Gå til innhold

Vekkeklokke som lyser opp rommet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke om dette er rett forum, men jeg gjør som google, jeg prøver lykken.

 

Det jeg ønsker er å bygge/lage/sette opp en vekkerklokke som er koblet til noen lys som lyser opp rommet mitt når det ringer. Er det noen som vet om noe sånt er mulig å lage?

 

Den må kunne stilles inn, den må lage lyd og lyse og den skal helst være mulig å stlle inn at den skrur seg av etter 20 min lysing. Er det mulig å bygge noe sånt? Dette er et lite prosjekt så har ikke tenkt å bruke mye penger men noen få hundre til lys og sånn ting på biltema, clas ohlson o.l. Er dette mulig?

 

poenget er at hele rommet skal lyses opp når jeg skal våkne (+ at kobling/ bygging av slike ting er spennende:))

 

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løsningen på dine problemer er et digitalt koblingsur : HER : så kan du koble til alle de lyskasterene du måtte ønske. Lett å bruke er det også...

8363559[/snapback]

Det er det absolutt lureste ja.. Billigere analoge varianter er ikke så dumt det heller, bare finn en som ikke tikker. Har brukt en slik som vekkerklokke selv sammen med en 500W lyskaster. Jeg ble lei etter noen dager, men skal love deg at du våkner fort.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk tenkt lenge på noe slikt selv, planen min var å bruke en av mine små tiny15 chipper jeg har liggende og programmere til å blinke når det kommer spenning på den ene pinnen.

Så finne ut om det er et loddepunkt der inni som det er konstant spenning på mens den piper, og kople på den pinnen som hele tiden sjekker om det er spenning.

Kople den som skrur seg av og på til et relee som jeg igjen kopler i ei vanlig lyspære.

 

Eneste jeg er litt redd for er at den ikke kommer til å stoppe med fra å trykke på 'snooze' knappen om morgenen :p

Lenke til kommentar

skulle jo ikke være noe problem det...

Hvis du kjøper en billig digital vekkeklokke, også åpner du den, finner ut hvor piper'n sitter/ som regel en høyttaler lignende sak, også bare parallell kopler du den, til et relè som igjen styrer lyset. kan vel ikke bli enklere det?

 

på min vekkeklokke sitter det en høyttaler lignende sak, som er enkel og koble seg videre på.

 

eneste det spørs på, er om dine EL-kunnskaper er gode nok. (ikke noe negativt ment) :)

Hvertfall hvis du må begynne og kople på 230V på releet osv. lodding osv.

;)

Lenke til kommentar
mine el kunnskaper er vel fraværende :p.

Men det med koblingsuret, er det vanskelig? Eller er det bare å plugge? Hva trenger eventuelt jeg i tillegg til det?

 

Takk for alle svar. Jeg er takknemlig for ALL hjelp:)

8366507[/snapback]

 

Eh? Hva mener du? :ermm:

 

1.) Plugg inn koblingsuret i stikkkontakten! (etter at du har stilt inn riktig tid og ønsket "vekketid" (La oss si konstant på mellom kl. 7:00 til 8:00)

 

2.) Stikk inn støpslet til en dertil egnet lampe inn i dertil egnet sted på koblingsuret.

 

3.) God natt :innocent:

Lenke til kommentar

Er det så lett?

 

Hva om jeg vil koble til flere? Er det bare plass til en? er det strømledningen til lampa som skal inn i koblingsuret?

 

Edit: Nå skjønte jeg det. Men hvor mange ledninger er det plass til i koblingsuret? Om det bare er plass til en er det mulig å gjøre no så det er plass til flere? Sånn ledning med plass til flere, vil det gå bra eller ikke? Og vil den pipe?

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Er det så lett?

 

Hva om jeg vil koble til flere? Er det bare plass til en? er det strømledningen til lampa som skal inn i koblingsuret?

 

Edit: Nå skjønte jeg det. Men hvor mange ledninger er det plass til i koblingsuret? Om det bare er plass til en er det mulig å gjøre no så det er plass til flere? Sånn ledning med plass til flere, vil det gå bra eller ikke? Og vil den pipe?

8366637[/snapback]

Du kan fint koble til en forgrener, så lenge du ikke belaster koblingsuret mer enn det tåler. De fleste koblingsurene jeg fant (se her: http://www.clasohlson.no/Product/Category....;251436;251153) tåler 16A ved 230V, det vil si 16*230=3680W, som er mer enn nok til noen lamper.

Lenke til kommentar

Ja. Da kan jeg koble til en sånn kontakt med plass til flere kontakter ut av den. Så da trenger jeg bare finne noen lamper til å lyse opp helerommet (og meg slik at jeg våkner), så har watt og sånt noe å si?

 

Takk for all hjelp:)

 

Edit: Noen anbefalninger? Må være kraftige nok til å lyse kraftig slik at jeg våkner. Skal helst være så billig som mulig. Og vil det pipe? Om dette oppsettet ikke automatisk vil pipe hadde det vært kjekt med en piepegreiie som begynte å pipe når den fikk strøm, og som man kunne "snooze" slik at den ventet en halvtime med å starte igjen slik at strømmen rakk å forsvinne før den gikk på igjen.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar

Ok. Men hva betyr det med watt?

Den er kraftig, så det er nok lurt å ha den litt på avstand, og kanskje ha en litt svakere litt nærmere. Litt av poenget er at hele rommet sal bli lyst og jeg skal bli helt våken veldig fort.

 

Og så var det det med lyden da....

Edit:

tenker på denne her i tilleg til eller istedenfor en 500 watt. er det lurt? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=8740173

værsåsnill å forklar det med watt takk.

 

Lampene må kunne henges på veggen helst.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar

post-111833-1176406492_thumb.jpg

Dette er sånn jeg har tenkt. Så er det hva slags lamper.

Jeg tenkte da

2 x http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382659

1 x http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=8740173

1 x http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=9624538

1 x http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=389017 med 6 uttak

sum 350

+ en lydgreier som noen kanskje kan finne :innocent: ?

 

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...