Gå til innhold

XP SP3 droppes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig liker ikke utviklingen.

 

NT4 hadde SP6

W2K hadde SP4

XP har kun SP2

W2K3 har akkurat fått SP2(kun pga. rent serverOS)

 

En ting er at produktene sikkert blir bedre for hver gang, men man får andre ting enn sikkerhetsoppdateringer i SP, så dette betyr egentlig at vi får mindre for pengene for hver versjon vi kjøper.

 

Vista blir da SP1 og stopper der? Nei, de har allerede en SP1 på vei og den pleier tradisjonellt å komme ca. 6-12mnd etter OS release.

 

Men det kan se ut som den nye trenden er 2 SP pr desktop OS. Dessuten er det er forbaska kjas å installere hundrevis av hotfixes etter servicepacks.

 

De burde lage et verktøy på sidene sine som kan pakke sammen alle patchene man ønsker, samt oppdateringer til software, rett fra sidene deres og få en MSI man laster ned. Lever vi ikke i 2007?

 

Ja jeg vet vi har disse supportcd utilsene chain, link osv osv. Men på tide at de kan lage noe ordentlig på dette. Ja man kan laste ned OS ISO med eks. SP2 på MSDN, men det gir deg ikke alle hotfixes du vil ha.

 

Selv lager jeg mine egne ISO'er hvor jeg implementerer servicepacks, hotfixes, oppdatert ms software, min egen software, 3. parts drivere osv osv.

 

Men MS burde laget bedre implementasjoner for dette. De burde laget en side på Windows Update hvor man velger alt man vil lage en pakke av og laster ned denne og kan integrere den i din eksisterende Inst. CD som du har kopiert inn på din harddisk og brenne ut for oppdatert installasjon etterpå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg personlig liker ikke utviklingen.

 

NT4 hadde SP6

W2K hadde SP4

XP har kun SP2

W2K3 har akkurat fått SP2(kun pga. rent serverOS)

 

En ting er at produktene sikkert blir bedre for hver gang, men man får andre ting enn sikkerhetsoppdateringer i SP, så dette betyr egentlig at vi får mindre for pengene for hver versjon vi kjøper.

8347133[/snapback]

 

...eller at funksjon N som ble lagt til i SPx kommer som standard i neste versjon av OSet. Det er selvfølgelig det vanlige ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes Microsoft har laget en ny "forbudstid" i den forstand at de skal passe på hva vi skal få lov å gjøre med en PC. Når skal Microsoft løfte oss ut av denne "forbudstiden (Vista)", med ett nytt brukervennlig OS?

 

Eller er det noen andre som skal overta etter Microsoft?

Gidder folk å spille spill på PC lenger, det blir ett interessant spørsmål vi må finne et svar på? Blir Vista det OS'et som endrer hva de på gutterommene velger.

 

Fram til nå har jo PC tross alt vært en verdig konkurrent til spillkonsollene, men jeg er litt i tvil på om dette vil fortsette.

 

I samme vending kan en kanskje tenke at: Stoler virkelig Microsoft så mye på at Xbox vil holde på markedsandelene, at de tør å herje såpass mye med folks PC-vaner med å tilby oss dette slibrige Vista OS'et.

 

Wii og PS3 er jo alternativer sies det. Det er vel nå noen kan påføre Microsoft, ihvertfall ett bittelite nådestøt, altså få til å kverke Windows som spill OS.

 

Off topic: For å kaste litt glør i Linux-bålet. Kanskje konsollene vil slå Linux en lang gang som gjeldene spillplattform. Eller vil vi se at den leiren sverger til PS3 med sin koselige Cell-prosessor?

 

Jeg synes 2007 ser ut til å bli ett spennende år!

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har brukt engelsk XP siden lansering, og de siste årene har jeg benyttet meg av RyanVMs Post-SP2 Update Pack. Som noen nevnte tidligere inneholder denne alle sikkerhetspatcher og hotfixer siden SP2. Grunnen til at denne fila er på 44MB er at den kun inneholder filene som oppdateres og erstatter disse ved slipstreaming. Desverre funker denne kun med engelsk XP :( Sammen med nLite og Driverpacks har jeg lagd min egen "ultimate" XP-installasjon :cool:

 

Selv om jeg har gått over til norsk Vista, dualbooter jeg fortsatt med XP. Synd at Microsoft dropper SP3. Hadde sett fram til å få integrert IE7 og WMP11 på "årntli". Nå benytter jeg meg av "repackaged addons". Det minste Microsoft kunne gjøre var å fortsette med å slippe Update Rollups, minst én gang i året. Syns også det er kjipt at de med norsk versjon må kjøre Windows Update x ganger med påfølgende omstarter på en "fresh install".

