Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å leke Taxi å kjøre fulle folk hjem?


nabbskall

Anbefalte innlegg

skjønner ikke dette helt jeg, gir jo ikke mål og mening. Henta en kompis + kompiser av han på tryvann denne helga, jeg stod opp midt på natta og henta dem og kjørte dem hjem. Eneste de betalte for var bensin! Dette kan jo faen ikke være ulovlig, henger IKKE på greip.

 

Skal det ikke være lov å hente folk med bil så er jo meninga med bil null og niks. Sjåfør/eier av bilen skal jo ikke betale for å hente folk..?

8517265[/snapback]

No er det ikkje å hente 2-4 personer ein plass som blir kalla pirattaxi.

Viss du ser på eksempelet til monzilla

3000 på ein kveldog 50 pr hovude, så blir det med full bil (4 passasjerer kvar gong) = minimum 15 ulike turer.

Det ville bety at du tok 15 turer til og frå tryvann etter kompiser, ser du forskjellen på vennekjøring og piratkjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er pirattaxi så farlig og skummelt egentlig? Slik at det må forbys med ufattelige strenge straffer(i mine øyne, hvertfall)?

 

Kan skjønne det om det er for å forhindre voldetekt, drap, mishandlig, vold etc, men her i området er det som regel alltids noen som kjenner sjåføren, er aldri fremmede som kjører.

Lenke til kommentar
Hvorfor er pirattaxi så farlig og skummelt egentlig? Slik at det må forbys med  ufattelige strenge straffer(i mine øyne, hvertfall)?

Det er vel fordi man ønsker ryddige forhold i taxinæringen, som i mange andre næringer. F.eks. med tanke på skattemessige forhold, etterrettelighet mtp hvem som er sjåfør på den og den turen, osv osv.

 

Kan skjønne det om det er for å forhindre voldetekt, drap, mishandlig, vold etc, men her i området er det som regel alltids noen som kjenner sjåføren, er aldri fremmede som kjører.

8536068[/snapback]

Vanskelig å ha én regel for "her i området" og én regel for andre områder. :)

Uansett gjelder momentene ovenfor (skatt m.m...).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Poenget med at pirattaxi er ulovlig er at det i utgangspunktet kreves løyve for å kjøre slikt. Men hensiktsmessigheten av at det kreves løyve for å drive taxinæring kan vel diskuteres, men det finnes mange næringer som krever løyve.

 

Avgjørende for om du kjører ulovlig pirattaxi eller lovlig transporterer noen er om "tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass".

 

Hvor mye du tar betalt er vel i utgangspunktet irrelevant. Du kan hente vennene dine i byen og ta betalt kroner 1000 uten at det blir prattaxi av den grunn. Problemet oppstår først når du retter tilbudet om transporten til almennheten.

 

Så kan det i tillegg spørres hva som må til for at et slikt tilbud "rettes til" almennheten. Antagelig vil det være tilstrekkelig at du kjører på de vanlige "pirattaxistedene" på en slik måte at det blir gjort til kjenne at du kjører taxi.

 

Dersom noen ukjente spør deg om å kjøre dem hjem mot betaling er dette altså heller ikke ulovlig såfremt du ikke har rettet tilbud om transport til dem.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg tok pirattaxi fra Oslo sentrum til Furuset/Ellingsrud forrige onsdag. Han tok 220 kr for det, da var vi tre stk så det ble under 100 kroner hver.

 

Uansett, han fortalte at han på 5 år hadde blitt tatt to ganger for å kjøre pirattaxi og hadde blitt bøtelagt med 32.000 kr! 16.000 kr per gang + avskilting og førerkortløs i 3 måneder.

Lenke til kommentar

Yess, fant da omsider denne tråden igjen :)

 

 

Vell, nå vet jeg ikke hva jeg kan gjøre, "kompisen" min kjørte folk hjem fra fester sist helg, og nå blir han anklaget av en jente fordi han visstnok skal ha misbrukt henne..

 

Jeg har snakket med han, og jeg vet at han aldri i livet ville gjort noe sånn, det vet jeg bare, og den jenta var tydeligvis dritings.

 

 

Hva kan han gjøre? Hvilke "retter" har han nå? Han sitter virkelig i saksa...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette minner veldig mye om forskjellen mellom å fly "private -" eller "common carriage" i USA, som var en del av problematikken forbundet med å få et CPL - eller flysertifikat for ervervsflyging.

