Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut at jeg får lyd om jeg bytter til VGA modus på TV'en. Men da mister jeg selvfølgelig bildet fra DVI->DHMI kabelen -_- Hvordan får jeg begge deler?  :hmm:

9294839[/snapback]

 

Mulig ikke dette går, fordi HDMI kabel skal føre lyd og bilde. Kanskje TVen bare oppfatter HDMI signalet, og ikke at du bruker DVI-->HDMI kabel?

Så det jeg mener er at VGA er beregnet for at du skal ha en ekstra lydkabel, og TVen støtter det. Mens når den oppfatter HDMI signalet, så er den ikke klar for en ekstra lydkabel?

 

Vil tro problemet løser seg om du kobler lyden fra pcen til en annen høyttaler eller stereoanlegg...

9294868[/snapback]

 

JA, har det samme problemet. men det er litt kjip for de som ikke har en forsterker å koble seg til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det har seg slik at det ikkje er mulig i Windows Vista og kjøre 1360x768 over DVI/HDMI med Tatung 32".

Dette er på grunn av at den oppløsningen ikkje står som ein gyldig oppløsning på EDID informasjonen innebygget i tven.

Windows Vista er meir kritisk enn XP til om oppløsningen som blir satt samsvarer med EDID informasjonen.

 

Dette kan fikses slik som eg beskrev i pixelmapping tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=9293147

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe stort problem, får har du ikke en PC som støtter HDMI, så får du heller holde deg til VGA (istedenfor å mixe DVI-->HDMI. Hvis du absolutt må mixe, får du kjøpe deg ekstra anlegg) ;)

9295325[/snapback]

Jeg ikke har anlegg å koble audio-kabel til, pc m/høytalere står langt unna TVen og ikke har VGA kabel som er lang nok. DVI-DHMI kabelen jeg kjøpte (i uvisshet om at det faktisk ikke går an å bruke seperat audio-kabel med denne) er med andre ord ubrukelig for meg. Det er faktisk et stort problem.

Lenke til kommentar

Da blir det fort litt værre ,ja. Men da er vel løsningene:

 

*PC med HDMI utgang

*Lengere VGA

*Stereoanlegg eller høytalere å koble til

 

Kan godt hende det er andre muligheter å fixe det på, men det veit ikke jeg hvordan skal gjøres. Kanskje det er noen innstillinger på TVen som lar deg kjøre audio kabel med DVI-->HDMI?

 

Kan desverre ikke hjelpe deg mer enn det (om det er noe hjelp i det hele tatt), siden jeg ikke har fått TVen min...

Lenke til kommentar
Da blir det fort litt værre ,ja. Men da er vel løsningene:

 

*PC med HDMI utgang

*Lengere VGA

*Stereoanlegg eller høytalere å koble til

 

Kan godt hende det er andre muligheter å fixe det på, men det veit ikke jeg hvordan skal gjøres. Kanskje det er noen innstillinger på TVen som lar deg kjøre audio kabel med DVI-->HDMI?

 

Kan desverre ikke hjelpe deg mer enn det (om det er noe hjelp i det hele tatt), siden jeg ikke har fått TVen min...

9295577[/snapback]

 

Personlig ville jeg helt klart brukt 300 kroner på noen ok PC-høyttalere fremfor å kjøpe VGA-kabel som sikkert koster det samme.

 

F.eks. disse:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=21553

 

Lyden på dem er 10 x bedre enn de integrerte i tv'en.

Lenke til kommentar
Takker hjertlig jon-t. Har seg nemlig sånn at jeg kjører Vista også ;)

 

Forresten, hvilken versjon av PowerStrip bruker du? Hvordan bruker man den EDID`en?

9295485[/snapback]

 

Bruker nå powerstrip 3.73 på grunn at man må ha registrert programet for å få tilgang til verktøyet.

Når du har installert programet høgre-klikker du på ikonet og klikker deg inn på:

Options-Monitor Information

 

Når du har gjort det velger du kva skjerm du vil oppdatere EDID informasjonen på ved å velge "skjermkort" 1 eller 2 (Trenger ikkje det om du har bare tilkoblet ein skjerm)

 

Så finner du rullegardina og klikker på valget "Update EDID" nederst der og velger filen eg la ved i den posten eg linka til over.