 

Ray

Lenke til kommentar
Jeg synes Microsoft har laget en ny "forbudstid" i den forstand at de skal passe på hva vi skal få lov å gjøre med en PC. Når skal Microsoft løfte oss ut av denne "forbudstiden (Vista)", med ett nytt brukervennlig OS?

Og nettopp det er grunnen til at jeg aldri kommer til å installere Vista på noen av mine maskiner. Frykten for at maskinen skal bestemme for mye om hva jeg har lov til å installere eller ikke. Frykten for at M$ skal full-implementere Palladium (les link i signatur) i Vista, som de har hatt planer om.

Lenke til kommentar
Bra!

 

De bør konsentrere seg 100% om å forbedre Vista. XP er godt nok.

8346824[/snapback]

 

Om du tror det så er du passe naiv..

 

Epz.

Langtifra, har kjørt XP siden release uten ett eneste nevneverdig problem. MS bør heller

konsentrere seg om å gjøre livet lettere for oss som har gått over til Vista, som strengt tatt ligner litt for mye på en release candidate enn en final versjon.

Lenke til kommentar
Jeg personlig liker ikke utviklingen.

 

NT4 hadde SP6

W2K hadde SP4

XP har kun SP2

W2K3 har akkurat fått SP2(kun pga. rent serverOS)

8347133[/snapback]

Lik utviklingen eller ikke, men når NT4 kom, så kunne man kjøpe en maskin og det funket greit som maskin i maaaange år. Nå kommer det mer og mer stash som folk vil ha støtte for, og da trenger man nye funksjoner som kan, men ikke nødvendigvis må, komme via SP'er. Vista er en helt ny kodebase i forhold til XP og dermed må de sitte å jobbe på 2 forskjellige kodebaser for å implementere nye funksjoner iforhold til før hvor man bare "oppgraderte" en tidligere versjon. Husk at det gikk over 5 år fra release av XP til release av Vista. Det er det lengste det har vært mellom release av desktop og/eller server OS for Windows. Jeg vil nå si at MS bare følger sin vanlige rutine, men det har kommet inn veldig mange pc-brukere når XP kom og har vært vant med at XP har vært den eneste Windows-versjonen......

 

Det er jo ikke slik at MS sider de skal slutte med support på XP tidligere enn først sagt, det er bare at de ikke gidder å kaste mye ressurser inn i å putte funksjoner inn i en kodebase som skal dø og de allerede har vedlikeholdt hardt i over 5 år. Ser man over på Linux-verden så kan man jo ta 2.2-treet, det ble vedlikeholdt i 5 år før man sluttet med det. Greit nok at 2.4-treet har man fixet på i 6 år, men det er vel spørsmål om hvor mye av det siste er bugfixes og hvor mye er nye features. Fra hva jeg ser er det ikke mye nytt som kommer inn hvertfall.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som nok en kjiip måte å tvinge folk til Vista på.

8349103[/snapback]

 

Tvinge? Har du lest artikkelen i det hele tatt?

8349169[/snapback]

Det er jo praktisk talt å tvinge folk over på Vista når man ikke vil utgi en service pack og feilrettinger kommer mer og mer sjeldent. Og når Vista i seg selv er en uting gjør ikke det akkurat saken bedre...

Lenke til kommentar
Eg kan ikkje skjønne at så mange brukere her på forumet har problemer med noko lett som Ubuntu, er ungdommen idag for kunnskapslause? Eg får ikkje Vista å fungere på min bror sin PowerPC Mac. Er det Vista sin feil?

Jeg tror vel du trekker konklusjoner her basert på feil grunnlag. Dette er selvfølgelig avhengig av bruksområde. Jeg kunne også innstallert Ubuntu på maskinen til mor bare jeg satte opp printer, scanner, laget snartveier etc. Hva blir maskinen brukt til, litt powerpoint, word og mest surfing.

