Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Dersom huset ditt brenner ned pga. en av dine koblinger hvor varmgang har ført til brann og hr. elektriker har signert samsvarserklæringen for det, ja da er han skyldig deg et nytt hus.

Du får nytt hus på forsikringa men forsikringsselskapet går rett på hr. elektriker som offisielt har utført jobben.

Skulle du dø i brannen blir han også tiltalt for uaktsomt drap.

Dette er ytterste konsekvens.

8266923[/snapback]

 

 

 

 

Det er installatøren som får svi,eller firmaet elektrikeren jobber for. Godkjenner en elektriker et anlegg utenfor jobben påtar han seg et ansvar. Men i en rettsak er det ikke alltid like lett å bevise hvem som har skyld dersom ingen påtar seg skaden/skylden eller evt.dødsfall.

 

 

Edit: Forresten er det sant at elektriker utdannelse er blitt delt opp rettningene Bygg og anlegg, industri og skips/offshore??.

Endret av tha78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv sammen med faren min kobla store mengder selv, men selv om vi er hobbyelektrikere betyr ikke det at vi kjøper utstyr på biltema!

bare til ting som antenne og høytalere!

 

Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

8268036[/snapback]

 

La elektrikeren gjøre jobben slik at både han og ikke minst dere kan sove trygt om natten.

 

 

Edit: Forresten er det sant at elektriker utdannelse er blitt delt opp rettningene Bygg og anlegg, industri og skips/offshore??.

8270389[/snapback]

 

Jeg med gruppe L fagbrev kan jobbe hvor som helst. Har jobbet på platform (Troll C), eneboliger, store blokker, butikker, store sveise haller osv. Det er ingen begrensing på annet enn på kunnskapen. Det eneste jeg ikke kan gjøre uten et par kurs er Høyspent og EX områder. (områder med brann og eksplosjons fare)

 

Jeg vet ikke hvordan reglene er for de som sitter på skolebenken nå. :thumbup:

Lenke til kommentar
Skiftet en ovn på et bad i går, som var relativt igjengrodd.

 

+

 

La opp igjen noen rør etter en selvlært fagmann.

8270921[/snapback]

 

Ovnen der er en siemens ovn, satte opp nytt kjøkken til besteforeldrene mine og sjekka ovnen de hadde med det samme, den så akkurat likedan ut inn også(tilogmed like my støv)

Lenke til kommentar
Sitter på skolebenken nå og reglene er nøyaktig de samme.

Det som er utrolig er at de som velger å gå automatisering som er et år

lengre på skolen enn de som skal bli elektrikere ikke får gruppe L sertefikat :thumbdown:

8281500[/snapback]

 

Godt jeg falt ned på elenergi (elektro) og ikke automatisering da!

Lenke til kommentar
Uh ... hva?

 

Jeg jobber meg mot et fagbrev som automatiker. Kan dere fortelle meg om L-sertifikatet? Og hva det gjelder.

8283648[/snapback]

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektriker

 

Gruppe L sertifikat er vel det som idag er fagbrev i Elektrikerfaget. Jeg tok fagprøven i Elektrikerfaget for 2 år siden og Gruppe L nevnes ikke med et ord på mitt fagbrev.

 

Edit: Ups, ble visst off topic dette ;)

Endret av Merek
Lenke til kommentar
post-15673-1175110688_thumb.jpg

 

Vel denne var ikke lett å koble.  :thumbup:

8260817[/snapback]

 

Går greit å koble den, legg en innfelt stikk på siden. Og bruk ekstra lange skruer som passer til elkos enkle gips bokser.

Har koblet mye sånn som det der, selvfølgelig er det mer tungvindt, men ikke umulig.

Lenke til kommentar
Uh ... hva?

 

Jeg jobber meg mot et fagbrev som automatiker. Kan dere fortelle meg om L-sertifikatet? Og hva det gjelder.

8283648[/snapback]

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektriker

 

Gruppe L sertifikat er vel det som idag er fagbrev i Elektrikerfaget. Jeg tok fagprøven i Elektrikerfaget for 2 år siden og Gruppe L nevnes ikke med et ord på mitt fagbrev.

 

Edit: Ups, ble visst off topic dette ;)

8283856[/snapback]

 

Gruppe L er vel svakstrøm? det heter vel telekommunikasjonsfaget nå?

Lenke til kommentar
Uh ... hva?

 

Jeg jobber meg mot et fagbrev som automatiker. Kan dere fortelle meg om L-sertifikatet? Og hva det gjelder.

8283648[/snapback]

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektriker

 

Gruppe L sertifikat er vel det som idag er fagbrev i Elektrikerfaget. Jeg tok fagprøven i Elektrikerfaget for 2 år siden og Gruppe L nevnes ikke med et ord på mitt fagbrev.

 

Edit: Ups, ble visst off topic dette ;)

8283856[/snapback]

 

Gruppe L er vel svakstrøm? det heter vel telekommunikasjonsfaget nå?

8308754[/snapback]

Gruppe L er svakstrøm 50V til rundt 600V, dvs. vanlig hus installasjon, så har du gruppe H som er høyspent, dvs. det everkene driver med. Jeg har et 8 år gamelt fagbrev som det står "elektromontør gruppe L" på.

Lenke til kommentar

Da burde du vite at L sertifikatet ditt lar deg holde på med spenninger opp til 1000V.

Nedre grense i sikkerhetsforskriftene er flyttet fra 50V til 0V.

Så lenge det er fare for berøringsspenninger skal sikkherhetsforskriftene følges uavhengig av spenning.

Man har da f.eks. akkumulatoranlegg med opplading via solceller, kan generere stooore kortslutningsstrømmer med dertil egnet smell og metallsprut.

Lenke til kommentar

Tidligere denna uka var jeg innom et kjøpesenter der firmaet mitt har fast service.

Det er et lokalt firma som tidligere har hatt service der, og FY F så mye rot!!

 

Ta f.eks. kassadisken. Den var støpsla inn i ei stikkontakt på armaturskinna, gikk med PMH (1,5mm² gummikabel) ned i kassa til en 4uttaks stikk, videre til stikkontakta ved siden av med PMH, deretter videre til en stikkontakt 2 meter unna med samme PMH (1,5mm²).

Alt dette pisset var tilkobla en 16A kurs. De hadde ikke engang brukt endehylser i klemmene på stikkontaktene.

 

Dette er ikke det verste jeg har sett, utført av dette firmaet.

 

Spenningssatte kabler avsluttet i armaturskinne. Klipt tvers av, ikke bokset eller NOE, De har brukt ELKO76bokser på kabelbroer, som ikke engang har vært festet! (Dra litt i disse og *vips*, så har man dårlig kontakt), etc.

Tavler har mangelfullt kursskjema (om de har et i det hele tatt), and the list goes on.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Ikke ved første gangs overtredelse men oppdagelse av denne typen feil vil få det lokale eltilsynet til å kontrolere flere av anleggene til det aktuelle firmaet.

Viser det seg at firmaet gjør mye slurv kan det i verste fall ende med ekspedisjonsstans for en periode.

 

Vår bedrift blir kontrolert gjevnlig og jeg har personlig hatt en mann fra tilsynet gående i lag med med på en industrijobb i et par timer hvor han stilte spørsmål rundt alt jeg hadde gjort der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...