Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverksproblem for den viderekomne. vennligst svar de som


Anbefalte innlegg

har et stort problem med en win2000 server. Av en eller annen grunn så får jeg IKKE avinstallere eller installere nettverkskort (eller ISDN-kort) på denne. Får beskjed om at "cannot find the file specified" når jeg skal installere et kort, og "unable to uninstall the device" "the device may be required to boot up the computer" når jeg prøver å fjerne kortet som ligger der med utropstegn (intel 100 pro)

 

Siden ingen kort fungerer nå, så har jeg heller ikke mulighet til å forandre nettverkinnstillinger.

 

har prøvd MANGE forskjellige kort av diverse typer, og ingen fungerer.

 

Noen som har vært borti dette problemet (og løst det) ??

 

Vennligst svar de som VET, og ikke kom med "er du sikker på at det er riktig driver", "har du prøvd safe-mode", "har du prøvd å slettet enheten fra "bindings" og ENUM i registeret ?

 

Mange har hatt dette problemet før, men som vanlig så gidder ingen fra M$ å fikse dette... søk på " "cannot find the file specified" network driver win2000" på google groups, så ser dere at dette ikke er første gang noen får dette problemet...

 

Og sist men ikke minst! Jeg kan IKKE reinstallere systemet. dette grunnet MEEEEGET mye arbeid med oppsett av systemet på nytt.. mange brukere med VELDIG avanserte oppsett på profler og programmer...

 

Hjelp trengs!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme problemet som jeg har med Win2000 Professional. Det merkelige med dette var at nevnte nettverkskort ble funnet og drivere installert ved første oppstart, mens diagnostikkprogrammet ikke lot seg installere angivelig på grunn av at det ikke fant kortet. Etter å ha prøvd å avinstallere og reinstallere (med de samme feilmeldingene som du fikk), så tok jeg simpelthen ut kortet, startet driten på nytt og så installerte jeg kortet på ny og da funket det med de driverne som allere var installert (og som jeg ikke fikk avinstallert).

 

Spooky shit, nå veit jeg at nettverkskortet funker uten diagnostikkprogrammet og det ser så langt greit ut, men jeg kan ikke si at jeg liker tanken på at jeg ikke kan avinstallere kortet senere.

 

Legg ut løsning dersom du kommer over en god forklaring.

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Hei,

Det første jeg synes du bør gjøre, siden du kun krever svar fra avanserte brukere som vet akkurat hva det gjelder er å presentere flere relevante elementer i problemstillingen.

 

Istedet for å si at du ikke vil ha tips som "har du prøvd å..." burde du i det minste si hva du faktisk har prøvd. Det blir litt dumt når du ber om svar fra folk som vet hva det er og samtidig ikke sier hva du har prøvd. Gir du mer info kan andre enn de som har opplevd dette selv søke på nettet av sin egen gode vilje og kanskje svare deg på det (you'll never know).

 

For det første, du sier at du har et avansert oppsett med profiler - jeg antar da at dette er en DC (og at det ikke er det at den kun er filserver for profilene og at du ikke gidder å ta deg bryet med å kopiere over filene etc som er årsak til angst mot reinstallasjon). Jeg personlig ser ikke hvorfor man ikke kan flytte en DC eller hva-som-helst-av-en server fra en til en annen ila 4-8 timer (men nå kjenner ikke jeg miljøet den står i). Jeg er selvfølgelig helt enig i at det ikke er det raskeste allikevel, men hvis dette er kritisk er jeg litt overrasket over at du absolutt ikke vil gjøre det.

 

Jeg tror jeg dropper å spørre videre, men du burde kanskje starte med å si hva du prøvde på først. Forstår det slik at du ville legge til et ekstra kort (hvilken type? hva var i tidligere? var det en tidligere feil som gjorde at du ville installere dette nye? osv). Utover dette er det vel nok at du gir oss noen relevante event-id'er med info så man har en nogenlunde sjanse til å finne frem til informasjonen.

 

Jeg forventer selvfølgelig at du har søk på ms og google som et minimum (google ser jeg at du har søkt på - men har du brukt event-id'ene?), og at du i det minste har prøvd å oppdatere driveren du har et gult-utropstegn foran. Regner også med at du har sett at utropstegnet ikke skyldes en eller annen konflikt på serveren.

 

At du har installert siste SP er vel så åpenbart at jeg ikke en gang trenger å nevne det...?

