Gå til innhold

Venstres ja til fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil dette bli tatt godt imot av moderpartiet Venstra da? Det er mange unge folk som sikkert mener ett og annet om ting, men det skal også overbevise de voksne som som styrer og steller med tingene.

8413083[/snapback]

Her er det Unge Venstre det er snakk om, og det går ikke an å stappe en stemmeseddel med Unge Venstre på i valgurnen. Da må Unge Venstre påvirke moderpartiet sitt Venstre til å dele syn i fildelingssaken først.

8413902[/snapback]

Det var først Unge Venstre som fremmet forslaget, men nå nylig har landsmøtet i moderpartiet Venstre også stilt seg bak forslaget. Det er saken om moderpartiet artikkelen handler om. En stemme til Venstre er altså ikke "bortkastet" for å fremme litt slakkere tøyler på kopiering av kopibeskyttet materiale. Brenner man for denne saken vil nok en stemme til Venstre bidra til at Venstre kan gå videre med forslaget, fronte det i media og trolig få med seg flere partier.

 

Redigert: Jeg ser du fikk det med deg nå nettopp. :)

Lenke til kommentar

På mange måter er det litt rart, når artiklene om RIAA kommer opp er de fleste negative til måten RIAA opererer på, men når et politisk parti foreslår å ta opp åndsverk og kopiering, spredning av kultur osv opp til debatt har plutselig folk snudd.

 

Eller er det egentlig det at vi trives best med å være en slags undergrunnsbevegelse i samfunnet ? en bevegelse bestående av kanskje opptil 90% av alle mellom 15 og 30 år.

Det skulle jo bare mangle at det blir startet en politisk debatt om dette.

Lenke til kommentar
På mange måter er det litt rart, når artiklene om RIAA kommer opp er de fleste negative til måten RIAA opererer på, men når et politisk parti foreslår å ta opp åndsverk og kopiering, spredning av kultur osv opp til debatt har plutselig folk snudd.

 

Eller er det egentlig det at vi trives best med å være en slags undergrunnsbevegelse i samfunnet ? en bevegelse bestående av kanskje opptil 90% av alle mellom 15 og 30 år.

Det skulle jo bare mangle at det blir startet en politisk debatt om dette.

8415759[/snapback]

 

Hvilke "folk", er det de samme som er imot RIAA, som er imot dette forslaget? Forumet er ikke en homogen masse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et utmerked forslag fra Venstre, faktisk nesten 100% ordrett fra svenske piratpartiet sine sider (oversatt til norsk, selvfølgelig). Fra piratpartiet:

Norska Venstre, motsvarande svenska Folkpartiet, antog under helgens landsmöte en ny IT-politik som beskrivits som modern, nytänkande och radikal i norsk dagspress. Venstre vill bland annat begränsa upphovsrätten kraftigt och tillåta fri fildelning.

 

Men det är inte de själva som skrivit den revolutionerande politiken. Den är en översättning av svenska Piratpartiets program.

 

De har kopierat vårt partiprogram punkt för punkt, säger Rickard Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Det är vi fantastiskt glada för. Det är precis så det ska gå till när idéer sprids.

Lenke til kommentar

Problemet med forslaget til Venstre er at de ikke har en plan for hvordan det økonomiske skal dekkes og hvordan det skal kunne gjennomføres i praksis. Hvor skal f.eks. pengene til økt artistkompensasjon komme fra? Kjempefint at vi får politisk interesse rundt dette som reflekterer et annet syn enn dét TONO og RIAA forfekter, men man kan ikke fremme synspunktene på den samme grunnløse måten som TONO og RIAA gjør ("Piracy kills music! It really does! It even kills our puppies and cats too!").

 

Grunnløse påstander og meninger er ikke noe mindre grunnløse selv om de bærer et annet budskap og kommer fra en annen retning. Et slikt forslag må være godt gjennomtenkt og godt grunnfestet i økonomiske modeller.

Lenke til kommentar

Hvorfor syter så mange om at "det useriøse og uansvarlige tullepartiet" Venstre ikke har tenkt på det økonomiske, når det eneste dette

forslaget innebærer å avkriminalisere hundretusenvis av vanlige, ellers lovlydige nordmenn?

 

Det er ikke slik at om dette forslaget går igjennom, at piratkopiering plutselig eksploderer fra nesten ingenting til et vanvittig nivå, slik at kulturbransjen går konkurs.

Fildelingen ER allerede på et høyt nivå. Det vil ikke eksplodere eller bli mer tillgjengelig, man vil bare avkriminalisere en handling som hundretusener gjør hver dag.

