Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Da burde du vite at L sertifikatet ditt lar deg holde på med spenninger opp til 1000V.

Nedre grense i sikkerhetsforskriftene er flyttet fra 50V til 0V.

Så lenge det er fare for berøringsspenninger skal sikkherhetsforskriftene følges uavhengig av spenning.

Man har da f.eks. akkumulatoranlegg med opplading via solceller, kan generere stooore kortslutningsstrømmer med dertil egnet smell og metallsprut.

8309329[/snapback]

 

Må ikke glemme likespenningen.

 

Gruppe L:

0-1000VAC

0-1500VDC

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Her er det litt av verdt artig:

 

dette er to inpulsreleer i modulstørrelse, bildene viser som dere ser at det ikke er noen spessielt god idè å montere dem inntil hverandre, alikevel velger produsenten å selge dem med en liten plastdings som holder dem sammen disse ble demontert fra en ikke veldig gammel tavle, som generelt sett ikke var spessielt varm:

relèene:

post-88026-1211302047_thumb.jpg

siden som vendte VEKK fra den andre:

post-88026-1211301923_thumb.jpg

sidene som sto mot hverandre:

post-88026-1211302162_thumb.jpg

 

neste er den groveste jeg har idag, denne bryteren sto INNE på baderom, pr'n var festet med tc, og lå feil vei i tc'n :p :

post-88026-1211302267_thumb.jpg

yep, riktig, det er en enpolet bryter, fra type biltema eller no.

 

utklippingen til kablene kunne vært penere:

post-88026-1211302517_thumb.jpg

 

og så da, prikken over I'en, som om det ikke var bra nok med bryter fra europris, pr festet feil vei i tc'n og enpola IP 20 bryter INNE på bad, her ser dere koblingen, ledere vridd sammen med litt loddetinn på, jeg har ikke gjort noe, her var det ikke så mye som en tapebit for å isolere:

post-88026-1211302609_thumb.jpg

 

 

dette stikket satt ikke så godt fast som det burde:

post-88026-1211300158_thumb.jpg

en kjapp titt avslører hvorfor:

post-88026-1211300332_thumb.jpg

den som har montert den har rett og slett droppa å skru fast med den ene skruen, skammer meg over å si at dette antageligt var en fagarbeider, og ikke en hobbyelektriker. utrolig hva enkelte gjør for å spare 15 sec.

 

neste er en advarsel til alle dere hobbyelektrikere: dette er resultatet av feil avmantling:

post-88026-1211300398_thumb.jpg

post-88026-1211300497_thumb.jpg

 

til alt hell var dette en stuekurs med kun en lampett på 25W tilkoblet, tenk hva som kunne blitt resultatet av våre alles kjære flyttbare oljeovner.

 

denne er jo ganske kreativ, bildene forklarer seg selv og er fra hver sin side av en vegg

post-88026-1211300578_thumb.jpg

post-88026-1211300961_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Trist jeg ikke har bilder av historien men jeg tar det heller skriftlig.

Blei så inspirert av SirAmps nederste bilder.

Det var et bad jeg installerte hvor kunden ønsket seg stikk nede ved gulvet ved siden av utgangsdøra.

Dette dreide seg da om et stort bad på nesten 20mm2 så sonemessig var ikke dette noe problem.

På gangsiden ville kunden bygge inn en juksevedovn som gikk på strøm.

Dette dreide seg da om en gulvmontert ovn på hjul han ville bygge inn i veggen mellom gang og bad.

Leste kjapt gjennom bruksanvisningen og avslo det hele, men ved neste besøk sto ovnen bygd inni veggen og ledningen med pluggen stakk hendig ut på badesiden rett ved siden av stikket nede ved gulvet.

For å si det slik så var dette den siste turen jeg hadde i bygget for han fikk gjort ferdig badet svart.

Samsvarserklæring fikk han selvsagt med men tror ikke han tør å vise den fram til eltilsynet om de kommer på kontroll for der står alt, både av hva jeg har gjort og hva jeg ikke gjorde.

Lenke til kommentar

@SirAmp:

Det varmgangs problemet gjelder hvist alt av disse multi9 kontaktorene og reléene. Holdt på å gå i den fella selv en gang jeg bygde et skap. Da satt jeg 16 stykker rett atmed hverandre. Alle kursene var belastet med mellom 10-16A. Ut i fra de bildene dine, så ser det ut som jeg kunne laget en liten brannbombe.

 

@2rgeir: Det øverste bildet er faktisk ikke et så veldig uvanlig syn på nyere byggninger. Jeg mener selv å ha sett en del tilfeller som ligner (dog ikke SÅ ille).

 

Det nederste bildet var nesten som å se djevelen i egen person.

 

Tror jeg må ta et bilde i morgen ombord i en båt jeg har jobbet på denne uken. I maskinrommet var det bla. et lysarmatur som var STRIPSET fast på den ene siden og skrudd på den andre.

Lenke til kommentar
@2rgeir: Det øverste bildet er faktisk ikke et så veldig uvanlig syn på nyere byggninger. Jeg mener selv å ha sett en del tilfeller som ligner (dog ikke SÅ ille).

 

Det nederste bildet var nesten som å se djevelen i egen person.

 

Når el-entrepenør gir beskjed at dem er ferdig med jobben og ønsker ferdigstillelse... Da er det ikke dette man forventer ;)

Lenke til kommentar

Måtte bare ta bilde av dette.

 

Dette er i Altea, Spania, og slik er det elektriske lagt opp i stort sett hele byen.

Så ting som var mye farligere enn dette. At byen ikke er svidd ned til grunnmuren er et mirakel..

