Gå til innhold

Canon EOS 20D vs EOS 1Ds

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du argumenterer jo allerede mot deg selv om at du vil kjøpe 24-70, så hvorfor ikke.

Begge objektivene ligger ute på foto.no.

Syns heller ikke 7500 for 24-70 virka så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde utvilsomt gått for 24-70. 7500 er ikke gærnt, og du får mye mer fleksibilitet med vidvinkelen. Dessuten er det et knallbra objektiv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Yoho! Idag har jeg vært og henta mitt EOS 1Ds-kamera, og gjett om dette var et røverkjøp! Ikke en ripe i hele kameraet, og det bærer ikke preg av å ha blitt brukt. Helt fantastisk, altså. Skjermen er helt elendig, men utifra omtalene jeg har lest på forhånd, var jeg forberedt på det.

Ikke en ripe i blitz-skoen engang! Dette var virkelig verd pengene... Skal springe ut en tur nå og teste kameraet med mitt Sigma 300mm f4 APO-objektiv, som ikke funker på mitt 20D ordentlig, men helt perfekt på dette...

I neste uke skal jeg hente to L-objektiver jeg har kjøpt - nemlig en 17-40 f4 L, og en 28-70 f2.8L. Gikk for 28-70en, da jeg fikk et enda bedre tilbud enn tidligere nevnt! :D

Skrevet

Nei, 20Den min ligger til salgs på foto.no inkludert batterigrep og minnekort for 6000,- kr.. Ingen har meldt sin interesse foreløbig. Skulle tro at et 20D var et ettertraktet kamera.. men tydeligvis ikke...

Ihvertfall - har vært ute og tatt noen få bilder med kameraet for å teste litt, og siden jeg bare har en middelmådig Sigma-tele ble ikke bildene noe å skryte av... Litt mørkt er det også blitt.. Overskya og sørpete og fælt.. ikke det helt ideelle fotoværet...

Skjermen på kameraet er helt ubrukelig. Makan til søppel. Men som sagt tidligere - det visste jeg om, så det trekker ikke mitt inntrykk ned.

Er så forelska i dette huset nå. Det var kjærlighet ved første oppakking. :love:

Skrevet

er litt missunnelig, men når jeg skal oppgradere blir det nok 1D mk2.

Uansett så er vel 20D litt ut nå som 30D har kommet, selvom det er prikk likt. Jeg er forelsket i mitt 20D også :D

Skrevet

heh.. Ja, men en ting du ikke trenger å misunne meg er skjermen. Den duger ikke til noe annet enn å se menyene på. Det som ble hvitt på dataskjermen ble turkis på preview-skjermen...

Ellers bruker 1Dsen merkbart lenger tid enn 20Den på å lagre filene på kortet. Det er litt frustrerende, men når det er en bildebuffer på ti bilder, går det helt greit. Jeg er ingen action-fotograf, og da trenger jeg heller ikke å ta masse bilder fort og i lange, lange serier.

Kontrollene på kameraet skulle visstnok være så uvante og vanskelige dersom man var vant til 20D, men det går veldig greit å bruke kameraet. Har ingenting å utsette på kontrollen...

Kameraet er merkbart tyngre enn 20Den, men det gikk veldig fort, og så var jeg vant til tyngden. Kvalitetsfølelse tvers gjennom.

Dioptrien står litt ut fra kameraet slik at nesa ikke går rett inn i LCD-skjermen, slik som på 20D. Veldig bra!

Grepet på kroppen kunne strengt talt vært bedre. Det var deiligere å holde min gamle EOS 1n HS enn denne. Sporet til langfingeren er liksom ikke dypt nok...

Nok en gang er jeg irritert på den latterlig dårlige batteriindikatoren til Canon. Det er ikke mulig å se når batteriet er på 90% og når det er på 60. NÅR, Canon, skal vi få en prosentvisning av batteriet! Det er på høy tid.

Skrevet
No offence, men hvorfor kjøpte du 1D som er såpass kjapt når du ikke tar seriebilder?

Og det er bildebuffer på 10 rawbilder?

8377926[/snapback]

Utførelsen? Robustheten? Autofokusen?

Det er en grunn til at det er er proff kamera! Det er ikke på bildekvalitet proffkamerane skiller seg ut, men kamerahuset, hvordan det er bygget osv.

Skrevet

Jeg ville valgt 24-105L IS som koster under 9k på JP for tiden. Det er flere autoriteter som holder den høyere enn 24-70, og den manglende lysstyrken blir mer enn veid opp av IS og lengre tele. I tillegg kan du ha en 85/1,8 på innkjøpslisten i fremtiden, hvis du skulle ønske muligheten for å få mindre dybdeskarphet på portretter.

Man må se mulighetene og ikke begrensningene med et så fint hus. En 50mm/1,4 er jo et perfekt walkaround-objektiv på et slikt kamera. Det er også en 35/2,0. Sistnevnte koster jo ikke mer enn like over 2k i dag.

