Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Endelig har Nord-Korea løsnet på "vi-slipper-ikke-noen-inn-her-i-April" holdningen. Da blir det Nord-Korea i April. Det må bare bli bra :)

 

Vurderer å stikke innom Nord-Korea selv i Juni. Reiser du fra Beijing på en organisert tur? Og hvis du reiste fra Beijing, måtte du ha dobbel-entry visum til Kina? Hvor mye betalte du og for hvor mange dager? Og hvordan er det med visum, stress å ordne?

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også lyst til å se Nord-Korea, men har enda ikke klart å funnet et opplegg som passer for en langhelg. :(

Air Koryo flyr så vidt jeg vet til/fra Beijing på lørdager og tirsdager (dersom det ikke har skjedd forandringer nylig) så en litt forskjøvet langhelg burde ikke være noen umulighet. Dersom du ikke drar på gruppetur kan du selv velge hvor lenge og når du vil reise. Har du vært i kontakt med Julia Dalard i Korea Konsult? De har et individuellt oppleg lørdag til tirsdag for 13-1400 EUR.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Endelig har Nord-Korea løsnet på "vi-slipper-ikke-noen-inn-her-i-April" holdningen. Da blir det Nord-Korea i April. Det må bare bli bra :)

 

Vurderer å stikke innom Nord-Korea selv i Juni. Reiser du fra Beijing på en organisert tur? Og hvis du reiste fra Beijing, måtte du ha dobbel-entry visum til Kina? Hvor mye betalte du og for hvor mange dager? Og hvordan er det med visum, stress å ordne?

 

Organisert tur ja, det er eneste måten å komme seg inn. Du kan ha individuell tur også, som egentlig bare er en "enmanns-gruppetur" og deretter myye mer dyrt. Dobbel-entry til Kina trenger du ja (Holder på å søke om det nå). Visum til Nord-Korea er ikke noe problem. Alt ordnes av reiseselskapet, så det eneste som trengs er å sende et passbilde på mail.. Jeg betalte ca.3000Euro for to uker.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Endelig har Nord-Korea løsnet på "vi-slipper-ikke-noen-inn-her-i-April" holdningen. Da blir det Nord-Korea i April. Det må bare bli bra :)

 

Vurderer å stikke innom Nord-Korea selv i Juni. Reiser du fra Beijing på en organisert tur? Og hvis du reiste fra Beijing, måtte du ha dobbel-entry visum til Kina? Hvor mye betalte du og for hvor mange dager? Og hvordan er det med visum, stress å ordne?

 

Organisert tur ja, det er eneste måten å komme seg inn. Du kan ha individuell tur også, som egentlig bare er en "enmanns-gruppetur" og deretter myye mer dyrt. Dobbel-entry til Kina trenger du ja (Holder på å søke om det nå). Visum til Nord-Korea er ikke noe problem. Alt ordnes av reiseselskapet, så det eneste som trengs er å sende et passbilde på mail.. Jeg betalte ca.3000Euro for to uker.

Jeg måtte sende passet og to ekstra passbilder til reisebyrået (Korea Konsult)som igjen sendte passet og bildene til DPRKs ambassade i Stockholm. (Mulig fordi jeg reiste på "individuell" tur.) Men det var en helt grei prosess. Det var faktisk mer tidkrevende og "komplisert" å ordne visum til Kina. (ja, du må ha double entry)

Passkontrollen i Pyongyang ble forøvrig så satt ut av mitt ferske stempel fra Sør-Korea at de glemte å registrere meg som innreist i Nord-Korea. De flinke guidene mine oppdaga det heldigvis ("You can't travel out of this country if you never travelled in!") og brukte den minimale fritida de hadde til å ordne et nytt visum. Så nå har jeg 2 DPRK-visa klistra i passet:-)

Endret av eflatjan
Lenke til kommentar

Roadtrip gjennom USA med far, mor og bestekameraten min i høst på 5 uker.

 

Starter fra New York, hvor vi vil være 2-3 dager. Jeg skal besøke Rockefeller Plaza blant annet og sykle i central park litt med leiesykkel.

 

Så ned til New Orleans hvor jeg skal besøke slektninger, og kanskje kjøre forbi huset jeg bodde i to år. Samtidig som å se byen på nytt jeg ikke har sett siden jeg bodde der.

 

Så opp til Washington DC til Chicago og en roadtrip til San Fransico som vil ta noen uker. Blir mye overnattinger på nytt hotell/moteller når vi er på veien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg måtte sende passet og to ekstra passbilder til reisebyrået (Korea Konsult)som igjen sendte passet og bildene til DPRKs ambassade i Stockholm. (Mulig fordi jeg reiste på "individuell" tur.) Men det var en helt grei prosess. Det var faktisk mer tidkrevende og "komplisert" å ordne visum til Kina. (ja, du må ha double entry)

Passkontrollen i Pyongyang ble forøvrig så satt ut av mitt ferske stempel fra Sør-Korea at de glemte å registrere meg som innreist i Nord-Korea. De flinke guidene mine oppdaga det heldigvis ("You can't travel out of this country if you never travelled in!") og brukte den minimale fritida de hadde til å ordne et nytt visum. Så nå har jeg 2 DPRK-visa klistra i passet:-)

 

Så de har faktisk en ambassade ? Trodde ikke de hadde råd til slikt ;) Jeg har kun sendt et passbilde, etter instruksene jeg har fått fra min reiseoperatør Koryo tours. Regner med de vet hva de driver med.

