Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Jeg har personlig nektet å godkjenne el anlegget til kunder. pga de har gjort ting selv.

 

 

* Jeg kjenner ikke til hans kunskap som elektriker.

* Jeg har ikke kontroll over matriel han bruker. (Biltema osv)

* Jeg har ingen kontroll over hva han kan ha lagt skjult f.eks.

* Jeg har ingen kontroll over hvordan han har skrudd sammen dritten. Om det er riktig koblet. (Da må jeg åpne ALT og se)

* Ikke kan jeg vite f.eks om varmekabelen er lagt ned sikkert! (Skjult varme)

 

Om han leverer utstyr selv. Gir vi ikke full garanti. Om det begynner å brenne ol. kan vi bare si utstyret er levert av kunde.

Hvordan kan jeg gi 3 års garanti på noe jeg ikke har full kontroll på?

 

Så mange selv elektrikere som det finnes her i norge. Så er det utrolig at det ikke er flere ulykker.

 

At det i hele tatt selges elektrisk på biltema, claus olson, osv er helt utrolig. Det er jo en utfordring til å begynne for seg selv. Vi elektrikerer går i hverfall ikke her å handler. Vi får jo tak i varene en god del billigerer. Og vanligvis mye bedre varer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk gjør alt for mye selv, uten å fatte evt.konsekvenser. Hvis du har opplevd (som meg) en husbrann så får ddu en enorm respekt for fenomenet. Det grøsser i meg når jeg ser bildene i denne tråden.

 

Selv er jeg IKKE en lisensiert trikker,men gjør svarte hobby-trikkerjobber enkelte ganger. Og jeg må si at folk har grusomt mye rart i hjemmene sine..

Lenke til kommentar

Har selv sammen med faren min kobla store mengder selv, men selv om vi er hobbyelektrikere betyr ikke det at vi kjøper utstyr på biltema!

bare til ting som antenne og høytalere!

 

Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

Lenke til kommentar

Det ironiske er at dersom jeg går og kjøper materiell til en svartjobb, er dette som regel på samme prisnivå som Biltema (muligens en tier dyrere), men kvalitetsforskjellen er sinnsyk!! Jeg kan ikke skjønne at det elektriske utstyret Clas Ohlson og Biltema selger er lov å selge!! F.eks. Biltemasikringer er ikke godkjente! :o

Er det virkelig så farlig å betale 500 spenn for en automatsikring med innebygd jordfeilbryter?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne at det elektriske utstyret Clas Ohlson og Biltema selger er lov å selge!!

8268258[/snapback]

 

Mesteparten av de kontaktene i sortementet til Clahs her i området er Elko solgt under et annet varmerke. Åpner man kontakten så står det ELKO.

Lenke til kommentar
Det ironiske er at dersom jeg går og kjøper materiell til en svartjobb, er dette som regel på samme prisnivå som Biltema (muligens en tier dyrere), men kvalitetsforskjellen er sinnsyk!! Jeg kan ikke skjønne at det elektriske utstyret Clas Ohlson og Biltema selger er lov å selge!! F.eks. Biltemasikringer er ikke godkjente! :o

Er det virkelig så farlig å betale 500 spenn for en automatsikring med innebygd jordfeilbryter?

8268258[/snapback]

 

Hvis det er i mot reglene/forskriftene, ja :shrug: Å leke med elektrisitet er skummelt. Ikke uten grunn til at det er regler å følge - Hvor fornuftige noen av reglene er, kan jo diskuteres, så klart.

Lenke til kommentar

*** Minner om trådstarters ønske ***

en tråd der man kan poste bilder av "skrekk eksempler/dårlig utført arbeid" gjort av hobby elektrikere, eventuelt "faglærte" som har gjort en dårlig jobb

 

og da holder vi oss på det nivået og lager heller egne tråder vedrørende valg av ulikt materiell, brannfaren ved bruk av dette, kvaliteten på dette, etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH
og da holder vi oss på det nivået og lager heller egne tråder vedrørende valg av ulikt materiell, brannfaren ved bruk av dette, kvaliteten på dette, etc.

8268439[/snapback]

 

Da kan vel vi fortsette her , i tråd med moderators ønske.

Lenke til kommentar
Dersom huset ditt brenner ned pga. en av dine koblinger hvor varmgang har ført til brann og hr. elektriker har signert samsvarserklæringen for det, ja da er han skyldig deg et nytt hus.

Du får nytt hus på forsikringa men forsikringsselskapet går rett på hr. elektriker som offisielt har utført jobben.

Skulle du dø i brannen blir han også tiltalt for uaktsomt drap.

Dette er ytterste konsekvens.

8266923[/snapback]

 

 

Det må da være en usedvanlig dum elektriker som godkjenner noe som ikke er i henhold til lover og regler.

 

Når det snakkes om å få det godkjent av en elektriker, så menes det selvsagt at han godkjenner det, og ikke bare later som.

 

 

Redigerer denne posten med et bilde i morgen, ettersom det faktisk er bilder det handler om her.

 

*bilde kommer*

 

Hvorvidt det er ulovlig eller ikke er jeg litt usikker på, men det handler om over 25 vanlige ujorda stikk på en 20A kurs.

Har faktisk testet kursen med handa, og det kjentes godt. Aldri fått så vondt av en karamell før.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Here goes.

Dette er utsnitt av et styreskap i daglig drift.

Bygget og vedlikeholdt av "fagfolk"

8257799[/snapback]

 

Hehe. Jeg har ryddet opp i værre. Håper i det minste det er på et avsperret område og dør på skapet. Ville nok rådet kunden å få det ryddet opp før det er forseint.

 

Her er fra et større selskap i Bergen.

 

Før og etter:

post-15673-1175091897_thumb.jpgpost-15673-1175091914_thumb.jpg

 

Mangler dør og alt.

Man kunne ta rett inn på strømskinnen. Du kan se tidligere kortsluttninger.

8258036[/snapback]

 

Har sett langt verre en det hos firma med milliard omsettning.

Lenke til kommentar

:dontgetit:

det var vist for å være klar til fortsette med kabel langs taket... :cool: Kanskje en ide å kappe den å ha lange nok ender da.?

 

 

 

De to som stikker ut har naturligvis 230volt på seg... :thumbdown: Noe jeg ikke forutså... *multimeterpower*

 

 

Har masse bilder av utrolige ting, ganske spennende jobb...

Blir mildere irritert når man får strømgjennomgang på utenkelige måter fordi "hobbyelektrikkeren" har gjort noe som er utenkelig for fagfolk...

Lenke til kommentar

post-112404-1175204802_thumb.jpg

Legger ved et bilde av resultatet av varm gang i en taklampe. Brannen ble oppdaget av huseier som kom hjem, hadde han kommet hjem 10 minutter senere hadde det nok vært for sent. Det ble et kvadrat meter stort hull i taket til loftet, og store sot/ vann skader.

 

Mercury

Endret av Mercury65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...