 

Det er ikke bare slik at folket skal følge lovverket, lovverket skal også følge folket. Hvis en lov ikke kan håndheves, brytes tusener av ganger hver dag, og den forbudte handlingen ikke er til skade for noen, er det ingen grunn til å klamre seg fast til den. Dette kalles utvikling.

 

Man kan ikke sammenligne dette med å kjøre for fort . "Joda, hver dag bryter hundretusenvis fartsgrensene...skal man lixom bare sette opp fartsgrensene da??!!!" Nei, for dette er lover som skal forhindre at liv går tapt.

Fildeling handler ikke om tap av liv. Det handler ikke engang om tap av penger, fordi fildeling allerede er så utbredt.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare slik at folket skal følge lovverket, lovverket skal også følge folket. Hvis en lov ikke kan håndheves, brytes tusener av ganger hver dag, og den forbudte handlingen ikke er til skade for noen, er det ingen grunn til å klamre seg fast til den. Dette kalles utvikling.

8419648[/snapback]

En kunne med å fjerne åndsverksloven :p Fristillet mye politiressurser til å løse viktigere problemer.

 

Altså enten må politiet få mer midler til å løse de pålagte oppgavene, ellers må en starte å se på om det går an å fjerne paragrafer som kan ansees for å gjøre mindre skade for samfunnet.

 

Nå når folk har blitt så glade i å kopiere alt mulige ting så tipper jeg også folk vil bli glade for et enklere regelverk, og mye større frihet.

 

Håper egentlig at RIAA med flere slike organisasjoner taper terreng her i Europa ihvertfall. Omstillingstiden for platebransjen har muligens gjort sitt inntog, eller er jeg for optimistisk nå?

Endret av G
Lenke til kommentar

Fjern Sponheim som leder i Venstre så skal jeg ihvertfall revurdere om partiet er verdig å bli gitt min stemme. Ett parti trenger en leder som er mer veltalende enn ham.

 

Det er likevel mye mer enn fildeling som har betydning for min levestandard og velferd.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sponheim og Venstre er et tulleparti, så enkelt er det bare. Siste tids utspill om konflikten mellom nestlederne og Sponheim, samt hans tåpelige miljøkvote inspill om sydenreiser sier alt om dette partiet, desverre.

8420057[/snapback]

 

Hadde du satt deg mer inn i politikken enn det du leser i overskriftene i vg, ville du nok sett anderledes på saken.

 

Miljøkvote utspillet er blåst ut av proposisjoner.

 

Dette er hva Sponheim sa

 

Sponheims klimaplan

- Den forurensende industrien går i hvert fall mot slutten. Dessuten må vi innstille oss på en ny type oppvarming av husene. Men det er håndterbart. Like viktig blir endringene i kjøre- og transportmønsteret. Hydrogen, bioenergi og batterier med større rekkevidde vil komme for fullt. I tillegg må vi begrense våre sydenturer til én gang i året. I sum er ikke dette dramatiske endringer i folks hverdag, sier Sponheim

 

På mange måter er jeg faktisk enig med han.. mens alle de andre snakker om å straffe de som bruker mye strøm i huset, de som kjører mye bil, de som spiser kjøtt, er det nesten aldri noen som tenker på sydenturistene.

 

Blir ofte oppgitt når folk klager på at mat, bensin, strøm etc er så dyrt i Norge, men den forbanna sydenturen til et eller annet overfylt turistmål på kanariøyene skal de absolutt ha.

Lenke til kommentar

Thorsen:

Jeg har fulgt med på venstre siden godt før "Dronning" Anne fikk makten til hodet etter et brakvalg.

 

Alt det andre Sponheim sier i utklippet ditt er fornuftig, men det er ingenting nytt og det er noe alle nordmenn ønsker en økonomisk tilpasning av med fradrag på skatter og avgifter. Staten kan ikke forvente at vi skal bli miljøvennlige når de ikke kutter på skatter og avgifter på disse løsningene.

 

I tillegg er det kunn foreslått avgiftskutt på 1 type miljøvennlig bil med altermatovt drivstoff, og dette har gjort at bilforhandlere er i harnisk. Dette vitner om en halvhjertet politikk men dog store brautende ord foran folkemengden for min del.

I tillegg må vi begrense våre sydenturer til én gang i året. I sum er ikke

dette dramatiske endringer i folks hverdag, sier Sponheim

Men akkurat denne uttalelsen kunne han spart seg for, og han kunne heller gått på charter trafikken som virkelig er den store forurenseren blant flytrafikk.

