Gå til innhold

Forslag: Kun moderatorene modererer


Anbefalte innlegg

Mitt forslag fremgår vel egentlig greit av emnetittelen, men jeg kan utdype litt. Jeg synes stadig vekk både mine egne og andres tråder forsøples av at forskjellige moderatorspirer (som ikke er moderatorer) kommer inn og "modererer" tråden. F.eks: "Dette finnes det allerede en tråd om." "Denne kommer nok til å bli stengt." "Unødvendig tråd." "Flytt denne tråden hit eller dit." Jeg er selvsagt ikke motstander av at moderatorene gjør jobben sin, men når plutselig alle skal være moderatorer ender diskusjonene ofte opp i å angå om tråden er i rett forum eller ikke, eller om tråden i det hele tatt burde vært opprettet, og dette er vel egentlig fullstendig uinteressant for de fleste. Mitt forslag er derfor at modereringen forbeholdes moderatorene, evt. at det opprettes et eget forum hvor de som ikke er moderatorer kan leke at de er det ... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg synes bare det er irriterende. Tenk hvordan det skulle være ellers i samfunnet om en million fjortenåringer løp rundt og lekte at de var politi for å "hjelpe" folk. "Pip pip, jeg tror du kjørte litt for fort der (hvis jeg klarte å lese tallene på det skiltet riktig da, lizzom)!" Jeg vet i alle fall om én fyr som ville fått nervesammenbrudd rimelig fort da ...

Lenke til kommentar

Ja, helt klart irriterende. Men ser ikke for meg at dette er en trend som kommer til å ta slutt. Jeg tror faktisk det allerede er en regel om at kun moderatorer skal moderere. Personlig synes jeg det blir feil å bitch-slappe folk som i utganskpunktet bare kommenterer.

 

I virkligheten retter jeg på folk om jeg føler for det, det kalles å gi råd / veiledning.

Lenke til kommentar

Jeg husker godt en av de første trådene min på spill-forumet. Etter at diskusjonen hadde pågått over mange sider var det flere som følte at temaet, piratkopiering, var utgått. Jeg postet da et innlegg og sa at vi like så godt kunne legge diskusjonen og tråden død. Da fikk jeg raskt beskjed om ikke å leke moderator, og passe mine egne saker. Noen måneder senere var jeg blitt spill-moderator. "Oh the irony", ville en brite sagt til dette. Riktig nok har jeg kun lekt moderator den ene gangen. Jeg må få legge til at jeg ikke ble moderator av denne grunn, men pga mitt egasjement, innlegg, informasjonstråder osv.

 

Nå trenger jeg ikke å leke moderator lengre, da jeg er moderator. Men jeg forstår opplagt problemstillingen til trådstarter her. Dette emnet har vært diskutert før og han/hun er ikke den eneste brukeren som har irritert seg over dette. Jeg må bare si at jeg til en hvis grad er enig, men det avhengiger selvfølgelig av situasjonen.

 

I de aller fleste situasjoner holder det at brukere, som reagerer på tråder/innlegg som bryter med retningslinjene, sender en rapportering via forumets rapporterings-system. Da vil denne dukke opp på en liste moderatorer har tilgang til, og vi kan oss av problemet. Dersom en bruker har brutt retningslinjer som for eksempel 3-ordsregelen ol. holder det at en bruker gjør trådstarter oppmerksom på dette. Ellers kan tråden fort gå over til diskusjon vedrørende denne påminnelsen osv.

 

Så i all hovedsak, la oss moderatorer, administratorer og brukermoderatorer ta oss av brudd på retningslinjer. Det er vi som er satt til å gjøre den jobben, og da kan det være lurt å la oss gjøre jobben. Bruk heller tiden til å diskutere emnet i tråden, og om emnet bryter med retningslinjene lar dere være å poste.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Kommer man over overtramp så skal man rapportere og ikke buse ut i tråden om det. Vet at brukere ønsker å hjelpe til, men man gjør det på feil måte om man starter en diskusjon om det i tråden. Det er off topic :)

 

Så om man kommer over regelbrudd så rapporter, ikke påpek det i tråden. Og kommer man over hobbymoderering så rapporter det slik at vi kan fjerne det og eventuelt moderere tråden. Så slipper tråden å bli kapret til å bli en diskusjon rundt moderering :)

Lenke til kommentar

Jeg er en av de skyldige, pleier ikke å kommentere ditt&datt. Men jeg forteller i hvert fall at jeg rapporterer for det er ikke lov fordi blabla.. Veit ikke åffer jeg gjør det, det er egentlig nok med trykking på "rapporter" knapp. Jeg, kanskje noen andre her også, føler at det er feigt å gå bak noens rygg og sladre. Foretrekker å være åpen og si "ja, det var meg som rapporterte denne tråden".

Lenke til kommentar

Jeg prøver å si det på en litt hyggelig måte og helst ikke i tråden. Som at jeg sender pm:

 

"Hei. Det er ikke lov med bilder i signatur her, så jeg vil anbefale at du fjerner det før du får refs av en moderator. :)"

 

For eksempel. Folk setter som regel pris på slikt. Men at folk hopper ut i en tråd og klager på alt mulig er formålsløst (selv om jeg sikkert har gjort det selv iblant).

Lenke til kommentar
Jeg synes stadig vekk både mine egne og andres tråder forsøples av at forskjellige moderatorspirer (som ikke er moderatorer) kommer inn og "modererer" tråden. F.eks: "Dette finnes det allerede en tråd om." "Denne kommer nok til å bli stengt." "Unødvendig tråd." "Flytt denne tråden hit eller dit."

8281730[/snapback]

Dette hadde neppe vært et irritasjonsmoment om du gjorde litt forhånds-arbeid før du opprettet tråder. Jeg for min del irriterer meg over at brukere til stadighet gjentar de feil som de har blitt rettet på før.

 

Jeg er ingen "moderatorspire" selv - men jeg synes forumet har blitt et kaos uten like, så om noen gidder å ta initiativ til å informere deg om du bidrar til dette, så ser jeg inget problem med det.

Lenke til kommentar
Dette hadde neppe vært et irritasjonsmoment om du gjorde litt forhånds-arbeid før du opprettet tråder. Jeg for min del irriterer meg over at brukere til stadighet gjentar de feil som de har blitt rettet på før.

 

Jeg er ingen "moderatorspire" selv - men jeg synes forumet har blitt et kaos uten like, så om noen gidder å ta initiativ til å informere deg om du bidrar til dette, så ser jeg inget problem med det.

8319320[/snapback]

Nei, men det er greit at du synes det. Hvis du irriterer deg over en tråd lar du bare være å delta i den. Så enkelt er det. Det mest irriterende i verden er 15-åringer som gir velmente råd med en malplassert smiley bak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har vært registrert her en stund men ikke brukt forumet så mye.

Jeg ser tilstadig folk som poster som de skulle vært moderatorer eller prøver å vise seg frem slik at de kanskje blir "oppdaget".

 

Greit at folk vil være hjelpsomme, men komentarer som:

"Denne posten hører ikke hjemme her, meldt fra til moderator"

"Repost, meldt fra til mod."

"Skrivefeil, meldt fra til mod"

"Usakelig, meldt fra til mod"

"ææhh?... meldt fra til mod"

"NoeUlogisk, meldt fra til mod"

Osv. osv

 

Er det andre enn meg som finner dette iriterende?

Eller er det bare jeg som er litt spesiell :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...