jobba i går så var jeg ekstremt nøye med å sjekke kredittkort når folk brukte det.. Vanligvis så bare viser de fram legg og jeg sier ok. Men nå sjekka jeg bilde og navn grundig. Det var faktisk 3 kunder så ikke hadde skrevet under på kredittkortet sitt, så jeg ba dem gjøre dette for at jeg skulle godkjenne betalingen.. Trur det er mange butikker som gir blanke i å sjekke slikt, hvem som helst kan jo bruke et ikke-sperra kredittkort.

 

Fra nå av kommer ikke jeg til å bruke bankkortet mitt i noen særlig grad da jeg er redd for at det skal bli kopiert - episoden som skjedde på tirsdag denne uka har gjort intrykk av hvor farlig det er å bruke bankkort - OGSÅ i butikkene.

 

Skal prøve å skaffe meg noen gode kredittkort, men det er litt begrensninger da jeg fakitskt bare er 18 år

Lenke til kommentar
Fra nå av kommer ikke jeg til å bruke bankkortet mitt i noen særlig grad da jeg er redd for at det skal bli kopiert - episoden som skjedde på tirsdag denne uka har gjort intrykk av hvor farlig det er å bruke bankkort - OGSÅ i butikkene.

8534065[/snapback]

Det er jo ikke akkurat farlig å bruke bankkort. Pengene får man jo igjen uansett så lenge en ikke har utvist uaktsomhet. Det er selvsagt litt kjedelig når man blir helt blakk mens man venter på å få pengene tilbake, men det kan ordnes med kredittkort eller kontokreditt.

Ulempen med kontanter er at om du blir frastjålet kontanter så er de tapt for alltid. Om noen stjeler ditt visa kort og klarer å bruke det, får du pengene igjen (med mindre du har vært uaktsom)

 

Dessuten tror jeg det er relativt sett svær trygt å bruke kort, det er ikke så mange som opplever svindel. Selv har jeg brukt to debit visa kort aktivt i 8 år og et kreditt visa kort aktivt i 4 år. Jeg bruker aldri kontanter med unntak av steder det faktisk ikke er mulig å betal med kort, og jeg har aldri blitt svindlet.

Det gjelder å bruke "common sense".

-Ikke handle i suspekte nettbutikker

-Ikke la butikkpersonale/taxisjåfør ta kortet et sted hvor du ikke ser det.

-I situasjoner hvor du må gi fra deg kortet for å betale, sjekk alltid at du har fått riktig kort tilbake.

-Når du kjører taxi, alltid gi sjåfør kortet på begynnelsen av turen og se at han faktisk drar ditt kort gjennom hans terminal. Dersom han senere skulle finne på noe tull, enten med kortet ditt, uhøflig oppførsel, oppføre seg truende, hva som helst, så er allerede kortet ditt registrert brukt i bilen hans og han kan spores.

 

Jeg kan også fortelle om en litt sær opplevelse i fjor sommer som viser at kort faktisk kan svikte deg. Jeg og dama var på ferie i Finland. Vi hadde akkurat fyllt bensin og skulle inn og betale (av en eller annen mystisk grunn tar ikke pumpene med kortautomat vanlig visa i Finland, kun visa electron noe man bare får i Norge dersom man er under 18). Fyren i skraken sa at kortet ikke fungerte, og vi prøvde et par til med samme resultat. Vi prøvde da minibanken med flere ulike kort og fikk beskjed "not accepted". Dette begynnte å bli skummelt. Så vi gikk bort til skranken igjen og han hentet daglig leder (heldigvis kan dama mi finsk så vi slapp å ta samtalene på et fremmedspråk, det hadde ikke vært noe gøy). Hun kom og prøvde alle kortene våre (7 kort fra 3 ulike banker hvorav 2 kredittkort). Ingen fungerte.