Slit'an med nytt kamera.

Skrevet
No offence, men hvorfor kjøpte du 1D som er såpass kjapt når du ikke tar seriebilder?

8377926[/snapback]

1Ds er ikke et pressekamera, men et kunstfoto/studio/landskap/motefoto-kamera. Du forveksler det nok med 1D, som er den "hurtige" presse-serien til Canon.

Skrevet

8377926[/snapback]

Nå blander du 1Dsen min med 1D. 1D er sportskameraet som kun har 4 megapixler, men åtte bilder i sekundet. Min 1Ds har 11,1 megapixler, og tar 3 bilder i sekundet.

1Dsen har fullformatsensor kontra sensoren i 1D som har en crop-faktor på 1,3.

;)

En annen ting som overrasket meg stort var autofokushastigheten! Den har blitt mobba litt fordi den ikke er like kjapp som de kameraene som har egen AF-prosessor. Og jeg kan bare tenke hvor utrolig kjapp den nye 1D mk3 må være, når denne er så utrolig kjapp, presis og god!

Skrevet

8377926[/snapback]

1Ds er ikke et pressekamera, men et kunstfoto/studio/landskap/motefoto-kamera. Du forveksler det nok med 1D, som er den "hurtige" presse-serien til Canon.

8378001[/snapback]

Er det mulig. Det var akkurat det jeg gjorde. Greide til og med å trykke feil i produktarkivet til Canon.no.

Er det bildekvalitet ala 5D vi snakker?

Skrevet
Er det mulig. Det var akkurat det jeg gjorde. Greide til og med å trykke feil i produktarkivet til Canon.no.

8378012[/snapback]

5D er det lite som kan matche. 1Ds har sjans på ISO 100-200 men derfra og oppover er det nok bye-bye fra 5D (men det med ISO er nevnet lenger fremme i tråden)

Skrevet

8377926[/snapback]

8378001[/snapback]

8378012[/snapback]

Jepp. Ds er fullformat som 5D. MkI har litt lavere oppløsning enn 5D, og de øvrige kvalitetene kjenner jeg ikke så godt pt. Ds MkII kjenner jeg bedre, og er ganske likt 5D sett bort fra større spatial oppløsning, men klart dårligere enn 5D på kontrast. Alle butikker som har en del salg av disse modellene, som jeg har pratet med, kan fortelle at Ds MkII-eiere som kjøper 5D, foretrekker bildekvaliteten på sistnevnte i praksis. Derfor har mange byttet ut sin MkII til fordel for den mye billigere 5D, selv om de taper noen megapixler på det.

Skrevet

8378012[/snapback]

5D er det lite som kan matche. 1Ds har sjans på ISO 100-200 men derfra og oppover er det nok bye-bye fra 5D (men det med ISO er nevnet lenger fremme i tråden)

8378065[/snapback]

ISO400 konkurrerer også 1Dsen på. Har sammenligna noen bilder med 5D og 1Ds på ISO400, og det er absolutt sammenlignbart.

Men grunnen til at jeg ville ha et 1Ds fremfor et 5D (for jeg hadde råd til begge), er på grunn av byggekvaliteten og værtettinga. Bor tross alt i Nord-Norge, og her kan det være røft vær til tider, så det er nesten et "must" for å få fanget de verste stormene ;)

Skrevet (endret)

Gleder meg til den dagen jeg kjøper meg et 1D av et slag, og den dagen vet jeg at kommer. Nå angrer jeg på at jeg ikke kjente bedre på 1Ds mk2, 5D og 1D mk3 på fotografi 2007. 1Ds mk2 virka kjedelig, når Canon hadde stilt fram gullrekka ;)

Det jeg liker med 1D-serien er innebygd batterigrep, selvom 20D + 17-40 også er søtt de gangene jeg tar det av :)

Endret av Jurgis
Skrevet

Jeg satser stort, og sier at neste proffkameraet jeg skal ha skal være mellomformatskamera med digitalt bakstykke. Skulle hatt Hasselblad H3D-39. Han jeg kjøpte mitt 20D av ifjor solgte det for han hadde kjøpt H3D-en.

Ellers om kameraet kan jeg nevne at jeg er overrasket over hvor lite kamerahuset føles. Det føles bittelite, egentlig.. Væffal sammenlignet med 1n-kameraet jeg hadde før...

Skrevet

Ja det høres ut som et lekkert kamera du har fått deg.

Kjøpte selv en 1D Mark II for ikke lenge siden (fra USA) og den var i en slik tilstand som du beskriver her. Knapt et spor fra bruk i det hele tatt. 4900 klikks. Han hadde satt på en 'umuli-å-ripe' beskyttelsesfilm foran LCD-en som ser ut til å være en ganske genial ting. 10D'en jeg hadde en gang i tiden, hadde flere merker i displayet, så det hadde ikke vært dumt med en slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...