Gå til innhold

MS now offering disc replacement


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er jo bare tull. Skjønner ikke hvorfor dere bare har godtatt at MS ikke har gitt dere nye spill. Hva MS gjør i resten av verden er deres sak, men i Norge må de følge norsk lov! For de som ikke vet hvilke rettigheter dere har, så kan jeg jo refferere litt fra lovboka:

 

§26 - Forbrukerens krav ved mangler.

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren:

 

a)...

b) Velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30.

c)...

d)...

e) Kreve erstatning etter §33.

 

(Tok bare med det som er relevant)

 

Noen Xboxer riper opp spill ved bruk, og det er en mangel. Det erkjenner også MS ved å ta inn konsollene til reperasjon uten å ta seg betalt.

 

Hva sier da §33 om hvilke krav dere har til erstatning når det foreligger en mangel på en vare?

 

§33 Erstatning.

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Videre i § 34 - Produktskader.

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

For de litt tungleste så vil det her si at ved en mangel på Xboxen, så er MS også erstatningsansvarlige hvis mangelen fører til skade på andre ting enn Xboxen selv, forutsatt at tingen er ment til å brukes sammen eller i tilknyttning til Xboxen. Et spill vil jeg si er av denne art, og om en feil ved boxen gjør at spillet blir ødelagt, så har dere faktisk krav på økonomisk kompensasjon, eller et nytt spill. Disse lovene er ufravikelige, og det vil si at MS ikke kan gi dere vilkår ved kjøp som er dårligere enn det som er bestemt i loven.

 

Hvis MS fortsatt nekter å gi dere det dere har krav på etter å ha gjort dem oppmerksome på det her, så gå inn på

 

http://forbrukerportalen.no/klageskjema_forbrukerradet

 

Der får dere hjelp gratis.

 

Og ja, jeg er klar over at MS her gir dere en mulighet til å kjøpe spillene på nytt til redusert pris uansett hvordan spillet ble ødelagt, men grunnen er helt sikkert alt det peset MS har fått ved å ikke erstatte spill som blir ødelagt pga DVDn i maskinen. (som ikke gjelder rent lite maskiner...)

Endret av Newman
Lenke til kommentar

MS har gjort brukerne oppmerksom på at dette kan skje (at xboxen riper opp spill) spesielt om man rører på den ved bruk. Og så vidt jeg vet så har de fraskrevet seg ansvaret om slike tilfeller oppstår.

Så de kan vel(?) forsvare seg ved at produktet er brukt uforsvarlig.

 

Uansett krav eller ikke så er det jo et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
MS har gjort brukerne oppmerksom på at dette kan skje (at xboxen riper opp spill) spesielt om man rører på den ved bruk. Og så vidt jeg vet så har de fraskrevet seg ansvaret om slike tilfeller oppstår.

Så de kan vel(?) forsvare seg ved at produktet er brukt uforsvarlig.

 

Uansett krav eller ikke så er det jo et steg i riktig retning.

8315539[/snapback]

 

Hvem er det som står å rister i konsollen mens den er i bruk? Denne unnskyldingen fra MS er uansett alt for dårlig, siden det er de som faktisk må bevise at det foreligger en brukerfeil.

Lenke til kommentar

Tja, når jeg kom innom elkjøp med ett ripet GeoW spill ble jeg spurt om det muligens var 360'n som ripet den opp og fikk beskjed om at jeg kunne sende inn både xboxen og spillene til MS og få de erstattet (de sa de kunne gjøre det for meg) men siden det ikke var tilfellet så fikk jeg meg en ny plate uten problem.

 

Det eneste spillet jeg har hatt problemer med ellers er Oblivion, fikk konstant "disc read error" tror seriøst jeg skulle klikke og spise den dvd'n etterhvert.

Lenke til kommentar
MS har gjort brukerne oppmerksom på at dette kan skje (at xboxen riper opp spill) spesielt om man rører på den ved bruk. Og så vidt jeg vet så har de fraskrevet seg ansvaret om slike tilfeller oppstår.

Så de kan vel(?) forsvare seg ved at produktet er brukt uforsvarlig.

 

Uansett krav eller ikke så er det jo et steg i riktig retning.

8315539[/snapback]

 

Hvem er det som står å rister i konsollen mens den er i bruk? Denne unnskyldingen fra MS er uansett alt for dårlig, siden det er de som faktisk må bevise at det foreligger en brukerfeil.

8318153[/snapback]

Tja, det finnes folk som faktisk setter konsoller på bassere.

Lenke til kommentar
Men så er jo EA rik da.. :p

8318028[/snapback]

Er ikke MS rike de også?

8318521[/snapback]

 

De har litt OK økonomi, men det er bare ett tidspørsmål før EA kjøper dem opp, som de gjør med alle software-selskap.. :)

Neida, bare tuller..

 

Synes EA er flink på mye jeg, selv om de har sine mørke sider også, men tror at de kommer til å komme mye bedre ut av denne spill-generasjonen. :)

Litt fint at vi også har noen store software-selskap, som ikke kan bli overkjørt av 'big 3'.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...