 

Jeg synes forøvrig at det er trist at du kun vil ha en "fiks" og ikke er mottakelig for velmente forslag. Det som faktisk driver et forum fremover er at alle bidrar med det de kan og at man da i felleskap kanskje greier å få en løsning på det.

 

Uansett, ønsker deg lykke til og håper det ikke er for mange brukere som er avhengige av denne serveren akkurat nå...

 

I tilfelle anbefaler jeg deg MS support eller en eller annen goldpartner som jeg tror kan være relativt gode (koster vel en 4-5 tusenlapper, men det er det vel verdt hvis du ikke finner ut av det utenom?)

 

-geir

 

Edit: tyrkleifer -> skriver som en blind måke i motvind :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-16 22:39 ]

Lenke til kommentar

Jeg beklager min "holdning" i innlegget. Er litt frustrert her siden windows'n nekter å lystre. Det jeg ville var at kun de som virkelig kunne komme med GODE tips skulle svare, og ikke ende opp med en rekke "dårlige" tips.

 

Jeg skal prøve å utrede situasjonen bedre.

 

Jeg kjører en Win2000 terminal server med mange brukere. Denne serveren fungerer pr i dag bra. Problemet er at jeg skal flytte denne "windows'en" med profiler, brukermapper og alt annet (dvs alt innhold på disker) over på den nye 2U rack serveren min. Denne har ikke integrert nettverkkort slik den "fungerende" serveren har. Det at den andre serveren har integrert nettverk-kort og ogsp grunnen til at jeg ikke kan flytte dette kortet til den nye serveren.. (sitter fast i HK) :wink:

 

Jobber på gammel server:

Alt fungerer bra. Men ekstra nettverk-kort vil ikke lastes inn "cannot find the file specified" feilmelding.

 

Ny server:

Kopiert disker med ghost (og andre prog for å teste). Windows laster fint og alle vanlige tjenester fungerer som de skal. Alt fungerer med unntak av nettverk- som har gult merke i device manager og står med beskjed om at driveren ikke kan lastes, code 31.

 

Prøver å legge inn driver på nytt. "cannot find the file specified". Nettverskort har fortsatt gult utropstegn.. Prøver å fjerne kort. "unable to uninstall the device" " the device may be required to boot up the computer".

 

Har prøvd følgende:

-Fjerne kort fra device manager

-fjerne kort fra registeret "enum"

-fjerne alle key's i registeret som har sammenheng med nettverkkortet

-kopiert alle tcp-ip keys i registeret fra fungerende server (nyinstallert)

-kjørt service pack 3

-overinstallert (upgrade)

-fjernet alle programmer unntatt standard windows prog.

-endret rettigheter på hklm, software og system til full tilgang

 

så hele problemet er at denne windows installasjonen nekter å godta annet nettverkskort enn det som stod i fra starten av. (som ikke er mulig siden det andre nettverkskortet er integrert i HK som ikke passer i rack.

 

Feilene er de samme med både realtec, davicom, intel og 3com nettverk-kort, samt isdn-kort (som legger seg under nettverkkort).

 

Systemet fungerer NÅ, men må fjerne dette fulltower kabinettet snart.. håper jeg skal slippe å kjøre clean install av windows. Blir et h%¤#&¤# å kjøre opp igjen alle profilene på nytt. Tar nok en dag pr bruker.. :

 

Håper noen har gode råd!

Lenke til kommentar

Forstår frustrasjonen din :smile:

 

Uansett, det du skrev i den siste meldinger gjør jo mye vesentlig anderledes.

 

Det er et par ting som jeg aller først vil "motsette" meg...

 

1)Ghoste mellom to forskjellige type hardwareoppsett er ikke ønskelig. Ghost er vel mest ment for å kunne overføre mellom identiske maskiner. Særlig det å ghoste mellom servere (såframt dette er et driftsmiljø) er vel heller ikke noe lurt?

2) Å kjøre en cleaninstall er ikke skadelig - både for egen kunnskap og oppsettet.