 

I korte trekk kan ikke en PPL-holder, (Private Pilot) fly ervervsmessig - dvs få betalt. Han kan imidlertid dele faktiske utgifter pro rata med passasjerer - men ikke mer. Han kan ikke f.eks. motta gaver, heller.

 

En CPL-holder (Commercial pilot) kan fly ervervsmessig, altså motta kompenasjon, inkludert å fly passasjerer mot betaling. Han kan imidlertid ikke utøve flydrift fordi dette, i mange tilfeller, krever noe som heter en AOC - air operator certificate. Dette kreves for all "common carriage", dvs frakt av gods eller passasjerer, gjort tilgjengelig for allmenheten. Det trenger ikke å gjøres gjennom direkte utlysning (som f.eks. gjennom timetabell eller publiserte holdeplasser), det er nok å få rykte på seg til å tjene enhver. FAA har gjennom et informasjonsbrev lagt frem nummeret "18-24 contracts" som tilstrekkelig for at det skal regnes som common carriage.

 

 

 

Ser noe av den samme problematikken i forhold til pirattaxivirksomhet: Kan man i det hele tatt ta mer betalt enn prorata for å kjøre folk - selv venner og bekjente - så lenge man ikke har kjøreseddel for persontransport mot vederlag? Og om man har det - kan man da kjøre venner, men ikke allmenheten? For det trenger man vel løyve for?

 

Bare noe jeg kom til å tenke på. Skal selv begynne å kjøre (lovlig) drosje til uka, holder på med kjentmannsprøve osv nå. Og så blir det flyger på sikt, det er derfor jeg kom til å tenke på dette.

Lenke til kommentar

Pirattaxisjåfører som driver orginaisert i de store byene har jeg lite til overs for å ha det sagt.

 

P-taxi er etter min mening da man OPPSØKER potensielle kunder verbalt og i ekstreme tilfeller geografisk (som rett ved siden av taxi køen). Da er det snakk om pirattaxivirksomhet i mine øyne.

 

Jeg har selv opplevd å blitt stoppet da jeg kjørte 5-6 venner og bekjente hjem i en varebil med lovlige sota ruter rundbaut (lovlig 'russebil' som ble brukt ut året). De stoppet meg, spurte om førerkort, vognkort og tok en lang tur rundt bilen og snakket med folka baki . Bilen var registrert i min kompis' navn, som tilfeldigvis satt baki, så de ga seg. Jeg spurte høflig hva som er grunnen til at de stoppet meg. Det var visstnok 'rutine'. Etter å ha ligget å lusket etter meg helt fra festplassen (25km unna) tviler jeg på at det var tilfelle for å si det forsiktig.

 

Ellers ble en kamerat av meg stoppet av politiet med 4 passasjerer i bilen, hvorav han kjente 2 av dem. Politi ba alle passasjerer gå ut og begynte sin lille etterforskning med navnespørring og hele regla. De to som ikke kjente han på navn (men var venner av de to andre) erkjente i første setning de ble spurt at de ikke kjente han. Da fikk politiet blod på tann og begynte å true med ditten og datten hvis de ikke erkjente at sjåføren krevde penger av de. De erkjente at det vanket penger etter endt tur, og min kamerat ble avskiltet og fikk 3 mnd sperrefrist på kjøretøyet! Snakk om råtten oppførsel!! Min kamerat hadde ikke fått en krone på det tidspunktet.

 

Jeg skal love dere at det var en rasende kameratgjeng som dro rett hjem til vedkommende to personer (venner av vennene våres, de var heller ikke mye imponert). Min kamerat krevde de for 30 000kr i tapt inntekt og yttligere brydderi på stedet mot at de slapp unna videre 'represalier' (...) Kan si så mye som at han fikk disse pengene etter noen dager.. Da de virkelig innså hvor råttent de hadde oppført seg (Dyrkjøpt livserfaring vil jeg tro)

 

Hadde noen oppført seg slik mot meg når jeg er snill å kjører de hjem (spesielt når de er i vennekretsen) vet jeg rett å slett ikke hvor ille utfallet hadde blitt for de som hadde 'forrådt' meg.

 

Det er SLIKE saker jeg finner avskyelige. Aldri har jeg drevet pirattaxivirksomhet, men nå folk spør om jeg kan kjøre de et par km slik at de slipper å gå hjem i kulda sier jeg som oftest ja. Og da er de som tilbyr meg penger før jeg får rukket å svare..