 

Stempel fra Sør-Korea er nok aldri noe sjakktrekk for å skaffe nye venner der i gården nei :)

Lenke til kommentar

Jeg måtte sende passet og to ekstra passbilder til reisebyrået (Korea Konsult)som igjen sendte passet og bildene til DPRKs ambassade i Stockholm. (Mulig fordi jeg reiste på "individuell" tur.) Men det var en helt grei prosess. Det var faktisk mer tidkrevende og "komplisert" å ordne visum til Kina. (ja, du må ha double entry)

Passkontrollen i Pyongyang ble forøvrig så satt ut av mitt ferske stempel fra Sør-Korea at de glemte å registrere meg som innreist i Nord-Korea. De flinke guidene mine oppdaga det heldigvis ("You can't travel out of this country if you never travelled in!") og brukte den minimale fritida de hadde til å ordne et nytt visum. Så nå har jeg 2 DPRK-visa klistra i passet:-)

 

Så de har faktisk en ambassade ? Trodde ikke de hadde råd til slikt ;) Jeg har kun sendt et passbilde, etter instruksene jeg har fått fra min reiseoperatør Koryo tours. Regner med de vet hva de driver med.

 

Stempel fra Sør-Korea er nok aldri noe sjakktrekk for å skaffe nye venner der i gården nei :)

Joda, de har fremdeles endel ambassader. De hadde jo til og med ambassade i Oslo fram til 1992. Husker at de med jevne mellomrom kjøpte helsider med heseblesende Juche-svada i norske aviser. Og så vidt jeg husker var det endel skandaler med smuglerhistorier etc. Det er det visst fremdeles med flere eksisterende ambassader.

Koryo Tours vet sikkert hva de gjør ja. Tror gruppereiser har litt andre rutiner enn individuelle turer. Når men reiser i gruppe får man et gruppevisum. Og ikkeno' stempel/visum i passet.

Jeg sjekket selvfølgelig på forhånd om det skulle være noe problem å komme nesten rett fra Sør-Korea. Det skal det ikke. Men som sagt det kom visst litt brått på for intetanende passkontrollører...

Lenke til kommentar
Da legger jeg det på listen robert.

Hva med dette fake klær markedet?

Sigtuna 2? Den var visst en rik Kineser som likte den svenske byen Sigtuna så han lagde en kopi av den utenfor Shanghai. Men det er vel mere for spesielt interesserte og noe som vil spise for mye av et 2 dagers opphold.

 

Du må selvsagt få med seg maglev-toget fra og til flyplasen.

 

Har enda ikke vært i Shanghai, men er også interessert i tips om byen.

Lenke til kommentar

Shanghai er den syndigste byen øst for Suez, så her er det bare å være klar til å gjøre våre forfedre stolte; drikk som en sjømann, bann som en sjømann og la alle hjerter glede seg over at sjømannsbruden endelig skal få fri.

 

Litt mer seriøst: Shanghai er en kul by, men humanismen har knapt vært det regjerende prinsipp blant byutviklerne. Det er kapitalismens og kommunismens utstillingsvindu på én gang; de nye skyskraperne Kinas symbol på frigjøringen fra vestlig dominans, den gamle Bund med HSBC et al så åpenbart avslørende hvem som egentlig regjerer. Men det er vanskelig å ikke la seg fascinere.

 

4809062796_19f164045b.jpg

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra en tur til Tallinn, og kommer nok til å dra tilbake hit om ikke så lenge. Utroig overrasket over hvor mye denne byen har å by på, passer for alle og de fleste type reiser - partyferie, shopping og rolige spareiser. Billig, fin og sjarmerende by med bra liv! :)

 

Ellers drar jeg til Magaluf for andre gang i sommer, utrolig mye liv her. Elsker dette stedet! Hehe

Lenke til kommentar
Kom nettopp hjem fra en tur til Tallinn, og kommer nok til å dra tilbake hit om ikke så lenge. Utroig overrasket over hvor mye denne byen har å by på, passer for alle og de fleste type reiser - partyferie, shopping og rolige spareiser. Billig, fin og sjarmerende by med bra liv! :)
Har prøvd å fortelle mange at det er billig og bra å reise dit. Man har på følelsen at det er skandinavia, men endel tilbake i tid. Riga er endel av det samme, men mere moderne og mens gamlebyen i Tallinn er middelalder er gamlebyen i Riga Jugendstil. Vilnius fikk jeg ikke helt sansen for da jeg tok for meg de baltiske statene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...