 

Når det er sagt kan jeg si hva jeg kanskje ville prøvet først (er ikke sikkert det vil gå, men jeg er relativt sikker på at det ikke skader noe mer enn det du har prøvd :wink:)

 

Først noen forkortelser:

maskin a = den maskinen du har hvor dette virker (med integrert nettverkskort)

maskin b = den nye 2U maskinen du vil ha det på

maskin c = en maskin med NETBEUI protokollen installert og stor nok diskplass til to hele ghostimager av maskin a

 

1a) betyr pkt 1, maskin a

2b) er pkt 2 og da på maskin b osv

x er hvis det ikke funker og du må gjøre noe ekstra

der det ikke står bokstav er det ikke en spesifikk maskin du må være på

 

Hvis du vil bruke et program som GHOST for å gjøre dette, kan det gjøres på et par måter. Det er et par verktøy du burde bruke i en slik sammheng (ghostwalker og sysprep). jeg antar at du ikke bruker Ghostcastserveren? I tilfelle kan du få den til å lage en nettverksboot til deg, og kjøre serveren et annet sted...

 

1) Lag en DOS-boot diskett med nettverkstøtte for maskin A(NETBEUI er enklest å lage disketter for, hvis ikke lager du en for TCP/IP).

2a)Boot opp maskin A med bootdisk

3a) Start Ghost, kjør full image from disk, over til share på maskin c, kall den orgin.gho (dette er kun for backup i tilfelle du herper oppsettet på a slik at du kan gå tilbake til det før du testet noe)

4a) Ta ut bootdiskett :wink:, og start maskin a igjen

5a) kjør programmet sysprep (fra ms) på maskin a. Det dette programmet gjør er å fjerne "alle" hardwarespesifikke innstillinger, som skjermkortdriver, nettverkskortdriver, ditten og datten, (neste gang du da booter vil den begynne å søke som ved første gangs installasjon). Jeg tror programmet ligger under tools på serverCDen din. Si ifra hvis du ikke finner programmet, dette er et must!

6a) Når dette er kjørt, booter du maskinen (a) igjen med bootdisk

7a) Start ghost, kopier fulldisk image over på share på maskin c, kall denne nysrvr.gho

8 )Lag en bootdisk tilsvarende i pkt1 med driver for maskin b

9b) start maskin b med bootdisk i

10b)start ghost, kjøre image from file, nysrvr.gho og vent en stund

11b) kjør ghostwalker på maskin B

12b) restart maskin b, og se at den begynner å mase om drivere, legg de inn fra CDen som fulgte med serveren din (gjerne hent de nyeste fra internett først).

13b) se at alt funker fint, hvis ikke - feilsøk litt

14b) får du ikke maskin B opp igjen gjør følgende

15xa)start med boot disk for a

16xa)start ghost, full image from file, orig.gho

17xa)start maskinen uten bootdisk i

18x) Prøv noe annet enn det over, alternativt cleaninstall

 

 

Si ifra om du får det til og lykke til!

 

-geir

 

ps: hvis du har litt problemer er det et par ting som er verdt å tenke på

 

1)bruker du NETBEUI er det ikke ip-adresse som gjelder, kun maskinnavn.

2)bruker du samme bootdisk og kopierer denne fra den første og forandrer driver er det viktig at du bytter netname eller hva enn den heter den variabelen siden det må være unikt og du da sannsynligvis har maskin a oppe med det. Hvis du får dette problemet enten bytt dette på en av diskene eller ha kun a eller b skrudd på om gangen i dos med netbeui.

3)kjører du ghostserver sparer du 1 stk image på maskin c

 

Edit: godtok ikke at jeg skrev pkt 8, ville heller ha en smiley der, måtte derfor legge inn en space :cool:

 

[ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-18 22:21 ]

Lenke til kommentar

takker for langt og godt innlegg.. problemet er at selv om jeg kloner (tar backup) systemet på server a(som fungerer) og tar utgangspunkt i denne (bruker originaldiskene og ikke klonen), så får jeg ikke fjerne nettverkskort... dvs at feilen er der FØR jeg kopierer disker... har også prøvd sysprep med mer..

 

Har lest litt til på nett.. folk har hatt samme prob som meg med både win2000 pro, server og winxp.. det MÅ være en fellesnevner/syndebukk.. har som sagt prøvd upgrade også..

 

jeg får bare prøve videre.. jeg skal nå prøve å TVINGE inn eldre versoner av diverse programmer (ie5.5 , sp2 osv.. (har ie6,01 og sp3 nå)

 

Takk for hjelp! Skal poste her når/om jeg får til!

Lenke til kommentar

Hadde samme problem på en jobb jeg var på i April, endte opp med å reinstalere hele sulamitten, ingen fant no vettu svar på problemet. (hørte med en god det ms-tech.net folk of folk som var med på å utvikle w2k-adv_Srv og hørte litt med de som klarte å bruke TCP/IP Stacket ifra Unix til Windows.