 

Forsåvidt er jeg enig i at nordmenn bruker latterlige pengesummer på sydenferier, men selve flyreisene blir billigere og billigere. Men begynner du å angripe folks ferie og velferd så begynner du virkelig i feil ende. Det er som å øke lønnen til Adm. Dir og alle sjefer, samt kutte kraftig på lønnen til alle under.

 

EDIT:

En ting skal jeg være enig i, og det er at jeg synes ingen av partiene har klart å legge frem en fornuftig miljøpolitikk som faktisk oppnår noe.

 

Men et tankekors rundt dette med strømforbruk. Alle partiene samt strømleverandører forsøker å fremstille leilighet, hus og hytte som strømsynderen. Men samtidig sløser offentlige bygg, kjøpesentre, firmabygg, reklameplakater, varmekabler i veier, snøkanoner, hele byer osv osv med strømen vår så det jomer etter... hvor ligger egentlig strømbruk problemet.

 

Det mest sinnsyke jeg har hørt i dette tiåret var forslag om å bruke strøm til å kjøle vintersportanlegg(ikke skøytehaller).

 

Spør du meg burde politikerne pålagt alle ikke-fastboende strømforbrukende enheter om å kutte strømforbruket betraktelig. Da tror jeg vi hadde oppnådd noe å snakke om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Joda at han kunne spart seg for den direkte uttalelsen kan jeg jo være enig i.

 

På den andre siden må jeg si at min personlige mening er at Sponheim er et friskt pust i en ellers så traust politikerverden. Han har gang på gang utalt sin mening uten å tenke på hvilke populistiske følger det kan få for partiet.

 

Jeg har iallefall personlig større sans for politikere som sier sanheten isteden for den evigvarende praten rundt grøten, og redselen for å si noe politisk ukorrekt.

 

Men jeg ser jo også at dette kanskje også kan være noe av grunnen til at Venstres valgoppslutning er såpass lav som den er.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Forsåvidt er jeg enig i at nordmenn bruker latterlige pengesummer på sydenferier, men selve flyreisene blir billigere og billigere. Men begynner du å angripe folks ferie og velferd så begynner du virkelig i feil ende. Det er som å øke lønnen til Adm. Dir og alle sjefer, samt kutte kraftig på lønnen til alle under.

 

 

 

Sydenferier er jo noe av det som gir minst tilbake i forhold til CO2-utslipp, kan jo holdr et hus med elektrisitet i nesten et år for en sydentur. Det er en svært fornuftig ting å kutte på om man skal ha mindre CO2 (forøvring er det et av de få feltene der man ikke relativt lett kan innføre mer miljøvennlige alternativer uten spesielt mye kutting heller).

 

Men jeg merker at jeg beveger meg litt OT, det er jo interessant at det kommer et slikt forslag fra et parti på tinget, synd de sier så mye rart de aldri får gjennomført, men det gjør jo i det minste saken litt mer mainstream.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tåpelig forslag.

 

Fjerning av DRM er bra, gjør musikken mer portabel for den som kjøper og åpner markedet for de som selger.

 

Dessuten er det forskjell på å la fildeling til ikke-kommersielt bruk ikke være kriminelt og å la fildeling være lovlig. Man kan lett bryte opphavsretten selv om fildeling ikke er kriminelt.

 

Jeg har inget problem med å kjøpe det innholdet jeg vil ha - skulle bare ønsker at man kunne få musikken e.g. i flac. Det er det endel online butikker som har begynt med - og jeg gleder meg til de store følger etter - bare snakk om tid.

 

DRM-fritt og mer/billigere tilgjenglig innhold er veien og gå - de som lager innholdet må jo ha noe å leve av de også.

 

//Torgeir

8411316[/snapback]

 

de som laster ned musikk og film er ofte samlere som har blitt til pga fildeling.

Jeg som et eksempel hadde ikke hatt interesse for å samle på musikk eller filmer om det ikke var for at jeg ble introdusert til internett og fildeling. jeg kjøper ofte filmer og spill. og eneste grunnen er den kulturen som har blitt til via nettopp "FILDELING"!

 

det er å gå VELDIG langt og si at de taper penger på fildeling; når dette skaper interesse for media.

 

hver måned bruker jeg i snitt 300kr pr. mnd. på media av forsellig slag. jeg ville ikke brukt så mye penger på media om jeg ikke var interisert i det!

 

 

me: stolt fildeler!

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Tøft gjort av Venstre å fremme forslaget! Jeg er enig at de samtidig bør forklare hvordan dette i praksis skal kunne gjennomføres. Inntil da vil det av mange, særlig politiske motstandere, bli sett på som lite troverdig.

8425105[/snapback]

Enig. Lurer litt på hvor fort denne saken blir glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...