 

Tror disse folka har kjøpt en "gjør alt selv med elektro" - video eller no...

 

post-128560-1211484800_thumb.jpg

Endret av breisladd
Lenke til kommentar

Jeg har vel en liten høne å plukke med proffe elektrikere. Det er forøvrig ikke elektrikernes feil forsåvidt, fordi de lærer å gjøre ting feil, eller at ting er konstruert slik at de blir nødt til å gjøre feil. Og den største feilen er:

 

Det skrues for mye, og loddes for lite.

Så enkelt er det. Skru/klemme-koblinger er IKKE ideellt.

 

En annen ting jeg ofte ser, er at det avmantles for langt inn på kabelen. Når folk betaler titusenvis for innstallasjoner, bør man kunne stryke kniven over kablene, helt inne ved rekkeklemmene, uten at det sier poff.

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Nå synes jeg skruklemmer er mest praktisk, men det er kanskje fordi jeg er lært opp slik. Slik jeg ser det er skruklemmer tilnærmet ideelt da det er enkelt, praktisk og som regel gjør de jobben sin, så lenge de ikke skrus til for hardt eller for løst. I hvilke tilfeller mener du i så fall at man skal lodde og ikke skru?

 

btw, det med rekkeklemmer er en gjenganger. Det samme gjelder forsåvidt også i sikringskap og det kommer av at man som regel bøyer kabelen bak koblinga etter man har skrudd. Dermed blir isolasjonen "dratt" bakover fra koblinga og kobber blottlegges. For å unngå dette må man enten lage bøyen først, eller bøye lederne omtrent 1,5~cm etter selve koblinga.

 

@2rgeir: hehe, du skulle sett skolen min. Den ble pusset opp for 1 1/2 år siden og der er det liknende tilstander fortsatt, men der stikker det rør og ledninger ut i flere klasserom, de fleste kun med wagoer på tuppen. Entreprenører og byggherrer må gå grundigere gjennom bygg og praktisk talt nekte utbetaling før jobben er helt utført.. Utrolig mye som glemmes bort, spesielt på større bygg.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jeg har vel en liten høne å plukke med proffe elektrikere. Det er forøvrig ikke elektrikernes feil forsåvidt, fordi de lærer å gjøre ting feil, eller at ting er konstruert slik at de blir nødt til å gjøre feil. Og den største feilen er:

 

Det skrues for mye, og loddes for lite.

Så enkelt er det. Skru/klemme-koblinger er IKKE ideellt.

Lodding i sterkstrømsnett er direkte farlig så det har ingenting med at vil blir feil opplært.

Se for deg at det blir varmgang i ei kobling som er loddet, hva skjer da?

Loddetinnet smelter bort og varmgangen akselererer kjempefort til så høye temperaturer at kobebret smelter.

Loddetinn vil i tillegg få elektronflyt dersom koblingen blir stående i spenn i årevis og slik vil kontaktflaten som opprinnelig var blir svekket og til slutt borte.

Om ei skrukobling blit tiltrukket rett vil den holde for evig, samme gjelder rett utført presstilkobling.

Problemet oppstår om det er benyttet for lite moment med kobberkabler eller for lite eller for mye med aluminiumskabler eller at det har kommet fukt i klemmene.

Sistnevnte kan unngåes ved å fett på koblingsklemmene for da slipper ikke vann til koblingsflkatene.

Lodding er FYFY.

Lenke til kommentar

Fjærklemmer har eg tru på, veldig lett å montere og det er ikkje avhengig av montøren, trykket blir det same uansett kven som monterer. Einaste ein må passe på er å avmantle riktig lengd utan å skade kordelene. Eg har for vane å avmantle litt for mykje, trykke leiaren inn for å sjekke lengd og kappe den riktig før den blir skrudd fast.

 

Feil moment på skruklemmer er utvilsomt eit stort problem, er sjølv og litt for hard enkelte ganger. Ein nyttig lærdom er å bruke eit momentskrujern, sjølvsagt burde ein brukt det heile tida, men ved å bruke det ei stund kjenner du fort kva moment som er riktig. Ikkje alle som har råd til momentjern til alle. Sjekk dokumentasjon frå leverandøren for å finne riktig moment og skru i vei. Wago er og kjempegreier, ein stor forbetring frå skruklemmene, det er noko av det mest usikre patent eg har prøvd innanfor faget. Eg har riktignok ikkje vore borti så veldig mykje endå, men elsker å jobbe med Wago-klemmer

 

Loddetinn har eg aldri sett brukt på andre områder enn køyretøy og printkort, ikkje har eg tenkt å bruke det heller. Litt dumt å bruke noko som smeltar ved høge temperaturar som koblingsmateriale.

Lenke til kommentar

Wagoklemmer er flotte. Hellermantytonklemmene (husket jeg navnet riktig?) er også fine, med dobbel fjær.. Det eneste negative ved HT-klemmene er at de må klippes bort da de praktisk talt er UMULIGE å "vri ut", som ei wagoklemme er.. Men på den annen side skal egentlig aldri en wagoklemme vris av for å senere bli brukt på nytt.. Har vært borti varmegang i ei klemme, sannsynligvis forårsaket av "gjenbruk".

Lenke til kommentar

Brukte Wago-klemmer om igjen på skulen, om det blir gjort i "felt" veit eg ikkje. Ledningen må avmantlast på nytt, sier ikkje produsenten at du og kan bruke klemmene på nytt? Varmgang kan det bli ved feilmontering, ikkje nødvendigvis på grunn av gjenbruk. Har vore på eit par demonstrasjonar av Wago, klemmene verkar veldig solide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...