 

Men får du til å funke igjen, så si ifra, den kunnskapen har jeg lyst på.

Lenke til kommentar

God morgen!

 

Hva om du går inn i bios på gamle serveren (den med onboard nic) og disabler nettverkskortet og deretter prøver å avinstallere det (regner med at devicen fortsatt er der i windows)? En annen ting (som du kanskje har prøvd) er at du ghoster den nye serveren og endrer driver på nic'et når det gule utropstegnet kommer fram - dvs ikke avinstaller, bare endre/update driver.

 

Lykke til.

 

Tronaldo

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem tidligere. Da hadde det bare dukket opp et kort i enhetsbehandling med utropstegn som ikke skulle være der. Når jeg prøvde å avinstallere det, fikk jeg beskjed om at den ikke kunne slettes pga at den var påkrevd for å boote.

 

Løsningen for meg var da å velge å installere driveren på nytt, MEN valgte fra liste et helt tilfeldig kort. Etter installasjonen kunne jeg avinstallere kortet igjen på vanlig måte...

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

takker igjen for svar. Har prøvd å avinstallere det kortet.. hjelper ikke.. har prøvd manuelt, automatisk, fra registeret.. det meste.. har også prøvd å deaktivere kortet i bios som en sa..

Det må være en "prosess" som låser kortet slik at windows tror den MÅ være der... et eller annet.. tror egentlig ikke at det er noen fil som mangler heller, men heller en string i en systemfil eller noe..

 

håper dette ordner seg..

siden systemet fungerer greitt NÅ og jeg fortsatt har litt tid til jeg må koble bort server a (fulltower), så prøver jeg litt til før jeg reinstallerer.. det MÅ da være en løsning på dette problemet annet enn å reinstallere.. Kjekt å vite hva som er galt.. kan jo møte dette problemet igjen senere.. å kun reinstallere er litt kjipt da det må være en (u)fornuftig løsning på dette..

 

takk for all hjelp! ser fram til videre innspill! :smile:

 

Vennlig hilsen

Lars Ove

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele innlegget så mulig det har blitt nevnt.

 

Hadde noe lignende problem med en maskin med win2k og et realtek NIC. Der fant maskinen navnet på kortet men fikk alltid problemer med utropstegn osv. og den ønsket ikke å oppdatere drivere.

 

Løsningen var for meg å ta ut nettverkskortet finne de rette oppdaterte driverene, og høyreklikke disse og velge "install" når kortet ikke var i maskinen. Deretter satte jeg kortet i maskinen igjen. Reboot 1 funket det ikke enda, men på reboot 2 ble det plutselig liv i kortet og alt funket.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke vil skape "nedetid" til de som er på serveren. Siden jeg er så "heldig" at jeg har en tilnærmet lik server til prøving/feiling så vil jeg gjerne prøve å finne ut av problemet slik at KUNDENE på serveren ikke vil måtte justere innstillinger, databaser osv på nytt. Jeg kan selvfølgelig reinstallere, importere profiler osv, men LITT vil kundene likevel merke. Alt blir ikke helt nøyaktig som det var. Jeg frykter en del kluss, og det er DERFOR jeg vil flytte over samme installasjon.. Det er kun nettverkkort som skiller serverene (samme chipset osv).

 

Må nevnes (igjen`?) at INGEN nettverkskomponenter kan legges til/fjernes. Dette gjelder også kort som bruker miniportdrivere (isdn). Og siden jeg ikke får stille egenskaper på tcpip (grået ut), regner jeg med at det er nettverks-subsystemet som er problemet.. men jeg finner ikke ut hvordan dette kan repareres.. trodde en upgrade overinstallering skulle hjelp.. men neida..

Lenke til kommentar

Ser at du sier at du har prøvd å fjerne driverne, men har du prøvd det med sysprep? Det programmet er det jo MS som har laget og burde fjerne det meste (vet ikke i detalj hvordan det fungerer, men vi får håpe at det gjør det direkte der skal uten noe mikkmakk og sikkerhetsverifisering).

 

Du burde teste ut dette programmet uansett... :smile:

 

-geir

 

Edit: Glem det ovenfor, ser at du har prøvd sysprep - jeg er for trøtt for tiden. Jeg tror jeg går hjem en stund og slapper av %)

 

[ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-19 17:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...