 

Det er også riktig det som ble sagt over her, at private ofte får de mest vrange og stupfulle folka... Men når man forsøker å hoppe ut av bilen/leke seg hengende i døra i fart (har skjedd ved to tilfeller) blir det bråstopp og enveis tur på tryne rett ut på glattisen hvis han sitter i min bil. Slike folk kommer ikke tilbake å spør ved en senere anledning for å si det sånn.. :tease: De går en lang runde rundt parkeringsplassen for å unngå øyekontakt, hahaha

Lenke til kommentar

Hvordan kan man hevde at man får de mest vrangfulle og stupfulle folka når man kjører privat? Er det noen saklig begrunnelse her? Jeg har kjørt begge deler og etter min erfaring så har jeg aldri noen gang hatt problemer med folk jeg har kjørt privat. Derimot så har jeg ikke tall på hvor mye dritt jeg har opplevd ved å kjøre "ekte" taxi.

Lenke til kommentar
Pirattaxisjåfører som driver orginaisert i de store byene har jeg lite til overs for å ha det sagt.

 

P-taxi er etter min mening da man OPPSØKER potensielle kunder verbalt og i ekstreme tilfeller geografisk (som rett ved siden av taxi køen). Da er det snakk om pirattaxivirksomhet i mine øyne.

 

Jeg har selv opplevd å blitt stoppet da jeg kjørte 5-6 venner og bekjente hjem i en varebil med lovlige sota ruter rundbaut (lovlig 'russebil' som ble brukt ut året). De stoppet meg, spurte om førerkort, vognkort og tok en lang tur rundt bilen og snakket med folka baki . Bilen var registrert i min kompis' navn, som tilfeldigvis satt baki, så de ga seg. Jeg spurte høflig hva som er grunnen til at de stoppet meg. Det var visstnok 'rutine'. Etter å ha ligget å lusket etter meg helt fra festplassen (25km unna) tviler jeg på at det var tilfelle for å si det forsiktig.

 

Ellers ble en kamerat av meg stoppet av politiet med 4 passasjerer i bilen, hvorav han kjente 2 av dem. Politi ba alle passasjerer gå ut og begynte sin lille etterforskning med navnespørring og hele regla. De to som ikke kjente han på navn (men var venner av de to andre) erkjente i første setning de ble spurt at de ikke kjente han. Da fikk politiet blod på tann og begynte å true med ditten og datten hvis de ikke erkjente at sjåføren krevde penger av de. De erkjente at det vanket penger etter endt tur, og min kamerat ble avskiltet og fikk 3 mnd sperrefrist på kjøretøyet! Snakk om råtten oppførsel!! Min kamerat hadde ikke fått en krone på det tidspunktet.

 

Jeg skal love dere at det var en rasende kameratgjeng som dro rett hjem til vedkommende to personer (venner av vennene våres, de var heller ikke mye imponert). Min kamerat krevde de for 30 000kr i tapt inntekt og yttligere brydderi på stedet mot at de slapp unna videre 'represalier' (...) Kan si så mye som at han fikk disse pengene etter noen dager.. Da de virkelig innså hvor råttent de hadde oppført seg (Dyrkjøpt livserfaring vil jeg tro)

 

Hadde noen oppført seg slik mot meg når jeg er snill å kjører de hjem (spesielt når de er i vennekretsen) vet jeg rett å slett ikke hvor ille utfallet hadde blitt for de som hadde 'forrådt' meg.

 

Det er SLIKE saker jeg finner avskyelige. Aldri har jeg drevet pirattaxivirksomhet, men nå folk spør om jeg kan kjøre de et par km slik at de slipper å gå hjem i kulda sier jeg som oftest ja. Og da er de som tilbyr meg penger før jeg får rukket å svare..

 

Det er også riktig det som ble sagt over her, at private ofte får de mest vrange og stupfulle folka... Men når man forsøker å hoppe ut av bilen/leke seg hengende i døra i fart (har skjedd ved to tilfeller) blir det bråstopp og enveis tur på tryne rett ut på glattisen hvis han sitter i min bil. Slike folk kommer ikke tilbake å spør ved en senere anledning for å si det sånn.. :tease: De går en lang runde rundt parkeringsplassen for å unngå øyekontakt, hahaha

 

 

 

30.000 kr det var svært mye penger. Han hadde ingen grunn til å kreve de pengene?