 

Det du meiner er at spelindustrien ikkje tør å satse på eit marked som knapt eksisterer, ergo spelindustrien støtter Linux dårleg!

Det er jo rent ordkløveri, dersom det knapt blir laget spill til Linux i praksis, så er spillstøtten teoretisk. At kabal, pingvinskiing etc fungerer bra hjelper de fleste av oss svært lite. Utover det er jeg enig i at kompatibiliteten i Windows er litt "uggen", dvs problemer med å bruke litt eldre spill. Når det er sagt ble mange av spillene skrevet for Windows/Dos og ikke Windows NT, dvs en helt annen kjerne, men ikke desto mindre irriterende for oss som har eldre spill. Synes vel heller ikke at kompatibilitetsmoduset gjør det helt store, lurer vel av og til på om det bare er for å tilby falsk håp...

Lenke til kommentar
He, he. Nå nå det vel sanrt være på tide at folk begunner å se mere til linux. Det er jo flåeri de prisene de tar for dette OS'et når det finnes bedre alternativ. De som har XP har jo allerede betalt, og Microsoft har uttalt at de har så mye cash at de ikke vet hva de skal investere i !! Det er forståelig vis mange som er skeptisk til Linux fordi det er ukjent, men det er mange av distroene som er mere brukervennlig enn windows (f.eks UBUNTU). 3-4500.- er jo snart like mye som datamaskinen koster, og at nesten alle er villig til å punge ut er merkelig. Vel jeg er i alle fall motstander av monopol.

8342154[/snapback]

 

Hva er det du mener du blir snytt for ved at det sansynligvis ikke kommer en SP3? Hva er feil med XP som den er i dag?

8342333[/snapback]

 

XP i dag mangler ganske mye, men noen fiksing av hadde vel neppe kommet med noen SP3 heller..., så sånn sett så er det vel ikke så fantastisk mye man blir snytt for.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette høres ut som nok en kjiip måte å tvinge folk til Vista på.

8349103[/snapback]

 

Tvinge? Har du lest artikkelen i det hele tatt?

8349169[/snapback]

Det er jo praktisk talt å tvinge folk over på Vista når man ikke vil utgi en service pack og feilrettinger kommer mer og mer sjeldent. Og når Vista i seg selv er en uting gjør ikke det akkurat saken bedre...

8349530[/snapback]

Jeg syns dette er krisemaksimering langt forbi realitetene for folk flest. At MS ønsker at nye kjøpere av maskiner/OS skal satse på Vista er jo en selvfølge, og de som ikke gjør det er etter mitt syn ganske korttenkte. (Altså ikke som i dum, men som i lite langsiktig)

 

Men man tvingens jo på ingen måte fra sin eksisterende XP til Vista selv om man ikke får hotfixene i en samlepakke og eventuelt også noe utvidet funksjonalitet?

 

Jeg personlig ville satt pris på en SP, men når jeg tenker på alle mine bekjente som jeg tror representerer et greit utvalg av "mannen i gata", og "den store massen" mer enn meg selv, påvirker det ikke deres bruk av XP noe som helst.

De kjøper sine OEM maskiner og bruker de stort sett uten reinstall til de blir byttet ut. Når det en sjelden gang må reinstalleres er det jeg, eller en eller annen annen stakkar som blir sittende å laste ned hotfix hele natten. Så tviler på at de ser seg tvunget til å kjøpe Vista uansett hva utfallet av denne SP3 saken blir.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som nok en kjiip måte å tvinge folk til Vista på.

8349103[/snapback]

 

Tvinge? Har du lest artikkelen i det hele tatt?

8349169[/snapback]

Det er jo praktisk talt å tvinge folk over på Vista når man ikke vil utgi en service pack og feilrettinger kommer mer og mer sjeldent. Og når Vista i seg selv er en uting gjør ikke det akkurat saken bedre...

8349530[/snapback]

 

Det gis det ut hotfixer som installeres på NT4 og 2000 enda.. Tror ikke akkurat vi blir påtvunget Vista enda.. :hmm:

Endret av mortenaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...