 

Restart maskina så kan du velge 1360x768 ved 60Hz kor som helst.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Tatungen og fikk den i dag. Fint utseende og veldig bra bilde kvalitet. MEN, når jeg skulle koble inn antenneledningen kom det ingen signaler. Har rota i alle forskjellige innstillinger men får det fortsatt ikke til. Jeg har canal-digital kabel tv. Ikke noe i veien med ledning eller signalet for testet på min gamle crt-skjerm og der funka alt som det skulle. Jeg får bare inn snø, bortsett fra Nrk som er veldig svakt og dårlig men med lyd. Er det noe feil med tven? noen som har opplevd det samme? takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Vil si det er ein tilvendingsak, kjente det godt på øynene når eg fikk min første lcd monitor og kjente det veldig godt dei første dagene med Tatungen. Nå merker eg det ikkje lenger og bruker Tatungen som ein vanlig pc monitor sitter 40cm frå skjermen fleire timer i strekk uten problemer.

Lenke til kommentar
Vil si det er ein tilvendingsak, kjente det godt på øynene når eg fikk min første lcd monitor og kjente det veldig godt dei første dagene med Tatungen. Nå merker eg det ikkje lenger og bruker Tatungen som ein vanlig pc monitor sitter 40cm frå skjermen fleire timer i strekk uten problemer.

9301207[/snapback]

Sitter du 40cm fra 32"? Det er neppe bra for øynene.

Lenke til kommentar
Vil si det er ein tilvendingsak, kjente det godt på øynene når eg fikk min første lcd monitor og kjente det veldig godt dei første dagene med Tatungen. Nå merker eg det ikkje lenger og bruker Tatungen som ein vanlig pc monitor sitter 40cm frå skjermen fleire timer i strekk uten problemer.

9301207[/snapback]

Sitter du 40cm fra 32"? Det er neppe bra for øynene.

9301866[/snapback]

 

Kvifor skulle det vere noko verre enn ein vanlig lcd monitor ?

Lenke til kommentar
Vil si det er ein tilvendingsak, kjente det godt på øynene når eg fikk min første lcd monitor og kjente det veldig godt dei første dagene med Tatungen. Nå merker eg det ikkje lenger og bruker Tatungen som ein vanlig pc monitor sitter 40cm frå skjermen fleire timer i strekk uten problemer.

9301207[/snapback]

Sitter du 40cm fra 32"? Det er neppe bra for øynene.

9301866[/snapback]

 

Kvifor skulle det vere noko verre enn ein vanlig lcd monitor ?

9302413[/snapback]

Fordi den er så stor? Når du sitter 40cm fra altså. Mener jeg har lest at man burde sitte en meter fra hver 10", altså 3 meter, eller 2-3 meter da. Er jo ikke noe fasit på dette, alle er jo forskjellige, men 40cm fra kan jo umulig være bra.

Lenke til kommentar

Hehe, er nok ikke så bra med 40cm nei. Rart du ikke får vondt i øyna eller noe :hmm: Vi har selv en 32" i stua, der vi sitter ca. 3m i fra.

 

Men ett spørsmål angående Tatungen. Hørte at lyden var dårlig, og har da fått tak i ett stereoanlegg: SHARP Stereo Music System cms-n45.

Det er ett eldgammelt stereoanlegg, men det er to innganger, CD og AUX står det(en rød og en hvit kontakt).

 

Er det mulig å koble dette til Tatungen å få bedre lyd? Er det sånne innganger på TVen, eller trenger jeg en Scart adapter?

Lenke til kommentar
Hehe, er nok ikke så bra med 40cm nei. Rart du ikke får vondt i øyna eller noe :hmm: Vi har selv en 32" i stua, der vi sitter ca. 3m i fra.

 

Men ett spørsmål angående Tatungen. Hørte at lyden var dårlig, og har da fått tak i ett stereoanlegg: SHARP Stereo Music System cms-n45.

Det er ett eldgammelt stereoanlegg, men det er to innganger, CD og AUX står det(en rød og en hvit kontakt).

 

Er det mulig å koble dette til Tatungen å få bedre lyd? Er det sånne innganger på TVen, eller trenger jeg en Scart adapter?

9302905[/snapback]

Tatungen har 1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ).

Lenke til kommentar
Hehe, er nok ikke så bra med 40cm nei. Rart du ikke får vondt i øyna eller noe :hmm: Vi har selv en 32" i stua, der vi sitter ca. 3m i fra.

 

Men ett spørsmål angående Tatungen. Hørte at lyden var dårlig, og har da fått tak i ett stereoanlegg: SHARP Stereo Music System cms-n45.

Det er ett eldgammelt stereoanlegg, men det er to innganger, CD og AUX står det(en rød og en hvit kontakt).

 

Er det mulig å koble dette til Tatungen å få bedre lyd? Er det sånne innganger på TVen, eller trenger jeg en Scart adapter?

9302905[/snapback]

 

Du trenger et scart-adapter + phonoplugger som du plugger inn i AUX-inngangen på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...