Lenke til kommentar

Har kjørt mye folk, stort sett kjente, aldri hatt noen problemer. Blir litt annerledes med østeuropeera som kjører fast hver kveld og som ikke nøler med å gå inn på utesteden for å kapre kunder. Er noen "faste" biler her på Hamar med latviske skilter og slik... :ermm:

 

Det politiet helst, og lettest, "tar" folk for er gjerne manglende lyspære og slik.

 

 

LOER ;-)

Lenke til kommentar

Synes ikke det kvalifiserer til pirattaxi om du kjører 2 kompiser og 2 av kompisenes kompiser, selv om du får aldri så mye penger etterpå! Forstår ikke at ikke de 2 ukjente og de 2 sjåføren kjente kunne sagt hvem som kjente hvem, og at selvsagt skulle han få noen kroner til et pornoblad etterpå. Ingen betaler for å få lov til å kjøre hjem kompiser som har vært ute og hatt det gøy, mens du har sittet hjemme og drukket brus og sett på tande p. Men med tanke på hvordan sjåfør og vennene hans reagerte, må de to ha dummet seg ut ganske kraftig..

 

Før kjørte vi mye privat, men kun på familie, venner og kjente. Da var det i realiteten de samme hundrelappene som byttet eier hver helg, hehe.. Nå om dagen er det bare de som ikke drikker som kjører omtrent.. Om noen kommer bort og spør om du kan kjøre for en hundrings ser ikke jeg på det som noe jeg bør bli straffet for heller, da bør heller de som tilbyr pengene få straff om noen absolutt må dø for det.

 

Det eneste jeg ser ned på er de som regelrett stjeler taxikunder, stiller seg i køen osv, ellers synes jeg ikke noen har noe med om folk kjøres hjem og sjåføren får noen kroner til bensin og en pølse etter å ha vært våken til 4-5 når han like gjerne kunne sovet. Det har jeg faktisk også snakket med ekte taxisjåfører om, og de er enig (som nevnt tidligere i tråden), privatkjøring tar vekk de som uansett ikke får taxi.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det politiet gjerne gjør er å notere bilnummerene på biler som ofte ser ut til å kjøre rundt og lete etter "venner". Når de synes de har sett en bil ofte nok, stopper de dem og gir dem bot og/eller avskilter bilen. Om du tror politiet ikke kan gjøre dette bare fordi du har planlagt en unnskylding med dem du frakter har du en kjedelig overraskelse i vente.

Da kan du nekte på bota og slikt, så må politiet same inn bevis for at du har kjørt pirat taxi. Og blir det noe sak, så må du møte opp i retten, der politiet nok har problemer med å bevise at du har kjørt pirat, hvis du kan få flere av dine "faste kunder" til å møte opp, og si du ikke har tatt betalt.

Lenke til kommentar

Mente jeg hørte på radioen her i morges at en kvinne var nektet utbetaling fra forsikringselskapet etter å ha blitt overfalt da hun tok en pirattaxi. Dem mente hun hadde opptrått uaktsomt ved å benytte et ulovlig transportmiddel (eller noe i den duren...)

Da kan det fort bli penger ut av det.

 

Personlig så blåser jeg i om folk tar pirattaxi eller ei. Men dersom det blir lovlig å kjøre pirattaxi så vet jeg om flere som kommer til å gi blaffen i taxien og heller tar privatbilen. Da slipper man å betale 8% moms, 55% til taxieier samt 30-40% av det igjen i skatt :)

Dersom man tenker på at på en tur på f.eks 250 kroner så er det 231 etter moms. 104 kroner etter å ha betalt eier sin del, og til slutt så har du 68 kroner i ren netto (35% skatt). Og dette er etter en tur på ca 10 min og det er ca en time til neste tur:)

 

Ikke akkurat noe man blir feit av....hehe

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Om man plukker opp helt ukjente mennesker og kjører dem til et sted, UTEN å ha avtalt NOEN sum for kjøringen, kan det ikke regnes som pirattaxi. Klart, blir man stoppet av politiet med mennesker man ikke kjenner, får man trøbbel, men per. def. har man ikke gjort noe ulovlig.

 

Om disse ukjente menneskene skulle velge å betale deg frivillig ved endt tur, er det helt lov.

 

Hvordan det er med å avtale betaling av kjøring av folk du kjenner, er jeg litt usikker på, men det er jo strengt tatt ikke et problem da folk du kjenner sjeldent vil finne på å si noe annet enn at de dekker bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...