Hun sa da at hun skulle undersøke hva som var i veien, og ba oss forsyne oss med gratis kaffe og kake (vi hadde akkurat spist så vi orket ikke kake). 10 min senere kom hun bort hvor vi satt og sa at hun hadde pratet med hovedkontoret til Shell og det var ikke noe galt der. Også sa hun at vi måtte jo ta kake. Vi sa at vi akkurat hadde spist, så det holdt godt med kaffe. Etter ca 10 minutter til så kom hun tilbake med meldingen "Visa finlands hovedserver er nede, det er ikke mulig å betale med noen internasjonale visa kort i hele finland for øyeblikket".

Løsningen ble da at hun skrev ned adressen vår, og skulle sende oss en faktura som vi kunne betale når vi kom hjem fra ferien, det var ikke noe hastverk sa hun.

 

Moralen er: Neste gang vi drar på ferie må vi skaffe oss et mastercard som backup.

 

Og forresten, jeg vet at sikkert mange aldri hadde betalt den fakturaen da de neppe hadde krevd inn pengene i etterkant, men vi fikk så utrolig bra service og folkene som jobbet der var så hyggelige at vi selvsagt betalte fakturaen.

Lenke til kommentar
Når jeg jobba i går så var jeg ekstremt nøye med å sjekke kredittkort når folk brukte det.. Vanligvis så bare viser de fram legg og jeg sier ok. Men nå sjekka jeg bilde og navn grundig. Det var faktisk 3 kunder så ikke hadde skrevet under på kredittkortet sitt, så jeg ba dem gjøre dette for at jeg skulle godkjenne betalingen.. Trur det er mange butikker som gir blanke i å sjekke slikt, hvem som helst kan jo bruke et ikke-sperra kredittkort.

 

Fra nå av kommer ikke jeg til å bruke bankkortet mitt i noen særlig grad da jeg er redd for at det skal bli kopiert - episoden som skjedde på tirsdag denne uka har gjort intrykk av hvor farlig det er å bruke bankkort - OGSÅ i butikkene.

 

Skal prøve å skaffe meg noen gode kredittkort, men det er litt begrensninger da jeg fakitskt bare er 18 år

8534065[/snapback]

Det blir spesielt når man selv er offeret, men du har jo ikke gjort noe galt / vært uforsiktig. Syns du bare skal fortsette å bruke kortet som du alltid har gjort. De pengene hadde vel sannsynligvis forlatt kontoen din uansett.

Lenke til kommentar
Når jeg jobba i går så var jeg ekstremt nøye med å sjekke kredittkort når folk brukte det.. Vanligvis så bare viser de fram legg og jeg sier ok. Men nå sjekka jeg bilde og navn grundig. Det var faktisk 3 kunder så ikke hadde skrevet under på kredittkortet sitt, så jeg ba dem gjøre dette for at jeg skulle godkjenne betalingen.. Trur det er mange butikker som gir blanke i å sjekke slikt, hvem som helst kan jo bruke et ikke-sperra kredittkort.

 

Fra nå av kommer ikke jeg til å bruke bankkortet mitt i noen særlig grad da jeg er redd for at det skal bli kopiert - episoden som skjedde på tirsdag denne uka har gjort intrykk av hvor farlig det er å bruke bankkort - OGSÅ i butikkene.

 

Skal prøve å skaffe meg noen gode kredittkort, men det er litt begrensninger da jeg fakitskt bare er 18 år

8534065[/snapback]

 

Kan ikke si annet enn :thumbup: for at De forlangte å se leg. Vil ha flere som Dem i butikker / utesteder.

 

Ofte når jeg bruker ett av mine kredittkort, så venter jeg til at jeg er klar til å skrive under, før jeg spør om de ikke skal se leg. De blir offtest litt "satt ut". De er ikke vant til at folk vil vise leg.

 

Så jeg Takker Dem, for at De forlanger bevis / leg.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Venter enda svar ifra DNB NOR, angående hvem som har "kapret" meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...